Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Pick-upy Mitsubishi oslavujú štyridsať úspešných rokov

Máme tu rok 1978 a svet sa mení. Do arkádových hier po celom svete prenikajú vesmírne invázne armády a začína prekvitať svet videohier. V Japonsku sa buduje prvá automatizovaná sieť pre mobilné telefóny a do kín vstupuje Superman.

Zákazníkom je predstavený ešte jeden produkt, ktorý v nasledujúcich štyridsiatich rokoch napomôže k mobilite 4,7 miliónov ľudí – jednotonový pick-up od Mitsubishi.

Tento pick-up sa ľahko vysporiada so všetkými typmi ciest, kdekoľvek na tejto planéte. Jeho vývoj vychádzal z jednoduchého zadania – reagovať na dopyt zákazníkov po pick-upe, ktorý by dokázal ponúknuť mimoriadnu spoľahlivosť, odolnosť a užitočnú hmotnosť, ale súčasne aj ovládateľnosť, úžitkové vlastnosti, pohodlie a jazdné vlastnosti porovnateľné s klasickým osobným sedanom.

Prvé modely dostali príhodné označenie „FORTE“, hoci do zahraničia vozidlo putovalo aj pod iným názvom, ako napr. L200, ktorý tomuto vozidlu zostal až dodnes. Model FORTE bol od začiatku konštruovaný tak, aby naplnil požiadavky na spoľahlivú dopravu osôb aj tovaru v náročných podmienkach.

Vývojári modelu FORTE mali za úlohu zabezpečiť užitočnú hmotnosť 1 tonu a súčasne zachovať dobrú ovládateľnosť, teda kombináciu robustnej spoľahlivosti, ľahkej manévrovateľnosti a pozoruhodnej nosnosti. Vozidlo si tak čoskoro získalo obľubu po celom svete, od zmrznutých pustín až po rozpálené púšte.

Mitsubishi Motors v snahe ponúknuť zákazníkom ešte širší akčný rádius využilo svoje skúsenosti s pohonom všetkých kolies a v roku 1980 tento modelový rad doplnilo o verziu 4×4. Týmto boli prakticky položené základy moderných vozidiel Mitsubishi 4WD, čo viedlo k vzniku modelov PAJERO / MONTERO a DELICA.
Pick-up, ktorý onedlho na mnohých trhoch získal označenie TRITON, mal reálny dopad aj na samotné podnikateľské aktivity Mitsubishi Motors. Platformy pre vozidlá prvej a druhej generácie sa vyrábali predovšetkým v závode Ohe spoločnosti Mitsubishi Motors.

Od modelu tretej generácie (1995) sa výroba sústredila do thajského závodu Laem Chabang, odkiaľ sa vozidlá vyvážali do celého sveta. V súčasnosti tu nájdeme vôbec najväčší výrobný závod automobilky Mitsubishi Motors s produkciou cca 400 tisíc vozidiel.

Pripomeňme si predchádzajúce generácie FORTE, TRITON a L200 – a nahliadnime aj do blízkej budúcnosti ….

1. generácia
september 1978

  • V Japonsku sa predstavil jednotonový pick-up „FORTE“, ktorý sa začal vyvážať pod rôznymi názvami, ako napr. MITSUBISHI TRUCK a L200. V októbri nasledujúceho roka začal vývoz do Severnej Ameriky.
  • Jediným karosárskym prevedením bol „Single Cab“ (dvojmiestna kabína). Pohon zabezpečovala benzínová jednotka s objemom 2,0 litra, resp. variant s objemom 2,6 litra pre Severnú Ameriku a motor s objemom 1,6 litra pre Japonsko a ďalšie regióny. Pre všeobecný export bol k dispozícii naftový motor s objemom 2,3 litra.

október 1980

  •  Uvedenie priraditeľného pohonu 4WD

2. generácia
marec 1986

  • Kompletná modelová premena. Ponuka po novom zahŕňa tri rôzne typy karosérie: Single Cab, Club Cab a Double Cab; v prípade prevedenia Single Cab je možné voliť medzi kratšou alebo dlhšou karosériou. K dispozícii je nové pohonné ústrojenstvo 2WD a 4WD v kombinácii s benzínovým motorom s objemom 2,0 litra alebo 2,6 litra, resp. s naftovým motorom s objemom 2,5 litra (zvýšenie objemu z pôvodných 2,3 litra).

máj 1991

  • Na Japonský trh je tento model uvedený pod označením „STRADA“ (iba vo verzii Double Cab)

3. generácia
november 1995

  •  V Thajsku je predstavený nový model pick-upu s označením „L200 STRADA“.
  •  Výroba sa sústredí do závodu MSC Thai Laem Chabang, odkiaľ je vozidlo vyvážané do celého sveta.
  •  Pre exportné účely sú k dispozícii tri varianty karosérie: Single Cab, Club Cab a Double Cab. Pohon obstarávajú naftové motory s objemom 2,5 litra alebo 2,8 litra. Mechanizmus 4WD využíva pokrokový systém pohonu „Easy Select 4WD“.

4. generácia

august 2005

  • V Thajsku je predstavený nový pick-up „TRITON“. Následne po uvedení na trhu v Thajsku sa začal predaj v ďalších krajinách.
  • Tri rôzne karosárske prevedenia – Single Cab, Club Cab a Double Cab; pohon zabezpečuje novo vyvinutý naftový motor s objemom 2,5 litra alebo 3,2 litra s rozvodom paliva typu Common Rail. Pohonné ústrojenstvo 2WD alebo 4WD so systémom „Easy Select 4WD“ alebo „Super Select 4WD.

5. generácia

november 2014

V Thajsku je predstavená 5. generácia. Nasledujú predaje na ďalších trhoch.
Tri karosárske prevedenia – Single Cab, dvojdverový Club Cab a Double Cab. Pohon zabezpečuje novo vyvinutý turbodiesel s objemom 2,4 litra MIVEC, turbodiesel s objemom 2,5 litra alebo benzínový motor s objemom 2,4 litra. Pohonné ústrojenstvo 2WD a 4WD s možnosťou voľby systému „Super Select 4WD-II“, ktorý po novom používa elektricky ovládané priradenie pohonu všetkých kolies.

 

 

A budúci pick-up bude odhalený už čoskoro…

 

Zdroj: Transservice/ Mitsubishi

Foto: Mitsubishi