Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Toyota C-HR – prvé odhalenie nového crossoveru so sofistikovaným interiérom

„C-HR posilňuje postavenie spoločnosti Toyota v rámci rozvíjajúcej sa kategórie crossoverov nižšej strednej triedy. Jeho účelom má byť nastolenie novej éry v tomto segmente – vytvorenie nových hraníc. Preto sme sa rozhodli, že musí byť jedinečný, mimoriadne originálny a musí mať charakter.“  Kazuhiko Isawa, hlavný dizajnér modelu C-HR

Nové C-HR, resp. kupé „high rider“, bolo vytvorené tak, aby vynikalo nielen medzi ostanými vozidlami značky Toyota, ale i vo vlastnom segmente. Automobil je dôkazom odhodlania Akia Toyodu a skutočnosti, že ak chcete vytvoriť atraktívny dizajn a lepší zážitok z jazdy, musíte dať dizajnérom viac slobody a podporovať kreativitu konštruktérov.

Toyota C-HR mimoriadne verne zachováva základné prvky koncepčných vozidiel, ktoré pritiahli pozornosť širokej verejnosti v Paríži v roku 2014 a vo Frankfurte v roku 2015. Jeho tvary pripomínajúce kupé svedčia o rozhodnutí dizajnérov vytvoriť dizajn, ktorý vynikne v rámci ponuky automobilov značky Toyota, a nastoliť nový smer medzi crossovermi strednej veľkosti.

Spoločnosť Toyota sa v prípade modelu C-HR zameriava na vyhranený a presný profil potenciálnych zákazníkov. Títo zákazníci, ktorí sa rozhodujú predovšetkým na základe pocitov, túžia byť jedineční, chcú ako prví zažiť dobrodružstvo a vyskúšať nový produkt. Štýl a kvalita sú základné hodnoty, ktorými sa riadia pri každom nákupe, a ich automobil je odrazom ich osobnosti.

Hlavný inžinier Hirojuki Koba sa počas vývoja nechal inšpirovať poznatkami, ktoré získal počas stretnutia s týmito zákazníkmi, a intenzívne sa zameral na ich požiadavky na vysokú úroveň dizajnu a vnímanej kvality.

Jedinečný charakter modelu Toyota C-HR sa prejavuje vo flexibilite, ktorú nová modulárna platforma TGNA od spoločnosti Toyota dáva tvorcom automobilov v troch hlavných oblastiach – dizajn, pohonné systémy a dynamika jazdy. Vďaka tomu dokážu vniesť nový vietor do čoraz prístupnejšieho segmentu crossoverov.

Európsky predpredaj začne v septembri a prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú do konca tohto roka. Model C-HR, ktorý sa radí medzi Auris TS a RAV4, plánuje v Európe prekonať hranicu 100 000 predaných kusov.

Nové smerovanie dizajnu v segmente crossoverov

„Vlastníci crossoverov chcú niečo nové, niečo, čo im tradičné SUV nemôže ponúknuť. Chcú vyvýšené miesto vodiča, ale nechcú hranatý dizajn terénneho vozidla. A chcú si užiť svižnú jazdu. Prostredníctvom modelu C-HR sa snažíme priniesť niečo nové na trh s crossovermi nižšej strednej triedy. Vychádzame pritom z robustnosti a sily vozidiel SUV. Nesnažíme sa však vytvoriť SUV, ktoré bude mať dynamické jazdné vlastnosti, ale skôr dynamické vozidlo s  vlastnosťami podobnými SUV.“  Kazuhiko Isawa, hlavný dizajnér modelu C-HR

Úplne nová Toyota C-HR predstavuje charakteristický štýl, ktorý na trh crossoverov prináša znovuobjavenú dynamiku a orientáciu na zmysly.

Sériovo vyrábané vozidlo s dĺžkou 4360 mm, šírkou 1795 mm, výškou 1555 mm (hybrid) a rázvorom 2640 mm mimoriadne verne zachováva exteriér koncepčného vozidla, ktoré sa po prvýkrát predstavilo na parížskom autosalóne v roku 2014 a zožalo obrovský úspech u cieľových zákazníkov.

Modulárna konštrukcia modelu C-HR bola vytvorená na základe konceptu „rýchleho crossoveru orientovaného na zmysly“ a za použitia diamantového motívu s dominantne vystupujúcimi podbehmi kolies vo všetkých štyroch rohoch vozidla, ktoré zvýrazňujú silu a odolnosť nového crossoveru. Používa kombináciu silnej spodnej časti karosérie s vyvýšenou svetlou výškou a kabíny typu kupé so štíhlym a elegantným profilom.

C-HR kombinuje fazetované hrany na spôsob drahokamov Vzniká dokonale vyvážená rovnováha medzi precíznosťou a orientáciou na zmysly, nech už sa naň pozeráte z akejkoľvek strany.

Predná časť automobilu predstavuje ďalší vývoj dizajnového jazyka Under Priority a prístupu Keen Look spoločnosti Toyota. Úzka predná maska so znakom Toyota plynulo prechádza do agresívne pôsobiacich svetlometov, ktoré prechádzajú do oblúkov kolies a obopínajú predné rohy vozidla.

Čierne prahy dverí skosené smerom k predným a zadným kolesám spolu s líniou okien natiahnutou smerom dopredu aj dozadu ešte umocňujú dojem rýchlosti a svižnosti navodzovaný štíhlou karosériou.

Dizajn inšpirovaný vozidlami typu kupé je vylepšený kľučkami zadných dverí nenápadne zabudovanými do zadných stĺpikov. Dojem rýchlosti dotvára plávajúca strecha prechádzajúca do aerodynamického zadného spojlera.

Zužujúca sa zadná časť má zabudované výklopné dvere batožinového priestoru. Kontrastujú  s výraznými podbehmi, ktoré zaručujú novému crossoveru široký postoj a mimoriadne silný vzhľad.

Na zúženej karosérii sa hrdo vynímajú nápadné zadné kombinované svetlá s technológiou LED, ktoré dodávajú modelu C-HR výrazný vizuálny podpis pri pohľade zozadu.

Sofistikovaný dizajn interiéru s jedinečnou úrovňou vnímanej kvality

„Naším cieľom v európskom centre dizajnu spoločnosti Toyota bolo vytvoriť unikátny štýl, ktorý by bol moderný a zároveň orientovaný na zmysly. Jedinečnosť interiéru C-HR spočíva v stabilnej štruktúre s „emocionálne pôsobiacimi povrchmi“ a „inovatívnymi detailmi.“ Tieto hlavné znaky nám umožnili pristupovať k dizajnu s novou perspektívou. Práve preto je C-HR ukážkou emocionálnej príťažlivosti budúcich interiérov vozidiel Toyota.“  Alexandre Gommier, centrum dizajnu ED2

Toyota prišla s niečím novým – spracovanie interiéru predstavuje novú dizajnovú koncepciu s názvom „Sensual Tech“, ktorá je kombináciou technologicky vyspelých funkcií a moderného štýlu zameraného na zmysly. Je stelesnením priestoru orientovaného na vodiča vnútri vzdušnej, priestrannej kabíny.

Príjemné a prívetivé prostredie vzdušnej a priestrannej kabíny sa podarilo dosiahnuť neprerušovaným vrstvovitým riešením palubnej dosky, ktorá plynulo prechádza do obloženia dverí so štýlovým zdobením a lesklou čiernou výplňou. Predstavuje kontrast medzi zmyslovo orientovaným povrchom a ostrými hranami, ktorý vyvoláva dojem sviežeho a zároveň pohodlného prostredia.

V priestore zameranom na vodiča nájdeme novátorské detaily a intuitívnu prístupnú modernú technológiu. Všetky ovládacie prvky sú mierne natočené smerom k vodičovi, rovnako ako 8-palcová dotyková obrazovka audiosystému, ktorá disponuje prepracovaným a vylepšeným rozhraním HMI s ovládacou plochou Toyota Multi-Media ’16 a vylepšenými funkciami pripojenia. To umožňuje jednoduchý prístup vodiča ku všetkým ovládacím prvkom, pričom všetky dôležité prvky môže ovládať aj spolujazdec. Dotyková obrazovka nie je vsadená do palubnej dosky, práve naopak – hrdo z nej vystupuje. Aj vďaka tomu je horná časť palubnej dosky o poznanie plytšia, čo poskytuje vodičovi lepšiu viditeľnosť. Jedinečný dvojúrovňový dizajn predných sedadiel spája štíhlu športovú hornú časť s dolnou časťou, ktorá vďaka výrazným vankúšom poskytuje skvelú oporu. Tento kontrast zdôrazňujú rozdielne odtiene farieb, povrchy a vzory čalúnenia.

„Európsky tím pre vnímanú kvalitu už pracoval na rôznych faceliftoch existujúcich modelov, ale teraz po prvýkrát vytvoril úplne nový model. Úspech C-HR je teda veľmi dôležitý. Konštruktéri z ED2 odviedli naozaj skvelú prácu. Preto sme sa museli postarať o to, aby sa ich koncept dostal do výroby v tej správnej podobe. S podporou konštrukčných tímov sme pracovali na každom vizuálnom detaile a búrali zaužívané konvencie, aby mohol vzniknúť dokonale harmonický interiér. Myslíme si, že ide o doposiaľ najvyššiu úroveň vnímanej kvality interiéru, akú kedy prinieslo vozidlo značky Toyota.“  Mehmet Fatih Kale, hlavný inžinier európskeho tímu pre vnímanú kvalitu

Snažíme sa o prvotriednu úroveň vnímanej kvality a uvedomujeme si, že potenciálni zákazníci majú na svojich nákupných zoznamoch aj iné prémiové značky. To je dôvod, prečo sme pri tvorbe interiéru pre model C-HR zapojili európsky tím pre vnímanú kvalitu do dizajnérskeho procesu v takom ranom štádiu, ako nikdy predtým.

Tím pre vnímanú kvalitu úzko spolupracuje s ústredným dizajnérskym tímom s cieľom zachovať originálnu koncepciu interiérového dizajnu. Starostlivo sa zameral na kvalitu jednotlivých komponentov a jednotnosť zrnitosti, textúry, tvaru, farby a osvetlenia každého prvku, dokonca i na rozmiestnenie stehov čalúnenia sedadiel.

Konštruktéri použili na spínačoch podobný diamantový motív ako na karosérii, aby tak prepojili interiér s exteriérom. Diamantový motív môžete pozorovať aj na obložení dvier, poťahu stropu kabíny, reproduktorových mriežkach a tvare výškových reproduktorov JBL a dokonca i na ručičkách analógových prístrojov pred vodičom.

Za nový, jednotný harmonický vzhľad interiéru môže C-HR ďakovať dôkladne premyslenému výberu povrchových úprav. K dispozícii sú tri hlavné typy povrchovej úpravy: syntetická koža na všetkých povrchoch v pozadí, jemná useň napa na všetkých dotykových plochách a technická useň na všetkých funkčných prvkoch, napr. na spínačoch.

Ozdobné prvky sa vyznačujú vysokokvalitnou lesklou čiernou úpravou alebo matnou striebornou úpravou. Jasné modré podsvietenie prístrojov a ovládacích prvkov sme zasa precízne vyladili tak, aby sa zachovala jednotnosť farebných odtieňov dokonca i na priľahlých odrazových plochách rôznych farieb. Jedinečný nový dizajn interiéru bude dostupný v troch farebných vyhotoveniach: tmavosivá, čierno-biela, čierno-hnedá.

Úroveň vybavenia uspokojí i najnáročnejších zákazníkov

Toyota C-HR reaguje na dopyt cieľovej skupiny zákazníkov, a preto je vybavená širokou škálou prvkov. Spoločnosť Toyota, odhodlaná všeobecne sprístupňovať pokročilé bezpečnostné systémy, zaradila balík Toyota Safety Sense do štandardnej výbavy v celej ponuke svojich modelov. Súčasťou tohto balíka sú protikolízny bezpečnostný systém (vrátane funkcie rozpoznávania chodcov), adaptívny tempomat, systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu s ovládaním riadenia, automatické diaľkové svetlá a systém rozpoznávania dopravných značiek (systém rozpoznávania dopravných značiek nie je dostupný v základnej výbave).

Zákazníci, ktorí si zvolia najvyššiu výbavu, získajú vyhrievanie sedadiel, systém inteligentného odomykania, zatmavené sklá, zákazkové čalúnenie vrátane čiastočne kožených sedadiel, revolučný inteligentný parkovací asistent (S-IPA) od spoločnosti Toyota, 18-palcové zliatinové disky a dvojfarebný metalický lak karosérie.

Zvuk ako na koncerte

Pre nový model C-HR si môžete zvoliť na mieru vyrobený prémiový audiosystém JBL, ktorý obsahuje 8-kanálový 576-wattový stereozosilňovač a 9 reproduktorov vrátane dvoch novopatentovaných akustických vlnovodov JBL, ktoré sa nazývajú výškové reproduktory horn tweeter. Systém poskytuje najvyššiu úroveň zvukovej reprodukcie v segmente crossoverov nižšej strednej triedy.

Rôzne prvky interiéru, napríklad okná, strešné okno a čalúnenie, ako aj tuhosť karosérie v okolí jednotlivých reproduktorov môžu mať výrazný vplyv na kvalitu zvuku. Systém ozvučenia je preto výsledkom úzkej spolupráce inžinierov Toyoty a JBL už od začiatku dizajnérskeho procesu.

Pri navrhovaní systému sa brala na zreteľ hĺbková analýza zákazníka, z ktorej vychádzala orientácia reproduktorov do prednej časti kabíny a použitie výškových reproduktorov horn tweeter starostlivo vsadených do predných stĺpikov. To je pre systém JBL charakteristické a prispieva k dosiahnutiu ostrého a čistého zvuku.

Spolu s 25 mm reproduktormi horn tweeter a akustickými vlnovodmi poskytuje systém i dva 80 mm reproduktory so širokým rozptylom a dva 17 cm subwoofery v prednej časti C-HR. V zadnej časti sa zasa nachádzajú dva 15 cm plnopásmové reproduktory a 19 cm subwoofer v špeciálnej 10-litrovej portovanej skrini.

Prémiový audiosystém JBL je dostupný aj  v kombinácii s voliteľným navigačným systémom  a podporuje tiež bezstratové kódovanie zvuku.

Partnerstvo spoločností Toyota a JBL sa začalo v roku 1996 a odvtedy sa úspešne rozvíja. Do audiosystému JBL vkladajú dôveru profesionáli z oblasti hudby a používa sa vo veľkých koncertných sálach, na štadiónoch a rôznych iných miestach po celom svete (80 % živých koncertov, 70 % všetkých nahrávacích štúdií a 90 % všetkých kinosál s certifikátom THX).

Obidve spoločnosti si zakladajú na kvalite, a preto ich spolupráca vyústila do nového nekompromisného prémiového audiosystému špeciálne navrhnutého pre C-HR.

Najmodernejšia hnacia jednotka

Pre model Toyota C-HR bol navrhnutý rad motorov, ktoré poskytujú presne takú plynulú a pútavú jazdu, po akej bažia zákazníci. Najvýznamnejšie sa to prejavuje v prípade plne hybridnej verzie, ktorá stojí na vrchole celej ponuky a je v danom segmente jedinečná. Vďaka svojim prirodzeným vlastnostiam zaručuje hladkú jazdu bez otrasov.

C-HR, vybavený najnovšou generáciou hybridnej hnacej jednotky, produkuje emisie CO2 na úrovni 85 g/km, čo je číslo, ktoré ešte nikto v segmente crossoverov nedosiahol. Priemerná spotreba paliva dosahuje 3,7 l/100 km.

Nový hybridný systém s výkonom 90 kW/122 koní je nielen hospodárnejší a ľahší ako predchádzajúci systém, ale ponúka aj ostrejší výkon. Detailné konštrukčné zmeny motora majú za následok tepelnú účinnosť vo výške 40 %, čo je v prípade benzínového vozidla neprekonateľný výsledok.

Ostatné súčiastky hybridného systému sú ľahšie a menšie. S ohľadom na optimálne uloženie boli premiestnené a prispievajú k nižšiemu ťažisku vozidla.

C-HR je dostupný s novým 1,2-litrovým turbomotorom, ktorý sa po prvýkrát začal používať v Toyote Auris. S výkonom 85 kW/116 koní a krútiacim momentom 185 Nm vozidlo produkuje emisie CO2 v hodnote od 128 g/km pri spotrebe od 5,7 l/100 km. Môže sa kombinovať buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s kontinuálne variabilnou prevodovkou CVT. Verzie vybavené prevodovkou CVT sú dostupné pre vozidlá s predným náhonom alebo s pohonom všetkých štyroch kolies.

A nakoniec, na niektorých trhoch (Ukrajina a Kaukaz) bude k dispozícii model s 2-litrovým motorom s výkonom 150 koní/110 kW a krútiacim momentom 193 Nm, ktorý sa bude dodávať len s prevodovkou CVT.

 

Zdroj: Transservice/ Toyota

Foto: Toyota