Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

FOTO Toyota predstavuje nový úžitkový model PROACE VAN 2016

Úplne nový rad ľahkých úžitkových vozidiel (LCV) Toyota PROACE zažije svoju premiéru na autosalóne úžitkových vozidiel v anglickom meste Birmingham (26. – 28. apríla).

Trh s vozidlami typu LCV zažíva za posledných pár rokov prudký rast a predpokladá sa, že v roku 2016 sa predá až 2,2 milióna kusov týchto vozidiel. Medziročný nárast sa tak vyšplhá na hodnotu až 12 %(1).

Až 28 % z trhu LCV (čo predstavuje cca 640 000 kusov) si ukrajujú vozidlá typu Medium Duty VAN (MDV). Trh s vozidlami typu MDV sám pozostáva z niekoľkých segmentov ako sú Van, Combi a Platform Cab, a až doteraz nemal modelový rad PROACE zastúpenie vo všetkých segmentoch trhu vozidiel typu MDV.

Nový modelový rad PROACE VAN pre rok 2016 ponúka zákazníkom oveľa širšiu paletu vozidiel. K dispozícii sú dva stupne výbavy, tri rôzne rozmery karosérie a dva rozmery rázvoru náprav, čo rozšíri celkové pokrytie európskeho trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami.

V prvom rade je tu unikátny variant s názvom PROACE VAN Compact. S dĺžkou 4,6 m a rázvorom náprav 2,9 m je to najkratšie vozidlo v segmente MDV a tvorí v ňom nový štandard. Vďaka inteligentnému zhotoveniu v sebe kombinuje rozmery vozidla typu CDV Large s nákladnou kapacitou vozidla typu MDV. Kabína je vybavená tromi sedadlami a nákladný priestor je 2,1 m dlhý a 1,6 m široký, a jeho celkový objem činí 4,6 m3 – nová a unikátna ponuka v tomto segmente.

A za druhé, tento model disponuje možnosťou prestavby na až 9-miestny typ Combi, typ Crew Cab a typ Platform Cab (dostupný v prvom štvrťroku 2017), vďaka čomu ponuka nového modelového radu PROACE pokryje celých 100 % trhu vozidiel typu MDV.

Päť naftových agregátov disponuje výkonom od 95 až do 180 koní. Na výber je manuálna, robotizovaná manuálna a automatická prevodovka, ktorých cieľom je dosiahnuť najlepšiu hodnotu emisií CO2 v segmente vozidiel typu MDV.

Unikátne úrovne voliteľných prvkov v rámci štruktúry jednotlivých stupňov výbavy zahŕňajú motorom poháňané otváranie ľavých a pravých posuvných dverí, automatické prevodovky, tri predné sedadlá aj v modeloch typu PROACE Compact, a nový systém Smart Cargo, ktorý využíva otváraciu priečku a zdvíhanie základne sedadla spolujazdca na maximalizáciu celkovej dĺžky nákladu až o 1,16 m a celkový objem nákladného priestoru až o 0,5 m3.

Bezpečnostné charakteristiky spĺňajú náročné normy, ktoré platia pre všetky vozidlá značky Toyota. Verzie vozidiel určených na prevoz pasažierov nedávno získali v nárazových testoch s označením Toyota Safety Sense je použitý aj vo všetkých modeloch nového modelového radu VAN.

Rovnako ako každé vozidlo značky Toyota, aj na nové modely radu PROACE VAN sa bude vzťahovať komplexná záruka na 3 roky alebo 100 000 km.

Dizajn a vyhotovenie
Nový modelový rad PROACE VAN sa vyznačuje pútavým dizajnovým jazykom prednej časti s názvom Under Priority, ktorá ho jednoznačne zaraďuje do rodiny modelov značky Toyota. Na výber sú tri karosárske verzie – Compact, Medium a Long.

