Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Svetová premiéra nového modelu Lexus LC 500h

Nové luxusné kupé LC 500h v konfigurácii 2+2 predznamenáva novú fázu vo vývoji spoločnosti Lexus a znamená pre ňu revolúciu každého aspektu v oblasti výskumu, vývoja, projektovania a konštruovania.

Nová vlajková loď značky Lexus v kategórii kupé nadväzuje na svetovú premiéru modelu LC 500 s motorom V8, ktorý predstavil prezident koncernu Akio Tojoda na tohtoročnom autosalóne v americkom Detroite. Prináša dynamický luxus elegantnejšieho, evokujúceho dizajnu exteriéru aj interiéru, ako aj nový, mimoriadne tuhý podvozok vyladený podľa zotrvačnosti a odľahčené viacprvkové zavesenie prednej nápravy v spojení s úplne novým viacstupňovým hybridným systémom.

Vďaka spojeniu všetkých atribútov plnohybridnej hnacej sústavy automobilky Lexus s automatickou prevodovkou prináša nový viacstupňový hybridný systém doposiaľ najvýraznejší a najkultivovanejší pocit z jazdy, aký zatiaľ ponúkla plnohybridná technológia, a to s omnoho väčším a priamejším zrýchlením.

LC+500h_01__mid LC+500h_02__mid LC+500h_03__mid LC+500h_04__mid LC+500h_05__mid LC+500h_06__mid

Viacstupňová hybridná hnacia sústava

Viacstupňový hybridný systém z dielne automobilky Lexus, ktorý sa po prvý raz objaví v úplne novom modeli LC 500h, je novou generáciou hybridnej hnacej sústavy, ktorá bola špeciálne skonštruovaná pre výkonnostné vozidlá.

Systém bol vyvinutý s ohľadom na tri hlavné ciele: vyšší výkon a krútiaci moment, nižšiu spotrebu a väčšie potešenie z jazdy. A to znamenalo nielen dosiahnuť čo najlepšiu vyváženosť medzi výkonom a spotrebou, ale aj dôkladnejšie zladiť otáčky motora so vstupmi škrtiacej klapky v záujme športovejšieho a podmanivejšieho zážitku z jazdy.

Na dosiahnutie týchto cieľov bolo potrebné posilniť správanie hybridnej sústavy pri vysokých otáčkach. Na zlepšenie výkonu bolo treba efektívnejšie rozdeliť krútiaci moment elektromotora a na zníženie spotreby paliva pri vysokých rýchlostiach vozidla zasa znížiť otáčky motora.

Nový viacstupňový hybridný systém spája v sebe všetky prvky tradičnej plnohybridnej hnacej sústavy – teda 3,5-litrového zážihového motora V6, výkonného elektromotora a lítiovo-iónového akumulátora – so štvorstupňovou automatickou prevodovkou pripevnenou na zadnej strane hybridnej prevodovky.

Pridaním fyzického prevodu možno oveľa lepšie zladiť otáčky motora s potrebami vodiča. Vďaka dobrej odozve krútiaceho momentu elektromotora je navyše možné dosiahnuť oveľa priamejšie spojenie medzi pohybom plynového pedála a zrýchlením vozidla.

Viacstupňový hybridný systém ako prvá plnohybridná sústava v rámci značky Lexus prináša aj režim „M“. Vodičom tak ponúka výnimočne priame a citlivé preraďovanie a zaisťuje doposiaľ najšportovejšiu a najpútavejšiu jazdu, akú dokázala priniesť technológia plnohybridného pohonu.

Nový systém zároveň plne využíva jedinečnú schopnosť elektromotora generovať maximálny krútiaci moment z nulových otáčok, a tým rýchlejšie reagovať na vstupy škrtiacej klapky než bežný motor.

V dôsledku toho sa zlepšilo aj zrýchlenie; hybridný model zrýchli z nuly na 100 km/h za menej než päť sekúnd.

Je príznačné, že v dôsledku použitia nového, ľahkého a kompaktného elektromotora a technológie lítiovo-iónového akumulátora sa hmotnosť viacstupňovej hybridnej hnacej sústavy nezvýšila v porovnaní s aktuálnym systémom hybridného pohonu v modeli GS 450h.

