Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Sprinter tretej generácie: inteligentný, interaktívny a inovatívny

  • Výkonný vo všetkých čiastočných disciplínach: Sprinter určuje špičkovú triedu vo svojom segmente
  • Nové riešenia prepojenia: služby Mercedes PRO connect zaisťujú nárast efektívnosti v správe vozového parku
  • Poradí si s každým prepravným nárokom: počet variantov sa ešte viac zvýšil
  • Inteligentné celkové systémové riešenie: spojenie rôznych talentov premieňa vozidlo Sprinter na dokonalé komerčne používané vozidlo
  • K dispozícii sú dôležité styčné body: výrobcovia nadstavieb môžu siahnuť po osvedčenom základe

Očarujúci dizajn, bezpečnostné prvky výbavy na veľmi vysokej úrovni, maximálna hospodárnosť, detailné riešenia orientované na zákazníkov a odvetvie, ako aj ponuka zosieťovania, ktorá prenáša infotainment a telematické aplikácie do novej epochy: tretia generácia vozidla Sprinter určuje špičkovú triedu veľkých transportérov vo všetkých čiastočných disciplínach. Zakladateľ tohto segmentu ukazuje svoju skutočnú silu v prvom rade spojením svojich jednotlivých talentov do celkového systémového riešenia.

„Vo svete logistiky a prepravy budúcnosti je variabilnosť a ponuka riešení na základe požiadaviek zákazníkov absolútnym faktorom úspechu. Dobré vozidlo však už samo osebe nestačí. Nový Sprinter sa ako multitalent musí ukázať viac než len ako holý súčet svojich dielov. Vďaka rozmanitosti variantov, ktorá doteraz nebola dosiahnutá, novým službám prepojenia a novej generácii telematiky sa z neho stáva vhodné celkové systémové riešenie na najrozličnejšie komerčné požiadavky na prepravu a mobilitu. Novému vozidlu Sprinter sa teda podarilo presne to, čo predviedol jeho predchodca: nanovo definoval segment transportérov. Vďaka tomu je stelesnením inteligentnej technickej výbavy a prenesie svoj segment, podnikanie našich zákazníkov a našu obchodnú činnosť na vyššiu úroveň,“ povedal Volker Mornhinweg, vedúci divízie Mercedes-Benz Vans.

Dokonale prispôsobený potrebám zákazníka
Nové riešenia prepojenia Mercedes PRO connect spolu s úplne novou generáciou telematiky, ktorá súčasne oslavuje svoju premiéru v Triede A, vytvárajú dokonalý základ pre všetky predstaviteľné požiadavky v oblasti logistiky a prepravy – od komplexného manažmentu veľkého vozového parku až po vozový park v malých podnikoch. Sprinter však svoju vynikajúcu prispôsobiteľnosť nedokazuje len pri pripojení na internet a službách, ktoré sú založené na tejto schopnosti, ale aj svojou schopnosťou dokonalého prispôsobenia potrebám príslušného odvetvia a zákazníka. Nový Sprinter je možné objednať od februára a bude k dispozícii od júna u autorizovaných predajcov užitkových motorových vozidiel značky Mercedes-Benz.

„Viac ako 3,4 milióna vyexpedovaných vozidiel v 130 krajinách – taká je bilancia prvých dvoch generácií vozidla Sprinter. Jednoznačne dokazuje, že Sprinter je na celom svete ako doma a pokrýva neuveriteľné spektrum nárokov špecifických pre určité krajiny a odvetvia. Preto sme v novom vozidle Sprinter ešte rozšírili už aj tak široké portfólio a doplnili sme ho o nové vlastnosti produktu. Stáva sa súčasťou internetu vecí a digitálneho sveta. Otvára tým možnosti optimalizácie efektívnosti a procesov, aké neposkytlo žiadne predchádzajúce vozidlo divízie Mercedes-Benz Vans,“ povedal Dr. Ulf Zillig, vedúci projektu Sprinter divízie Mercedes-Benz Vans.

K dispozícii je viac ako 1 700 rôznych variantov vozidla Sprinter
Skriňová dodávka, Tourer, valník, šasi, autobus alebo kabína vodiča s motorom ako druh nadstavby, tri koncepcie náhonu – prvýkrát na želanie aj s náhonom na predné kolesá, rôzne prevedenia kabíny, rôzna dĺžka nadstavby, nosnosť a výška ložného priestoru: už len z týchto parametrov vyplýva ešte väčšia rozmanitosť variantov vozidla Sprinter. Týmto spôsobom je možné zostaviť viac ako 1 700 rôznych vyhotovení, čo je oveľa viac ako pri predchodcovi. Táto maximálna modularita určuje základ novej koncepcie vozidla Sprinter, čím odráža špecifické požiadavky odvetvia, ako aj rôzne segmenty zákazníkov. V rámci riešení pre rôzne odvetvia siahajú možnosti od klasických doručovateľských služieb na poslednom doručovateľskom úseku cez prepravu tovaru aj na dlhších trasách až po servisných technikov, ktorí svoje vozidlo používajú ako pojazdný sklad náhradných dielov. Nový Sprinter okrem toho slúži aj ako obytný automobil alebo autobus a používa sa aj v záchrannej službe, napríklad ako sanitka. Rôznorodé nie sú len účely použitia, ale aj cieľové skupiny. Sprinter poskytuje riešenia všetkých prepravných úloh pre majiteľov zachovávajúcich tradície, ako aj správcov vozových parkov, ktorí berú ohľad na náklady. Aj relatívne mladé skupiny začínajúcich obchodných riaditeľov, ktorí poskytujú napríklad doručovateľské služby v mestskom prostredí, a nováčikovia z iných odborov, ktorí sa orientujú na budúcnosť s jasným zameraním na trvalo udržateľnú mobilitu, sa budú v divízii Mercedes-Benz Vans cítiť ako doma.

