Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Úplne nový Ford Focus RS je už vo výrobe aj v predaji

Úplne nové vysokovýkonné vozidlo Ford Focus RS uvádza priekopnícky pohon všetkých kolies Ford Performance All Wheel Drive (AWD), vďaka ktorému prináša prvotriednu rýchlosť v zákrutách, vzrušujúci výkon a nespútaný pôžitok z jazdy.

Focus RS zároveň predstavuje vyspelé výkonové technológie a je prvým modelom Ford RS, ktorý je vybavený funkciou voliteľných jazdných režimov – vrátane novinky v odvetví, režimu Drift – ako aj funkciou kontroly rozjazdu.

Vysokovýkonný hatchback poháňa špeciálne navrhnutá verzia nového 2,3-litrového motora EcoBoost z dielne automobilky Ford s výkonom 350 k. Vďaka nemu je vozidlo doposiaľ najrýchlejším modelom RS, ktorý dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosahuje najvyššiu rýchlosť 266 km/h.

„Úplne nový Focus RS je seriózny stroj s vysokovýkonnými technológiami a inovatívnou konštrukciou, ktorý vytvára nový štandard v oblasti potešenia z jazdy na cestách i na pretekárskej trati,“ uviedol Raj Nair, viceprezident divízie pre globálny vývoj produktov v spoločnosti Ford Motor Company. „Je skvelým príkladom nášho nadšenia pre inovácie v oblasti výkonu a vytváranie vozidiel, ktoré ľuďom rozbúchajú srdce.“

Focus RS je súčasťou produktovej ofenzívy, v rámci ktorej chce automobilka Ford do roku 2020 priniesť zákazníkom vo svete viac ako 12 výkonnostných vozidiel. Nebude medzi nimi chýbať ohromujúce ultra-vysokovýkonné supervozidlo Ford GT, ktoré bude v roku 2016 súťažiť na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

Úplne nový Focus RS je vôbec prvým modelom RS, ktorý sa bude predávať aj na území Severnej Ameriky a Číny. Vo výrobnom závode spoločnosti Ford v nemeckom meste Saarlouis sa 14. januára spustila sériová výroba tohto automobilu pre 42 svetových trhov.

Európski zákazníci si už stihli objednať viac ako 3 100 kusov nového modelu, pričom na webových stránkach spoločnosti Ford si zákazníci nakonfigurovali už 250 000 vozidiel.

Bezkonkurenčná ovládateľnosť vďaka revolučnému pohonu všetkých kolies Ford Performance All Wheel Drive

Úplne nový Focus RS je vybavený novátorským pohonom všetkých kolies Ford Performance All Wheel Drive (AWD) s dynamickým smerovaním krútiaceho momentu. Spojením vynikajúcej trakcie a priľnavosti s bezkonkurenčnou obratnosťou a rýchlosťou v zákrutách tak prináša vodičom novú úroveň ovládateľnosti a potešenia z jazdy.

Podstatou systému pohonu všetkých kolies Ford Performance AWD je dvojitá elektronicky riadená spojka na každej strane zadnej hnacej jednotky (RDU). Tieto spojky majú na starosti distribúciu krútiaceho momentu vozidla z predných kolies na zadné a taktiež riadia bočné rozdelenie hnacieho momentu na zadnej náprave. Vozidlo tak získava schopnosť „smerovať“ krútiaci moment, čo má dramatický dopad na jeho ovládanie a stabilitu v zákrutách.

Riadiaca jednotka v RDU nepretržite mení rozdelenie krútiaceho momentu z predných kolies na zadné ako aj jeho bočnú distribúciu podľa aktuálnej jazdnej situácie, pričom monitoruje údaje z viacerých snímačov vozidla rýchlosťou 100-krát za sekundu. Na zadnú nápravu možno preniesť až 70 percent hnacieho momentu a na každé zadné koleso je možné odoslať až 100 percent dostupného krútiaceho momentu na zadnej náprave, pričom RDU dokáže prepnúť pohon z jednej strany na druhú iba za 0,06 sekundy.

Pri prejazde zákrutami zadná hnacia jednotka preventívne presunie krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso na základe vstupov, ako je uhol naklonenia volantu, priečne zrýchlenie, stáčanie a rýchlosť vozidla. Tento prenos krútiaceho momentu sa prejaví tým, že „navedie“ vozidlo do zákruty, vďaka čomu má lepší vjazd do zákruty ako aj stabilitu počas prejazdu, a prakticky sa eliminuje nedotáčavosť.

Systém pohonu všetkých kolies (AWD) vyladili konštruktéri automobilky Ford tak, aby zabezpečoval vynikajúcu priľnavosť – sila priečneho zrýchlenia prekračuje 1 g – ako aj prvotriednu rýchlosť pri zatáčaní a zrýchlenie pri výjazde zo zákruty. Vďaka neutrálnemu a nastaviteľnému ovládaniu v hraničných situáciách ako aj schopnosti dosiahnuť riadenú pretáčavosť na trati prináša Focus RS maximálny pôžitok z jazdy.

„Tento systém AWD predstavuje revolučnú technológiu, ktorá dokáže zabezpečiť fantastický prejazd zákrutami a ovládateľnosť v hraničných situáciách,“ hovorí Dave Pericak, riaditeľ tímu Global Ford Performance. „Roztrhali sme príručky s pravidlami, podľa ktorých hatchbacky s pohonom AWD nedokážu prinášať radosť z jazdy, a vytvorili sme vozidlo, ktoré rovnako prekvapí ako poteší.“

Na zabezpečenie optimálnej jazdnej dynamiky bol systém pohonu Ford Performance AWD kalibrovaný spoločne s vyspelým elektronickým stabilizačným systémom vozidla, najmä systémom smerovania krútiaceho momentu brzdením, ktorý pracuje súbežne s pohonom AWD využívajúcim smerovanie krútiaceho momentu.

K ďalším exkluzívnym prvkom podvozka patrí športové zavesenie kolies s tuhšími pružinami – vpredu sa ich tuhosť zvýšila o 33 percent a vzadu o 38 percent – a efektívnejšie stabilizátory v porovnaní s tými, ktoré nájdeme v modeli Focus ST. K dispozícii sú aj tlmiče s dvoma prepínateľnými režimami, ktoré ponúkajú o 40 percent tuhšie športové nastavenie pre jazdu na pretekárskej trati. Starostlivo vyladený elektrický posilňovač riadenia, ktorý pracuje v spojení s optimalizovanou konštrukciou hlavy uloženia ložísk predných kolies a kratšími ramenami spojovacej tyče riadenia, zabezpečuje citlivé riadenie s vynikajúcou odozvou.

Aby v ničom neutrpela presnosť ani prepojenie s vozovkou, ktoré ponúka systém riadenia, boli prijaté aj ďalšie opatrenia na spevnenie podvozka – najmä v oblasti zadného pomocného rámu – a konštrukcie zadnej časti karosérie. Tieto opatrenia prispeli k zvýšeniu celkovej torznej tuhosti vozidla o 23 percent v porovnaní so štandardným modelom Focus.

Inžinieri automobilky Ford úzko spolupracovali so spoločnosťou Michelin na vývoji vysokovýkonných pneumatík 235/35 R19, ktoré prispievajú k zvýrazneniu jazdnej dynamiky modelu Focus RS: v ponuke je štandardná športová pneumatika Pilot Super Sport vhodná na každodenné používanie a voliteľná pneumatika Pilot Sport Cup 2, ktorá zabezpečuje lepšiu dynamiku vozidla na pretekárskej trati a ktorú model RS ponúka po prvý raz.

