Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Výnimočný zážitok z komfortu a dizajnu značky Citroën

S mesačným predstihom pred parížskym autosalónom sa exkluzívne odhaľuje štúdia Citroën CXPERIENCE CONCEPT. Predstavuje schopnosť značky rozvíjať slogan „Be Different, Feel Good” aj v segmente veľkých limuzín. Originálna silueta štúdie
 a technické riešenia využívajú prvky programu „Citroën Advanced Comfort®”.

Citroën využíva celosvetový rozruch spojený s predstavením nového modelu C3 a pred parížskym autosalónom 2016, ktorý sa bude konať na budúci mesiac, exkluzívne predstavil štúdiu CXPERIENCE. Klasická trojpriestorová limuzína CXPERIENCE CONCEPT má dĺžku 4,85 m a predstavuje schopnosť značky rozvíjať slogan „Be Different, Feel Good” aj v segmente veľkých limuzín. Úplne nové a originálne tvary s potenciálom zaujať po celom svete
 sú dôkazom novej epochy a nových aktivít v stratégii značky.

Najnovší výtvor ťaží zo skúseností značky a ponúka maximálny a do detailov prepracovaný komfort, ktorým
 sa značka Citroën preslávila po celom svete. CXPERIENCE CONCEPT predstavuje nové zhmotnenie programu „Citroën Advanced Comfort ®”, zameraného na komfort a pohodlie posádky. Tento program, ktorý reaguje
 na očakávania klientov, je súčasťou vývoja nových vozidiel a ovplyvňuje ich dizajn, techniku aj použité technológie.

1. ODVÁŽNY A ORIGINÁLNY DIZAJN

  • Samostatná osobnosť

Štúdia CXPERIENCE dostala originálne a nenapodobiteľné tvary, ktoré sa hlásia k historickému odkazu značky
 v triede luxusných limuzín. Štúdia CXPERIENCE je prepracovaná až do najmenších detailov a prichádza
 s aerodynamikou, ktorá využíva tvary nezameniteľne blízke značke Citroën. Vozidlo tak bude hneď poľahky identifkovateľné a zaraditeľné k priekopníckej francúzskej značke. 

Štúdiu CXPERIENCE CONCEPT vytvorili tímy oddelenia Style Citroën v dizajnovom centre vo Vélizy, pričom využívali nové dizajnové smerovanie značky. To sa v exteriéri prejavuje inováciami priamo inšpirovanými svetom hightech, na druhej strane, interiéru vládne atmosféra luxusného nábytku a cestovania. 

Štúdia CXPERIENCE sa na prvý pohľad vyznačuje dvojpriestorovým poňatím tvarov karosérie s napnutými líniami pripravenými vyraziť a s premyslene navrhnutými protichodne sa otvárajúcimi dverami. Pocit dynamiky vychádza aj
 z odvážnych línií, spojených s veľkými plochami, ktoré obohacujú vlastný dizajnový prvok štúdie.

Štúdia CXPERIENCE CONCEPT dostala impozantné rozmery (dĺžka 4,85 m, šírka 2 m), veľmi nízku strechu (výška1,37 m) a veľmi krátke previsy (rázvor 3 m), čo zvýrazňuje jej výnimočný zjav a plynulé tvary. Zelená farba Mizuiro pripomína ligotajúcu sa vodnú hladinu a symbolizuje modernu, pokoj a úspornosť. Príslušnosť k prémiovej triede podčiarkujú veľké 5-lúčové kolesá s priemerom 22 palcov. 

Prednej časti štúdie dominujú čisté línie s originálnou svetelnou linkou, ktorá navodzuje pocit dvoch úrovní, typického znaku moderných vozidiel značky Citroën. Štúdia CXPERIENCE CONCEPT získala aj ďalšie prvky ako hladkú prednú časť a originálnu mriežku chladiča. Dvojitý šíp naťahuje svoje ramená až k predným svetlám, čo ešte intenzívnejšie zdôrazňuje šírku vozidla. Na prednej časti pútajú pozornosť aj denné svetlomety v tvare V. Ich technologickú vyspelosť dokumentuje výška iba 3 mm ako aj fakt, že ich súčasťou sú aj smerovky. Špičkovú svetelnú techniku dopĺňajú 3 samostatné natáčacie LED svetlomety umiestnené v rohoch vozidla. K zvýšeniu účinnosti vozidla prispievajú aj aktívne clony v otvoroch vzduch v prednom nárazníku. Na každej strane vozidla sa nachádzajú aktívne klapky, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa aktuálnej potreby a zlepšujú tak aerodynamiku, jazdné vlastnosti
 a ovládateľnosť.