Menej byrokracie pre najmenšie alebo veľké vozové parky
Sprinter otvára úplne nové možnosti pre manažment vozových parkov a vozidiel. Inovatívne riešenia prepojenia sa postarajú o nárast efektívnosti a citeľné zjednodušenie administratívnych úloh týkajúcich sa vozového parku. Všetky voliteľné ponuky prepojenia sú zahrnuté do služieb Mercedes PRO connect. Webová služba pre klientov vozového parku od najmenších živnostníkov až po veľkých klientov spája manažéra vozového parku so všetkými vozidlami a vodičmi v danom vozovom parku, pričom využíva nástroj manažmentu vozidiel. Vďaka nemu možno online riadiť realizáciu zákaziek a takmer v reálnom čase vyvolávať informácie o vozidlách, napríklad polohu, zásobu paliva alebo intervaly údržby. Prostredníctvom prehľadného a ľahko obsluhovateľného nástroja manažmentu vozidiel si manažér vozového parku rýchlo a jednoducho urobí dokonalý prehľad o svojom vozovom parku.

Osem balíkov k dispozícii na začiatku uvedenia služieb Mercedes PRO connect na trh
V čase, keď budú služby Mercedes PRO connect uvedené na trh ako riešenia od výrobcu, bude k dispozícii osem balíkov s hlavnými službami orientovanými na vozový park, vozidlá, vodičov a prevádzky. K týmto službám patrí napríklad status vozidla, logistika vozidiel, komunikácia v rámci autoparku, údržbový a nehodový manažment alebo digitálna kniha jázd. Status vozidla zobrazuje všetky relevantné údaje o vozidle, ako aj používaní vozidla vo zvolenom časovom období. K logistike vozidiel patrí vyvolanie polôh vozidla takmer v reálnom čase alebo zobrazenie a zavedenie geografických ohraničení Geofences (sledovanie v určitom priestore). Odosielanie správ, adries alebo kontaktov medzi nástrojom na manažment vozidiel a aplikáciou Mercedes PRO connect zlepšuje komunikáciu v rámci autoparku, informácie o nadchádzajúcich údržbách uľahčujú manažovanie údržby. Na rozdiel od statického plánovania trasy pred doručovateľskou jazdou prináša dynamické vedenie trasy aj podstatné výhody.

Riešenia prepojenia Mercedes PRO connect v konečnom dôsledku zlepšujú kontroling a súčasne znižujú prevádzkové náklady a optimalizujú vyťaženosť vozového parku. Prvé služby budú k dispozícii od júna 2018 na 19 európskych trhoch (vrátane Slovenska), v septembri 2018 budú nasledovať Spojené štáty americké. Uvedením prvých služieb na trh vytvára značka Mercedes-Benz prvý medzník v oblasti riešení poskytovaných službami Mercedes PRO connect od výroby.

Pohon predných kolies a kabína vodiča s motorom prinášajú ďalšie možnosti
K tomu sa pripájajú dve novinky, ktoré pripravujú cestu pre ďalšie inovácie v oblasti prestavby a dodatočnej výbavy: osvedčená koncepcia náhonu na zadné a všetky kolesá bola doplnená o nový náhon na predné kolesá. Na rozdiel od predchádzajúceho modelu a v závislosti od konštrukcie sa pri tejto verzii zvyšuje užitočné zaťaženie o 50 kilogramov. Vďaka hrane ložnej plochy, ktorá je nižšia o 80 milimetrov, je nakladanie a vykladanie komerčne používaných vozidiel, prípadne nastupovanie a vystupovanie z obytného priestoru a lôžkového priestoru v obytných automobiloch oveľa komfortnejšie. Rastúci trh s cestovateľskými vozidlami pokryje aj vozidlo Sprinter vo variante kabína vodiča s motorom, ktoré si môžu objednať len výrobcovia nadstavieb. Aj tento variant v kombinácii s náhonom na predné kolesá poskytuje veľkú slobodu pri navrhovaní koncepcie a použitia nadstavieb.

Skúšobné štádium: prototypy absolvujú deväť miliónov kilometrov
Pri vývoji vozidla neboli zanedbané ani klasické vlastnosti zakladateľa tohto segmentu. Bezpečnosť, spoľahlivosť, robustnosť a hospodárnosť sú samozrejmou súčasťou vozidla Sprinter, podobne ako maska chladiča s integrovanou hviezdou. Na zabezpečenie vysokej kvality produktov od samotného začiatku výroby prešli prototypy s tromi motormi a siedmimi variantmi prevodoviek testovacími cyklami, ktoré merali viac ako deväť miliónov kilometrov. Vozidlá boli skúšané na ôsmich miestach v štyroch krajinách a za rôznych podmienok, od nízkych teplôt vo Fínsku cez vysoké nadmorské výšky v Andách až po horúčavu v Spojených štátoch amerických.