Verzia Compact je dlhá 4,6 m, rázvor náprav má 2,9 m – je to najkratšie vozidlo v segmente MDV a dokonca je kratšie, ako niektoré modely typu CDV Large. Polomer otáčania má len 11,3 m, vďaka čomu uľahčuje manévrovanie a parkovanie v zastavaných oblastiach.

Model PROACE Compact je dostupný vo variantoch s označením Panel, Semi-glazed alebo Glazed VAN. Vo všetkých je vybavený tromi prednými sedadlami a jeho nákladový priestor má dĺžku 2,1 m, šírku 1,6 m a celkový objem 4,6 m3.

Novinka je tiež vybavená novým systémom Smart Cargo. Tento systém pozostáva z otváracej priečky a zdvíhacej základne predného sedadla spolujazdca, vďaka čomu sa nákladový priestor zväčší na dĺžku o 116 cm. Maximálna dĺžka nákladového priestoru sa tak zvýši na 3,3 m a celkový objem nákladového priestoru sa vyšplhá na hodnotu 5,1 m3, čo je najlepšia hodnota v tejto triede.

Systém Smart Cargo je súčasťou všetkých variantov modelu PROACE VAN a zahŕňa aj odkladací priestor pod základňou stredného sedadla a posuvnú dosku zabudovanú do zníženého operadla stredného sedadla, ktorá je vybavená sklápacou poličkou s podložkou, ktorá bezpečne udrží rôzne predmety ako sú dokumenty alebo prenosný počítač.

Verzia Medium je dostupná vo variantoch Panel, Semi-glazed alebo Glazed VAN, Crew Cab, Combi a Platform Cab. Je dlhá 4,9 m a rázvor náprav má 3,2 m. Disponuje systémom Smart Cargo, ktorý zväčšuje maximálnu dĺžku nákladného priestoru z 2,5 na 3,7 m a celkový objem nákladového priestoru z 5,3 na 5,8 m3.

Verzia Long má rovnaký rázvor náprav 3,2 m, ale má predĺžený zadný previs, čo zväčšuje kapacitu nákladového priestoru a celkovú dĺžku na 5,3 m. Táto verzia je dostupná vo variantoch Panel, Semi-glazed alebo Glazed VAN, Crew Cab a Combi.

Nákladový priestor je 2,8 m dlhý a 1,6 m široký, vďaka čomu je jeho celkový objem 6,1 m3. Systém Smart Cargo zväčší maximálnu dĺžku nákladového priestoru na 4,0 m a celkový objem nákladového priestoru tak vzrastie na 6,6 m3.

Všetky tri karosárske verzie modelu PROACE VAN sú 2,2 m široké a 1,9 m vysoké. Sú vybavené praktickými pravými a ľavými zadnými posuvnými dverami a dvojitými zadnými dverami s bočným zavesením, ktoré sa otvárajú až pod 180-stupňovým uhlom. Maximálna kapacita nákladu je 1 400 kg a celová prípustná hmotnosť prípojného vozidla je až 2 500 kg.

Bočné posuvné dvere variantov Medium a Long je možné v rámci voliteľnej výbavy opatriť motorizovaným pohonom a sú dostatočne široké na to, aby sa cez ne dala naložiť paleta typu Euro. Dodávky sú štandardne vybavené zadnými panelovými dverami delenými v pomere 50:50, ale v rámci voliteľnej výbavy je možné siahnuť po 3 alternatívnych konfiguráciách:
– Dvojkrídlové dvere delené v pomere 50:50 s vyhrievanými oknami a stieračmi.
– Úchyty s otváraním až pod uhlom 250° pri variante Long, ktoré umožňujú dverám priklopiť sa po otvorení k bokom vozidla. Užitočná funkcia pre nakladanie na rampe alebo pri nakladaní/vykladaní pri chodníku a všade tam, kde by otvorené dvere mohli prekážať.
– Presklený priezor na zadných dverách s vyhrievaním a stieračom.

Aby boli splnené požiadavky zákazníkov z obchodnej ako aj z privátnej sféry, kabína bola navrhnutá tak, aby bola robustná, funkčná a priestranná. Dizajn palubnej dosky sa vyznačuje prehľadnými analógovými ukazovateľmi a ergonomicky rozmiestnenými ovládacími prvkami. Nový PROACE VAN sa vyznačuje vynikajúcim výhľadom z vozidla, pretože posed vodiča pripomína pozíciu v automobile typu SUV. Vodič má zároveň páku radenia prevodových stupňov, ktorá sa vyznačuje veľmi krátkymi vzdialenosťami medzi jednotlivými prevodovými stupňami, namontovanú čo najbližšie k volantu, čo maximalizuje čas, ktorý vodič strávi s obidvomi rukami na volante.

Štruktúra stupňov výbavy a príslušenstvo
Nový modelový rad PROACE VAN sa dodáva s tromi stupňami výbavy: Base a Comfort pre verziu VAN a Combi pre verziu osobného vozidla. Tieto skvelo dopĺňajú rad vozidiel PROACE VERSO určených na prepravu osôb.
Základný stupeň výbavy Combi v sebe spája praktickosť a odolnosť s nízkymi celkovými nákladmi na vlastnenie vozidla. Na výber sú dve konfigurácie: 5-miestna a 9-miestna. Tá prvá pozostáva z dvojitých predných „kapitánskych“ sedadiel a lavice na mieste druhého radu alebo druhého a tretieho radu sedadiel; tá druhá ponúka tri alebo dve úrovne lavíc.

Medzi starostlivo vybrané prvky jednotlivých stupňov výbavy Base a Combi patria tri predné sedadlá a lakťová opierka pre sedadlo vodiča, airbagy pre vodiča a spolujazdcov, textilné čalúnenie, centrálne zamykanie, tempomat a obmedzovač rýchlosti, elektrická zásuvka na 12 V a 16″ oceľové kolesá s krytmi.

Vo verziách VAN a Crew Cab je stupeň výbavy Comfort obohatený nad rámec výbavy Base o sofistikovanejšie odhlučnenie kabíny, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, textilno/vinylové čalúnenie, autorádio s rozhraním Bluetooth a konektorom USB, manuálnu klimatizáciu, osvetlenú a chladenú prednú odkladaciu priehradku, diaľkové centrálne zamykanie, doplnkové elektrické zástrčky 12 V v oboch priehradkách na rukavice a nákladovom priestore, a systém Smart Cargo.

Bohatý zoznam možností a príslušenstva umožňuje zákazníkom upraviť si vozidlo podľa svojich požiadaviek. Jednotlivé možnosti sú usporiadané do kategórií: jednoduchosť používania (bezkľúčový vstup, automatické svetlomety a stierače, predné a zadné parkovacie snímače, zadná kamera); výkonové úpravy (zvýšenie nosnosti, zvýšená svetlá výška, jazda v teréne); vylepšený vzhľad vozidla (17-palcové zliatinové kolesá a nárazníky vo farbe karosérie, bočné ochranné prvky, rukoväte a externé zrkadlá); a bezpečnosť (bočné airbagy, xenónové svetlomety, hmlové svetlomety).

Čo sa týka tej poslednej položky, model PROACE je možné vybaviť aj jedným z dvoch systémov aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense. Jeden balíček zahŕňa funkcie ako upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, asistent pre rozpoznávanie dopravných značiek, upozornenie vodiča pri zníženej pozornosti a automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetlometov. Druhý balíček zahŕňa funkciu výstrahy pred čelným nárazom, adaptívny tempomat, autonómny systém núdzového brzdenia s detekciou chodcov a natáčacími svetlometmi.
Aby zákazníci mali bezproblémový prístup k miestam v náročnejšom teréne, akým je napríklad stavenisko, modely radu PROACE VAN sa dajú vybaviť vyššou svetlou výškou (+25 mm) a funkciou Toyota Traction Select. Tá druhá funkcia elektronicky prispôsobí trakciu vozidla tak, aby sa zlepšili jeho vlastnosti pri jazde v teréne. K tomu pripočítajme systém ESP, ktorý disponuje tromi režimami vytvorenými špeciálne pre jazdu v snehu (aktívny až do rýchlosti 50 km/h), v blate (až do rýchlosti 80 km/h) a v piesku (až do rýchlosti 120 km/h).

Okrem toho je k dispozícii široká ponuka príslušenstva, ktoré umožňuje ešte presnejšie prispôsobiť model PROACE VAN špecifickým úlohám ich majiteľov. Patrí tu zvýšená akustická a tepelná izolácia, zadný rebrík, pevné a vyklápacie ťažné háky, strešné systémy s valčekmi, strešnými boxmi a držiakmi rúr, a množstvo špecializovaným riešení od spoločnosti Würth.

Hnacie ústrojenstvo
Nový modelový rad PROACE VAN ponúka päť hnacích agregátov, ktoré pozostávajú zo vznetových motorov s objemom 1,6 a 2,0 l, s rôznymi výkonovými stupňami, a prevodoviek. Celý rad agregátov využíva systém Toyota Stop & Start a vďaka tomu sa vyznačuje nižšími emisiami CO2 ako predchádzajúce modely a teraz patrí medzi špičky v segmente MDV.

Variant motora s objemom 1,6 l a s výkonom 70 kW/95 koní sa dá spojiť s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou (krútiaci moment 210 Nm) alebo 6-stupňovou robotizovanou manuálnou prevodovkou (krútiaci moment 240 Nm). Ten prvý generuje emisie CO2 na úrovni 144 až 148 g/km a vyznačuje sa spotrebou paliva na úrovni od 5,5 do 5,6 l/100 km, pričom druhý variant, vybavený systémom Stop & Start, generuje emisie na úrovni 135 až 139 g/km a má spotrebu paliva v rozsahu od 5,2 do 5,4 l/100 km.

Výkonnejší variant motora sa objemom 1,6 l sa vyznačuje krútiacim momentom 300 Nm, výkonom 85 kW/115 koní a je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Je vybavený technológiou Stop & Start, generuje emisie CO2 na úrovni 133-137 g/km a vyznačuje sa spotrebou paliva v rozsahu od 5,1 do 5,2 l/100 km.

Preplňovaný vznetový motor s objemom 2,0 l má dva výkonové varianty 90 kW/122 k a 110 kW/150 k, ktoré sa vyznačujú vysokým krútiacim momentom 340 Nm, resp. 370 Nm a preto sú vhodné pre vyššie nákladové zaťaženie. Motory sú spojené so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a sú vybavené systémom Stop & Start, vďaka čomu generujú emisie CO2 na úrovni 139-143 g/km a spotrebu paliva majú na úrovni 5,3 až 5,5 l/100 km.

Výkonnejší variant preplňovaného vznetového motora s krútiacim momentom 40 Nm a výkonom 130 kW/180 koní je spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a je to ten najvýkonnejší motor v celom novom modelovom rade PROACE VAN. Je vybavený systémom Stop & Start, generuje emisie CO2 na úrovni 151-155 g/km a spotreba paliva dosahuje hodnoty od 5,7 do 5,9 l/100 km.

Všetky agregáty spĺňajú normu Euro 6 a sú vybavené selektívnym katalyzátorom pre zníženie obsahu NOx uvoľňovaného do atmosféry. Nádrž pre AdBlue s objemom 22,5 litra zaručuje optimálny výkon motora celých 15 000 km. Nádrž sa dá ľahko doplniť pomocou plniaceho otvoru na stĺpiku B, ktorý je dostupný po otvorení dverí vodiča.
Štandardný servisný interval 40 000 km alebo jeden rok, prispieva k celkovým nízkym nákladom na vlastnenie vozidla.

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota