Viac info" />

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Ford predstavil v Haanoveri nové úžitkové vozidlá

Spoločnosť Ford dnes na autosalóne úžitkových vozidiel IAA v nemeckom Hannoveri predstavila nový model Transit s nosnosťou 2 tony. Ide o celosvetový debut najelegantnejšieho a najproduktívnejšieho modelu Transit v histórii.

Nový model Transit má zdokonalené schopnosti prevážania nákladu a zmodernizované pohonné jednotky s až o 7 % nižšou spotrebou paliva. Spoločnosť predstavila aj prvý vznetový mild hybrid (mHEV) v kategórii, ktorý má v porovnaní so štandardným vznetovým modelom spotrebu paliva nižšiu o ďalšie 3 %, a pri jazdách v meste s častým zastavovaním až o 8 %.

Nový model Transit má historicky najlepšie funkcie konektivity a operátorom ponúka výhody technológie zabudovaného modemu Ford PassConnect, ktorá pomôže prevádzkovateľom vozidlových parkov zlepšiť využívanie vozidiel a optimalizovať prevádzkové náklady.

Tento model sa v Európe začne predávať od polovice roka 2019. Stavia na úspechu predchádzajúceho modelu, ktorý pomohol vybudovať značku Transit a jej pozíciu lídra vo svojej kategórii v Európe aj Severnej Amerike. V roku 2018 predaj v Európe rástol a v auguste sa medziročne zvýšil na 67 000 vozidiel, čo je nárast o 14 percent oproti predchádzajúcemu roku.

„Toto je Ford Transit pre moderný svet obchodu: je odolný a praktický podľa požiadaviek našich zákazníkov, prevádzkové náklady sú nižšie a vďaka funkciám konektivity sa vylepší prevádzková efektivita,“ povedal Michael McDonagh, hlavný konštruktér programu globálneho modelu Transit spoločnosti Ford of Europe. „Spoločnosť Ford udáva tón v elektrifikácii a ponúka novú mild hybridnú pohonnú jednotku, ktorá je ideálna pre rozvoz tovaru v meste.“

Optimalizovaná spotreba paliva, viac možností na výber

Moderný vznetový 2,0-litrový motor Ford EcoBlue* bol ešte viac prepracovaný, aby sa spotreba paliva znížila až o 7 % (podľa technických údajov spoločnosti Ford, vychádzajúcich z reálneho jazdného cyklu).

Systém vstrekovania paliva pracuje s vyšším maximálnym tlakom s hodnotou 2 200 barov, ktorý pomáha dosiahnuť efektívnejšie spaľovanie. Aby sa znížilo trenie v motore, nové oceľové piesty majú v porovnaní s predchádzajúcimi z hliníkového odliatku užšiu konštrukciu plášťa. Olejové čerpadlo s variabilným prietokom obmedzuje parazitné straty a prispôsobuje prietok oleja podľa požiadaviek.

Ďalšie zníženie spotreby paliva sa dosiahlo zavedením elektrického posilňovača riadenia (EPAS) – po prvýkrát v prípade modelu Transit s nosnosťou 2 tony, a ďalej vďaka rozsiahlemu programu na úsporu hmotnosti, používaním pneumatík s nízkym valivým odporom a aerodynamickým vylepšeniam. Súčasťou štandardnej výbavy v celom modelovom rade zostáva technológia automatického vypínania a štartovania motora.

Vodiči môžu využívať aj režim Efficient Drive Mode, ktorý využíva určovanie polohy pomocou GPS a vopred poskytuje rady, ako dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu paliva so zohľadnením cesty vpredu.

Ponuka motorov s výkonmi 105 koní, 130 koní a 170 koní sa rozšírila o nový variant s výkonom 185 koní s veľkorysým krútiacim momentom 415 Nm. Všetky verzie profitujú z vylepšenej konštrukcie turbodúchadla, ktoré zaisťuje krútiaci moment v širšom spektre otáčok než doteraz.

Na jar v roku 2020 budú modely Transit s pohonom zadných kolies dostupné okrem štandardnej šesťstupňovej manuálnej prevodovky aj s mimoriadne úspornou a pohotovo reagujúcou 10-stupňovou automatickou prevodovkou Ford so systémom adaptívneho plánovania radenia, ktorý vyhodnocuje individuálne štýly jazdy a optimalizuje časovanie radenia prevodových stupňov.

Technológia mHEV ako novinka v kategórii

Aby prevádzkovatelia úžitkových vozidiel získali ešte väčšie výhody z nízkej spotreby paliva, nový Ford Transit prichádza s inovatívnou technológiou mHEV pre vznetové motory vo forme voliteľnej výbavy pre vozidlá s pohonom predných a zadných kolies, ktorá prináša ďalšie zlepšenie okolo 3 percent podľa analýzy WLTP. Výhody zníženia spotreby paliva až o 8 % možno dosiahnuť pri aplikáciách s vysokým podielom zastavovania počas jazdy, napríklad pri rozvážaní tovaru v meste.

Integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom nahradí štandardný alternátor. Počas spomaľovania vozidla možno rekuperovať a uskladňovať energiu, a nabíjať 48-voltový lítiovo-iónový, vzduchom chladený akumulátor. Uložená energia sa používa na zvýšenie krútiaceho momentu motora pri bežnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na chod elektrického príslušenstva vozidla.

mHEV systém v modeli Transit bol optimalizovaný s cieľom znížiť spotrebu paliva pre operátorov, nie zvýšiť výkon v porovnaní so štandardnými pohonnými jednotkami. Okamžitá asistencia krútiaceho momentu, ktorú poskytuje hybridný systém, však zaisťuje lepšiu odozvu pri rozbiehaní s nízkymi otáčkami motora.

Vyššie užitočné zaťaženie

Nový Ford Transit sa zaradí medzi lídrov kategórie z hľadiska užitočného zaťaženia, a to vďaka programu úspory hmotnosti v každej časti vozidla, čo prispelo k zvýšeniu nosnosti.

Aby bolo možné dosiahnuť tieto úspory, konštrukcia vozidla bola ešte viac optimalizovaná využitím moderných počítačom podporovaných konštrukčných systémov používaných v leteckom priemysle. Medzi príklady úspory hmotnosti patrí nová hliníková kapota, používanie oceľových diskov s rôznou hrúbkou a konfigurácia jednoduchého tlmiča výfuku, ktorá nahradila predchádzajúcu konštrukciu dvojitého tlmiča. Po prvýkrát je oddeľovacia priečka namiesto ocele vyrobená z ľahkých a pevných kompozitných materiálov.

Nové, elektricky ovládané bočné dvere zaisťujú jednoduchú manipuláciu pri nakladaní alebo vykladaní. Nové svetlo namontované v hornej časti zabezpečuje vynikajúce osvetlenie pri práci v noci v priestore za zadnými dverami.

Neustále pripojený

Ako súčasť stratégie rozširovania možností pripojenia v celom rade produktov úžitkových vozidiel ponúka spoločnosť Ford pre nový Transit technológiu zabudovaného modemu FordPass Connect, ktorá umožňuje prevádzkovateľom vozidlových parkov zlepšiť využívanie vozidiel a optimalizovať prevádzkové náklady prostredníctvom riešení, ako sú napríklad nové služby Ford Telematics a Ford Data Services, ktoré sa začnú poskytovať tiež v roku 2019.

Zabudovaný modem umožňuje využívanie rôznych funkcií prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass, ktorá zdokonaľuje možnosti vlastníctva, skúsenosti a produktivitu prevádzky vozidiel pre majiteľov a vodičov vozidlových parkov.

Medzi ďalšie pokročilé technológie patrí systém komunikácie a zábavy Ford SYNC 3, ktorý možno ovládať pomocou jednoduchých hlasových povelov, prípadne pomocou gest priblíženia a posunutia na 8-palcovom dotykovom displeji a systém Ford MyKey, ktorý umožňuje manažérom vozidlového parku naprogramovať ovládač a obmedziť rýchlosť vozidla, hlasitosť rádioprijímača a natrvalo zapnúť aktívne bezpečnostné prvky.

Následné konverzie a prvky príslušenstva môžu odteraz získavať údaje z elektrických systémov modelu Transit prostredníctvom nového modulu Upfitter Interface Module.

Riadenie podnikania

Kultivované jazdné vlastnosti modelu Transit sa podobajú osobným vozidlám. Zdokonaľuje ich technológia EPAS, ktorá tiež pomáha znižovať únavu vodiča zavedením väčšej asistencie pri parkovaní a manévrovaní, pričom umožňuje využívať technológie asistencie vodičovi vrátane aktívneho parkovacieho asistenta a pomocníka pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu.

Vodiči modelu Transit si budú môcť po prvýkrát vybrať z voliteľných režimov jazdy, a prispôsobiť tak jazdu podmienkam: režim Eco, Slippery, Mud/Rut pre modely s pohonom všetkých kolies a režim Tow/Haul pre trvalý prísun výkonu pri ťahaní veľkých prívesov alebo lodí, ktoré vážia viac než pohotovostná hmotnosť vozidla.

Model obsahuje aj komplexnú škálu pokročilých asistenčných technológií, ktoré znižujú stres a únavu, a pomáhajú predchádzať alebo zmierňovať následky nehôd. Sú to napríklad:

  • Systém monitorovania mŕtveho uhla so systémom na ťahanie prívesu, ktorý má rozšírenú oblasť mŕtveho uhla, siaha za vozidlo a príves s dĺžkou do 10 metrov.
  • Inteligentný adaptívny tempomat, ktorý kombinuje funkcionalitu systému rozpoznávania dopravných značiek a adaptívneho tempomatu, aby vodič neprekročil obmedzenie rýchlosti.
  • Pokročilý systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu.
  • Prednárazový bezpečnostný systém s detekciou chodcov teraz dokáže zaznamenať aj chodcov v noci po ich osvetlení svetlometmi vozidla.

K dispozícii sú aj nové funkcie, ktoré uľahčujú život a znižujú stres pri manévrovaní a parkovaní v hustom obchodnom a mestskom prostredí, a môžu pomôcť zabrániť drahým opravám preliačenín a škrabancov. Sú to napríklad:

  • Predná kamera a zadná širokouhlá kamera, ktoré vodičom pomáhajú pri zaznamenávaní protiidúcich vozidiel pri cúvaní z úzkeho parkovacieho miesta, na rušných cestách, prípadne pri cúvaní.
  • Hore umiestnená spätná kamera, ktorá zaisťuje lepší prehľad pri cúvaní, najmä s otvorenými dverami.
  • Parkovací asistent s vylepšenými dodatočnými bočnými senzormi.
  • Aktívny parkovací asistent (APA), ktorý pomáha vodičom nájsť vhodné parkovacie miesta a autonómne zaparkovať pozdĺžne alebo kolmo k ostatným vozidlám.
  • Asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta pomáha vodičovi pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta.
  • Systém upozornenia na križujúce vozidlá varuje vodiča pri cúvaní z parkovacieho miesta pred vozidlami, ktoré môžu o chvíľu križovať dráhu.

Okamžite rozpoznateľný exteriér a praktický, úplne nový interiér

Nový elegantný exteriér modelu Ford Transit má vyššiu, výraznejšiu trojdielnu mriežku chladiča a nanovo koncipovanú spodnú časť. Predné panely a nárazník sú upravené tak, aby sa zdokonalila aerodynamika a vznikol výraznejší vzhľad s čistými, jednoducho udržiavateľnými povrchmi. Modely s vysokou výbavou sú vybavené výkonnými bi-xenónovými svetlometmi a novými LED dennými svetlami s výrazným, charakteristickým podpisom radu Transit.

V súlade s najnovším modelom Transit Custom má vozidlo úplne nový dizajn interiéru s prepracovaným štýlom, praktickými vlastnosťami a komfortom pre vodiča. Nový prístrojový panel je vybavený praktickými prvkami pre vodičov, ktorí používajú kabínu ako mobilnú kanceláriu, vrátane výrazne vylepšených úložných priestorov s tromi otvorenými priehradkami v hornej časti palubnej dosky a nového dokovacieho zariadenia pre modely s nižšou výbavou, ktoré umožňuje vodičovi namontovať mobilné telefóny a väčšie tablety.

V interiéri sú použité atraktívne a odolné materiály, vrátane elegantných nových látok na sedadlách, ktoré boli podrobené najnáročnejším skúškam opotrebenia. Celodenný komfort ešte viac zdokonaľujú sedadlá s novou konštrukciou, prepracovaným penovým polstrovaním a geometriou pre optimalizovanú podporu.

Pre zvyšujúci sa počet používateľov, ktorí vyžadujú variant s vysokou výbavou pri podpore svojich obchodných činností, je teraz k dispozícii nová séria Limited. Rovnako ako v prípade predchádzajúceho modelu si zákazníci modelu Transit môžu vybrať z obrovskej škály vyše 450 základných variantov. K dispozícii sú modely s pohonom predných kolies, zadných kolies a všetkých kolies, celý rad karosérií a podvozkov vrátane nedávno predstaveného podvozka Skeletal s nízkou svetlou výškou.

Nový Ford Transit sa bude vyrábať v tureckom závode Kocaeli spolu s modelom Transit Custom. Spoločnosť Ford minulý rok oznámila investíciu vo výške 52 miliónov dolárov do spoločného podniku Ford Otosan v Turecku, vďaka čomu sa výroba v tomto závode zvýši o 40 000 kusov na 330 000 vozidiel ročne.

Zdroj: Transservice/Ford

Foto: Ford