Centrum pre výrobu nadstavieb spája odborné znalosti interných a externých spolupracovníkov
Prostredníctvom rastúcej rozmanitosti modelov a ohromnej schopnosti nového vozidla Sprinter prispôsobiť sa je možné splniť takmer všetky požiadavky zákazníkov do najmenšieho detailu. Pre takéto prípady vypracuje Centrum pre výrobu nadstavieb Mercedes-Benz, ktoré bolo založené v roku 2006, individuálne riešenie. V úzkej spolupráci v ňom pracujú technici značky Mercedes-Benz s vedúcimi partnermi realizujúcimi prestavby. V rámci tejto spolupráce vznikajú napríklad chladiarenské vozidlá a vozidlá na prepravu čerstvých potravín, skriňové nadstavby na prevoz suchého tovaru, sklápače, nákladné plošiny a zdvíhacie čelá pre skriňové dodávky. K nim sa pripájajú obytné automobily, ktoré splnia sen o hoteli na kolesách.

Na celom svete získa zástavbu alebo nadstavbu v špeciálnej prevádzke približne 50 percent všetkých novoregistrovaných vozidiel Sprinter, v Európe dokonca až 60 percent – tieto čísla potvrdzujú význam úspešnej práce Centra pre výrobu nadstavieb pre úlohu tretej generácie vozidla Sprinter ako lídra na trhu a vedúceho inovátora. Na základe toho sa pri vývoji dbalo na to, aby sa dôležité rozmery a záchytné body, napríklad pre montáž regálov alebo komplexných nadstavieb, nezmenili. Výsledok: poskytovatelia špeciálnych riešení môžu bez časového posunu pokračovať vo svojej práci aj s novým vozidlom Sprinter.

 

Moderné bezpečnostné a asistenčné systémy

Efektívni elektronickí pomocníci: udržiavanie odstupu alebo jazdného pruhu či bezproblémové manévrovanie a zaparkovanie

  • Inovátorská divízia Mercedes-Benz Vans vybavuje nové vozidlo Sprinter bezpečnostnými asistentami, ktoré boli doteraz vyhradené pre osobné motorové vozidlá
  • Cúvacia kamera s premietaním obrazu vo vnútornom zrkadle alebo moderný parkovací balík s 360-stupňovým výhľadom z vozidla
  • Riadiace systémy pozorujú premávku a vodiča a v núdzovej situácii zasiahnu
  • Dažďový snímač s integrovaným systémom Wet Wiper zabezpečuje optimálnu viditeľnosť aj pri čistení skla

Nové vozidlo Sprinter si v plnej miere zakladá na bezpečnosti: divízia Mercedes-Benz Vans zavedením moderných bezpečnostných technológií znovu potvrdzuje svoje inovátorské a priekopnícke postavenie aj v segmente veľkých transportérov. Moderné bezpečnostné a asistenčné systémy napokon plnia mimoriadne dôležitú úlohu v tomto segmente, pretože komerčne využívané vozidlá sa častokrát používajú každý deň, dosahujú vysoký nájazd a napriek porovnateľne väčším rozmerom by mali byť ovládateľné aj v náročných situáciách.

Predstavením nového vozidla Sprinter má preto v divízii Mercedes-Benz Vans premiéru celý rad bezpečnostných a asistenčných systémov na želanie, ktoré boli doteraz vyhradené pre konštrukčné rady osobných motorových vozidiel. Patrí k nim radarový asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ako aj asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST. Ďalším dôležitým príspevkom k odbremeneniu vodiča je parkovací balík (na želanie) vrátane 360-stupňovej kamery. Úplnou samozrejmosťou v sériovej výbave je asistent jazdy pri bočnom vetre, s ktorým sú jazdy s transportérom oveľa bezpečnejšie, najmä pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici. Asistent sledovania dopravných značiek dodatočne sleduje obmedzenia rýchlosti, zákazy vjazdu a predchádzania, ako aj zrušenie týchto obmedzení.

