Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Toyota na ženevskom autosalóne 2015

Na Ženevskom autosalóne (Salon International de l’Auto, 3.-15. marca) Toyota predstavuje niekoľko noviniek v oblasti významných modelov a technologických riešení.

1.) NOVÁ TOYOTA AURIS – Jeden z kľúčových modelov nižšej strednej triedy od Toyoty je teraz štýlovejší a ponúka nové motory

2.) NOVÝ PREPLŇOVANÝ MOTOR 1.2T – Viac výkonu, avšak s menším zdvihovým objemom

3.) NOVÁ VLAJKOVÁ LOĎ –  AVENSIS – Reprezentatívnosť, pohodlie a hospodárnosť

4.) TOYOTA HYBRID – Od revolučnej myšlienky až po špičkovú svetovú technológiu

5.) TOYOTA MIRAI – Sedan poháňaný palivovými článkami zažíva európsku premiéru

6.) Technológia TOYOTA SAFETY SENSE – Aktívnu bezpečnosť u všetkých našich modelov posúvame na novú vyššiu úroveň

NOVÁ TOYOTA AURIS

Kandidát automobilky Toyota v segmente C prináša viac štýlu a nové motory

Nový modelový rad Auris prináša karosériu, ktorej štýl je kombináciou modelov Hatchback a Touring Sports, možnosť výberu zo vznetových, zážihových a hybridných pohonných sústav, ako aj aktualizovanú koncepciu stupňov výbavy, vrátane nového bezpečnostného vybavenia. Nový Auris je skrátka navrhnutý tak, aby spĺňal potreby každého zákazníka kategórie vozidiel C.

S uvedením hybridného modelu Auris Hybrid na trh v roku 2010 sa spoločnosť Toyota stala prvým a jediným výrobcom automobilov, ktorý ponúkol možnosť troch druhov pohonných sústav v segmente C. Tvárou v tvár obmedzenej a drahej konkurencii zostáva modelový rad Auris so svojimi širokými možnosťami výberu dodnes jedinečnou ponukou.

Auris Hybrid predstavuje vynikajúci pomer kvality a ceny. Emisie CO2 na úrovni len 79 g/km* spolu so spotrebou paliva len 3,5 l/100 km* v kombinovanej prevádzke ponúkajú zákazníkom významné daňové stimuly a výnimočne nízke prevádzkové náklady.

Plnohybridná technológia pohonu od spoločnosti Toyota je dnes v rámci ponuky už úplne bežným druhom pohonu a zážitok z pozoruhodne tichej, plynulej a uvoľnenej jazdy bez stresu, aký ponúka Auris Hybrid, je u zákazníkov segmentu C čoraz obľúbenejší.

Hybridný model v súčasnosti predstavuje viac ako 50 percent všetkých predaných vozidiel Auris v západnej Európe a očakáva sa, že v najbližších rokoch toto číslo ešte porastie. Odkedy sa v modelovom rade Auris objavila ponuka hybridného pohonu, predalo sa viac ako 200 000 vozidiel tejto verzie, a dnes je Auris najpredávanejším hybridným automobilom v Európe.

Rad Auris 2015 zohľadňuje zmeny na tomto vysoko konkurenčnom trhu, ako aj spätnú väzbu od zákazníkov značky Toyota a prináša významné vylepšenia v piatich hlavných oblastiach: dizajn, vnímaná kvalita, hybridný model, bezpečnosť a pohonné sústavy, ktoré zvyšujú pokrytie modelu v segmente približne o 40 percent.

Existujúcu ponuku zážihových motorov rozširuje úplne nový 1,2-litrový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva. Doterajší 2,0-litrový vznetový motor s turbodúchadlom nahradil nový 1,6-litrový motor D-4D, zatiaľ čo 1,4-litrový motor D-4D bol výrazne inovovaný a v rámci výkonnostnej kategórie 90 k odteraz ponúka najnižšiu úroveň emisií CO2 v triede. Každý motor v ponuke už spĺňa požiadavky emisnej normy Euro 6.

Nový štýl exteriéru sa vyznačuje prepracovanou prednou i zadnou časťou vozidla, čím Auris získava prestížnejší a sofistikovanejší charakter na ceste. V interiéri sa výrazne zvýšila úroveň vnímanej kvality kabíny. Prispela k tomu prístrojová doska s novým dizajnom, povrchy a prvky čalúnenia exkluzívnej kvality, ako aj nový 4,2-palcový farebný multifunkčný informačný TFT displej (od stredného stupňa výbavy, v modeli Hybrid ako súčasť štandardnej výbavy).