V zadnej časti štúdie upútajú výrazné krídelká, konkávny tvar spodnej zadnej časti spolu s vysúvacím zadným krídlom, ktoré prospieva aerodynamike. Zadné svetlá využívajú 3D optiku s laserovými svetelnými vláknami v tvare V. Smerovky sa nachádzajú v ich strede, ukryté pod chrómovanou lamelou, čo zvyšuje technologickú rafnovanosť
 a vycibrenosť štúdie CXPERIENCE CONCEPT. Svetlomety zvýrazňuje čierna farba okolia a opticky sa vyčleňujú z batožinového priestoru veľkej limuzíny, pričom zároveň podčiarkujú šírku vozidla. Na rozdiel od najznámejších modelov značky dostala zadná časť štúdie dvojité šípy nalakované v netradičnej čiernej farbe. 

Ďalším špeciálnym prvkom, ktorý umocňuje jedinečnú osobnosť štúdie CXPERIENCE, sú dvere, ktoré sa otvárajú
 od seba. Ich tvar navodzuje pocit hermetického uzavretia až po samotnú strechu, no otvárajú sa až o 90° (oproti osi kolesa), čo výrazne uľahčuje nastupovanie na palubu. Ponúkajú neodolateľný pohľad na prémiovo spracovaný
 a zároveň mimoriadne priestranný interiér. Sú nepopierateľnou súčasťou komfortu, ktorý pozýva na cestovanie.

  • Špičkový prémiový interiér

Interiér štúdie CXPERIENCE CONCEPT sa inšpiroval svetom architektúry, dekorácií a nábytku, pričom jeho spracovanie je nanajvýš vycibrené a súčasné. Priestoru pre posádku dominujú dôsledne vyberané prémiové materiály a žltá citrusová farba, ktorá je synonymum pre svieži optimizmus. 

Súčasťou interiéru je aj jednoramenný volant, ktorý sa jednoznačne odvoláva na históriu značky či mimoriadne plastická a vodorovne spracovaná palubná doska. Tá vytvára dojem, akoby sa vznášala v priestore. Pozostáva
 z troch častí, ktoré sa ako jeden kus tiahnu od pravých zadných dverí po dvere ľavé zadné. Toto spracovanie umocňuje pocit uvoľnenia, veľkého priestoru bez stresov a ľahkosti. Žlté tóny interiéru pokračujú vo vytváraní neopakovateľných zážitkov a vizuálne určujú priestor vyhradený pre vodiča aj pre posádku. 

Mimoriadnu pozornosť dostali pri tvorbe interiéru aj poťahy sedadiel. Získali netradičnú teplú žltú farbu a sieťovinový povrch s polstrovaným efektom. Zadná časť operadiel, rovnako ako palubná doska, majú obklady
 zo svetlej hnedej farby so štruktúrou orechového dreva. Oblúkové výplne dverí sa tiež stali objektom záujmu dizajnérov a vyžarujú kvalitu. Poťahová látka v zelenej farbe pripomínajúcej vodu harmonizuje s farbou vozidla
 a vytvára kontrast k atmosfére exteriéru. Rovná palubná doska vznikla presne na mieru vozidla. Pokrýva ju tmavá patinovaná štruktúrovaná koža. Chrómované kľučky dverí na každej strane podčiarkujú detailnú prácu dizajnérov
 a ich dôraz na súhru farieb a materiálov interiéru.

,,Celé oddeleniešpecializované na dizajn sa spoločne zameralo na to, aby vytvorilo novú prémiovú limuzínu
 s globálnym dosahom, ktorá by dokonale vyjadrovala oslobodenie od tradičných postupov a zaužívaných zvyklostí a popri tom zvýraznila ambície značky zamerané na optimizmus, záujem očloveka a na premyslené riešenia.“                                   Alexandre MALVAL, riaditeľ STYLE Citroën

02. PROGRAM CITROËN ADVANCED COMFORT® PRISPÔSOBENÝ PRÉMIOVÉMU VOZIDLU

Keďže značka Citroën sa doteraz vždy úzko spájala s komfortom, tak aj„Komfort značky Citroën” sa stal neoddeliteľnou súčasťou značky. Dnes sa pod toto označenie začleňuje oveľa viac prvkov a kritérií ako napríklad presvetlenie interiéru, veľkosť vnútorného priestoru, ergonómia či konektivita. Ide o množstvo faktorov, ktoré prispievajú k pohodliu tela aj ducha a podnecujú vzájomné zdieľanie a potešenie z pohodlia na palube štúdie CXPERIENCE.

