Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Vládne lietadlá idú na renováciu: Čakajú ich generálne opravy

Vládny Airbus A-319, ktorý je jedným z troch lietadiel obmenenej letky ministerstva vnútra, včera podvečer pristál na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika.

Ešte večer však odletel do českej Ostravy, kde dostane nový, slovenský náter. Za lietadlo zaplatilo ministerstvo vnútra 41,9 milióna eur, pôvodne však malo stáť 45 miliónov eur. K nemu pribudnú ďalšie dve lietadlá Fokker 100 holandskej výroby, o zmluve sa však v ich prípade ešte rokuje. Všetky tri lietadlá sú používané. Z Ostravy by sa malo lietadlo vrátiť v polovičke júna, vtedy už bude pripravené na plné využívanie. Počas nadchádzajúceho slovenského predsedníctva v Rade EÚ už budú všetky tri lietadlá k dispozícii.

Za dva Fokkery 100 by mal rezort vnútra zaplatiť päť miliónov eur. „Keďže sa nám podarilo presadiť, že za tú cenu chceme lietadlá po generálnej oprave, museli sa nájsť kapacity, priestory a sloty, pretože servisné stredisko, ktoré je v Bratislave, je obsadené. Zmluva môže byť uzavretá až vtedy, keď bude aj zmluva o technickej podpore, ktorú potrebujeme na to, aby sme mohli lietadlá zaregistrovať,“ povedal minister vnútra. Rezort tak kúpi lietadlá, ktorých súčasťou bude aj generálna oprava, už od začiatku to chce mať zadokumentované a jasne dohodnuté.

Lietadlá Fokker 100, ktoré vyrobili v roku 1991, majú nalietaných 30-tisíc hodín a dolet približne 4 900 kilometrov. Kapacita je 30 miest plus lietadlo má na palube aj jedno lôžko pre ležiaceho pacienta. V cene je zahrnutá prestavba z roku 2007, generálna oprava ako aj slovenský náter. Na lietadle Airbus A-319 je spravená údržba, v cene je zahrnutá aj generálna oprava v decembri 2017, poistka do roku 2017 ako aj nový náter na slovenské farby, inštalácia slovenských štátností na palube či bezpečnostný systém. V balíku za Airbus je takisto výcvik pilotov, personálu, technikov, obsahuje tiež lietanie s inštruktormi tohto typu lietadiel. Airbus má tri paluby, medzi nimi klasickú evakuačnú, ale aj akési lietajúce nemocničné oddelenie, na ktorom bude päť lôžok pre pacientov s ľahkými alebo ťažkými zraneniami v stabilizovanom stave. Lietadlo má nalietaných 4 400 hodín, má za sebou 1 300 pristátí, vyrobený bol v roku 2005, v prevádzke je od roku 2006 a dolet má 9 000 kilometrov.

Ministerstvo vnútra má teraz vo svojej letke dve lietadlá Jak-40 a dva Tupolevy Tu-154 M, z ktorých jeden je odstavený na ploche a nelieta. Fokkery bude podľa Kaliňáka po desiatich až pätnástich rokoch potrebné vymeniť, pretože technika sa vyvíja dynamicky. Airbus by mohol slúžiť ďalších 30 rokov. Jedno z lietadiel Tu-514 M bude aspoň tri nasledujúce roky slúžiť ako záloha alebo na humanitárne účely.

Zdroj, foto: Netky.sk