Rad Auris 2015 ťaží aj z prepracovaného riadenia a zavesenia kolies. Cieľom úprav bolo zlepšiť jazdný komfort, ovládateľnosť vozidla a zapojenie vodiča. Okrem toho výrobca zaviedol viacero opatrení na zníženie úrovne hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH) v kabíne.

A napokon je prepracovaná aj samotná štruktúra stupňov výbavy radu Auris. Hybridné stupne výbavy Entry, Mid, Style a High sú podľa novej koncepcie zosúladené so zvyškom modelového radu.

auris-int-04-dpl-2015 auris-loc-08-dpl-2015-3-4-high-ts

Toyota Auris 1,4-litrový motor D-4D spĺňajúci emisnú normu Euro 6
1,4-litrový motor D-4D spĺňajúci emisnú normu Euro 5
Zdvihový objem (cm3) 1 364 1 364
Kompresný pomer 16,5 : 1 16,5 : 1
Tlak vstrekovania v spoločnom tlakovom potrubí (MPa) 180 160
Systém redukcie emisií NOx NSR + HPL – EGR(3) HPL – EGR(3)
Max. výkon (k (DIN)/kW pri ot./min.) 90/66 pri 3 800 90/66 pri 3 800
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 205 pri 1 400 – 2 800 205 pri @ 1 800 – 2 800
Emisie CO2 (kombinované, g/km) 89* 99

Motor 1,2 T

Viac za menej

V novom modeli Auris sa predstaví úplne nový 1,2-litrový preplňovaný zážihový motor 1.2T s priamym vstrekovaním. Patrí do radu 14 nových motorov, ktoré spoločnosť Toyota uvedie v období od apríla 2014 do konca roka 2015 na celom svete.

V apríli minulého roka spoločnosť Toyota predstavila svoje plány uviesť rad nových, mimoriadne úsporných motorov. Pri ich vývoji konštruktéri využili niekoľko technológií na zdokonalenie spaľovania a zníženie strát, ktoré boli doteraz vyhradené pre hybridné motory. Nový štvorvalcový motor 1.2T je druhým motorom z tohto radu, ktorý sa bude v Európe predávať pod značkou Toyota. Nasleduje po trojvalcovom 1,0-litrovom motore, ktorý sa minulý rok začal predávať v modeloch AYGO a Yaris. Rovnako ako 1,0-litrový motor aj motor 1.2T využíva pokročilé technológie, ktoré umožňujú pri nízkom zaťažení prepnúť režim činnosti z Ottovho cyklu do Atkinsonovho cyklu. Súčasťou motora sú aj nasávacie otvory s vertikálnym vírením prúdenia vzduchu, výfukové potrubie integrované do hlavy valcov a pokročilý systém tepelnej regulácie.

Okrem toho je motor 1.2T vybavený aj systémom priameho vstrekovania paliva, vodou chladeným turbodúchadlom a výmenníkom tepla. Konštruktéri okrem toho prepracovali systém VVT-i (inteligentné variabilné časovanie ventilov), známy z 1,0-litrového motora, na systém VVT-iW (rozšírené inteligentné variabilné časovanie ventilov), ktorý umožňuje ešte väčšiu flexibilitu časovania ventilov.

Kombinácia týchto technológií sa prejavila na mimoriadnom výkone a úspornosti. Pri objeme 1197 cm3 má motor výkon 116 koní (DIN) (85 kW) a konštantný krútiaci moment 185 Nm v rozsahu 1 500 až 4 000 otáčok za minútu. Spočiatku sa bude montovať do nového modelu Auris, ktorý s ním zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy. Zrýchlenie na 5. prevodovom stupni z 80 na 120 km/h bude trvať len 13,7 sekundy a vozidlo dosiahne najvyššiu rýchlosť 200 km/h. Tieto hodnoty vozidlo dosiahne aj napriek značnému sústredeniu na nízku spotrebu paliva a emisie CO2 – spotreba v kombinovanom cykle dosahuje 4,7 l/100 km* a emisie CO2 len 109 g/km*.

Vyšší výkon a nižšia spotreba

Kľúčom k dosiahnutiu vynikajúcej spotreby paliva bez obmedzenia výkonu je vyššia kompresia. Vo všeobecnosti však platí, že s rastúcou kompresiou sa zvyšuje riziko nekontrolovaného spaľovania, známeho aj ako klepanie.

Vysoký kompresný pomer na úrovni 10 : 1 sa v prípade motora 1.2T podarilo dosiahnuť vďaka niekoľkým kľúčovým technológiám, ktoré zdokonaľujú kontrolu nad procesom spaľovania. Týmto spôsobom bolo možné zabrániť riziku klepania.

Ako prvé, konštruktéri navrhli nasávacie otvory s cieľom vytvoriť intenzívnejšie prúdenie a „vertikálny vír“. Zároveň optimalizovali tvar piesta, aby sa zdokonalilo vírenie zmesi vo valci. Palivo a nasávaný vzduch sa vďaka tomu zmiešavajú rýchlejšie a vytvárajú homogénnejšiu zmes. To vedie k vyššej rýchlosti spaľovania, ktorá pomáha zabrániť klepaniu.

Pokročilý systém tepelnej regulácie predstavuje sám o sebe skvelý spôsob, ako znížiť spotrebu paliva, ale možno ho využiť aj ako ďalší spôsob na obmedzenie rizika klepania. Motor bol navrhnutý tak, aby bolo možné optimalizovať teplotu všetkých jeho jednotlivých častí. Napríklad, spodná časť piestov sa chladí olejovými dýzami a chladenie hlavy valcov je oddelené od chladenia bloku motora. Týmto spôsobom je možné znížiť teplotu v spaľovacej komore a zároveň zachovať dostatočne vysokú teplotu bloku motora kvôli zníženiu trenia.

Priame vstrekovanie taktiež prispieva k regulácii teploty, pretože pomáha odvádzať teplo zo spaľovacej komory. Stlačený vzduch prechádza medzichladičom, ktorý využíva samostatný nízkoteplotný chladiaci okruh.

Krútiaci moment pri nízkych otáčkach a rýchla odozva

Turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, systém časovania ventilov VVT-iW a systém priameho vstrekovania D-4T spoločne zabezpečujú vynikajúcu hodnotu krútiaceho momentu od najnižších otáčok motora. To spolu so systémom nasávania s obmedzeným objemom prináša okamžitú reakciu na stlačenie plynového pedála.

Súčasťou konštrukcie motora 1.2T je novovyvinutý systém vstrekovania. Vyznačuje sa kompaktnými rozmermi, ktoré sú ideálne pre motory s malým objemom. Systém umožňuje viacnásobné vstrekovanie paliva v jednom cykle. Šírka vstreku paliva je optimalizovaná a spolu so skrátenou dĺžkou vstreku zabezpečuje kvalitné spaľovanie bez ohľadu na režim, v ktorom motor pracuje, či jeho zaťaženie.

Z Ottovho do Atkinsonovho cyklu

Systém VVT-i (inteligentné variabilné časovanie ventilov) funguje na nasávacej aj výfukovej strane a umožňuje maximalizovať hodnotu krútiaceho momentu pri všetkých otáčkach motora. Nový systém VVT-iW (rozšírené inteligentné variabilné časovanie ventilov) umožňuje okrem toho oneskoriť zatváranie nasávacích ventilov, čo znamená, že motor môže pracovať v Ottovom aj v Atkinsonovom cykle. Atkinsonov cyklus sa používa pri mimoriadne nízkom zaťažení, keď nasávacie ventily zostávajú aj v kompresnom zdvihu na zlomok sekundy otvorené. Vďaka tomu sa časť zmesi vráti späť do nasávania a účinný zdvih kompresie sa skráti. Keďže na piest pôsobí menší tlak, čerpacie straty sa znížia, a škrtiaci ventil možno viac otvoriť.

Rýchly a hladko pracujúci systém Stop & Start

Konštruktéri vyvinuli nový štartovací systém, ktorý zabezpečuje rýchle a hladké opätovné spustenie motora. Systém pri vypnutí motora reguluje polohu zastavenia, aby sa piest zastavil v polovici kompresného zdvihu. Pri opätovnom spustení systém vďaka rozvrstvenému vstreku do prvého valca s kompresným zdvihom zabráni vibráciám. Systém spomalí zápal, aby dokázal udržať pod kontrolou zvýšenie krútiaceho momentu a zabránil nadmernému zvýšeniu otáčok motora , čím sa zaistí spoľahlivé a pokojné spustenie motora.

NOVÝ AVENSIS

Prestíž, komfort a úspornosť

Nový Avensis chce uľahčiť zákazníkom život svojím štýlom, novými motormi a inovačnými technológiami. Bez ohľadu na verziu či stupeň výbavy je navrhnutý tak, aby bol prestížnym, dôveryhodným, bezpečným a pohodlným spoločníkom.

Avensis bol navrhnutý, skonštruovaný aj postavený v Európe a od konca roka 1997, keď ho uviedli na trh, sa na európskych cestách objavilo už viac ako 1 711 800 vozidiel tohto modelu v rozpätí štyroch generácií.