LC+500h_17__mid LC+500h_18__mid LC+500h_19__mid LC+500h_20__mid LC+500h_21__mid LC+500h_22__mid

 

Elegantný, zvodný dizajn exteriéru

Spojením avantgardnej elegancie a klasických proporcií kupé zostáva zvodná forma nového modelu LC 500h pozoruhodne verná hlavným konštrukčným prvkom, proporciám a vizuálnej dynamike oceneného koncepčného vozidla LF-LC, ktoré preň bolo inšpiráciou.

Hoci je nové kupé LC 500h ukážkou toho najlepšieho v oblasti najmodernejších technológií a nového viacstupňového hybridného systému spoločnosti Lexus, nedáva svoj technický obsah nijak okázalo najavo. Skôr naopak, obopína ho jemne svojím okúzľujúcim exteriérom, ktorý predstavuje jedinečne evokujúce, plynulejšie stvárnenie dizajnovej filozofie L-finesse spoločnosti Lexus.

S dlhým rázvorom (2 870 mm), kompaktným predným (920 mm) a zadným (970 mm) previsom a nápadne nízkou líniou kapoty sa atletický profil kupé vyznačuje širokou oblou líniou strechy, ktorá sa zužuje od stredovej polohy cestujúcich, a vytvára tak jedinečnú siluetu s ľudským prvkom uprostred.

Pri pohľade zhora vidno predné a zadné krídla ukrývajúce široké kolesá s veľkým priemerom, ktoré sa rozširujú od stredovej polohy cestujúcich, zatiaľ čo bočné strany dverí sú vtiahnuté dovnútra, a vytvárajú tak výrazne trojrozmernú formu – novú vretenovitú architektúru, ktorá evokuje vretenovitú mriežku chladiča charakteristickú pre značku Lexus.

V najnovšom stvárnení tohto vretenovitého motívu mriežky sa pri pohľade spredu vyníma jej chrómové lemovanie a radikálne nová sieťovinová úprava, ktorá vytvára premenlivé vizuálne napätie. Unikátne charakteristické osvetlenie modelu LC 500h obsahuje nezávislé svetlá na denné svietenie (DRL) v tvare šípky v spojení s trojitou svetelnou jednotkou svetlometov s diódami LED, ktorej mimoriadne kompaktný dizajn prispel k zachovaniu nízkej línie kapoty a krátkeho predného previsu vozidla.

Pri pohľade zozadu sa široká zaoblená línia strechy kabíny zužuje medzi širokými, mohutnými oblúkmi zadných kolies, čo umocňuje široký a stabilný postoj kupé LC 500h. Rovnako jedinečný je aj osobitý rukopis zadného osvetlenia, ktoré tvorí sled čoraz intenzívnejšie osvetlených svetiel LED v tvare písmena T, a vytvára tak svetelnú jednotku s neobyčajným trojrozmerným charakterom.

Napriek nenápadnej elegancii celkového dizajnu je však vynikajúca jazdná dynamika modelu LC 500h markantná v pridaných jemných, no pritom funkčných aerodynamických opatreniach. Odvetrávanie predných a zadných podbehov kolies zlepšuje stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach, kým zadný difúzor a aktívny zadný spojler ďalej riadia prúdenie vzduchu počas športovej jazdy.

Nový model LC 500h bude v ponuke s možnosťou výberu viacerých diskov kolies na objednávku. Konkrétne si zákazníci budú môcť vybrať z 20-palcových a 21-palcových kovaných alebo 20-palcových kolies z hliníkovej liatiny.

LC+500h_23__mid LC+500h_24__mid LC+500h_38__mid LC+500h_39__mid LC+500h_40__mid LC+500h_51__mid

Kultivovaný dizajn interiéru zameraný na vodiča

V úplne novom dizajne interiéru LC 500h sa zrkadlí dizajnový motív dynamického luxusu jeho exteriéru. Kabína vozidla prináša všetku eleganciu, kvalitu a kultivovanosť luxusného kupé značky Lexus v spojení s prostredím kokpitu, ktoré je maximálne orientované na vodiča.

Kým tvar priestoru pre spolujazdca sa rozširuje von smerom dopredu, čím vytvára pohodlný a prívetivý priestor, miesto vodiča bolo starostlivo vytvorené tak, aby podnecovalo temperamentnú jazdu a podporovalo sebadôveru vodiča prostredníctvom intuitívneho rozloženia ovládacích prvkov a ergonomickej excelentnosti.

Vzťažný bod bedrového kĺbu vodiča bol navrhnutý tak, aby bol čo najbližšie k ťažisku vozidla, čím sa maximalizuje spätná väzba od vozidla smerom k vodičovi. V prípade športových sedadiel sa opätovne upriamila pozornosť na konštrukciu ich prierezu, čím sa zvýšila ich optimálna opora.

Zvláštna pozornosť sa venovala riešeniu nového volantu, ktorý má zmenený tvar prierezu po celom obvode venca, čo pri jeho používaní umožňuje rôzne spôsoby uchopenia a otáčania zápästia. Tvar nových, väčších radiacich páčok z horčíkovej zliatiny zasa umožňuje ľahšie prepínanie prstami a praktickejšiu manipuláciu.

Všetky informačné displeje sú usporiadané podľa dôležitosti z hľadiska blízkosti k vodičovmu zornému poľu. Samotný blok prístrojov pre vodiča obsahuje nástupcu inovačného otáčkomera s pohyblivým stredovým prstencom, známeho z modelu LFA, kým stredová konzola prináša dotykovú plochu novej generácie pre dotykové rozhranie Remote Touch Interface (RTI).

Interiér novej vlajkovej lode značky Lexus v kategórii kupé debutuje aj s multimediálnym balíkom Lexus 2017, ktorý obsahuje rýchlejší a flexibilnejší softvér umožňujúci budúce vylepšenia a grafické používateľské rozhranie.

V celom novom interiéri – či už ide o kvalitu a povrchovú úpravu čalúnenia alebo materiály a prvky obloženia, ako sú dverové panely, stredová konzola či štruktúra podložky na palubnej doske – sa odráža kvalita remeselného spracovania Takumi a pozornosť venovaná detailom, pre ktorú je značka Lexus uznávaná na celom svete.

Mimoriadne tuhý podvozok vyladený podľa zotrvačnosti

Nový model LC 500h ohlasuje príchod novej generácie podmanivejších a citlivejších vozidiel a je navrhnutý tak, aby poskytoval zákazníkom podstatne britkejší a kultivovanejší zážitok z jazdy. Prináša vynikajúcu kvalitu jazdy, aká náleží luxusnému športovému kupé so statusom vlajkovej lode, v spojení s pútavým dynamickým pohonom a hĺbkou charakteru, ktorému sa nevyrovná žiaden predchádzajúci Lexus.

LC 500h je prvým vozidlom značky Lexus ťažiace z výhod úplne novej, exkluzívnej platformy automobilky na báze pohonu zadných kolies, ktorá je súčasťou novej firemnej globálnej architektúry luxusných vozidiel (GA-L). Opory tohto nového kupé sa stanú plánom pre budúce modely Lexus s pohonom zadných kolies a vpredu uloženým motorom.

Konštrukcia platformy je základným východiskom pre zlepšenie dynamických jazdných vlastností. Od samého začiatku sa konštruktéri automobilky Lexus zamerali na to, čomu hovoria „špecifikácia zotrvačnosti“ modelu LC 500h, v rámci ktorej umiestnili väčšinu hmotnosti vozidla, teda najmä motor a cestujúcich, pokiaľ možno čo najnižšie a najbližšie k stredu v rámci podvozka.

Samonosné pneumatiky s veľkým priemerom sú vytesnené až na samotný okraj vozidla, kým predný a zadný previs sú čo najkratšie. Hmotnosť hnacej jednotky je sústredená za líniou prednej nápravy, a vytvára tak rozloženie motora umiestneného uprostred prednej nápravy, a vzťažný bod päty a bedrového kĺbu vodiča sú nižšie.

Ťažisko vozidla LC 500h sa ešte viac znížilo vďaka zavedeniu množstva technických noviniek, ktoré znižujú hmotnosť karosérie. Patrí k nim hliníková predná kapota a blatníky, hliníkové dverové plášte upevnené na konštrukcii z uhlíkových vlákien, veko batožinového priestoru z uhlíkových a sklených kompozitov, hliníkové veže úchytov zavesenia predných kolies, ultra-kompaktné svetlomety s diódami LED, možnosť objednania kovaných diskov kolies z ľahkých zliatin a strecha z uhlíkových vlákien.

Rozsiahle zastúpenie vysokopevnostnej ocele nielenže prispieva k ďalšej redukcii hmotnosti, ale aj k vyššej tuhosti karosérie, ktorá podporuje konzistentné a predvídateľné správanie vozidla pri ovládaní a presnejšie odozvy riadenia.

Zvláštna pozornosť sa v modeli LC 500h venovala vývoju viacprvkového zavesenia predných kolies, vďaka ktorému môže mať vozidlo kolesá s veľkým priemerom a nízku líniu kapoty.

Systém je vybavený dvoma hornými a dvoma dolnými ramenami nápravy s dvojitými guľovými kĺbmi na každom ramene. Toto usporiadanie optimalizuje geometriu zavesenia s cieľom napomôcť presnosti aj tých najmenších pohybov zo vstupov vodiča a stavu vozovky, čo vytvára presnejšiu odozvu riadenia.

Optimalizáciou presnosti pohybov riadenia i odpruženia sa v maximálnej miere znížila odpružená hmotnosť, a to vďaka rozsiahlemu zastúpeniu ľahkých komponentov kovaných z hliníkovej zliatiny. Systém navyše vykazuje mimoriadnu tuhosť pri bočnom preťažení.

Všetky opatrenia týkajúce sa vylepšenia podvozka a odpruženia v spoločnej súčinnosti ponúkajú úplne prirodzený zážitok z jazdy, pri ktorej netreba vynaložiť veľkú námahu. Ich výsledkom sú totiž ostré reakcie, mimoriadne vyvážené ovládanie a stabilita vozidla pri jazde v priamom smere, a to všetko s kompletným jazdným komfortom, aký zodpovedá vlajkovej lodi značky Lexus v kategórii kupé.

LC+500h_41__mid LC+500h_42__mid LC+500h_43__mid LC+500h_44__mid LC+500h_45__mid LC+500h_46__mid LC+500h_47__mid LC+500h_48__mid LC+500h_49__mid LC+500h_50__mid

Prvotriedne bezpečnostné normy

Nový hybridný model LC 500h je vybavený v rámci štandardnej výbavy bezpečnostným systémom Lexus Safety System+. Ide o vývojovú novinku v rámci portfólia technológií aktívnej bezpečnosti, ktoré majú pomáhať zabrániť haváriám alebo zmierňovať ich následky v rôznych dopravných situáciách.

Bezpečnostný systém Lexus Safety System+ obsahuje Prednárazový bezpečnostný systém (PCS) s funkciou detekcie chodcov, ktorý pracuje na báze kamery a radaru v pásme milimetrových vĺn s vysokou schopnosťou detekcie, čím pomáha zabraňovať alebo zmierňovať závažnosť nárazov. Jeho súčasťou je tiež adaptívny tempomat fungujúci pri všetkých rýchlostiach, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu (LKA) a technológia automatických diaľkových svetiel (AHB).

<Technické údaje>

Celková dĺžka: 4 760 mm

Celková šírka: 1 920 mm

Celková výška: 1 345 mm

Rázvor kolies: 2 870 mm

Rozloženie: motor vpredu, pohon zadných kolies

Previs predný/zadný: predný 920 mm, zadný 970 mm

Veľkosť diskov kolies:

1. 21 palcov (kované disky z hliníkovej zliatiny – možnosť výbavy)

2. 20 palcov (kované disky z hliníkovej zliatiny – možnosť výbavy)

3. 20 palcov (disky z liateho hliníka – štandardná výbava)

Veľkosť pneumatík:   1. predné: 245/40 RF21, zadné: 275/35 RF21

2. predné: 245/45 RF20, zadné: 275/40 RF20

3. predné: 245/45 RF20, zadné: 275/40 RF20

Typ motora: hybridný motor s objemom 3,45 l

Objem motora (cm3): 3 456

Mechanizmus ventilov: motor DOHC s 24 ventilmi a technológiou inteligentného variabilného časovania ventilov (VVT-i)

Počet valcov: 6

Vŕtanie (mm): 94

Zdvih (mm):83

Maximálny výkon motora (kW): 220 pri 6 600 otáčkach za minútu

Maximálny výkon akumulátora (kW): 44.6

Typ akumulátora: lítiový

Napätie akumulátora (V): 310

Hmotnosť akumulátora (kg): 50

Celkový výkon systému (kW/k): 264/354

Maximálny krútiaci moment (Nm): 356 pri 4 500 otáčkach za minútu

Cieľové zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): pod 5 s

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota