Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

V utorok sa oficiálne spustí výstavba dvoch diaľnic

Výstavba 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, a úseku D3 Žilina, Strážov – Brodno v dĺžke 4,25 kilometra sa oficiálne začne v utorok 17. júna.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) pripravuje v uvedený deň v Žiline spoločné otvorenie oboch diaľničných stavieb po tom, čo nedávno podpísala zmluvy s vybranými zhotoviteľmi. Tí po prevzatí staveniska môžu začať s prípravou realizačných dokumentácií stavby a následne aj samotných prác.

Generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš očakáva, že náročnú stavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové dokáže taliansko-slovenské konzorcium zrealizovať. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). „Vybraný zhotoviteľ sa k tomu zaviazal tým, že dal ponuku a podpísal zmluvu. Talianska spoločnosť je pre nás garantom toho, že aj takúto náročnú stavbu zvládne,“ povedal Gajdoš. „Na danom úseku už boli realizované niektoré práce, čo sa týka portálov (tunela) alebo prístupových ciest. O to ľahšie je v rámci projektovania dospieť k tomu, aby sa niektoré objekty rozbehli v krátkom čase,“ predpokladá šéf diaľničiarov.

Spomínaná talianska firma postavila niekoľko tunelov nielen doma, ale aj v zahraničí, napríklad v Poľsku. „Je to renomovaná spoločnosť, ktorá má skúsenosti aj s výstavbou diaľničných úsekov v zahraničí,“ priblížil Gajdoš. Ak by nepostačovali stavebné kapacity na Slovensku, konzorcium ich môže priviesť zo zahraničia. „Nie je vylúčené, že na Slovensko sa dostanú aj kapacity z Českej republiky, prípadne z Poľska. Technológie, ktoré sú potrebné pre výstavbu takéhoto úseku, vrátane tunela Višňové, sú k dispozícii aj v okolitých štátoch,“ dodal Gajdoš s tým, že to závisí od ekonomických podmienok a rozhodnutia zhotoviteľa. Pre NDS podľa neho nie je podstatné, odkiaľ bude mať stavebné kapacity.

Žilinský úsek D3 postaví združenie stavebných firiem Eurovia SK, a.s. Košice ako líder, Hochtief CZ, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. (SMS) Banská Bystrica. Obchvat majú vybudovať do júla 2017 za zmluvnú cenu 254,9 mil. eur bez dane.

Pred dokončením je ešte tender na stavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša v dĺžke 7,85 km. „NDS je pripravená podpísať zmluvu, avšak zo strany víťazného uchádzača musia byť doručené a predložené k podpisu zmluvy a dokumenty. A tie dokumenty zatiaľ predložené nie sú, takže, keď ich predloží, následne bude možné podpísať zmluvu,“ uviedol Gajdoš. Čím skôr sa tak podľa neho stane, tým lepšie.

Vizualizácia stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala

Zdroj: netky.sk

Foto: Youtube