Kvalita, odolnosť a spoľahlivosť boli vždy najsilnejšími devízami modelu Avensis. Súčasný model v segmente D nepretržite zbiera vysoké hodnotenia za tieto tri vlastnosti a v roku 2014 získal najvyšší počet bodov v prieskume agentúry J. D. Power o spokojnosti nemeckých zákazníkov s vlastníctvom automobilu (J.D.Power Vehicle Ownership Satisfaction Survey).

Hoci model Avensis tradične oslovuje súkromných záujemcov i firemných klientov, práve firmy predstavujú prirodzene jeho najväčšiu predajnú základňu.

Nový Avensis 2015 sa teda rozhodol reagovať tak na nároky súkromných záujemcov, ktorí si žiadali prestížnejšie, luxusnejšie a elegantnejšie vozidlo, ako aj na túžbu firemných klientov po jeho športovejšom, dynamickejšom a módnejšom charaktere. Preto je navrhnutý tak, aby ponúkal všetkým svojim zákazníkom významné vylepšenia v piatich hlavných oblastiach:

Štýl – nový, prestížnejší a dynamickejší štýl exteriéru so svetlami s technológiou LED.

Vnímaná kvalita a komfort – úplne nový, elegantnejší a kultivovanejší dizajn interiéru, v ktorom sa dostáva do popredia výrazne vyššia úroveň vnímanej  kvality, komfortu, obloženia, povrchovej úpravy a farebných škál, ako aj lepšie parametre NVH (úroveň hluku, vibrácií a tvrdosti).

Bezpečnosť – komplexná modernizácia bezpečnostných systémov zameraná na dosiahnutie päťhviezdičkového hodnotenia v nárazových skúškach organizácie Euro NCAP. Spoločnosť Toyota sa zamerala najmä na technológie aktívnej bezpečnosti a v rámci tejto orientácie uvádza novinku v podobe bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy vozidiel celého modelového radu.

Vybavenie a pomer kvality a ceny – nová, diferencovanejšia koncepcia stupňov výbavy s jasnejším odlíšením jednotlivých stupňov, ktorá prináša špičkové úrovne štandardného vybavenia a vyspelé technológie, ako je multimediálny systém Toyota Touch 2 či osempalcová multimediálna obrazovka.

Potešenie z jazdy a prevádzkové náklady – dva nové vznetové motory, nižšie emisie CO2 v celom modelovom rade, dlhšie servisné intervaly a nižšie servisné náklady, ako aj vylepšenia podvozka s cieľom dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti a ovládateľnosť.

Spoločnosť Toyota očakáva, že tieto komplexné vylepšenia nielen prispejú k väčšej lojalite existujúcej zákazníckej základne tohto modelu, ale oslovia aj nových zákazníkov, ktorých zaujme štedrá ponuka, ktorú nový Avensis stelesňuje.

avensis-details-04-dpl-2015 avensis-studio-07-dpl-2015-group

 

TOYOTA HYBRID
Od revolučnej myšlienky po špičkovú svetovú technológiu

Uvedením prvej generácie modelu Prius na trh v roku 1997 spoločnosť Toyota vyvolala modernú revolúciu v oblasti elektrifikácie automobilov. Premiéra vozidla Prius vtedy zdvihla nejedno obočie a vyvolala množstvo skeptických poznámok. Vedenie automobilky Toyota, ako aj jej konštruktéri však boli presvedčení, že vývoj napokon potvrdí správnosť ich jedinečnej vízie.

Dnes Toyota slávi úspech so svojou revolučnou plnohybridnou technológiou pohonných sústav v podobe viac ako 7,3 milióna[1] predaných hybridných automobilov. A s hybridným pretekárskym vozidlom TS040 Hybrid získal titul vodič aj výrobca na Majstrovstvách sveta FIA vo vytrvalostných pretekoch v roku 2014.

Myšlienka hybridného pohonu

Už niekoľko desaťročí stojí automobilový priemysel pred troma dôležitými výzvami v oblasti životného prostredia: je to kvalita okolitého ovzdušia, klimatické zmeny, ako aj zásobovanie energiou a energetická náročnosť. V záujme zachovania energetických zdrojov a ochrany pred globálnym otepľovaním narastá potreba neustále znižovať spotrebu paliva motorových vozidiel.

Myšlienka alternatívneho pohonu automobilov existovala v spoločnosti Toyota už v 60. rokoch minulého storočia. Ale až začiatkom 90. rokov automobilka reálne spustila vývojový program výroby technológií pre automobily so zodpovedným prístupom k životnému prostrediu.

