Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Novinka: Scania vyhráva závod s časom

Scania sa vydaním nových smart hodiniek Scania Watch ujíma vedenia v oblasti technológií na telo. Novinka jasne ukazuje, aké výhody prináša spojenie elegancie s najmodernejšími technológiami. Fúzia módy a výpočtovej techniky je pomerne nový trend a celý rad firiem sa snaží nájsť spôsob, ako ho v maximálnej miere využiť. A hlavne týmto spôsobom zabezpečiť toľko žiadanú pridanú hodnotu pre svoje produkty a služby.

Marina Koytcheva, analytička mobilnej komunikácie CSS na túto tému uviedla, že technológia na telo sa zatiaľ nachádza niekde v období doby kamennej. Preto je vývoj všeobecne chaotický a nikto poriadne nevie, čo od nových produktov očakávať. Koytcheva navyše dodala, že zásadnú zmenu by mohlo priniesť spojenie významných spoločností z rôznych odvetví, čo by bezpochyby viedlo k vývoju nejedného zaujímavého zariadenia. Nie je teda žiadnym prekvapením, že keď Scania v decembri minulého roka uviedla na trh hodinky, na ktorých vývoji sa podieľala firma Sony Mobile, okamžite sa zaradila medzi najvýznamnejších hráčov v oblasti technológií na telo.

457188_highres_watch1 457189_highres_watch2 457190_highres_watch3

Kristian Lövgren zo Sony Mobile je zo spolupráce na hodinkách Scania Black Griffin nadšený. „Väčšina firiem sa nových technológií podvedome obáva. Neprídu s jasnou víziou, čoho by chceli dosiahnuť. Ale Scania zvolila úplne odlišný prístup. Od začiatku sme mali jasne dané, na čom pracujeme.“ Lövgren bol obzvlášť nadšený tým, že sa Scania od samého začiatku snažila vyjsť v ústrety požiadavkám koncových užívateľov – vodičov nákladných automobilov a autobusov. „Scania je v mojej doterajšej praxi prvou spoločnosťou, ktorá myslí hlavne na svojich zákazníkov a nie len na objemy predajov. To považujem za správny prístup a dúfam, že aj ďalšie firmy začnú uvažovať rovnakým spôsobom.“ Nápad na hodinky Scania Black Griffin vzišiel z predchádzajúceho spoločného projektu Scanie a Sony, ktorým je interaktívny nástroj Wickit pre školenie vodičov. Wickit je unikátnou kombináciou tabletu a špecializovaného softvéru, ktorá komunikuje s kamiónom a v reálnom čase školiteľom ukazuje nielen presné dáta z prístrojovej dosky, ale tiež ďalšie informácie týkajúce sa prevádzky vozidla.

Hodinky Scania Black Griffin posúvajú technológiu z Wickit ešte ďalej tým, že sú zariadením, ktoré komunikuje s technickými systémami vozidiel a navyše ich môže vodič nosiť na zápästí ako elegantný doplnok. Informácie o spotrebe paliva, doba jazdy, priemerná rýchlosť alebo neprečítané e-maily a správy zo sociálnych sietí sú len niektoré z vecí, ktoré môžu byť na displeji hodiniek zobrazené. Cieľom tohto projektu bolo vyvinúť technológiu, ktorá sa stane priateľom vodiča. A Lövgren je presvedčený, že presne to sa podarilo. „Výsledok predbehol naše očakávania. Nejde len o využitie technológií, ale hlavne o praktický prínos pre vodiča.“ Mattias Lundholm je v Scanii vedúcim online služieb a riešení, je teda aj vedúcim tímu, ktorý stojí za vývojom hodiniek Scania. Je si veľmi dobre vedomý, že technológie na telo sú zatiaľ v plienkach a tiež povedomie verejnosti je nízke, avšak je podľa jeho názoru nevyhnutné, aby sa Scania do tohto segmentu zapojila.

„Máme k dispozícii obrovské množstvo dát,“ hovorí. „Ale ako ich využiť mimo štandardné aplikácie? To bola otázka, ktorú sme si často kládli. A zrazu sa objavil nápad vytvoriť smart hodinky pre vodiča. Osobne si nemyslím, že uvedenie hodiniek na trh predstavuje riziko. Skôr by sme riskovali, keby sme tento projekt vôbec nespustili. Potom by sa nám totiž mohlo stať, že s podobným produktom príde konkurencia a my by sme stratili dva až tri roky. Teraz sme my tí aktívni, ktorých treba doháňať.“

Stále sme však na samom začiatku, pretože spoločným cieľom Scanie a Sony Mobile je významné rozšírenie funkcií do ďalšej verzie hodiniek. „Máme veľa nápadov a niektoré sú naozaj odvážne,“ dodáva Lundholm.

Zdroj: Transservice/Scania

Foto: Scania