DISTRONIC dokáže brzdiť automaticky – v núdzovej situácii až do úplného zastavenia
Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC oslavuje svoju premiéru v segmente vozidla Sprinter a efektívne odbremeňuje vodiča počas jazdy v kolóne na diaľniciach a rýchlostných cestách. Vodič pritom od rýchlosti 20 km/h nastaví želanú rýchlosť a systém automaticky udržiava dostatočný minimálny odstup od vozidla idúceho vpredu. Potrebné údaje určuje radarový snímač v prednom nárazníku. Systém zaznamenáva zmenu jazdného pruhu alebo brzdenie iných účastníkov cestnej premávky a dokáže okamžite zareagovať: ak sa odstup od vozidla idúceho vpredu zmenší, zníži sa rýchlosť s pomocou až 50 percent maximálnej brzdnej sily. Ak je to potrebné, aktívny asistent udržiavania odstupu zabrzdí vozidlo Sprinter až do úplného zastavenia. Keď Sprinter stojí, napr. v zápche, kratšie ako tri sekundy, a premávka pred vozidlom sa pohne, znovu sa automaticky rozbehne. Ak státie trvá dlhšie ako tri sekundy, musí vodič jemne zatlačiť plynový pedál, prípadne sa musí znovu aktivovať asistent udržiavania odstupu DISTRONIC pomocou tlačidiel na volante. Ak systém rozpozná potrebu intenzívnejšieho brzdenia, upozorní vodiča prostredníctvom vizuálnej a zvukovej výstrahy. Po rozpoznaní nebezpečenstva kolízie zasiahne aktívny asistent brzdenia, aby sa predišlo možnej nehode. Ak to dopravná situácia umožňuje, vozidlo znovu zrýchli na nastavenú požadovanú rýchlosť. DISTRONIC je k dispozícii aj pre plne integrované obytné automobily.

Lepší rozhľad vďaka systému Wet Wiper a svetlometom so svetelnými diódami
Novinkou vo vozidle Sprinter je aj dažďový snímač so systémom Wet Wiper. Systému umožňuje optimalizovanú viditeľnosť aj počas čistenia skla. Umývací roztok sa vedie cez rameno stierača, rozstrekuje sa priamo pred stieracie lišty a zotiera sa bez oneskorenia. Zvyšuje sa tým výkon pri čistení a vodič má nerušený rozhľad. Špeciálne v náročných svetelných podmienkach sa tým zvyšuje úroveň bezpečnosti. Okrem toho sa znižuje spotreba umývacieho roztoku a do veľkej miery sa zabraňuje neželanému ostrekovaniu vozidiel idúcich vzadu alebo chodcov v blízkosti vozidla.

Optimálnu viditeľnosť zabezpečujú vysokovýkonné svetlomety s LED, ktoré sa dodávajú na želanie. Svetlomety so svetelnými diódami sa starajú o rovnomernejší rozptyl svetla. Oslepovanie vodičov a premávky v protismere sa zmierňuje. Ďalšou výhodou svetlometov so svetelnými diódami v porovnaní s bežnými svetlometmi alebo bixenónmi je vyššia životnosť.

Systém vodiča upozorní a vozidlo sa vráti naspäť do jazdného pruhu
Pre nové vozidlo Sprinter bol aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý používal jeho predchodca, zdokonalený tak, aby zmenšoval riziká nehody v dôsledku nepozornosti alebo nadmernej únavy vodiča. Od rýchlosti 60 km/h systém dokáže rozpoznať, že vozidlo neúmyselne opustilo svoj jazdný pruh. Radarové snímače zaznamenávajú premávku okolo vozidla, zatiaľ čo kamera kontroluje, či dochádza k prechádzaniu cez prerušované alebo plné vodorovné dopravné značenie. Pri neúmyselnej zmene jazdného pruhu systém vodiča upozorní vibráciami vo volante. Ak vodič pri prechádzaní cez vodorovné dopravné značenie aj napriek vibračnému upozorneniu nereaguje, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu jednostranným brzdením vráti vozidlo naspäť do jazdného pruhu.

Učiaci sa systém rozpoznáva hranice vodiča
Asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST pomáha vodičovi najmä pri dlhých jazdách a v noci. Na začiatku jazdy asistent sledovania pozornosti zaznamená správanie vodiča, okrem iného aj prostredníctvom spôsobu otáčania volantom. Takýmto spôsobom sa v priebehu 15 až 20 minút vypracuje profil vodiča, ktorý sa neustále porovnáva s aktuálnym správaním vodiča počas jazdy. Ak z analýzy viac ako 70 parametrov vyplynú určité vzory, ktoré naznačujú ospalosť alebo úbytok koncentrácie, systém vydá zvukovú a vizuálnu výstrahu a vyzve vodiča, aby si urobil prestávku. Na združenom displeji sa zobrazí ukazovateľ s piatimi stĺpcami, ktoré znázorňujú úroveň sústredenia vodiča – od nízkej až po vysokú. Okrem toho sa zobrazí čas jazdy od poslednej prestávky. Asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST je aktívny od rýchlosti 60 km/h, navigáciou v ponuke ho možno prispôsobiť osobným preferenciám a obvyklým spôsobom jazdy a okrem toho sa dá manuálne deaktivovať.

Jednoduchšie zaparkovanie do medzery na zaparkovanie a bezpečnejšie vyparkovanie
Novinkou vo vozidle Sprinter sú dva rôzne asistenčné parkovacie balíky. Obidva balíky podporujú vodiča pri parkovaní a manévrovaní tým, že pomocou ultrazvukových snímačov zlepšujú prehľad. Parkovací balík s asistentom parkovania a cúvacou kamerou upozorňuje vodiča na prekážky vizuálnym a zvukovým signálom. Senzorika pritom pokrýva celý priestor pred, vedľa a za vozidlom. Na multimediálnom displeji sa zobrazuje vizuálna výstraha asistenta parkovania, ako aj obraz z cúvacej kamery. Dynamické pomocné čiary okrem toho uľahčujú manévrovanie.