  • Pohodlie tela a ducha

Program Citroën Advanced Comfort® bol neoddeliteľnou súčasťou vývoja štúdie CXPERIENCE CONCEPT. Citroën v nej prepracoval všetko, čo tvorí komfort a nanovo vytvoril svoju modernú víziu, ktorá ťaží zo skúseností. Preto štúdia CXPERIENCE CONCEPT neodolateľne pozýva cestovať, pričom fltruje vonkajší svet a všetky nerovnosti
 na cestách. Zároveň sa zameriava na vytvorenie maximálneho pohodlia pre vodiča a posádku. Interiér štúdie vznikol so zámerom zhotoviť pohodlnú kuklu, niečo ako druhý domov. Táto veľká limuzína navodzuje už od vstupu
 na palubu intenzívny pocit maximálneho hmatateľného luxusu a to tak pre vodiča, ako aj pre posádku. 

Všetko na palube sa podriadilo maximálnemu pohodliu, čo sa prejavilo najmä na sedadlách. Ide o časť vozidla,
 s ktorou je posádka najviac v priamom kontakte. Veľké a pohodlné kreslá štúdie CXPERIENCE CONCEPT ponúkajú jedinečnú mäkkosť, čo sa podarilo dosiahnuť najmä vďaka použitiu špeciálnej pamäťovej peny. Pozvánka na nevšedný cestovateľský zážitok priam neodolateľná! Vodič a spolujazdec si v prvom rade sedadiel užívajú dvojicu samostatných veľkorysých a pohodlných sedadiel. Pocit samostatného pohodlného kupé sa podarilo zachovať aj
 na zadných priestranných sedadlách. Vytvára ho špičkové spojenie teplých a prírodných materiálov. Dizajnéri si zaumienili vytvoriť z každej jazdy nezabudnuteľný zážitok. Preto operadlá predných sedadiel, vrátane rozsahu nastavenia opierok hlavy vytvorili tak, aby cestujúcim na zadných sedadlách poskytli čo najlepší výhľad smerom dopredu. 

Upokojujúcu atmosféru na palube štúdie CXPERIENCE CONCEPT vylepšujú aj veľké odkladacie priestory, výrazne uľahčujúce život na palube. Pocit priestoru sa začína už na palubnej doske, ktorú opticky rozširujú pozdĺžne grafcké prvky. Stredová konzola plynulých tvarov obsahuje v prednej časti funkčnú odkladaciu priehradku, ktorá umožňuje indukčné nabíjanie mobilných telefónov. Pohodlie a komfort cestujúcich umocňujú aj ďalšie rozmerné odkladacie priestory, ktoré sú pre uľahčenie ich každodenného života umne rozmiestnené po celom interiéri vozidla. 

Starostlivosť, ktorú konštruktéri venovali presvetleniu interiéru, tvorí súčasť programu„Citroën Advanced Comfort®” a prispieva k pohodliu na palube. Každý cestujúci si môže užívať množstvo prirodzeného svetla, ktoré sa do interiéru dostane cez veľké bočné okná, ako aj cez rozmerné presklenia v podobe dvoch pásov cez celú dĺžku strechy. Náladové osvetlenie spolu s čistením vzduchu prenesú posádku do priestoru, v ktorom do poslednej bodky platí označenie„Feel Good”: do naozajstnej bubliny pohodlia, kde si pasažieri dokonale oddýchnu a naberú nové sily.

Pre zaručenie čo najlepšej a najdlhšej mentálnej kondície vodiča a minimalizáciu jeho rozptyľovania,sa najpodstatnejšie informácie potrebné na jazdu zobrazujú v jeho zornom poli, o čo sa stará širokouhlý head-up displej.

  • Všetko pre konektivitu a zdieľanie

Vzhľadom na obdobie vzniku a v súlade s programom„Citroën Advanced Comfort®”, je štúdia Citroën CXPERIENCE vľúdna, komfortná a poskytuje maximálne možnosti konektivity. CXPERIENCE CONCEPT sa vyznačuje intuitívnym ovládacím rozhraním, ktoré bolo vyvíjané tak, aby zaručilo najlepšie možné prepojenie medzi vodičom, cestujúcimi, vozidlom a ich digitálnymi zariadeniami. Technologický pokrok si vyžaduje bezproblémové prepojenie a ovládanie vozidla a vybraných prvkov jeho výbavy. Zameriava sa na všetkých, čím podčiarkuje záujem značky o vodiča aj o cestujúcich na zadných sedadlách, ktorých považuje za plnohodnotných aktérov cestovania. 

Majstrovským kúskom technologickej vyspelosti je zabudovaná panoramatická obrazovka s 19-palcovou uhlopriečkou, ktorá je s pomerom strán 16:3 súčasťou palubnej dosky. Ide o ovládacie centrum vozidla, ktoré uvoľnilo palubnú dosku od množstva tlačidiel a zároveň zvyšuje pocit širokého priestoru v interiéri. Veľkosť zjednodušuje používanie združením viacerých funkcií ako klimatizácia, asistenčné systémy, navigácia a zdroje hudby. Dotyková obrazovka sa podľa aktuálnej potreby môže rozdeliť na viacero zón a umožňuje zobrazenie viacerých okien v pomere 1:3-2:3, 2:3-1:3, prípadne zobrazenie na celú šírku obrazovky. Použitie najmodernejšieho informačného a zábavného systému umožňuje každému cestujúcemu prístup ku všetkým informáciám o trase, počúvanie vlastnej hudby, prípadne sledovanie obľúbeného flmu. Pre zaručenie spojenia medzi vozidlom a okolitým svetom ponúka štúdia CXPERIENCE CONCEPT viacero služieb zameraných na konektivitu, medzi nimi diaľkové otváranie dverí
 na garáži, prípadne čítanie elektronickej pošty. 

Digitálne technológie a viaceré funkcie na palube sa ovládajú prostredníctvom dvoch vyspelých ovládačov:
mobilného telefónu, prípadne prenosného tabletu. V prednej časti stredovej konzoly sa nachádza špeciálna časť vyhradená na mobilný telefón. Ten sa môže nabíjať pomocou magnetickej indukcie a zároveň slúži ako kľúč

 od vozidla. S jeho pomocou sa vozidlo štartuje, nastavujú sa viaceré funkcie (komfort, prehliadanie fotografí a videí)
 a zároveň sa obsah telefónu zobrazuje na stredovej obrazovke. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii samostatne prenosný tablet. Nachádza sa v rafnovanom obale
 a pasažierom umožňuje nastavovanie samostatných sedadiel, oddelenej klimatizácie a stará sa o intuitívne a hravé ovládanie funkcie media sharing a to najmä prostredníctvom novej aplikácie Share with U. Nová služba zabezpečuje počas jazdy vo vozidle jednoduchú výmenu a zdieľanie mediálnych súborov ako hry, hudba a videá medzi cestujúcimi. Novinka bude k dispozícii na testovanie aj počas parížskeho autosalónu! 

Citroën CXPERIENCE CONCEPT predstaví aj technologicky vyspelý systém, ktorý nahradí spätné zrkadlá. Okremkamier v zadnej časti vozidla sa na miesto tradičných externých zrkadiel dostali dve diskrétne bočné kamery.
 Ich obraz sa prenáša na dve malé digitálne obrazovky. Nachádzajú sa vo výplniach dverí a ich chrómové okraje
 sú rovnaké ako používajú reproduktory a prieduchy klimatizácie. Ideálne zobrazenie okolia vozidla v rozsahu 360° dodáva vodičovi množstvo informácií a výrazne uľahčuje jeho manévrovanie v premávke aj v priestore. Súčasťou maximálnej konektivity je aj systém ConnectedCAM Citroën™, ktorý sa po prvý raz predstavil na novom modeli Citroën C3. Ide o širokouhlú HD kameru umiestnenú za vnútorným spätným zrkadlom. Jej úlohou je zaznamenávanie diania pred vozidlom. Ako svedok všetkých zážitkov na cestách zachytáva fotky a videá a môže ich publikovať na sociálnych sieťach, alebo uchovať pre ďalšie využitie

Pre zlepšenie vzájomnej komunikácie na palube sa dizajnéri zamerali aj na čo najlepšie ozvučenie celého priestoru interiéru vozidla. Tímy oddelenia Style Citroën spracovali ozvučenie na rovnakom princípe ako v prípade štúdie Citroën AIRCROSS, SUV, ktoré sa predstavilo na minuloročnom autosalóne v Šanghaji. Súčasťou všetkých predných aj zadných opierok hlavy sú dva výškové reproduktory, jeden basový a zároveň aj zabudovaný mikrofón.

Vďaka týmto zvukovým bublinám si každý pasažier môže vybrať, s kým si momentálne praje komunikovať. Prípadne či si praje izolovať sa od ostatných a vychutnávať si svoju vlastnú hudbu či flm. Cesta sa tak podľa aktuálnych potrieb a túžob premení na priestor individuálneho oddychu alebo spoločnej zábavy. Súčasťou výbavy sú aj zabudované kamery snímajúce každého cestujúceho. Dajú sa využiť na sledovanie najmenších pasažierov
 na zadných sedadlách, alebo, v spolupráci s konektivitou s okolitým svetom, na videokonferenciu.

,,Štúdia Citroën CXPERIENCE búra zaužívané konvencie a prináša nový pohľad na prémiovú limuzínu, pričom naplno využíva možnosti programu „Citroën Advanced Comfort®. CXPERIENCE CONCEPT ilustruje schopnosť značky preniesť do tohto segmentu svoj slogan„Be Different, Feel Good”.“ Linda JACKSON – Výkonná riaditeľka značky CITROËN

 

03. BENZÍNOVÝ NABÍJATEĽNÝ PLUG-IN HYBRID PRE NEOBMEDZENÉ POTEŠENIE Z JAZDY

Pokroková inteligentná technológia sa prejavila aj pri voľbe pohonnej jednotky. Stal sa ňou plug-in hybrid ako synonymum pre udržateľnú mobilitu. Tento druh pohonu pozýva na cestovanie a spojením vysokej účinnosti
 s vysokým výkonom dáva cestovateľským zážitkom novú tvár. Hybridná technológia s využitím benzínového motora a nabíjateľného elektromotora využíva skúsenosti Skupiny PSA, pričom ponúka dynamiku a široké využitie. 

Citroën CXPERIENCE CONCEPT ponúka dynamické jazdné vlastnosti, ktoré dodáva benzínový motor s výkonom 110 až 147 kW (150 až 200 k) a dodatočný zdroje energie v podobe elektromotora s výkonom 80 kW (109 k). Štúdia CXPERIENCE CONCEPT sa môže v mestskom prostredí pohybovať do vzdialenosti 60 km čisto na elektrický pohon (ZEV -Zero Emission Vehicle). Mimo mesta môže využívať oba zdroje energie na zníženie spotreby ako aj
 na účinnejšie zrýchľovanie. Na diaľniciach preberie úlohu hlavného pohonu spaľovací motor, aby tak vodičovi štúdie ponúkol dostatočný výkon celej hybridnej sústavy, ktorý dosahuje dovedna 220 kW (300 k). 

Citroën CXPERIENCE CONCEPT disponuje batériou s kapacitou 13 kWh schopnou nabiť sa iba za pár hodín.
 S bežným nabíjaním sa nabije za 4,5 hodiny, s rýchlonabíjaním pomocou adaptéra s výkonom 6,6 kW, prispôsobeným na používanie zásuvky s 32 A, trvá nabíjanie iba 2,5 hodiny. Stav nabitia batérie sa zobrazuje
 na kapote, kde sa indikátory nachádzajú pri každom dennom svetlomete. Citroën CXPERIENCE CONCEPT využíva jedinečné a dokonale premyslené rozmiestnenie častí hybridného pohonu. Automatická elektronicky ovládaná 8-rýchlostná prevodovka sa nachádza uložená priečne medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Elektromotor poháňajúci kolesá zadnej nápravy sa spolu s batériou nachádza pod podlahou karosérie. Vďaka tomuto rozmiestneniu nemajú prvky hybridného pohonu žiaden negatívny vplyv na veľkosť vnútorného, ani batožinového priestoru vozidla. 

Nové riešenie plug-in hybridného pohonu pozýva zažiť nové cestovateľské dobrodružstvá a bez akýchkoľvek obmedzení vyraziť aj do osamelých miest, ďaleko od centier miest. Pri tom vďaka dodatočnému výkonu
 z elektromotora ponúka dynamické jazdné vlastnosti. A to všetko v súlade s maximálnym rešpektom k životnému prostrediu. 

Schopnosti značky čeliť výzvam budúcnosti a pretaviť svoje hodnoty do vozidiel vo viacerých segmentom potvrdia
 na parížskom autosalóne aj dve expozície venované programu„Citroën Advanced Comfort®”. Okrem nich
 sa v rámci autosalónu predstavia aj dve svetové novinky:
– C3, nový útok značky v segmente B,
– štúdia
CXPERIENCE, zosobnenie prémiového komfortu značky Citroën!

 

Zdroj: Transservice/Citroën

Foto: Citroën