Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Scania predstavila svoje hasičské a záchranárske vozidlá

Trh hasičských a záchranárskych vozidiel sa neustále vyvíja, a to hlavne preto, aby výrobcovia vyhoveli náročným požiadavkám svojich zákazníkov. Scania sa v tomto segmente pohybuje už viac ako 100 rokov, zákazníkov má prakticky po celom svete a v dnešnej dobe zaujme predovšetkým prepracovaným modulárnym systémom a najširšou ponukou motorov a kabín na trhu. Švédsky výrobca sa prezentoval kompletnou produktovou radou i na tohtoročnom veľtrhu Interschutz 2015 a nechýbal ani model používaný na jednom z najodľahlejších miest sveta.

„Teplo, chlad alebo niečo medzi tým? Na tom nezáleží. Scania momentálne rozširuje svoj sortiment na základe filozofie pohodlného budovanie nadstavieb, robustných motorov, komfortných kabín a maximálnej spoľahlivosti,“ hovorí Henrik Eng, riaditeľ segmentu komunálnych a špeciálnych vozidiel v divízii Scania Trucks. „To sú vlastnosti, ktoré požadujú hasičské zbory na celom svete. A na výstave Interschutz sme predstavili okrem iného rovnaké stroje, ako tie, čo sme nedávno dodali do oblasti Amazónie aj Antarktídy.“

Vďaka unikátnemu modulárnemu systému je Scania schopná postaviť ťažké nákladné vozidlá pre celú radu aplikácií. Základom je samozrejme najširšia škála podvozkov na trhu, na ktorých je možné postaviť štandardné hasičské vozidlo, letiskové špeciály alebo hasičské auto pre priemyselné areály. Ponuka začína pri relatívne ľahkých podvozkoch 4×2 a končí pri skutočných velikánoch v konfigurácii 6×6, pri vozidlách s jednou alebo viacerými riaditeľnými nápravami.

Prínosy modulárneho systému sa ukazujú aj v prípade špeciálnych nadstavieb pri záchranárskych vozidlách. Skutočnosť, že plne vybavené vozidlo, dokonca aj také, ktoré je určené pre prevádzku na letiskách, môže byť bežne registrované pre prevádzku na pozemných komunikáciách, je hlavne pri cestách na pravidelný servis nespochybniteľnú výhodou. Vďaka vyššie popísaným vlastnostiam vyhrala Scania v nedávnej dobe výberové konania na dôležité dodávky špeciálnych vozidiel na trhoch, ako je Nemecko, Španielsko alebo Brazília. A za zmienku tiež stojí provincia Šan-tung v Číne, kde bolo pred pol rokom objednaných 82 hasičských vozidiel na platforme P 310 v konfigurácii 4×2.

Vzhľadom na to, že riešenia Scanie pre špeciálne vozidlá vychádzajú zo štruktúry a súčastí bežných nákladných vozidiel, zákazníci získavajú rad výhod. Náhradné dielce a servis sú k dispozícii po celom svete.

„V súčasnej dobe sme začali kombinovať naše posádkové kabíny Scania CrewCab so špičkovými 13-litrovými motormi s výkonom až 490 k a pohonom všetkých kolies,“ uviedol Eng. „V konfigurácii 4×4 a automatickou prevodovkou hľadajú naše vozidlá len ťažko konkurenciu. Veľký výkon, výborná ovládateľnosť, rýchly dojazd, to všetko robí zo Scanie ideálny zásahový špeciál.“

V ponuke je taktiež široká škála kabín. Okrem všeobecne známeho označenia veľkostí P, G a R sú na výber ešte posádkové kabíny CrewCab a modely so zníženým nástupom. Kabíny s nízkou a plochou strechou potom umožňujú inštaláciu nadstavieb s rebríkmi alebo plošinami, bez toho, aby bolo treba kabínu upravovať.

Zásahové vozidlo musí byť nielen rýchle a spoľahlivé, ale aj bezpečné a schopné chrániť pri práci svoju posádku. Všetko začína pri pokojnej a stabilnej jazde po ceste. Ak by ale predsa len došlo k mimoriadnej udalosti, tak všetky kabíny Scania, vrátane verzie CrewCab a modelov s nízkym nástupom, prešli testovaním v súlade so štandardom ECE R29. Všetky sedadlá sú vybavené bezpečnostnými pásmi, napínačmi bezpečnostných pásov alebo airbagmi.

„Cítime, že bezpečnosť spojená s našou kvalitou a spoľahlivosťou je pre väčšinu našich zákazníkov rozhodujúcim faktorom,“ hovorí Mats Brodin, key account manager spoločnosti Scania. „Zákazníci, ktorí sa podrobnejšie zoznámia s našou unikátnou ponukou, si uvedomujú, že na trhu neexistuje lepšia voľba ako Scania.“

Scania ponúka bohatý výber podvozkov, kabín a hlavne z portfólia motorov si vyberie naozaj každý. K dispozícii sú tri základné objemy – 9, 13 a 16 litrov s piatimi, šiestimi alebo ôsmimi valcami (osemvalec je samozrejme legendárna konštrukcia Scania V8). Momentálne Scania ponúka 18 rôznych modelov motorov Euro 6 s výkonom v rozmedzí od 250 do 730 k. Zatiaľ posledným špeciálnym vozidlom Scania je výnimočne ľahký záchranársky špeciál 4×4 vybavený 9-litrovým motorom s výkonom 320 k. Toto auto vyniká hlavne výbornými jazdnými vlastnosťami.

„Našu servisnú sieť tvorí na celom svete viac ako 1500 servisov, čo znamená veľký prínos pre všetkých zákazníkov,“ dodáva Brodin. „Aj keď ide o špeciálne vozidlo – hasičské alebo záchranárske – každý mechanik spoločnosti Scania pozná jeho techniku ​​a je schopný poskytnúť okamžitú pomoc.“

Hasičské špeciály na Slovensku slúžia v náročných podmienkach napríklad i vo vozidlovom parku hasičského zboru Letiska M. R. Štefánika a mohli si ich prezrieť aj návštevníci tohtoročného Dňa otvorených dverí na bratislavskom letisku. „Hasičské vozidlá Scania sú tiež k dispozícii na zabezpečenie ochrany v podnikových hasičských útvaroch, napríklad vo Volkswagen Slovakia alebo v automobilovom závode KIA. To znamená, že Scania ponúka hasičské špeciály, ktoré sú v praxi využívané v rôznych podmienkach a  pre rôzne hasičské útvary .“, hovorí Jaroslav Hirman, obchodný zástupca pre segment špeciálnych vozidiel v Scania Slovakia.

Pri zásahových vozidlách je vyžadovaná diametrálne odlišná dynamika jazdy, než je tomu u bežných nákladných áut. „Zatiaľ čo vo flotilách prepravných spoločností je kladený dôraz hlavne na spotrebu paliva, od hasičského špeciálu požaduje jeho prevádzkovateľ hlavne okamžitú akcieschopnosť, skvelú ovládateľnosť a dostatočný výkon,“ povedal Štěpán Venhoda, produktový manažér Scania CER (Česká republika, Slovensko a Maďarsko). „Motory hasičských vozidiel idú okamžite po naštartovaní do vysokých otáčok, čo samozrejme technike neprospieva. Je teda potrebné, aby bol celý hnací reťazec dostatočne robustný a spoľahlivý. Motory Scania v reálnej prevádzke ukazujú, že túto záťaž bez problémov zvládajú a i v tých najnáročnejších podmienkach je možné sa na ne spoľahnúť.“

„Veríme, že na Slovensku prelomíme tradičný pohľad na hasičské vozidlo, pretože Scania, ako ukazuje aj reálna prax v susednej Českej republike, svojim prevedením a konštrukčnými možnosťami ponúka hasičským zborom rôznorodú škálu špičkových zásahových  vozidiel.“, dodáva Hirman.

Vozidlá vystavené na veľtrhu Interschutz 2015:

P 360 CB6x4MSA CP16 Vozidlo vybavené rebríkom, s manuálnou prevodovkou sú určené na vývoz na Blízky východ. Maximálna výška rebríka je 56 metrov, čo zhruba zodpovedá výške18-podlažnej budovy.

P 550 CB6x6HHZ CP28 Letiskový zásahový špeciál postavený na zákazku pre švédske letisko. Kapacita 10.500 litrov vody a 650 litrov peny. Veľmi výkonný motor je spojený s automatickou prevodovkou Allison. Kabína CP28 CrewCab. Vozidlo je unikátnym zásahovým špeciálom.

P 440 CB8x6 * 4HHZ CP16 Automobilová plošina s maximálnym dosahom 52 metrov. Postavené na špeciálnom podvozku a v 8×6 * 4, konfigurácia s riaditeľnou podpornou osou navyše.

P 280 DB4x2MNA CP28 Štandardné požiarne vozidlo pre britský trh. 9-litrový motor s výkonom 280 k s prevodovkou Allison a komfortnou kabínou Scania CrewCab.

P 310 CB4x4HHZ CP31 Požiarne vozidlo pre nemecký trh. Neobvykle nízka hmotnosť, podvozok v konfigurácii 4×4 a automatická prevodovka Allison robia z tohto špeciálu univerzálne, rýchle a obratné vozidlo.

 

491985_highres_485711_highres_01 491986_highres_485712_highres_02 491987_highres_485713_highres_03 491988_highres_485714_highres_04 491989_highres_485715_highres_05 491990_highres_485716_highres_06 491991_highres_485717_highres_07 491992_highres_485718_highres_08 491993_highres_485719_highres_09

 

Zdroj: Transservice/Scania

Foto: Scania