Ďalšou súčasťou parkovacieho balíka je asistent rozjazdu, ktorý vodiča podporuje pri rozjazde a pritom pomáha zabrániť kolíziám v dôsledku zaradenia nesprávneho prevodového stupňa alebo zámenou brzdového a plynového pedála. Ak systém navyše rozpozná prekážku, obmedzí rýchlosť na 3 km/h. Ak je okrem parkovacieho balíka vo vozidle zabudovaný aj asistent sledovania mŕtveho uhla (na želanie), dokáže tento asistent rozpoznať premávku a chodcov križujúcich za vozidlom a v núdzových situáciách aj aktivovať brzdenie.

Ešte lepší výhľad dookola poskytuje parkovací balík s 360-stupňovou kamerou, ktorá sa v podstate skladá zo štyroch kamier umiestnených na zadnom konci strechy vozidla, na oboch vonkajších zrkadlách a v maske chladiča. Multimediálny displej ukazuje úplný výhľad dookola z vtáčej perspektívy, čím poskytuje prehľad v zložitých situáciách pri parkovaní a manévrovaní.

Nové vozidlo Sprinter je s výnimkou náhonu na všetky kolesá sériovo vybavené elektronickým posilňovačom riadenia (EPS), ktorého účinok závisí od rýchlosti. Vďaka tomuto posilňovaču je manévrovanie a parkovanie hračkou. Posilňovač poskytuje aj bezpečný pocit z jazdy pri vysokých rýchlostiach. Pomáha vodičovi udržať smer jazdy vozidla pri bočnom vetre alebo sklone vozovky tým, že aktívne zmierňuje silu potrebnú pri protiriadení. Značka Mercedes-Benz je prvý výrobca v segmente vozidla Sprinter, ktorý ponúka EPS aj pre vozidlá do 5,5 tony.
Motory a prevodovky

Optimalizované hnacie ústrojenstvo: vyššia hospodárnosť a zlepšená kultúra chodu motora vo všetkých variantoch

  • Nová 9-stupňová automatická prevodovka s meničom a 6-stupňová prevodovka s ručným radením pre náhon na predné kolesá
  • Výkonnejší a kultivovanejší 3,0-litrový dieselový motor je teraz už posledným šesťvalcovým motorom v segmente veľkých transportérov
  • Optimalizovaný počítač intervalu údržby ASSYST PLUS znižuje prevádzkové náklady a ochrana pred natankovaním nesprávneho paliva pre dieselové motory zabraňuje nákladným nepríjemnostiam

Nižšia spotreba, dve novovyvinuté prevodovky pre náhon na predné kolesá, ktorý sa ponúka prvýkrát, nižšie trenie vnútri motora a jediný šesťvalec v konkurencii: divízia Mercedes-Benz Vans v mnohých oblastiach vylepšila hnacie ústrojenstvo pre tretiu generáciu vozidla Sprinter. Konečným výsledkom optimalizačných opatrení je ponuka motorov a prevodoviek, ktorá spĺňa nároky na príkladnú hospodárnosť a výborné jazdné vlastnosti. Všetky dieselové motorizácie sa v Európe dodávajú s prevodovkou s ručným radením alebo automatickou prevodovkou a spĺňajú normu Euro 6/VI. V USA a Kanade paletu motorov obohatí výkonný benzínový motor s výkonom 144 kW v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou.

Prevodové stupne vytvárajú optimálny pomer spotreby a agilnosti
K technickým vrcholom nového vozidla Sprinter patria dve nanovo vyvinuté prevodovky pre náhon na predné kolesá. Novinkou v segmente transportérov je použitie 9-stupňovej automatickej prevodovky s meničom. Prevodové stupne boli vyladené na čo najlepší pomer medzi spotrebou a agilnými jazdnými vlastnosťami. K ďalším prínosom patrí nízka hladina hluku a vysoký komfort jazdy. Prepínačom Drive Select a radiacimi páčkami na volante môže vodič manuálne zasiahnuť do aktuálneho profilu radenia.

Nanovo bola vyvinutá aj 6-stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá presviedča vysokým komfortom radenia bez otravných vibrácií v radiacej páke. Umožňuje to nová senzorika s rozpoznávaním prevodového stupňa.

Prepínač Drive Select umožňuje manuálne zásahy aj pri prevodovke 7G-TRONIC PLUS
Prepínačom Drive Select teraz možno ovládať aj osvedčenú automatickú prevodovku 7G-TRONIC PLUS. Odteraz je k dispozícii pre všetky varianty náhonu na zadné kolesá s dieselovým motorom a všetky varianty náhonu na všetky kolesá. Prevodovka presviedča jemnými priebehmi radenia, nízkou spotrebou a nízkymi nákladmi na údržbu.

Vozidlá so zapínateľným náhonom na všetky kolesá poháňajú prevažne zadné kolesá. V režime náhonu na všetky kolesá sa rozdelenie sily zmení: 35 percent krútiaceho momentu sa presunie na prednú nápravu a 65 percent na zadnú nápravu. Zároveň sa zvyšuje aj prejazdový a nájazdový uhol – najmä pri jazdách v nezjazdnom teréne, napríklad na stavenisku alebo na ťažko zjazdných povrchoch, ako je snehom alebo štrkom pokrytá cesta, sa prejavujú výhody pre trakciu a jazdné vlastnosti.

Výkonný šesťvalcový motor očarí hladkým chodom a komfortom jazdy
Vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok: najsilnejší dieselový pohon so zdvihovým objemom 3,0 litra dosahuje výkon 140 kW (190 k) a má k dispozícii krútiaci moment 440 newtonmetrov pri 1 600 až 2 600 ot/min. Tento agregát ako jediný šesťvalcový motor v segmente veľkých transportérov presviedča nielen ohromnou hnacou silou, ale aj vynikajúcou kultúrou chodu a maximálnym komfortom jazdy.

Rodina štvorvalcových motorov v troch výkonových stupňoch pre náhon na zadné a predné kolesá
Podobne ako 3,0-litrová verzia, aj menší štvorvalcový dieselový motor je vybavený priamym vstrekovaním Common Rail. Agregát z 2,1-litrového zdvihového objemu pri náhone na zadné kolesá na želanie poskytuje tri rôzne výkonové stupne: 84 kW (114 k), 105 kW (143 k) alebo 120 kW (163 k). Pri náhone na predné kolesá sa výkon pohybuje v rozsahu od 84 kW (114 k) cez 105 kW (143 k) až do 130 kW (177 k). Najvýkonnejšia verzia je k dispozícii exkluzívne pre segment obytných automobilov.

Na optimalizáciu efektívnosti a jazdného výkonu v skupine štvorvalcových motorov sa znížili straty spôsobené trením v hnacích agregátoch a v remeňovom pohone. Z toho vyplýva vysoký krútiaci moment a vysoká pružnosť aj pri nízkych rýchlostiach. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii už pri nízkych otáčkach a následne aj vo veľkom rozsahu otáčok. Hodnoty spotreby paliva nového vozidla Sprinter s náhonom na predné kolesá sa líšia v závislosti od druhu nadstavby, rázvoru kolies, výšky strechy a motorizácie a dosahujú 7,5 až 8,5 litra nafty na 100 kilometrov (kombinovaná spotreba paliva/kombinované emisie CO2: 198 – 222 g/km). Pri náhone na zadné kolesá sa spotreba pohybuje od 6,9 do 9,7 litra nafty na 100 kilometrov (kombinovaná spotreba paliva/kombinované emisie CO2: 181 – 253 g/km).

Podiel oxidu dusnatého sa znížil o 80 percent, nádrž pre AdBlue je väčšia
Ku znižovaniu emisií prispieva osvedčená technológia motorov BlueTEC. Pomocou technológie SCR (Selective Catalytic Reduction) na dodatočnú úpravu spalín vrátane AdBlue sa podiel oxidu dusnatého po spaľovaní znižuje o viac ako 80 percent. Objem nádrže na kvapalinu AdBlue sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou zväčšil z 18 na 22 litrov. Zvyšuje sa tým aj dojazd. Aj dopĺňanie ide od ruky, pretože prístup k plniacemu hrdlu v motorovom priestore je teraz ešte ľahší. Všetky motory spĺňajú platné miestne zákony o emisiách. V Európe napríklad emisnú normu Euro 6/VI.

Nepretržitý prehľad o kvalite motora a vylúčenie prípadu natankovania nesprávneho paliva
Dôležitým príspevkom z znižovaniu prevádzkových nákladov je zlepšený počítač intervalu údržby ASSYST PLUS. Zaťaženie oleja sa počas prevádzky zaznamenáva ešte presnejšie, čím sa dosahuje zvýšenie reálne dosiahnuteľných intervalov výmeny oleja. Mierku v motorovom priestore na meranie hladiny oleja nahrádza kontrola stavu oleja na združenom prístroji.

K detailným vylepšeniam patrí aj efektívna ochrana pred natankovaním nesprávneho paliva. Táto ochrana zabraňuje tomu, aby sa do nádrže na naftu a do motora omylom nedostalo palivo pre zážihový motor.

Elektrifikácia komerčne používaného vozového parku: eSprinter príde na trh v roku 2019
Okrem dôsledného zdokonaľovania vysokoefektívnych dieselových motorov bude divízia Mercedes-Benz Vans v budúcnosti ponúkať elektrické pohony, lokálne bezemisné, vo všetkých segmentoch a bude dôsledne podporovať elektrifikáciu komerčne používaných vozových parkov. Prvým je eVito, predstavané počas vlaňajšej jesene. Po modeli Vito bude v roku 2019 nasledovať eSprinter. Elektrické modely, ktoré boli navrhnuté najmä pre premávku v mestách, nielenže odbremeňujú životné prostredie, ale poskytujú citeľne vyššiu hodnotu pre zákazníkov, a to najmä svojou praktickosťou pri každodennom používaní a flexibilitou.

