Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Významné zníženie emisií CO2 pri hybridnom autobuse Scania Citywide na bionaftu

Nové hybridné hnacie ústrojenstvo Euro 6 dokáže spaľovať 100-percentné bionaftu, čím upevňuje vedúcu pozíciu spoločnosti Scania na poli biopalív. Už samotný motor Euro 6 s technológiou SCR je veľmi úsporný, ale paralelný hybridný systém sa stará o ďalšiu úsporu paliva. Na rozdiel od iných hybridov je tento systém optimalizovaný pre mestskú aj prímestskú prevádzku a dovoľuje jazdu rýchlosťou až 100 km/h.

Scania ponúka kompletný rad mestských a diaľkových autobusov s motormi Euro 6, ktoré spaľujú najrozmanitejšie biopalivá a predstavujú tak dokonalé ekologické alternatívy.
Rad Scania Citywide ponúka zákazníkom širokú paletu prepravných riešení na báze autobusov s dĺžkou od 10,9 do 18,1 m, ktoré sú vybavené motormi Euro 6 s výkonom 250 k až 360 k. Agregáty s výkonom 320 k a 360 k môžu byť pritom voliteľne kompatibilné až so 100-percentnou bionaftou . Vo výkonových stupňoch 280 k a 320 k – nanovo i pri 18,1 kĺbovom prevedení – sú k dispozícii tiež plynové motory Euro 6 spaľujúce zemný plyn (CNG) alebo bioplyn.

Scania s novou hybridnou verziou Scania Citywide LE robí ďalší veľký krok vpred smerom k preprave s nulovými emisiami, pretože uvádza na trh hybridný autobus s motorom Euro 6 certifikovaným k prevádzke na 100-percentnú bionaftu (výkonový stupeň 320 k).

„Odvetvie mestských a diaľkových autobusov je citlivé na náklady a súčasne náročné na plnenie najprísnejších ekologických noriem,“ vysvetľuje Klas Dahlberg, senior viceprezident pre autobusy v spoločnosti Scania. „Tieto faktory si berieme k srdcu, a preto vyvíjame produkty, ktoré vykazujú skvelé charakteristiky v oboch ohľadoch.“

Hybridná technológia vyvinutá spoločnosťou Scania
Scania sa venuje prevádzkovým skúškam hybridných technológií už viac ako 20 rokov. Teraz uvedená robustná koncepcia paralelného hybridu vyhovie ako potrebám zákazníkov, tak i súčasne ponúka skvelú návratnosť investície. Bude vyrábaná vo veľkom objeme pre nákladné vozidlá i autobusy, čo okrem iného zaručí plné servisné pokrytie v globálnej servisnej sieti Scania.
Nový hybridný systém je súčasťou modulárnej série hnacieho ústrojenstva Scania, ktorá v nespočetných kombináciách poháňa autobusy aj nákladné vozidlá. Okrem toho predstavuje prvok dlhodobej stratégie spoločnosti Scania smerom k elektrifikácii pohonov, a to opäť jako pri autobusoch, tak aj pri nákladných vozidlách.

Na začiatku budú dvoj- a trojnápravové hybridné autobusy
Na začiatku sa bude hybridný systém ponúkať pre 12m a 14,8m autobusy s dvoma, respektíve troma nápravami. Tieto autobusy sa vyznačujú usporiadaním s nízkym nastupovaním, takže z výhod udržateľnej mobility bude možné ťažiť v rozmanitých aplikáciách. Autobusy môžu byť špecifikované pre pohodlnú prevádzku v meste, rovnako ako na prímestských alebo diaľkových linkách.

Srdcom hybridného hnacieho ústrojenstva je 9,3 litrový motor Scania vo výkonových stupňoch 250 k, 280 k alebo 320 k, pričom posledný variant je vybavený výhradne technológiou SCR a je kompatibilný až so 100-percentnou bionaftou.

Motor je prepojený so štandardnou 12-stupňovou mechanickou prevodovkou Scania s uznávaným systémom automatizovaného radenia Scania Opticruise. Ide o bežné komponenty, ktorých údržbu a opravy možno vykonávať v každom servise Scania.