V záujme zlepšenia jazdnej dynamiky je prepracovanejšia aj konštrukcia exteriéru vozidla. Dôslednou optimalizáciou aerodynamiky predného rozdeľovača, zadného spojlera a spodnej časti karosérie sa eliminovali vztlakové sily, takže konečná konštrukcia poskytuje vyvážený výkon s nulovým zdvihom vpredu i vzadu, a zaisťuje tak optimálne ovládanie a stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach.

Pri koeficiente aerodynamického odporu 0,355 je tvar nového modelu o šesť percent aerodynamickejší než predchádzajúci Focus RS, a vďaka kompaktnejšej čelnej časti má vozidlo o deväť percent nižší aerodynamický odpor. V dôsledku toho dosahuje lepší výkon pri vysokých rýchlostiach a nižšiu spotrebu paliva.

Vyspelé výkonové technológie

Úplne nový Focus RS ponúka vyspelé výkonové a asistenčné technológie, ktoré zabezpečujú, aby jeho extrémne jazdné vlastnosti boli dostupné vodičom na každej úrovni vodičských zručností.

Vodič si môže vybrať zo štyroch rôznych režimov jazdy a nakonfigurovať vozidlo tak, aby zabezpečovalo optimálny výkon v rôznych jazdných podmienkach. Na bežnú jazdu po cestných komunikáciách sú vhodné režimy Normal alebo Sport, kým pretekársky režim Track a špeciálny režim Drift sú určené len pre jazdu na trati.

Každý režim je možné zvoliť pomocou prepínača, ktorý je starostlivo umiestnený vedľa radiacej páky a má špecifické nastavenia pre systém AWD, regulačné klapky, elektronický stabilizačný systém, odozvu riadenia a motora a výfukový ventil.

Režim Drift, ktorý je v odvetví novinkou, sa vyznačuje špeciálne vyvinutou kalibráciou systému AWD, ktorá upravuje rozdelenie krútiaceho momentu, čím pomáha vodičovi dosiahnuť riadený pretáčavý šmyk pri jazde na okruhu. Tlmiče a riadenie sú nastavené na normálne hodnoty, takže vďaka plynulejšiemu presunu zaťaženia a ľahším korekciám riadenia zaisťujú lepšie ovládanie.

Na zabezpečenie maximálneho výkonu na štartovacej čiare je tu funkcia kontroly rozjazdu, ktorá nakonfiguruje podvozok a hnaciu sústavu vozidla tak, aby dosiahlo najrýchlejšie možné zrýchlenie bez ohľadu na podmienky na trati. Vodič si z ponuky na združenom displeji zvolí funkciu kontroly rozjazdu, zaradí prvý prevodový stupeň, zošliapne pedál na plný plyn a následne uvoľní spojku. Vozidlo tak dodá optimálny pohon; prostredníctvom systému AWD rozdelí krútiaci moment, pomocou funkcie preplňovania turbodúchadlom zachová maximálny krútiaci moment, riadi systém kontroly trakcie a nastaví tlmiče.

V záujme dosiahnutia maximálneho zrýchlenia prostredníctvom rýchlostných stupňov sa na združenom prístroji zobrazí svetelný ukazovateľ radenia Performance Shift Light a upozorní vodiča, keď sa priblíži k optimálnej hranici zaradenia vyššieho prevodového stupňa, ktorou je 5 900 otáčok za minútu. Ak motor dosiahne hranicu 6 800 otáčok za minútu, svetlo začne blikať.

Pre lepšie brzdenie počas náročnej jazdy na trati je úplne nový Focus RS vybavený najvýkonnejšou brzdovou sústavou, aká sa kedy namontovala do modelu RS. Má vetrané predné kotúče s priemerom 350 mm a hliníkové monoblokové strmene Brembo so štyrmi piestami – s výrazným modrým náterom RS a logom Brembo v rámci voliteľnej výbavy. Odľahčené strmene prispievajú k zníženiu hmotnosti o 4,3 kg na koleso v porovnaní s menšími kotúčmi s priemerom 336 mm, ktorými je vybavený predchádzajúci Focus RS.

Aby sa predišlo zoslabnutiu brzdného účinku aj počas dlhotrvajúcej jazdy na trati, zvýšilo sa na maximum chladenie bŕzd, a to prostredníctvom špeciálnych chladiacich kanálov vedúcich z prednej masky, dvoch „prúdových tunelov“ v podvozku a vzduchovodov na spodných ramenách nápravy. Predné kotúče majú aerodynamicky optimalizované vetracie lamely, ktoré zabezpečujú lepšie chladenie.

FocusRS_generations_14 FocusRS_Production_04 Ford2016_FocusRS_03 Ford2016_FocusRS_05 Ford2016_FocusRS_07 Ford2016_FocusRS_15 Ford2016_FocusRS_20 Ford2016_FocusRS_32

Vysokovýkonná pohonná jednotka EcoBoost špeciálne navrhnutá pre model RS

Nový 2,3-litrový motor EcoBoost pre úplne nový Focus RS má spoločnú základnú konštrukciu s celohliníkovým štvorvalcovým motorom úplne nového modelu Ford Mustang. Pre Focus RS bol však tento motor výrazne modernizovaný, takže vo vynovenej verzii dodáva o 10 percent viac výkonu s maximálnou hodnotou 350 k.

Vyšší výstupný výkon generuje nové turbodúchadlo s delenou turbínovou skriňou s nízkou zotrvačnosťou a väčším kompresorom, ktorý dodáva podstatne väčší objem prúdiaceho vzduchu, ako aj omnoho väčší medzichladič, ktorý zvyšuje hustotu náboja na maximum. Konštrukcia sacieho potrubia má menej obmedzení, čím sa zlepšilo „dýchanie motora“, a vysokovýkonný výfukový systém s väčšími dierami s elektronicky riadeným ventilom vo výfuku zasa pomáha optimalizovať rovnováhu spätného tlaku a hlučnosti.

Hlava valcov je vyrobená z kvalitnejšieho zliatinového materiálu, ktorý dokáže odolávať vysokým teplotám, kým blok valcov má hrubšie vložky z vysokopevnostnej železnej liatiny.

Najvyššiu prioritu dostalo aj chladenie motora. Vo vnútri prednej časti vozidla konštruktéri vytvorili dodatočný priestor na uloženie chladiča, ktorý má podstatne väčšie rozmery – je zatiaľ najväčší, aký sa kedy namontoval do modelu Focus – a poskytuje takú mieru chladenia, aká je potrebná pri intenzívnej jazde na pretekárskom okruhu.

Dôkladná kalibrácia zabezpečuje vynikajúcu odozvu pohonnej jednotky pri nízkych otáčkach so silným ťahom v stredných otáčkach, pričom nadšencom ponúka vzrušujúci charakter a pôžitok z motora pri zvýšení otáčok až po červené hodnoty.

Maximálny krútiaci moment 440 Nm dodáva motor v rozsahu 2 000 až 4 500 otáčok za minútu, pričom pri dočasnom zvýšení plniaceho tlaku je na 15 sekúnd k dispozícii až 470 Nm hnacieho momentu počas tvrdej akcelerácie. Výkon v jednotlivých prevodových stupňoch je rýchlejší než v predchádzajúcom Focuse RS; zrýchlenie z 50 na 100 km/h na štvrtom prevodovom stupni dosiahne vozidlo za 5,0 sekundy, teda o 0,4 sekundy rýchlejšie.

Inšpiratívny výkon si vyžaduje aj inšpiratívnu zvukovú kulisu. Konštruktéri tímu Ford Performance preto vyladili výfukový systém modelu RS tak, aby mal pri temperamentnej jazde športový charakter, ktorý vodiča naplní uspokojením, a pre športový režim jazdy vyvinuli unikátnu kalibráciu vstrekovania, vďaka ktorej vzniká charakteristické zurčanie typické pre modely RS.

„Tento neobyčajný 2,3-litrový motor EcoBoost bude inšpirovať vodičov, keď pocítia príval turba, a odmení ich, keď zvýšia otáčky až po červené hodnoty – a to všetko s hlbokým zvukom, ktorý vám zaručene vyčarí úsmev na tvári,” hovorí Pericak.

Pohonná jednotka EcoBoost sa vyrába v závode na výrobu motorov v španielskej Valencii, kde sa každý motor, ktorý zíde z výrobnej linky, podrobuje prísnej „sluchovej skúške“. Motory po absolvovaní automatizovaného skúšobného cyklu spustia špeciálne vyškolení pracovníci a kontrolujú, či bezchybne fungujú: počúvajú zvuky kontroliek, ktoré by mohli naznačovať možnú poruchu a ktoré stroje nedokážu tak ľahko rozpoznať.

Šesťstupňová manuálna prevodovka modelu Focus RS optimalizovaná pre nadšeného vodiča má kratšiu radiacu páku a prepracovaný mechanizmus, vďaka čomu preraďuje rýchlejšie a presnejšie. Prevodovka aj spojka prešli modernizáciou a majú pevnejšie komponenty, ktoré dokážu zvládnuť vyšší krútiaci moment motora.

Okrem mimoriadne efektívneho dizajnu EcoBoost s technológiami priameho vstrekovania paliva, dvojitého nezávislého variabilného časovania vačkového hriadeľa a vyspelého preplňovania turbodúchadlom sa motor vyznačuje aj výrazne nižšou spotrebou paliva. So systémom automatického zapnutia a vypnutia motora Auto-Start-Stop, ktorý sa dodáva už v rámci štandardnej výbavy, produkuje nový model 175 g/km* emisií CO2, čo je o 22 percent menej v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Dizajn vysokovýkonného vozidla s ohromujúcim vzhľadom a optimálnou funkčnosťou

Dizajn exteriéru modelu Focus RS je fantastický a funkčný zároveň a dodáva vozidlu pôsobivý a mohutný charakter. Dizajnéri úzko spolupracovali s tímom Ford Performance, aby zabezpečili, že vozidlo bude mať potrebné funkčné vlastnosti, pričom sa zamerali na aerodynamickú prítlačnú silu a rovnováhu jeho konštrukcie, ako aj požiadavky hnacej jednotky a brzdovej sústavy na chladenie.

„Toto je najlepší Focus – má ohromujúci vzhľad a v maximálnej miere spĺňa svoj účel,“ uviedol Joel Piaskowski, riaditeľ spoločnosti Ford of Europe pre oblasť dizajnu vozidiel. „Modely RS boli vždy nápadné, vysokovýkonné vozidlá, kde prvoradú úlohu hrá funkčnosť. Tejto tradícii zostáva verný aj nový Focus RS.“

Model RS vychádza z nového štandardného Focusu a má nový, pôsobivý vzhľad prednej časti s výraznou hornou lichobežníkovou mriežkou chladiča nad hlbokým predným rozdeľovačom, kde sú najväčšie možné otvory na chladenie motora. Jeho široký, robustný postoj zvýrazňujú spodné krídla a veľké vonkajšie otvory po oboch stranách vozidla, ktoré vedú prívodné kanály na chladenie bŕzd a sú v nich uložené vertikálne umiestnené hmlové svetlá.

Zadnej maske dominuje mimoriadne veľký difúzor, ktorý optimalizuje prúdenie vzduchu spod vozidla, a znižuje tak aerodynamický odpor. Sú v nej tiež dve okrúhle vysokovýkonné koncovky výfuku a v Európe a Ázii aj jasné centrálne hmlové svetlo. Výrazný zadný strešný spojler je dôkladne spojený so siluetou vozidla pomocou bočných panelov vo farbe karosérie s jemným reliéfnym logom RS.

Dynamický bočný profil zvýrazňujú tvarované prahy dverí a výrazné obruče kolies, v ktorých sú uložené viaclúčové 19-palcové disky RS z ľahkých zliatin s vysokovýkonným ľahkým kovaným dizajnom s čiernym lakom s nízkym leskom, ktorý sa vyznačuje vyššou pevnosťou a odolnosťou voči nárazom pri úspore hmotnosti 950 g na koleso. Karoséria je v ponuke v piatich žiarivých farbách: okrem modrého odtieňa Nitrous Blue, čo je jasný štvorvrstvový náter s metalízou vyhradený len pre model RS, je na výber sivá farba Stealth Grey, čierna Shadow Black, sivý odtieň Magnetic Grey a biely náter Frozen White.

Štandardné bi-xenónové svetlomety HID s vysokou svietivosťou disponujú systémom adaptívneho predného osvetlenia (AFL), ktorý upravuje intenzitu a uhol lúčov diaľkových svetiel podľa rýchlosti vozidla, uhla natočenia kolies a vzdialenosti od iných objektov, čím zabezpečuje optimálne osvetlenie. Zákazníci si môžu objednať aj najnovší systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ktorý pracuje pri nízkych rýchlostiach do 50 km/h.

Vysokovýkonný charakter modelu RS sa odráža aj vo vnútri vozidla. Ústredným bodom kokpitu sú športové sedadlá Recaro s polokoženým čalúnením a bohato vatovanými vankúšmi. Pre zákazníkov v Európe a Ázii sú v ponuke ako možnosť voliteľnej výbavy charakteristické škrupinové sedadlá RS Recaro s autentickými s poťahmi z mikrovlákna, aké sa používajú v motoristickom športe.

Interiér modelu Focus prináša prepracované rozloženie ovládacích prvkov s jednoduchším, intuitívnejším dizajnom. Systém konektivity SYNC 2 zabezpečuje prístup k audiosystému, navigácii, ovládaniu klimatizácie a mobilných telefónov pomocou hlasu a prostredníctvom osempalcovej farebnej dotykovej obrazovky s vysokým rozlíšením. Jednoduché hlasové pokyny, ako napríklad „Nájsť pretekársku trať“, môže majiteľ vozidla RS bez čakania získať informácie o smere cesty k najbližšiemu verejnému pretekárskemu okruhu. Systém SYNC 2 je možné objednať aj so zadnou kamerou s parkovacími senzormi citlivými na vzdialenosť od iných vozidiel, ako aj s exkluzívnym audiosystémom značky Sony so sústavou 10 reproduktorov vrátane subwoofera.

Zážitok z jazdy na modeli RS umocňuje nový volant s plochým dnom a vencom potiahnutým mäkkou kožou príjemnou na dotyk, zliatinové pedále a unikátna grafika prístrojov na hlavnom bloku prístrojov. Ďalší rad ukazovateľov nad stredovou konzolou zobrazuje plniaci tlak turbodúchadla, teplotu oleja a tlak oleja.

V celej kabíne je prítomný výrazný modrý motív RS – nájdeme ho na prešívaní sedadiel, volantu, podlahových rohoží a obložení interiéru, na farebnej grafike radiacej páky, ako aj v podobe samotného loga RS, ktoré sa hrdo vyníma na sedadlách, volante a prahových lištách.

Nový Ford Focus RS je treťou generáciou vozidiel Focus RS, ktorej predchádzali modely uvedené na trh v rokoch 2002 a 2009. Najnovší model vyvinul malý tím inžinierov Ford Performance v Európe a USA a pôjde zároveň o jubilejné 30. vozidlo, ktoré ponesie legendárny znak RS. Pred ním sa týmto kultovým označením pýšili takí priekopníci nových trendov v oblasti technológií, ako je 16-ventilový Escort RS1600 z roku 1970, Sierra RS Cosworth z roku 1985 s turbomotorom a radikálnou aerodynamikou, či Escort RS Cosworth z roku 1992 s pohonom štyroch kolies.

Zdroj: Transservice/Ford

Foto: Ford