Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

MINI oslavuje 56. narodeniny

Debut dňa 26. augusta 1959

Veľký deň prišiel 26. augusta 1959, keď MINI Classic hrdo debutoval vo všetkých krajinách, kde spoločnosť BMC predávala svoje automobily. Na začiatku MINI Classic vstúpil na trh vo dvoch variantoch – ako Morris Mini-Minor a Austin Seven – hoci jedinými odlišujúcimi prvkami týchto dvoch áut boli mriežka chladiča, farebné odtiene karosérie a ozdobné kryty kolies. Mimochodom, tieto dva modely pochádzali z dvoch rozdielnych výrobných závodov. Austin sa vyrábal v Birminghame a Morris v Oxforde. Neskôr však spoločnosť BMC vyrábala obidve verzie v obidvoch zo svojich závodov.

A to všetko kvôli suezskej kríze

Muž, ktorý „zapríčinil“ vznik tohto projektu, v skutočnosti nemal s autami absolútne nič spoločné. Dňa 26. júla 1956 egyptský prezident Gamal Abd el-Nasser znárodnil spoločnosť prevádzkujúcu Suezský kanál. Stalo sa tak asi mesiac potom, ako sa zo zóny Suezského kanála stiahli britské sily. A hoci Británia a Francúzsko, štáty ktoré v tejto spoločnosti predtým vlastnili majoritný balík, okamžite do uvedenej zóny vyslali svoje výsadkové jednotky, Suezský kanál zostal zatvorený na dlhé mesiace.

Výsledkom bol náhly nárast cien ropy a benzínu, keď britské úrady v tom čase dokonca zvažovali zavedenie prídelov na benzín vo výške 38 litrov na mesiac. Zdalo sa, že z dlhodobého hľadiska by potenciál na trhu mohli mať len veľmi ekonomické autá.

Veľké plány pri malom rozpočte

Cieľ sa zdal jasný – skonštruovať malé auto s nízkou spotrebou, ktoré by sa stalo pokračovateľom tradície predvojnového modelu Austin Seven a legendárneho auta Morris Minor. Vzhľadom na to, že zdroje spoločnosti BMC boli v tom čase veľmi obmedzené (finančné problémy vtedy pociťovalo množstvo ďalších automobiliek), Leonard Lord musel zabezpečiť, aby náklady na vývoj zostali minimálne, a zároveň aby bolo obdobie vývoja auta čo najkratšie. Jednou z požiadaviek na vyvíjané malé auto tak bolo použitie motora z vtedajšej dostupnej produkcie.

Do hry vstupuje kráľovná

Dokonca ani skutočnosť, že na zaparkovanie MINI Classic stačila medzera len 3 a pol metra (auto malo dĺžku 3,05 m), nebola natoľko presvedčivá, ako pôvodne dúfali v BMC. Potom však londýnska smotánka náhle urobila veľký objav tohto malého a agilného „približovadla“, čo bolo predovšetkým zásluhou Lorda Snowdona, manžela princeznej Margaret, ktorý sa stal jedným zo zástancov nového auta. Dokonca aj sestra princeznej Margaret, samotná Britská Kráľovná, si vychutnala prezentáciu nového MINI Classic v podaní Aleca Issigonisa, čím raz a navždy prepožičala tomuto novému malému autu ten správny imidž.

Zákazníci v USA sa tiež začali čoraz viac zaujímať o nové „bejby“ z Európy, keď mu onedlho pripravili srdečné privítanie. Slovami popredného amerického motoristického časopisu z roku 1960: „Austin musí byť to najmenšie kompletné auto na svete. Musíme uznať, že dokonca ani štyria cestujúci nemajú žiadny problém nájsť si vo vnútri tohto malého sedana dostatok miesta – sedí sa tam dokonca lepšie, ako v mnohých z našich veľkých domácich áut. A hoci je šoférovanie auta veľká zábava, stále ide o skutočné, kvalitne vyrobené auto s množstvom dostupného príslušenstva.“

P90061334_lowRes P90070614_lowRes P90075538_lowRes P90075552_lowRes P90084160_lowRes P90084161_lowRes P90090071_lowRes P90092511_lowRes P90144664_lowRes P90144694_lowRes P90144995_lowRes P90145369_lowRes P90145370_lowRes P90145373_lowRes P90145389_lowRes P90145394_lowRes P90145672_lowRes P90145675_lowRes

Zdroj: Transservice/BMW Group

Foto: BMW Group