Medzi motor a prevodovku je zaradená hybridná jednotka tvorená elektrickými agregátmi (elektromotorom a generátorom) a automatickou spojkou. Menovitý výkon elektrického agregátu je 150 kW, krútiaci moment je 1050 Nm. Olej pre hybridnú jednotku je spoločný s prevodovkou a jeho chladenie zabezpečuje chladič v prevodovke. Väzbu medzi striedavým prúdom z elektrickými agregátmi a jednosmerným prúdom z akumulátorov zaisťuje invertor namontovaný na podvozku.

Lítium-ióntové batérie uložené spolu s DC/DC meničom a chladiacou jednotkou na streche na jednej časti autobusu pod štýlovým vypuklým krytom disponujú kapacitou 1,2 kWh.
Ako voliteľné príslušenstvo bude možné dovybaviť strechu po celej dĺžke uhladenými deflektormi vzduchu, ktoré sa postarajú o elegantný vzhľad exteriéru a súčasne zakryjú všetky prvky hybridného ústrojenstva a vetranie na streche.

Konštrukcia paralelného hybridu disponuje núdzovým dojazdovým režimom pre prípad poruchy, takže ani za tejto situácie nevznikne potreba vlečenia.
Všeobecne sa dá povedať, že hybridné ústrojenstvo a batérie zvýšia hmotnosť autobusu asi o 600 kg. Očakávaná životnosť batérií je 5 až 7 rokov, čo prispieva ku konkurencieschopnej návratnosti investície.

Princíp funkcie hybridného ústrojenstva
Z pohľadu vodiča je rozhranie rovnaké ako pri autobuse s automatickou prevodovkou, čo uľahčuje striedanie za volantom rôznych autobusov pri veľkých vozidlových parkoch. Tlačidlový volič prevodovky má pozície D, N a R. Vozidlo sa rozbieha veľmi ticho na elektrinu, motor pritom beží na voľnobeh. Po dosiahnutí príslušnej cestovnej rýchlosti sa zapojí plne mechanický pohon.
Systém Scania Driver Support priebežne informuje vodiča o štýle jazdy, čím mu poskytuje potrebnú asistenciu. V režime nízkeho krútiaceho momentu je aktivovaný systém hybrid eco-roll, kedy je vozidlo poháňané alebo brzdené elektrickým agregátmi, zatiaľ čo motor beží na voľnobeh. Na zastávkach pri otvorení dverí alebo po zaradení neutrálu a aktivácii parkovacej brzdy dochádza k vypnutiu spaľovacieho motora. Všetky hybridné autobusy Scania sú vybavené komunikátorom Scania, ktorý zaisťuje spojenie so systémom Scania Fleet Management. Tento systém ponúka kancelárske rozhranie pre komplexné monitorovanie prevádzky a analýzu údajov o vozidlách a vodičoch. Okrem toho možno podľa potrieb jednotlivých prevádzkovateľov ušiť na mieru aj školenie vodičov Scania.

Vysoká účinnosť – úspora paliva o 20 až 25 percent
Nasadenie hybridného systému Scania spolu s DC/DC meničom a funkciami štart-stop a hybrid eco-roll zaisťuje úsporu paliva v rozmedzí 20 až 25 percent, t.j. 1,2 až 2,5 litra na hodinu prevádzky. Autobus je certifikovaný podľa cyklu SORT s hybridným hnacím ústrojenstvom.

50% až 65% zníženie emisií CO2 pri prevádzke na bionaftu
Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 percent a použitím bionafty (u výkonového stupňa 320 k) je možné znížiť emisie CO2 o 60 až 65 percent, čo je pri autobusoch s hybridným pohonom spĺňajúcim normu Euro 6 mimoriadne vysoká hodnota.

Potenciál návratnosti investície
Úspory samozrejme závisia na podmienkach prevádzky a charaktere trasy. V typickej mestskej prevádzke s vyťažením 10 až 12 hodín denne možno očakávať návratnosť investície 7,5 až 9 rokov, v prímestskej prevádzke sa návratnosť skracuje na 5,5 až 7,5 rokov.
Výpočet je založený na prevádzkovej životnosti 10 rokov s vyťažením 330 pracovných dní ročne.

450957_highres_citywide_1 450958_highres_citywide_2 450959_highres_citywide_3 450960_highres_citywide_4

Zdroj: Transservcie/Scania

Foto: Scania