V rámci dialógu medzi zákazníkmi a expertmi z divízie Mercedes-Benz Vans sa koncepcie prevádzkovania individuálne prispôsobujú potrebám odvetvia, veľkosti vozového parku, jazdnému profilu alebo stavebným predpokladom pri vytváraní vlastnej infraštruktúry nabíjania v areáli podniku a vytvárajú tak ucelený ekosystém. Pokiaľ ide o dojazd alebo zaťaženie, základné elektrické vozidlá sa navyše dajú presne prispôsobiť konkrétnemu účelu použitia. Nová ponuka nakoniec presviedča aj parametrami naznačujúcimi hospodárnu prevádzku a v oblasti prevádzkových nákladov je na rovnakej úrovni ako porovnateľné modely s dieselovým agregátom.

V prípade elektrifikácie ponuky komerčne využiteľných vozidiel, ktorá je založená na modeloch Vito a Sprinter, sa divízia Mercedes-Benz Vans môže oprieť o dostupný modulárny stavebnicový systém od divízie Mercedes-Benz Cars, a tým využiť škálové efekty vo svoj prospech. Investície sú zamerané na prispôsobenie dostupných technológií, ako aj vlastný vývoj.

Prehľad highlightov a citátov manažmentu

  • Komplexné systémové riešenie s uceleným použitím: divízia Mercedes-Benz Vans sa mení z výrobcu vozidiel na poskytovateľa komplexných riešení v oblasti prepravy a mobility. Nový Sprinter ako prvý konštrukčný rad stelesňuje filozofiu adVANce a na cesty prináša prvé riešenia iniciatívy budúcnosti.
  • Zvýšenie efektívnosti vďaka internetovému pripojeniu: nový Sprinter s najmodernejšími možnosťami prepojenia a so službami Mercedes PRO connect sa stáva súčasťou internetu vecí. Jednoduchý kontroling vozových parkov a optimalizovaná komunikácia medzi manažérmi vozového parku a vodičmi patria k inováciám, ktoré uľahčujú a zefektívňujú všedný pracovný deň. Vozové parky tým dosahujú novú kvalitu v oblasti manažmentu vozidiel.
  • Osem balíkov so službami prepojenia budú k dispozícii online: v čase uvedenia služieb Mercedes PRO connect na trh bude v 19 európskych krajinách ako riešenie priamo od výrobcu k dispozícii osem balíkov s centrálnymi službami založenými na vozových parkoch, vozidlách, vodičovi a mieste. K týmto službám patrí napríklad status vozidla, logistika vozidiel, údržbový manažment a manažment opráv alebo digitálna kniha jázd. Nové služby sa okrem iného používajú prostredníctvom úplne nového multimediálneho systému MBUX cez 10,25-palcový displej s vysokým rozlíšením, ovládanie pomocou dotykovej obrazovky a intuitívne ovládanie hlasom.
  • Prispôsobiteľné do najmenšieho detailu: prostredníctvom rôznych druhov nadstavby, koncepcií pohonu, stvárnení kabíny, dĺžok nadstavby, nosností a výšok ložného priestoru možno vytvoriť viac ako 1 700 rôznych variantov vozidla Sprinter. Vďaka tejto variabilite je nový Sprinter dokonalé vozidlo pre rôzne potreby v oblasti prepravy a rôzne odvetvia. Možnosti využitia siahajú od jednoduchého stavebného vozidla s atraktívnou základnou cenou až po vozidlo kyvadlovej dopravy s hodnotnou výbavou.
  • Náhon na predné kolesá a nová prevodovka: osvedčená koncepcia náhonu na zadné kolesá a náhonu na všetky kolesá sa rozširuje o nový náhon na predné kolesá, ktorý je základným typom náhonu. Na rozdiel od predchádzajúceho modelu a v závislosti od konštrukcie sa pri tejto verzii zvyšuje užitočné zaťaženie o 50 kilogramov. Vďaka hrane ložnej plochy, ktorá je nižšia o 80 milimetrov, je nakladanie a vykladanie, prípadne nastupovanie a vystupovanie oveľa komfortnejšie. K technickým vrcholom nového vozidla Sprinter patria dve nanovo vyvinuté prevodovky pre náhon na predné kolesá – 9-stupňová automatická prevodovka s meničom, ktorá je novinkou v segmente veľkých transportérov, a nanovo vyvinutá 6-stupňová prevodovka s ručným radením.
  • Pracovisko vodiča určuje štandardy: je ergonomicky optimalizované a komfortné – s týmito aspektmi sa z kabíny vodiča stáva dokonalé pracovisko. Súčasťou optimalizácie sú ergonomicky tvarované sedadlá, bezkľúčové štartovanie alebo zlepšená klimatizácia. Variabilná koncepcia odkladacích priestorov sa stará o to, aby všetko malo svoje miesto.
  • Účelné a zaťažiteľné: skrine kolies, ktoré je možné zaťažiť nákladom, a vylepšené výšky ložného priestoru v kombinácii s náhonom na predné kolesá rozširujú možnosti využitia ložného priestoru. Maximálny ložný objem dosahuje 17 m3, nosnosť predstavuje až 5,5 tony. Lišty so svetelnými diódami sa postarajú o optimálne osvetlenie ložného priestoru. Zadné dvere sa otvárajú až k bočnej stene ešte jednoduchšie.
  • Vedúce postavenie v oblasti bezpečnosti: divízia Mercedes-Benz Vans zavedením moderných bezpečnostných technológií znovu potvrdila svoje inovátorské postavenie aj v segmente veľkých transportérov. K asistenčným a regulačným systémom nového vozidla Sprinter patrí napríklad cúvacia kamera s premietaním obrazu vo vnútornom zrkadle, moderný parkovací balík s 360-stupňovým výhľadom z vozidla a dažďový snímač s integrovaným systémom Wet Wiper. Umývací roztok sa vedie cez rameno stierača, rozstrekuje sa priamo pred stieracie lišty a zotiera sa bez oneskorenia – pre optimalizovanú viditeľnosť aj počas umývania skla.
  • Zlúčenie tvaru a funkcie: treťou generáciou vozidla Sprinter sa v exteriéri začína nová epocha, v ktorej sa pozornosť venuje nielen kvalitám vozidla pri riešení prepravných problémov. Vozidlo v modernom vozovom parku čoraz častejšie preberá aj úlohu reprezentatívneho zástupcu podniku a reklamného pútača, najmä v prípade menších a stredne veľkých prevádzok. Základ tvorí dizajnová stratégia, ktorá sa etablovala v divízii osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz a presviedča čistým, no predsa zmyselným dizajnom.
  • Od dvoch až po 19 cestujúcich: rozsah možností siaha od dvoch samostatných sedadiel v kabíne komerčne využívaného vozidla až po 20 miest na sedenie pre 19 cestujúcich a vodiča. Divízia Mercedes-Benz Vans v rámci koncepcie jednoduchej montáže navyše vyvinula nový systém montáže a demontáže radov sedadiel vozidla Sprinter Tourer, ktorú bez pomoci zvládne aj jedna osoba. Pri luxusnom variante vozidla Sprinter je každý rad sedadiel vzadu vybavený nabíjacími zásuvkami USB a úložným priestorom pre chytré telefóny.
  • Volker Mornhinweg, vedúci divízie Mercedes-Benz Vans: „Vo svete logistiky a prepravy budúcnosti je variabilnosť a ponuka riešení na základe požiadaviek zákazníkov absolútnym faktorom úspechu. Dobré vozidlo však už samo osebe nestačí. Nový Sprinter sa ako multitalent musí ukázať viac než len ako holý súčet svojich dielov. Vďaka rozmanitosti variantov, ktorá doteraz nebola dosiahnutá, novým službám prepojenia a novej generácii telematiky sa z neho stáva vhodné celkové systémové riešenie na najrozličnejšie komerčné požiadavky na prepravu a mobilitu. Novému vozidlu Sprinter sa teda podarilo presne to, čo predviedol jeho predchodca: nanovo definoval segment transportérov. Vďaka tomu je stelesnením inteligentnej technickej výbavy a prenesie svoj segment, podnikanie našich zákazníkov a našu obchodnú činnosť na vyššiu úroveň.“
  • Dr. Ulf Zillig, vedúci projektu Sprinter divízie Mercedes-Benz Vans: „Viac ako 3,4 milióna vyexpedovaných vozidiel v 130 krajinách – taká je bilancia prvých dvoch generácií vozidla Sprinter. Jednoznačne dokazuje, že Sprinter je na celom svete ako doma a pokrýva neuveriteľné spektrum nárokov špecifických pre určité krajiny a odvetvia. Preto sme v novom vozidle Sprinter ešte rozšírili už aj tak široké portfólio a doplnili sme ho o nové vlastnosti produktu. Stáva sa súčasťou internetu vecí a digitálneho sveta. fmbuxOtvára tým možnosti optimalizácie efektívnosti a procesov, aké neposkytlo žiadne predchádzajúce vozidlo divízie Mercedes-Benz Vans.“

    Najdôležitejšie vlastnosti ložnej plochy skriňovej dodávky Sprinter:
    Ložná plocha 3,980 m2 až 7,606 m2
    Ložný objem 7,8 m3 až 17,0 m3
    Dĺžka ložného priestoru pri podlahe 2 732 mm až 4 810 mm
    Maximálna šírka ložného priestoru 1 787 mm
    Výška ložného priestoru 1 719 mm až 2 243 mm
    Maximálne zaťaženie viac ako 3 000 kg v hmotnostnom variante 5 500 kg
    Miesto pre sedem europaliet

Najdôležitejšie vlastnosti ložnej plochy valníka Sprinter:
Ložná plocha v kombinácii so štandardnou kabínou vodiča 5,8 m2 až 9,2 m2
Ložná plocha v kombinácii s dvojitou kabínou 4,3 m2 až 7,7 m2
Dĺžka ložnej plochy v kombinácii so štandardnou kabínou vodiča 2 858 mm až 4 308 mm
Dĺžka ložnej plochy v kombinácii s dvojitou kabínou 2 128 mm až 3 608 mm
Šírka ložnej plochy 2 035 mm až 2 135 mm
Výška bočnice 403 mm
Maximálne zaťaženie viac ako 3 000 kg v hmotnostnom variante 5 500 kg
Miesto až pre osem europaliet

 

Zdroj: Transservice/Daimler

Foto: Daimler