Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

FOTO Nový Ford Focus je už v predaji: Vyspelé technológie a nižšia spotreba

Nový Ford Focus pozdvihuje úroveň najpredávanejšej značky vozidla na svete* odvážnejším a emotívnejším štýlom exteriéru, vysokou kvalitou remeselného spracovania, intuitívne riešeným novým interiérom, radom 18 nových alebo vylepšených asistenčných technológií vodiča a výrazne nižšou spotrebou paliva.

Vo vozidle sa predstaví SYNC 2, vyspelý komunikačný systém vozidla z dielne automobilky Ford. Okrem toho vozidlo ponúka rad výkonnejších, no pritom úsporných motorov, ku ktorým patrí nový zážihový motor EcoBoost a vznetový motor TDCi, oba s objemom 1,5 litra.

„Neuspokojili sme sa len s tým, že sme jednotka; chceli sme urobiť z najlepšieho ešte lepšie, a to špičkovou novou verziou Focusu,“ uviedol Stephen Odell, prezident spoločnosti Ford pre Európu, Blízky východ a Afriku. „Nový Focus v sebe spája moderný dizajn, vyspelé technológie a špičkovú úroveň spotreby paliva s prirodzeným potešením z jazdy, vďaka ktorému je model Focus právom uznávaný.“

Kultivovaný dizajn
Spoločnosť Ford vytvorila kultivovanejší a vyspelejší Focus v novej dizajnovej úprave, ktorá odráža jej globálny dizajnový jazyk One Ford.

Nový Focus je v ponuke vo štvordverovej a päťdverovej verzii a vo verzii kombi, pričom prináša aj novú farbu karosérie – tmavomodrý odtieň Deep Impact Blue. Vozidlo má nižší a širší postoj, novú kapotu, novú prednú masku aj mriežku chladiča. Kapota má dynamický tvar klenúci sa od predného stĺpika po horné rohy mriežky chladiča v tvare obráteného lichobežníka, čo dodáva vozidlu výrazný a sebavedomý vzhľad.

Štíhlejšie, ostro rezané predné svetlomety a pretiahnuté hmlové svetlá zvýrazňujú odvážny charakter prednej časti, kým jemné chrómované prvky vyzdvihujú jej eleganciu. Elegantnejšia je aj zadná časť vozidla, ktorá prináša nové usporiadanie obloženia a dverí batožinového priestoru a užšie koncové svetlá.

„Našou predstavou bolo vniesť do dizajnu nového Focusu viac emócií s našou najnovšou ‚tvárou značky Ford‘,“ uviedol Joel Piaskowski, dizajnový riaditeľ spoločnosti Ford of Europe. „Nový Focus je výraznejší a športovejší a prináša kultivovanejší štýl povrchovej úpravy. Je jasným prísľubom zážitku z jazdy, ktorý na vás čaká vo vnútri.“

Pri úprave interiéru nového Focusu vzali dizajnéri automobilky Ford do úvahy spätnú väzbu od zákazníkov a reagovali na ich podnety intuitívnejším usporiadaním prvkov v kabíne. Okrem toho sa volant a stredová konzola vyznačujú menším počtom ovládacích prvkov a prepínačov. Čistejší a modernejší vzhľad interiéru dotvára nové saténové obloženie čiernej farby s chrómovými ozdobnými prvkami.

Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka viac priestoru a je do nej integrovaná aj nová posuvná lakťová opierka. Do novej nastaviteľnej konzoly sa zmestia fľaše a poháre rôzneho druhu, pričom naraz je možné vložiť do nej litrovú fľašu s vodou a pohár s objemom 0,4 litra. Zákazníkov, ktorí si zakúpia model Focus, poteší aj ticho v kabíne, ktoré dosahuje najvyššiu mieru v tejto triede vozidiel. Automobilke Ford sa ho podarilo dosiahnuť hrubšími kobercami, hrubším bočným sklom a lepšou izoláciou priestoru motora.

„Reagovali sme na jednoznačnú túžbu zákazníkov po väčšej jednoduchosti vo vnútri vozidla,“ uviedol Piaskowski. „Vytvorili sme tak jasnejšie vizuálne prepojenie medzi hlavnými prvkami a výrazne sme zmenšili počet tlačidiel v kabíne.“

Nový Focus v štvordverovej verzii

NewFocus_4dr_01 NewFocus_4dr_05 NewFocus_4dr_06 NewFocus_4dr_07 NewFocus_4dr_08 NewFocus_4dr_09 NewFocus_4dr_17 NewFocus_4dr_19 NewFocus_4dr_21 NewFocus_4dr_23 NewFocus_4dr_25

Úspora paliva a radosť z jazdy
Nový Focus sa vyznačuje vyššou hospodárnosťou: jeho spotreba paliva je až o 19 percent nižšia v porovnaní s aktuálnym modelom a produkcia emisií CO2 je výrazne nižšia v rámci celého modelového radu.

Každý tretí Focus predaný v Európe v prvom polroku 2014 bol vybavený 1,0 litrovým motorom EcoBoost, ktorý bol tento rok vyhlásený za Medzinárodný motor roka. Stalo sa tak už tretí rok po sebe, čo zatiaľ nemá obdobu.**

Nový Focus bude naďalej ponúkať aj 1,0-litrovú verziu zážihového motora EcoBoost, ktorý dosahuje výkon 100 k a produkuje emisie CO2 na úrovni 99 g/km. Predchádzajúca verzia modelu sa v prvej polovici tohto roka stala v Európe prvým nehybridným vozidlom poháňaným zážihovým motorom, ktoré dosiahlo úroveň emisií CO2 pod hranicou 100 g/km.***

Nový Focus bude v ponuke aj s novým úsporným 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost od spoločnosti Ford, ktorý je dostupný vo výkonnostnej verzii 150 k a 182 k s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Pri spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sa motor vyznačuje sedempercentnou úsporou paliva v porovnaní s odchádzajúcou 1,6-litrovou verziou motora EcoBoost, ktorá prinášala ekvivalentný výkon. V roku 2015 bude motor v ponuke aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Nový 1,5-litrový vznetový motor TDCi od spoločnosti Ford s výkonom 120 k je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift a mal by priniesť o 19 percent nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s aktuálnym 2,0-litrovým motorom TDCi, ktorý dosahuje výkon 115 k a je spojený s prevodovkou PowerShift. Verzia s výkonom 150 k so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou prinesie o 15 percent nižšiu spotrebu paliva než predchádzajúci model s výkonom 140 k.

Nový Focus vďaka lepším jazdným vlastnostiam a riadeniu pozdvihuje špičkovú jazdnú dynamiku modelu na novú úroveň. Rovnako prináša aj novú úroveň potešenia z jazdy, pre ktoré je právom uznávaný. Konštruktérom automobilky Ford sa podarilo dosiahnuť pevnejšie, citlivejšie a kvalitnejšie prepojenie s vozovkou zvýšením konštrukčnej tuhosti prednej časti, úpravou geometrie zavesenia kolies, zvýšením bočnej tuhosti silentblokov „riadenia“ na zavesení a novým vyladením tlmičov.

Elektrický posilňovač riadenia je nanovo vyladený, čo umožňuje vodičovi cítiť lepšie prepojenie s vozovkou. Novinkou je rozšírený stabilizačný systém (Enhanced Transitional Stability) od spoločnosti Ford, v odvetví použitý po prvý raz, ktorý sleduje rýchlosť vozidla a zásahy vodiča do riadenia. Dokáže tak predvídať stratu trakcie skôr, než k nej skutočne dôjde, a včas spustiť elektronický stabilizačný program, čím zaistí plynulejšiu a bezpečnejšiu jazdu.

Nový Focus ponúkne aj možnosť ovládania pomocou páčok na volante, vďaka ktorým bude môcť vodič meniť prevodové stupne a nespúšťať pritom ruky z volantu. Radiace páčky budú v ponuke v rámci voliteľnej výbavy pre vznetové aj zážihové motory s plne automatickou prevodovkou a prevodovkou PowerShift.

K ďalšiemu skvalitneniu povestného zážitku z jazdy prispievajú aj vylepšenia v oblasti zníženia úrovne hluku, vibrácií a tvrdosti. Vďaka nim Focus dosahuje v triede najlepšie hodnoty úrovne ticha v kabíne, čo prispieva k uvoľnenejšiemu vnútornému prostrediu bez zbytočného stresu.

Ovládanie cez dotykovú obrazovku so systémom SYNC 2
Nový Focus je prvým vozidlom v Európe, ktoré bude vybavené systémom SYNC 2. Tento vyspelý informačno-zábavný systém od spoločnosti Ford obsahuje farebnú dotykovú obrazovku s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou osem palcov, ako aj pokročilý systém hlasového ovládania, ktorý uľahčuje prístup k audiosystému, navigácii, klimatizácii a kompatibilným mobilným telefónom.

Navigačný systém rozhrania SYNC 2 taktiež po prvý raz v Európe prinesie režim rozdelenej obrazovky s podrobnými informáciami o križovatkách, funkciu ohlasovania názvov ulíc, trojrozmerné zobrazenie diaľničných križovatiek a orientačných bodov, ako aj cestovného sprievodcu MICHELIN.

Vďaka systému SYNC 2 môže vodič zadávať jednoduchšie „jednorazové“ navigačné ciele a taktiež požiadať systém, aby mu „prehral“ požadovaného interpreta. Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný (I am hungry)“ si zobrazí zoznam reštaurácií v okolí s možnosťou následnej navigácie k cieľu.

Vyspelé pohonné technológie
Nový Focus je prvým vozidlom značky Ford, ktoré ponúkne funkciu kolmého parkovania. Ide o novú technológiu parkovania bez používania rúk, ktorá pomáha vodičom zacúvať do parkovacieho priestoru súbežne s inými vozidlami.

Aktuálny model Focus priniesol funkciu asistenta pozdĺžneho parkovania (Active Park Assist), ktorá využíva ultrazvukové senzory. Po stlačení tlačidla systém vyhľadá parkovacie miesto a prevezme riadenie vozidla, kým vodič ovláda plynový pedál a brzdu. Nový Focus obsahuje ešte ďalšie dva senzory, ktoré sú pridané do zadnej časti vozidla a umožňujú aj funkciu kolmého parkovania. Jej funkcia spočíva na rovnakom princípe.

Tieto dodatočné senzory zároveň umožnili automobilke Ford ponúknuť v európskej premiére aj technológie, ktoré pomáhajú vodičom pri vychádzaní z parkovacieho miesta:
• Systém upozornenia na križujúce vozidlá (Cross Traffic Alert) upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré mu môžu zozadu onedlho skrížiť cestu. Systém využíva radar s dosahom 40 metrov a ak zaregistruje z niektorej strany približujúce sa vozidlo, vydá tri zreteľné varovné signály.
• Asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta (Park-Out Assist) pomáha vodičovi pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta. Vodič si zvolí pravú alebo ľavú stranu, načo systém začne ovládať riadenie, zatiaľ čo vodič má na starosti plynový pedál a brzdu.

Spoločnosť Ford zdokonalila aj svoj systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach (Active City Stop), ktorý využíva senzory v prednej časti vozidla na vyhľadávanie stojacich objektov na ceste pred vozidlom. Ak sa vozidlo príliš rýchlo približuje k objektu vpredu, systém vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme. Pokiaľ vodič stále nereaguje, systém zníži krútiaci moment motora a automaticky aktivuje brzdy, aby zmiernil dôsledky zrážky. Systém Active City Stop v novom Focuse pracuje pri rýchlostiach do 50 km/h, na rozdiel od aktuálnej verzie, ktorá funguje len do 30 km/h.

Podobne ako systém Active City Stop pracuje v prípade pohybujúcich sa objektov aj systém aktívneho brzdenia Active Braking, avšak s detekciou vozidiel v rozsahu od 8 km/h do 180 km/h. Pomáha vodičom pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, kde vydáva výstražné hlásenia a podľa potreby pribrzdí.

Aktuálna technológia adaptívneho tempomatu umožňuje vodičom modelu Focus udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla pred sebou aj v prípade, ak ide dané vozidlo pomalšie, než je nastavená rýchlosť. Pre prípady, keď adaptívny tempomat nie je aktívny, prináša spoločnosť Ford nový systém upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti (Distance Alert and Indication), ktorý taktiež predstavuje v Európe po prvý raz. Systém umožňuje vodičovi nastaviť vzdialenosť, ktorú chce udržiavať od vozidla pred sebou. Ak sa vodič náhodou priblíži k vozidlu na kratšiu vzdialenosť, systém vydá trojfázové varovanie v podobe výstražného signálu na palubnom displeji – počnúc sivou kontrolkou, následne žltou a nakoniec červenou.

Nový Focus bude po prvý raz vybavený aj technológiou MyKey z dielne spoločnosti Ford. Systém MyKey umožňuje majiteľovi naprogramovať kľúč, zvyčajne určený pre mladších vodičov, ktorým obmedzí maximálnu rýchlosť vozidla, zníži najvyššiu hlasitosť audiosystému a prípadne ho môže úplne zablokovať, ak vodič alebo spolucestujúci nemajú zapnuté bezpečnostné pásy. Systém dokáže zabrániť vodičovi deaktivovať bezpečnostné technológie.

Nový Focus v päťdverovej verzii 

NewFordFocus_01 NewFordFocus_03 NewFordFocus_5Door_01 NewFordFocus-5door-02 NewFordFocus-5door-04 NewFordFocus-5door-06

Osvetlenie cesty
Vylepšený systém adaptívneho predného osvetlenia obsahuje nové bi-xenónové svetlomety HID s vysokou svietivosťou a dokáže prispôsobiť ich svetelné lúče tak, aby čo najlepšie vyhovovali aktuálnym podmienkam na ceste. Systém zhodnotí svetelné podmienky okolo vozidla, ako aj objekty na ceste pred vozidlom, a následne prispôsobí uhol aj intenzitu lúča svetlometov podľa jednej zo siedmich možností nastavenia, a to v závislosti od rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a vzdialenosti od objektu pred vozidlom.

Pri vysokých rýchlostiach, ako napríklad na diaľnici, sa svetlomety zdvihnú, aby vrhali dlhšie a priamejšie lúče, a osvetlili tak dlhší úsek cesty pred vozidlom. V meste, kde sa jazdí pomalšie a pouličné osvetlenie je intenzívnejšie, sa zasa svetlomety sklopia nadol a rozptýleným svetlom intenzívnejšie osvetlia cestu bezprostredne pred vozidlom. Pri pomalšom prejazde zákrutami systém nasmeruje lúče ku krajnici vozovky, aby osvetlil prípadných cyklistov a chodcov. Pri vjazde do zákruty vyššou rýchlosťou systém pomáha vodičovi nasmerovaním svetla ďalej do zákruty.

Nový Focus bude aj naďalej ponúkať inovatívne funkcie, ktoré vodiči oceňujú a na ktoré sa spoliehajú. Jednou z nich je napríklad chránič hrán dverí, ktorý ako prvá technológia použitá v automobilovom priemysle vytvára štít proti ich náhodnému poškodeniu v podobe ochranného krytu, ktorý vysunie hneď po otvorení dverí a zakryje ním hrany dverí.

„Nový Focus ponúka celý rad nových a špičkových funkcií a technológií, no táto nová verzia je zároveň vycibrenejšia a zjednodušenejšia,“ uviedol Jim Baumbick, riaditeľ pre vývoj modelových radov vozidiel triedy C spoločnosti Ford. „Kultivovaný nový dizajn dodal Focusu nový, svieži a moderný štýl zvonka aj zvnútra. Dušou Focusu je však pocit radosti z jazdy, ktorý zažíva vodič za volantom, a v tom sme nerobili žiadne ústupky – vlastne sme ho ešte vylepšili.“

Automobilka Ford ponúkne aj nový model Focus ST, ktorý sa v lete predstavil na Festivale rýchlosti v britskom meste Goodwood, ktorý bude v Európe po prvý raz v ponuke so zážihovým aj vznetovým pohonom. Doposiaľ najvyspelejší Focus ST prináša nové technológie ovládania podvozka, vyladené odpruženie a riadenie a špecifikácie pneumatík na objednávku, ktoré zabezpečujú vyváženejší a kultivovanejší zážitok z jazdy s vyššou mierou odozvy.

Spoločnosť Ford prvý raz uviedla na trh model Focus v roku 1998. Odvtedy sa ho v celosvetovom meradle predalo viac ako 12 miliónov kusov, z toho 6,9 milióna v Európe – kde automobilka Ford každých 90 sekúnd vyrobí jeden nový Focus. V snahe uspokojiť narastajúci dopyt zákazníkov po modeli Focus, ktorý sa predáva na viac ako 140 trhoch, spoločnosť Ford celosvetovo zvýšila svoje výrobné kapacity a dnes vyrába vozidlo v ôsmich závodoch na štyroch kontinentoch. Výrobné závody v Nemecku, USA, Rusku, Číne, Thajsku, Vietname, Argentíne a na Taiwane majú celkovú ročnú výrobnú kapacitu vyše 1,5 milióna vozidiel Focus.

Nový Focus vo verzii kombi

NewFocus_07 NewFocus_08 NewFocus_10 NewFordFocus_int_ManualGearshift_03 NewFordFocus_Interior_01 NewFordFocus-interior-05 NewFordFocus-interior-12

# # #

* Na základe analýzy údajov o registráciách nových vozidiel od spoločnosti Polk za rok 2013 je Ford Focus najpredávanejšou značkou vozidla na svete. Registrácie vozidiel modelu Focus v roku 2013 vzrástli o 8,1 percenta a celkový celosvetový objem predaja dosiahol 1 097 618 predaných kusov v porovnaní s rokom 2012, keď sa predalo 1 014 965 vozidiel Focus, vrátane 317 110 vozidiel registrovaných v Európe minulý rok* – čo predstavovalo 29 percent všetkých registrácií.

** Údaje spoločnosti Ford o predaji. Dvadsať hlavných trhov spoločnosti Ford v Európe tvoria tieto krajiny: Rakúsko, Belgicko, Veľká Británia, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko, Švédsko a Švajčiarsko.

*** Uvedené údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 sa merajú podľa technických požiadaviek a špecifikácií Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platnom znení. Údaje o spotrebe paliva a úrovni emisií CO2 sa vzťahujú na verziu vozidla a nie na konkrétne vozidlo. Použité štandardné skúšobné postupy umožňujú porovnanie medzi rôznymi typmi vozidiel a rôznymi výrobcami. Popri spotrebe paliva majú vplyv na konečnú spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 aj jazdné návyky vodiča a ďalšie faktory netechnického charakteru. Oxid uhličitý (CO2) je hlavný plyn, ktorý vyvoláva v atmosfére skleníkový efekt a prispieva ku globálnemu otepľovaniu. Výsledky sa môžu líšiť od údajov o spotrebe pohonných hmôt v ostatných oblastiach sveta vzhľadom na odlišné jazdné cykly a predpisy platné na týchto trhoch.

Zdroj: Transservice/Ford

Foto: Ford/Youtube