Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Zmeny v mýte zvýšia náklady dopravcov o 2,5 až 4,5 %

Všetky zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od začiatku tohto roka, spôsobia nárast celkových nákladov autodopravcov priemerne od 2,5 % do 4,5 %. Ako agentúru SITA vo štvrtok informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák, zvýšenie nákladov autodopravcov závisí od toho, aké ekologické vozidlá vlastnia. Podľa experta to vyplynulo z prepočtov, ktoré urobili v súčinnosti s dopravcami. „Bojovať proti mýtu nie je cesta. Na druhej strane sú obyvatelia obcí, ktorým zvýšená kamiónová doprava veľmi sťažuje život a v tomto súboji sú určite tí slabší,“ tvrdí Palčák.

Predstavitelia dopravcov, hoci to určite nemajú ľahké, by podľa šéfa VÚD mali ísť cestou vyjednávania, napríklad o výške cestnej dane, ktorá je u nás oproti okolitým štátom vyššia, a spotrebnej dane z pohonných hmôt. Mohli by sa tak dosiahnuť väčšie zľavy pre domácich dopravcov aj pre ekologické vozidlá. „Tu je priestor aj pre stavovské organizácie, kde by mali hľadať kompromisy pri rokovaniach so štátom,“ odporúča Palčák. Ostatné je podľa neho len politika. Odborník na dopravu pripomenul, že štát vlani splatil mýtny systém ako investíciu a od tohto roku už v systéme ostane viac financií, čo by sa malo prejaviť aj na kvalite cestnej siete.

Požiadavky, aby sa mýto platilo iba na diaľniciach, ktorých základná sieť ešte nie je dobudovaná, považuje Palčák za hlúposť. „To už by sme to mýto mohli zrušiť úplne. Celá nákladná doprava by sa nám presunula na cesty nižšej triedy, čiže by sme dosiahli úplný opak, čo chceme,“ upozornil Palčák s tým, že mýto je ekonomický nástroj, ktorý reguluje cestnú nákladnú dopravu. V spojitosti s možným štrajkom, ktorým pre dopady zmien v mýte hrozí časť autodopravcov (Únia autodopravcov Slovenska), riaditeľ VÚD uviedol, že niektoré argumenty a požiadavky nemajú odborný základ, ale skôr politický.

V SR je v súčasnosti spoplatnených mýtom spolu 3 280 kilometrov, čo je podľa Palčáka okolo 18 % z celej cestnej siete. Mýto sa platí na 420 kilometroch diaľnic, 238 kilometroch rýchlostných komunikácií a 2 622 kilometroch ciest I. triedy. Súčasťou uvedeného spoplatnenia je aj 980 kilometrov ciest v intravilánoch obcí a miest, ale od 15. marca bude na nich nulová sadzba, s výnimkou vyše dvadsaťkilometrového diaľničného obchvatu Bratislavy. „Sadzby mýta pre jednotlivé kategórie vozidiel máme porovnateľné s ostatnými krajinami,“ tvrdí Palčák.

V Maďarsku a Českej republike je mýtom spoplatnených po 13 % ich cestnej siete. V Česku plánujú zaviesť mýto aj na cestách I. triedy, pričom kraje žiadajú, aby sa mýto platilo aj na cestách II. a III. triedy. „V Maďarsku zaviedli mýto nedávno, majú spoplatnených 5 152 kilometrov ciest na úrovni našej I. triedy. Niektoré intravilány majú spoplatnené, ale väčšina je nespoplatnená,“ priblížil Palčák. Aj tam by sa to však onedlho malo zmeniť.

Zdroj: netky.sk