Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Za dva roky boli uzavreté zmluvy na stavbu 79 km diaľnic

Počas vyše dvoch rokov súčasného vedenia ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom od apríla 2012 boli podpísané zmluvy na výstavbu 79 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Ako agentúru SITA v utorok informoval rezortný hovorca Martin Kóňa, také tempo sa nepodarilo dosiahnuť za žiadnej vlády. Je to podľa ministerstva zhruba o polovicu viac kilometrov ako za bývalej vlády. „Na rozostavanie zhruba rovnakého počtu kilometrov potrebovala druhá Dzurindova vláda dvakrát viac času, teda celé štyri vládne roky. Nebyť kartelovej dohody ešte z čias druhej Dzurindovej vlády, už dnes by sa stavalo aj ďalších 20 kilometrov diaľnic, vrátane dôležitého tunela Višňové,“ uviedol v utorok Kóňa.

Hovorca tak reagoval na tvrdenia riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja, ktorý v utorok kritizoval ministerstvo dopravy na čele s Jánom Počiatkom za neplnenie väčšiny sľubov aj pri výstavbe diaľnic. Za pravdepodobne nesplniteľný napríklad označil aj zámer rezortu rozostavať v súčasnom volebnom období do roku 2016 okolo 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Matej bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej, poslancom NR SR za SDKÚ-DS i šéfom organizácie strany v Prešovskom kraji.

Ministerstvo dopravy vníma vyjadrenia Mateja ako snahu za každú cenu upútať a upozorniť na seba pred pripravovaným bojom o moc v jeho domovskej strane SDKÚ-DS. „Ako od opozičného politika od neho neočakávame pochvalu, ale zároveň ho vyzývame, aby vo svojich verejných vystúpeniach používal pravdivé fakty a do budúcnosti sa vyvaroval nepresností a účelových poloprávd,“ dodal Kóňa.

V rámci programov eliminácie bezpečnostných rizík, ako aj ďalších projektov Slovenskej správy ciest bolo za dva roky opravených alebo zmodernizovaných takmer 500 km ciest I. triedy. Ministerstvo dopravy považuje za veľký úspech zazmluvnenie eurofondov v Operačnom programe Doprava (OPD) 2007 až 2013 nad úroveň 100 %. Vytvorením rezervy tak chce eliminovať riziko prepadnutia peňazí Európskej únie určených na domácu infraštruktúru. „Z pohľadu čerpania peňazí za posledné dva roky je Operačný program Doprava najdynamickejším operačným programom na Slovensku. Znamená to, že na Slovensku veľmi intenzívne pribúdajú nové diaľnice, zmodernizované cesty a železnice či moderné vlakové súpravy,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy.

Zazmluvnenie, resp. kontrahovanie peňazí EÚ v OPD v súčasnosti dosahuje 106,08 %, pričom v apríli 2012 bolo na úrovni 54,5 %. Miera čerpania európskych peňazí v OPD sa za viac ako dva roky zvýšila z 27,95 % na 49,36 %. EÚ koncom minulého roka odblokovala platby na dopravné projekty. Európska komisia v rámci OPD schválila doposiaľ šesť veľkých projektov v objeme 805 mil. eur na výstavbu úsekov diaľnic, modernizáciu železničných tratí a dodanie nových regionálnych vlakov. Posledná z troch revízii OPD umožní zlepšenie verejnej osobnej dopravy v Bratislave a Košiciach s podporou EÚ.

Zdroj: netky.sk

Foto: Ilustračné, maps.google.sk