V listine svojej environmentálnej politiky, ktorú spoločnosť Toyota prijala v roku 1992 pod názvom „Charta Zeme“ (Earth Charter), sa uvádza: „Cieľom spoločnosti Toyota je konštruovať čisté a bezpečné automobily a pracovať v záujme blahobytu ľudskej spoločnosti a súčasného zachovania zelenej planéty.“ Nasledujúci rok sa táto základná politika spojila so súborom usmernení pre vytvorenie Akčného plánu spoločnosti Toyota pre životné prostredie (Toyota Environmental Action Plan).

Týmito iniciatívami automobilka nastúpila na cestu k technologickému rozvoju, v ktorom naďalej pokračuje v snahe o trvalo udržateľnú mobilitu prostredníctvom vytvorenia maximálne ekologického vozidla.

V roku 1994 spoločnosť Toyota spustila projekt G21. Jeho cieľom bolo vytvoriť „zelené a ekologicky šetrné vozidlo“ pre 21. storočie, ktoré by napriek svojmu bezchybnému ekologickému kreditu ponúkalo rovnaké pohodlie a pôžitok z jazdy ako bežné vozidlo.

Počiatočné vývojové ciele sa zameriavali na pohonnú sústavu, ktorá mala byť 1,5-krát úspornejšia než v konvenčných vozidlách so zážihovým alebo vznetovým motorom. Avšak vzhľadom na použitie hybridnej technológie pohonu sa vývojový tím zameral na dosiahnutie až dvojnásobnej úspornosti.

Keďže spoločnosť Toyota potrebovala získať výrobné postupy a poznatky z vývoja tejto novej technológie z prvej ruky a vo všetkých kľúčových oblastiach, rozhodla sa navrhnúť, vyvinúť i vyrobiť každý komponent tohto hybridného systému pohonu celkom sama. V priebehu vývoja svojho vlastného hybridného systému Toyota Hybrid System (THS) preštudovala vyše sto rôznych variantov hybridných sústav.

Vďaka tomuto plnohybridnému systému môže vozidlo používať na svoju prevádzku buď vysoko úsporný zážihový motor s nízkou produkciou emisií, alebo elektromotor, alebo kombináciu oboch. Pomer výkonu každého z týchto systémov sa nepretržite monitoruje elektronicky, v závislosti od rýchlosti a zaťaženia, čo umožňuje udržiavať vozidlo v jeho najefektívnejšom prevádzkovom režime.

Pri spomaľovaní a brzdení sa elektromotor správa ako vysokovýkonný generátor. Vykonáva rekuperačné brzdenie a optimalizuje hospodárenie s energiou hybridnej jednotky rekuperáciou kinetickej energie (ktorá by inak vyšla nazmar vo forme tepla pri brzdení a spomaľovaní) na elektrickú energiu, ktorá sa môže uložiť do vysokovýkonného akumulátora.

Navyše vzhľadom na oddanosť automobilky Toyota princípu trvalo udržateľnej mobility je systém špeciálne navrhnutý tak, aby bol „odolný voči budúcnosti“, teda aby pružne reagoval na budúce vylepšenia a bol ľahko prispôsobiteľný aj na použitie v hybridných elektromobiloch typu plug-in (PHEV), elektromobiloch (EV) a vozidlách na palivové články (FCV).

V prípade vozidiel PHEV zostáva architektúra plnohybridného systému v podstate rovnaká, ponúka len výkonnejší akumulátor s externým napájaním, ktorý predlžuje dojazd vozidla v čisto elektrickom jazdnom režime.

Ak je pohonná sústava skonštruovaná pre elektromobily (EV), využíva zjednodušenú architektúru bez zážihového motora, vďaka čomu môže disponovať výkonnejším elektromotorom a akumulátorom s dostatočnou kapacitou na niekoľkohodinovú jazdu, kým je potrebné jeho externé dobitie.

Vo vozidlách FCV, ktoré sú taktiež vybavené výkonným elektromotorom, obsahuje hybridná jednotka namiesto zážihového motora systém palivových článkov Toyota Fuel Cell System. Vďaka zásobníku palivových článkov, ktoré vyrábajú elektrickú energiu na pohon motora i nabíjanie akumulátora, vozidlo FCV nevyžaduje žiadne externé dobíjanie. Stačí len doplniť vodík, a to rovnakým spôsobom, akým sa dopĺňa benzín pre zážihový motor vo vozidle s plnohybridným pohonom.

„Keď som sa ujal vývojového programu Prius, bol som odhodlaný priniesť stabilné riešenie problémov týkajúcich sa spotreby paliva vozidiel a ich záťaže na životné prostredie, aby sa automobily mohli naďalej rozvíjať aj v  21. storočí.“ – Takeši Učijamada, výkonný viceprezident spoločnosti Toyota Motor Corporation.

TOYOTA SAFETY SENSE
Aktívnu bezpečnosť pozdvihujeme na ďalšiu úroveň na všetkých našich modeloch

Spoločnosť Toyota je odhodlaná prispieť k vytvoreniu spoločnosti, ktorú bude charakterizovať bezpečná mobilita, a domnieva sa, že v tomto smere je dôležité podporovať prístup, ktorého súčasťou budú ľudia, vozidlá i prostredie cestnej premávky. Rovnako je podľa nej dôležité usilovať sa o dosiahnutie „bezpečnosti v reálnom svete“ tým, že sa poučíme z dopravných nehôd a začleníme tieto poznatky do vývoja vozidiel.

Tento rok automobilka Toyota uvádza na trh novinku pod názvom „Toyota Safety Sense“. Ide o súpravu technológií aktívnej bezpečnosti, ktorých úlohou je zabrániť zrážkam alebo aspoň zmierňovať ich následky v širokej škále dopravných situácií.

Všetky vozidlá vybavené balíkom Toyota Safety Sense budú mať v rámci svojich bezpečnostných technológií nainštalovaný prednárazový bezpečnostný systém[1] (PCS) s funkciou pre jazdu v meste a varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu (LDA). Vo vozidlách s radarom pracujúcim v pásme milimetrových vĺn bude systém Toyota Safety Sense rozšírený o adaptívny tempomat (ACC) a systém PCS s funkciou rozpoznávania chodcov. V záujme ďalšieho zvýšenia bezpečnosti i pohodlia vodičov budú niektoré modely vybavené aj systémom automatických diaľkových svetiel (AHB) a asistentom rozpoznávania dopravných značiek (RSA).

V rozsahu rýchlostí približne 10 až 80 km/h pracuje prednárazový bezpečnostný systém, ktorý rozpoznáva objekty na ceste vpredu a znižuje riziko nárazu do vozidla idúceho pred ním. Ak hrozí možnosť zrážky, vyzve vodiča pomocou zvukového i vizuálneho upozornenia, aby zabrzdil. Systém PCS zároveň pripraví brzdový systém vozidla na to, aby dodal dodatočnú brzdnú silu, keď vodič zošliapne brzdový pedál. Ak vodič nezareaguje včas, systém automaticky použije brzdy, zníži rýchlosť vozidla približne o 30 km/h[2], prípadne vozidlo úplne zastaví, čím zabráni nárazu, alebo aspoň zmierni jeho silu.

Vozidlá vybavené radarom pracujúcim v pásme milimetrových vĺn majú výhodu pridaného adaptívneho tempomatu a prednárazového systému s dvoma významnými vylepšeniami.

Prvé sa týka prípadných kolízií s inými vozidlami. V takomto prípade pracuje systém PCS v rozšírenom rozsahu relatívnej rýchlosti od 10 km/h až po maximálnu rýchlosť vozidla a dokáže znížiť rýchlosť približne o 40 km/h[3]. Druhým vylepšením je, že systém dokáže odhaliť aj riziko prípadnej zrážky vozidla s chodcami. V takom prípade použije automatické brzdenie, ktoré funguje pri relatívnej rýchlosti od 10 do 80 km/h, a zároveň zníži rýchlosť vozidla približne o 30 km/h1.

Adaptívny tempomat pomáha vodičovi udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu. Zaznamenáva vozidlá idúce pred ním a určuje ich rýchlosť. Adaptívny tempomat následne upraví rýchlosť vozidla (v rámci nastaveného rozsahu) tak, aby zaistil bezpečnú vzdialenosť medzi oboma vozidlami. Ak sa použije kamera snímajúca priestor pred vozidlom v spojení s radarom pracujúcim v pásme milimetrových vĺn na sledovanie vozidiel, ktoré sa preraďujú do aktuálneho jazdného pruhu alebo z neho vychádzajú, adaptívny tempomat pomáha udržiavať plynulé zrýchľovanie a spomaľovanie počas jazdy.

Varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu sleduje vodorovné značenie jazdných pruhov na vozovke a pomáha zabrániť možným nehodám a čelným zrážkam, ktoré vznikajú v dôsledku toho, keď vozidlá opúšťajú jazdný pruh. Ak sa vozidlo začne zo svojho pruhu vychyľovať bez toho, aby malo zapnuté smerové svetlá, systém LDA upozorní vodiča pomocou zvukového i vizuálneho výstražného znamenia a v závislosti od modelu vozidla môže poskytnúť aj korekciu riadenia.

Automatické diaľkové svetlá zabezpečujú vynikajúci výhľad na cestu vpredu pri jazde v noci. Zaznamenávajú svetlomety protiidúcich vozidiel aj koncové svetlá vozidiel idúcich vpredu a automaticky prepnú z diaľkových svetiel na stretávacie, aby zabránili oslneniu ostatných vodičov. Častejším používaním diaľkových svetiel systém umožňuje včasnejšiu detekciu chodcov a možných prekážok na ceste.

Asistent rozpoznávania dopravných značiek pomáha vodičom tým, že zabezpečuje, aby mali vždy čo najlepšie možné informácie aj v prípade, ak náhodou prehliadli dopravnú značku. Rozpoznáva dopravné značenie, ako sú napríklad značky rýchlostného obmedzenia či zákazu predbiehania, značky informujúce o stave vozovky, ako aj označenia diaľnice či rýchlostnej cesty. Stav systému a výstražné upozornenia sa zobrazujú vodičovi na farebnej multifunkčnej informačnej obrazovke TFT na prístrojovom paneli. V prípade rýchlostných obmedzení systém upozorní vodiča vizuálnym aj zvukovým znamením, ak náhodou uvedený rýchlostný limit prekročil.

Vďaka zníženému riziku účasti na dopravných nehodách môžu vozidlá vybavené bezpečnostným balíkom Toyota Safety Sense využívať výhodu nižších nákladov na poistenie4 alebo výhodnejšej poistnej reklasifikácie4.

Nový bezpečnostný balík bude spočiatku v ponuke vo vozidlách nových modelových radov Auris a Avensis a v modeloch AYGO a Yaris. V závislosti od modelu bude balík Toyota Safety Sense v ponuke ako súčasť štandardnej výbavy alebo za konkurencieschopnú cenu.

„Do konca roka 2015 bude až 70 percent európskych zákazníkov, ktorí sa rozhodnú zakúpiť si vozidlo značky Toyota, mať možnosť objednať si do vozidla aj balík Toyota Safety Sense,“ hovorí Didier Leroy, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Toyota Motor Europe. „Až keď sa budú bezpečnostné systémy používať v širokom meradle, môžu mať reálny vplyv na elimináciu dopravných nehôd a obetí na životoch. Preto sa spoločnosť Toyota rozhodla začať vo svojich vozidlách s demokratizáciou vyspelých bezpečnostných technológií.“

MIRAI – sedan s palivovými článkami

Európska premiéra 

Nový model Toyota Mirai sa síce v Japonsku predáva1 už od minulého decembra, no v Európe sa predstaví až koncom leta. Dejiskom jeho európskej verejnej premiéry sa stane ženevský autosalón.

Model Mirai2 označuje začiatok novej éry vozidiel. Využíva vodík – dôležitý zdroj energie do budúcnosti – ako palivo na výrobu elektriny. Vďaka tomu dosahuje vynikajúce charakteristiky z hľadiska ochrany životného prostredia, pričom vodičovi poskytuje pohodlie a potešenie z jazdy ako bežné vozidlo.

Mirai používa systém palivových článkov Toyota Fuel Cell System (TFCS), ktorý využíva technológiu palivových článkov a aj hybridnú technológiu. Jeho súčasťou je nový patentovaný zásobník palivových článkov a vysokotlakové nádrže na vodík. Systém TFCS je energeticky účinnejší ako spaľovacie motory a pri jazde neprodukuje žiadne emisie CO2 ani znečisťujúce látky. Vodiči môžu očakávať rovnakú úroveň komfortu ako pri vozidlách so spaľovacími motormi – veľkorysú dojazdovú vzdialenosť a čas tankovania vodíka asi tri minúty.

Mirai prináša všetko, čo možno očakávať od vozidiel budúcej generácie: okamžite rozpoznateľný dizajn, potešenie z jazdy, ktoré pramení z vynikajúcej stability pri riadení vďaka nízkemu ťažisku, ako aj tiché, ale pôsobivé zrýchľovanie vďaka elektromotoru.

Vodík možno vyrábať využitím širokej škály prírodných zdrojov a vedľajších produktov ľudskej činnosti, ako sú napríklad kaly z čistiarní odpadových vôd. Taktiež sa dá vyrábať z vody využitím prírodných obnoviteľných zdrojov energie, ako je solárna a veterná energia. Po stlačení má vyššiu hustotu energie než akumulátory a možno ho relatívne jednoducho skladovať a prepravovať. Preto so sebou prináša očakávania ohľadom možného používania v budúcnosti pri výrobe elektrickej energie a v celom rade ďalších oblastí. Vozidlá s pohonom na palivové články (FCV) dokážu samostatne vyrábať elektrinu z vodíka, čo znamená, že môžu pomôcť s budovaním spoločnosti využívajúcej vodíkové zdroje. Preto sa očakáva, že prispejú k urýchleniu diverzifikácie výroby energie.

TFCS má vynikajúce vlastnosti z hľadiska ochrany životného prostredia a pohodlia.

V modeli Mirai sa využíva technológia TFCS, ktorá predstavuje spojenie technológie palivových článkov s hybridnou technológiou.

Systém má lepšiu energetickú účinnosť než spaľovacie motory, minimálny vplyv na životné prostredie vďaka nulovým emisiám CO2 a znečisťujúcich látok a vodičovi zabezpečuje rovnakú úroveň pohodlia a autonómie ako vozidlá so spaľovacími motormi, pretože čas tankovania vodíka je približne tri minúty3.

Systém využíva komponenty, ktoré vyvinula spoločnosť Toyota, vrátane zásobníka palivových článkov, zosilňovacieho prevodníka palivových článkov a vysokotlakových vodíkových nádrží.

Zásobník palivových článkov Toyota

Nový zásobník palivových článkov Toyota dosahuje maximálny výkon 114 kW (155 koní DIN). Účinnosť výroby elektrickej energie sa zvýšila vďaka použitiu drobných 3D prietokových kanálikov4 (svetové prvenstvo5), ktoré zaisťujú rovnomernú výrobu elektriny na povrchu článkov. Výsledkom sú kompaktné rozmery, vysoký výkon a špičková5 hustota výstupného výkonu na úrovni 3,1 kW/l (2,2-krát vyššia ako u predchádzajúceho modelu Toyota FCHV-adv určeného na obmedzený prenájom).

Na účinnosť výroby elektriny má podstatný vplyv množstvo vody na membránach s elektrolytom v palivových článkoch. Regulácia množstva vody sa vykonáva využitím vnútorného cirkulačného systému na cirkuláciu vody vyrobenej počas výroby elektrickej energie. To znamená, že zásobník palivových článkov je popredný svetový5 systém, ktorý na rozdiel od systémov používaných vo všetkých predošlých vozidlách Toyota s palivovými článkami nevyžaduje použitie zvlhčovača.

Zosilňovací prevodník palivových článkov

Konštruktéri vyvinuli nový kompaktný, mimoriadne účinný prevodník s vysokou kapacitou, ktorý slúži na zvýšenie napätia zásobníka palivových článkov na 650 voltov. Vďaka vyššiemu napätiu bolo možné zmenšiť elektromotor a počet palivových článkov v zásobníku palivových článkov. Výsledkom je menší, výkonnejší a lacnejší systém palivových článkov Toyota.

Vysokotlakové nádrže na vodík

Nádrže s trojvrstvovou štruktúrou vyrobené z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami a ďalších materiálov sa používajú na uskladnenie vodíka pri veľmi vysokom tlaku 70 MPa (70 megapascalov, čo je približne 700 barov). V porovnaní s vysokotlakovými nádržami na vodík použitými v modeli Toyota FCHV-adv sa kapacita nádrže zvýšila približne o 20 percent, zatiaľ čo sa zmenšila hmotnosť aj rozmery a spoločnosť si zabezpečila svetové prvenstvo5 s hodnotou 5,7 objemového %6.

Zásobník palivových článkov Názov Toyota FC Stack
Typ Palivový článok na báze polymérového elektrolytu
Objemová hustota výkonu 3,1 kW/l
Maximálny výkon 114 kW (155 koní DIN)
Systém zvlhčovania Vnútorná cirkulácia (bez zvlhčovača)
Vysokotlaková nádrž na vodík Počet nádrží 2
Menovitý pracovný tlak 70 MPa (približne 700 barov)
Hustota uskladnenia v nádrži 5,7 objemového %
Vnútorný objem nádrže 122,4 litra (predná nádrž: 60,0 litra, zadná nádrž: 62,4 litra)
Motor Typ Synchrónny generátor striedavého prúdu
Maximálny výkon 113 kW (154 koní DIN)
Maximálny krútiaci moment 335 Nm
Akumulátor Typ Nikelmetalhydridový

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota