Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Nový Fuso Canter E-Cell testujú aj portugalské mestá a pošta

Najčistejšia technológia na každý účel použitia: Fuso je pionierom „zelených“ pohonov v oblasti úžitkových vozidiel. Pri dcérskom podniku koncernu Daimler v Japonsku má svoje sídlo kompetenčné centrum divízie Daimler Trucks pre hybridné motory. Na základe bohatých skúseností vyvinulo Fuso aj nové elektricky poháňané a lokálne bezemisné vozidlo Canter E-Cell na batérie. Prvé malosériovo vyrábané ľahké nákladné vozidlo s čisto elektrickým pohonom jazdí bez emisií a takmer úplne bez hluku. Canter E-Cell pre Európu sa montuje v závode Tramagal v Portugalsku. Práve teraz bolo osem vozidiel expedovaných na testovanie u zákazníkov.
Jazdí bez emisií a takmer bez hluku

Bezemisné vozidlo Canter E-Cell je odpoveď súčasnosti na budúce rastúce obmedzenia dopravy v aglomeráciách vo forme napríklad cestných daní podľa emisií CO2 alebo časového obmedzenia vstupov.

Je vhodné predovšetkým na použitie s predvídateľným počtom najazdených kilometrov v oblastiach citlivých na emisie, ako napríklad vnútromestská doprava alebo oblasti zelených a peších zón.

Okrem toho ponúka podniku príležitosť profilovať sa smerom k svojim zákazníkov a verejnosti mimoriadne ekologickou prepravou.

„S vozidlom Fuso Canter E-Cell opäť raz podčiarkujeme našu vedúcu pozíciu v oblasti alternatívnych pohonov. Pod vedením oddelenia vývoja značky Fuso v Japonsku postavili naši portugalskí kolegovia opäť ďalší míľnik pri zavádzaní najnovších inovácií divízie Daimler Trucks,“ hovorí Dr. Albert Kirchmann, vedúci divízie Daimler Trucks Asia a prezident a výkonný riaditeľ Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation.
Osem vozidiel Fuso Canter E-Cell na jeden rok na praktickom testovaní u zákazníkov

Toto zákaznícke testovanie vozidla Fuso Canter E-Cell v reálnych podmienkach je naplánované na jeden rok. Osem vozidiel Canter E-Cell je postavených na báze modelu Canter s rázvorom 3 400 mm a jednoduchou kabínou so širokým komfortným vyhotovením. Sú vybavené valníkovou nadstavbou dĺžky 4,3 m, resp. skriňovou nadstavbou dĺžky 4,4 m.

Ľahké nákladné vozidlá s elektrickým pohonom preukážu svoje schopnosti v najrôznejších podmienkach. Mesto Lisabon bude používať Canter E-Cell v oblasti parkovej údržby a zberu odpadov, mesto Porto na prepravu medzi rôznymi mestskými budovami, mesto Abrantes taktiež na parkovú údržbu. Firma Transporta bude používať Canter E-Cell v distribučnej doprave od domu k domu, dodávateľ energií REN na prepravu v rámci prístavu v mestečku Sines južne od Lisabonu. No a Canter E-Cell bude pomáhať portugalskej poštovej spoločnosti CTT pri prepravách medzi svojimi distribučnými strediskami v Lisabone.
Výkonný elektromotor s vysokým krútiacim momentom

V porovnaní s prvým prototypom – svoju svetovú premiéru oslavoval na autosalóne IAA 2010 – bol Fuso Canter E-Cell medzičasom podstatne vylepšený.

Ľahké nákladné vozidlo s elektrickým pohonom je postavené na báze podvozku konvenčného modelu Canter a disponuje najvyššou povolenou celkovou hmotnosťou 6,0 t. Z toho vyplýva mimoriadne vysoké užitočné zaťaženie podvozku približne 3,0 t.

Elektromotor v novom vozidle Canter E-Cell dosahuje maximálny výkon 110 kW (150 k) a vysoký maximálny krútiaci moment 650 Nm. Prenos sily na zadnú nápravu zabezpečuje jednostupňová prevodovka. Spojovací hriadeľ aj zadná náprava sú prevzaté z vozidla Canter so spaľovacím motorom. Dobré jazdné výkony sú isté, pretože krútiaci moment elektromotoru je z princípu dostupný v plnej sile už pri rozjazde. Najvyššia rýchlosť vozidla Canter E-Cell je limitovaná na 90 km/h rovnako ako pri všetkých vozidlách tejto hmotnostnej triedy.
Kapacita batérií zabezpečuje dojazd viac ako 100 km

Vľavo a vpravo od rámu sú zavesené celkovo štyri moduly batérií vo dvoch zapuzdrených boxoch. Ide o lítium-iónové akumulátory s pozoruhodnou kapacitou 48,4 kWh. Výsledkom je dojazd vozidla Fuso Canter E-Cell viac ako 100 km, čo je viac, ako najazdí mnoho distribučných nákladných vozidiel za celý deň. Nabíjanie batérií trvá pri 230 voltoch približne sedem hodín. Pri použití rýchlonabíjacieho systému sa čas skráti na jednu hodinu.

Jazda s vozidlom Canter E-Cell je veľmi jednoduchá. Ľahké nákladné vozidlo sa naštartuje otočením kľúča zapaľovania. Tak ako pri automatickej prevodovke s meničom si vodič zvolí jeden z jazdných stupňov D – N – R a P. Automatickej prevodovke sa podobá aj praktická funkcia plazivého chodu v jazdných stupňoch D a R – vodič teda posúva Canter E-Cell len prostredníctvom stláčania brzdového pedála.
Vyvrcholenie jubilejného roku montážneho závodu vozidiel Canter v Tramagale v Portugalsku

Odovzdanie ôsmych vozidiel Fuso Canter E-Cell portugalským zákazníkom je ďalším vyvrcholením jubilejného roku závodu v Tramagale, ktorý začal s výrobou nákladných vozidiel pred 50 rokmi. Závod, nachádzajúci sa približne 150 km severovýchodne od portugalskej metropoly Lisabon, je centrálnym výrobným závodom modelov Fuso Canter pre Európu. Výroba v uplynulom roku predstavovala približne 4 000 vozidiel Canter. Lokalita je začlenená do globálnej výrobnej siete divízie Daimler Trucks.

Od roku 2011 investovala divízia Daimler Trucks v závode Tramagal približne 27 miliónov Eur. Projekt Canter E-Cell podporuje aj portugalská vláda. Vozidlo Canter E-Cell sa v Tramagale vyrába na samostatnej výrobnej linke pre prototypy.

Od roku 2012 sa v Portugalsku bude sériovo vyrábať aj hybridný variant nákladného vozidla pre Európu Fuso Canter Eco Hybrid. Fuso Canter Eco Hybrid je na dnešnú dobu výnimočný: hightech technológia šetrí životné prostredie a zároveň sa vypláca. Canter Eco Hybrid usporí až 23 percent paliva a pri mierne vyššej cene sa dokážeuž za niekoľko málo rokov účtovne odpísať. Prvé sériové nákladné vozidlo svojej triedy s hybridným pohonom nie je žiadny experiment, ale výkonný sériový model na každodenné používanie. S krokom v ústrety novej emisnej norme Euro VI sa podarilo ešte viac znížiť už beztak nízku spotrebu paliva, súčasne s tým klesli aj emisie CO2. Deje sa tak vďaka dlhším prevodovým pomerom, ako aj optimalizovanej stratégii radenia. S funkciou štart – stop, čisto elektrickým rozjazdom a v tejto triede jedinečnou dvojspojkovou prevodovkou Duonic využíva Canter Eco Hybrid najjemnejšiu a súčasne robustnú techniku.
Pohon na mieru: Canter Euro VI, Canter Eco Hybrid a Canter E-Cell

Logický nasledujúci krok má meno Canter E-Cell. Fuso tak ponúka model Canter ako jediné ľahké nákladné vozidlo s tromi rôznymi vysoko modernými pohonnými systémami: ako Canter s úsporným dieselovým pohonom podľa aktuálnych emisných noriem Euro VI a Euro 5b+, Canter Eco Hybrid s hybridným pohonom a teraz – v rámci zákazníckeho testovania – Canter E-Cell s elektrickým pohonom na batérie.

Fotogaléria: 

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

press_1375_gallery_9431

press_1375_gallery_9432

press_1375_gallery_9433

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

Zdroj: Transservice, Mercedes-Benz Slovakia

Foto: Mercedes-Benz Slovakia