Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Lexus GS F je luxusný sedan s dušou športovca

Lexus GS F je štvrtým zástupcom modelov tejto značky, ktoré sú zamerané na výkon, a z tohto dôvodu nesie tradičné označenie – písmeno „F“. GS F v duchu všetkých modelov radu F symbolizuje športový a emocionálny charakter značky Lexus. Samotné písmeno F reprezentuje pretekársky okruh Fuji Speedway, kde sa každé z týchto vozidiel s označením F vyvíja a následne testuje.

Nový dynamický sedan GS F ponúka atmosférický agregát V8 5,0 litra s maximálnym výkonom 351 kW (477 k) pri 7 100 ot./min., resp. krútiacim momentom 530 Nm v pásme 4 800 až 5 600 ot./min. Jednotka V8 využíva Atkinsonov cyklus v záujme lepšej spotreby paliva pri ustálenej jazde a súčasne Ottov cyklus pre vyššie výkony počas akcelerácie. Vozidlo spolu s výkonom ponúka skvelú ovládateľnosť, ktorá je výsledkom vývoja na tých najnáročnejších svetových okruhoch vrátane legendárneho Nürburgringu.

Pohonná jednotka je nielen výkonná, ale aj pozoruhodne úsporná – čiastočne vďaka naladeniu vysokotlakovej sústavy priameho vstrekovania D-4S (skr. „Direct injection 4-stroke petrol engine Superior version“, t. j. štvortaktný zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva, zdokonalená verzia), umožňujúcej motoru pracovať s veľmi vysokým kompresným pomerom 12,3:1. S motorom v modeli GS F spolupracuje nemenej efektívne prevodové ústrojenstvo. Osemstupňový automat SPDS (Sport Direct Shift) ponúka zamatovo hladkú spätnú väzbu pri radení, skvelé jazdné schopnosti a lineárne zrýchľovanie vo všetkých jazdných podmienkach.

2016_Lexus_GS_F_002__mid 2016_Lexus_GS_F_006__mid 2016_Lexus_GS_F_039__mid LEXUS_GS_F_01_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_02_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_03_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_06_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_07_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_08_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_09_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_10_GENEVA_MS_2015__mid LEXUS_GS_F_11_GENEVA_MS_2015__mid Lexus_GS-F_Blue_01__mid Lexus_GS-F_Blue_02__mid Lexus_GS-F_Blue_03__mid Lexus_GS-F_Blue_05__mid Lexus_GS-F_Blue_08__mid Lexus_GS-F_Blue_11__mid Lexus_GS-F_Blue_19__mid Lexus_GS-F_Blue_23__mid Lexus_GS-F_Blue_29__mid Lexus_GS-F_Blue_36__mid Lexus_GS-F_Blue_37__mid Lexus_GS-F_Blue_41__mid Lexus_GS-F_Blue_42__mid Lexus_GS-F_Blue_43b__mid Lexus_GS-F_Blue_43c__mid Lexus_GS-F_Red_20__mid

K ešte lepším vlastnostiam prevodovky prispieva technológia radenia Lexus G AI-SHIFT (radenie s umelou inteligenciou využívajúce G-senzor). Systém Drive Mode Select ponúka režimy NORMAL, ECO, SPORT S a SPORT S+. V režime SPORT S systém automaticky zvolí vhodný prevodový pomer pre športový spôsob jazdy v nadväznosti na údaje senzora zrýchlenia vozidla a priebežné sledovanie stupňa otvorenia škrtiacej klapky. Ak vodič zošliapne pedál akcelerátora dôraznejšie (t. j. chce prudšie zrýchľovať), systém vďaka bleskovej odozve sústavy zaistí rýchlejšie podradenie. Regulácia G AI-SHIFT dokáže radosť za volantom ešte umocniť krátkymi medziplynmi pri radení smerom dolu. Pri jazde v najostrejšie naladenom režime SPORT S+ prispieva k dynamickej jazde aj snaha systému udržiavať vyššie otáčky motora, čo je vhodné najmä pri vyššom zaťažení vozidla, napríklad v horských zákrutách.

Mohutnú brzdnú silu pre GS F zaisťujú brzdy s monoblokovými protiľahlými brzdovými strmeňmi z ľahkej a veľmi tuhej zliatiny (so šiestimi piestikmi) a brzdovými kotúčmi s priemerom 380 mm vpredu, resp. monoblokovými protiľahlými brzdovými strmeňmi z hliníka so štvoricou piestikov a brzdovými kotúčmi s priemerom 345 mm na zadnej náprave. Odvetrávané brzdové kotúče sú na brzdných plochách vybavené drážkami na zaistenie stabilného účinku a vyššej odolnosti voči vädnutiu bŕzd, ako aj rebrami v tvare špirály, ktoré prispievajú k vynikajúcemu chladeniu kotúčov. Hlavný brzdový valec s veľkým priemerom v kombinácii s posilňovačom pomáha zaistiť agilnú spätnú väzbu od brzdového pedála a súčasne aj krátky zdvih pedála, ktorý športovo zameranému modelu prináleží.

Elegantné a súčasne agresívne štylistické stvárnenie plne vystihuje samotnú podstatu dynamicky zameraných modelov Lexus F. Dojem z tohto vozidla podčiarkuje agresívne vyzerajúca predná časť s funkčnými otvormi nasávania (podobnými tým na pretekárskych vozidlách), opticky prikrčený a rozkročený postoj, veľké brzdové strmene, zadný spojler z uhlíkových vláken a zadný difúzor so štvoricou koncoviek výfuku. Splývajúca bočná silueta GS F je ešte zdôraznená aerodynamickým tvarom vonkajších spätných zrkadiel a vyhotovením prostredných B-stĺpikov, lakovaných elegantnou tmavou metalízou, ktorá je v kontraste s odtieňom laku karosérie samotného vozidla. Ďalším prvkom odlišujúcim tento model sú jasne oranžové predné a zadné brzdové strmene zdobené logom Lexus „F“, rovnako ako ponuka dvojice viaclúčových odľahčených 19″ kolies z kovaného hliníka, obutých do nízkoprofilových pneumatík s rozmerom 255/35Z R19 vpredu, resp. 275/35Z R19 na zadnej náprave.

Lexus GS F zaujme aj interiérom. V kabíne sa vkusne snúbi príkladné remeselné spracovanie so špičkovou ergonómiou a mimoriadnou funkčnosťou. Keďže však ide o dynamicky zameraný prémiový sedan, dizajnéri prirodzene kládli špeciálny dôraz na vytvorenie takého kokpitu, ktorý by zohľadňoval potreby vodiča. Pätica cestujúcich tak nájde dostatok pohodlia v luxusnej kabíne plnej najmodernejších technických prvkov a vyspelých bezpečnostných technológií vrátane komplexného súboru bezpečnostných technológií Lexus Safety System +.

Lexus GS F prináša vzrušenie a radosť vo vodičsky náročných serpentínach, ale súčasne dokáže svoju posádku kamkoľvek odviezť. A to vždy pohodlne a nanajvýš štýlovo. Úplne nový Lexus GS F bol navrhnutý pre radosť všetkých automobilových nadšencov. Je len na nich, či si chcú užiť len dochádzanie do práce, alebo testovať svoje vodičské umenie. Štvordverové vyhotovenie si zachováva úžitkovú hodnotu sedanu, avšak jeho hlavným poslaním je ponúknuť atraktívny pôžitok z jazdy v najrôznejších podmienkach.

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota