Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Svetová premiéra nového Lexusu LC 500 na medzinárodnom autosalóne v Detroite

Keď sa na medzinárodnom detroitskom autosalóne NAIAS 2012 objavila štúdia Lexus LF-LC Concept, medzi novinármi, vernými fanúšikmi aj automobilovými nadšencami to vyvolalo otázku, či sa pútavé tvary a dramatické proporcie tohto vozidla niekedy pretavia do sériovo vyrábaného kupé v usporiadaní 2+2. Presne štyri roky po premiére prelomového konceptu, ktorý poslúžil ako inšpirácia, odhaľuje Lexus svoje úplne nové luxusné kupé LC 500. Kupé atletických tvarov je vôbec najvýraznejšou ukážkou toho, akým smerom sa budúce modely tejto značky budú uberať.

Počas posledných piatich rokov prešiel Lexus rýchlym vývojom, za ktorým stálo aj vytvorenie globálnej organizácie Lexus International. K zatraktívneniu značky v očiach zákazníkov napomohli aj nové zaujímavé modely, akými sú napr. NX, RC a IS, prinášajúce emotívnejšie stvárnenie a dynamickejšie jazdné vlastnosti.

S globálnym rozvojom značky Lexus je tesne spätý Akio Toyoda, ktorý osobne presadzoval intenzívnejšiu spoluprácu medzi návrhármi, konštrukčnými tímami a marketingom v snahe posunúť túto luxusnú značku smerom, ktorý by lepšie reflektoval potreby novej generácie zákazníkov. „LC 500 je dôležitým produktom značky Lexus aj pre mňa osobne,“ uviedol Akio Toyoda, Chief Branding Officer a tzv. jazdecký majster značky Lexus, a vysvetľuje: „Pred niekoľkými rokmi sme sa rozhodli posunúť značku k modelom, ktoré by na trh s luxusnými vozidlami vniesli viac nadšenia a odlišnosti. Toto vrcholné luxusné kupé svojimi proporciami, podmanivými tvarmi a jazdnými výkonmi jednoznačne vypovedá o budúcom emotívnom smerovaní značky a rovnako prispeje k celosvetovému zvýšeniu atraktivity vozidiel Lexus.“

Dizajnéri a konštruktéri na jednej lodi

Nové LC 500 je svojím štylistickým pojatím a pozoruhodnými výkonmi samo osebe symbolom úspechu, ktorý pramení z intenzívnejšej spolupráce medzi návrhármi a konštruktérmi, ale aj ich snahy vzájomne si pomáhať pri prekonávaní prekážok rôzneho druhu. Potom, čo Akio Toyoda skupinu vývojárov vyzval, aby toto unikátne vozidlo stvorili, bolo nevyhnutné prekonať rad prekážok v oblasti výroby, dizajnu, materiálov a dynamiky, typicky spojených s cieľovými parametrami alebo predstavami dizajnérov o budúcej podobe vozidla.

Vývoj kupé LC 500 bol motivovaný výraznou atraktívnou predlohou základného dizajnu (koncept LF-LC), a tak konštrukčné tímy neúnavne hľadali nové riešenia, aby sa čo najviac prvkov z pôvodného konceptu pretavilo aj do sériovej podoby vozidla. Dizajnéri sa intenzívne zapojili už od raných fáz vývoja zameraného na dynamiku, aby porozumeli cieľom konštruktérov a dokázali prispieť svojimi názormi z pohľadu dizajnu aj pri hľadaní možných riešení. Príprava prototypového modelu LC 500 ďalej umožnila obom tímom lepšie analyzovať nápady v oblasti dizajnu aj konštrukcie v snahe zdokonaliť kľúčové parametre vozidla.

Presah projektu LC 500 z pohľadu automobilky Lexus nekončil vývojom nového kupé. Celkový posun konštrukčných procesov a dizajnových vízií pri modeli LC 500 predznamenáva novú fázu samotnej značky Lexus. „Návrhári a konštruktéri spolupracovali pri riešení problémov a prekážok, ktoré dokázali postupne jednu po druhej prekonať. Mám pocit, že sme dosiahli niečo zásadnejšie, než je len zachovanie podstaty pôvodného konceptu,“ komentoval hlavný konštruktér Kodži Sato.

Dizajn exteriéru vozidla

Už na prvý pohľad je zrejmé, že spolupráca konštruktérov a návrhárov bola veľmi úspešná, ak to posudzujeme podľa toho, nakoľko sa dizajnové motívy LF-LC podarilo premietnuť do nového kupé LC 500. Nový produkčný model sa tak môže pochváliť celým radom kľúčových dizajnových prvkov, proporciami a vizuálnou dynamikou koncepčného vozidla, ktoré mu bolo vzorom. Atraktivita kupé LC 500 stavia na atletických prúdnicových tvaroch, zmyselných krivkách, emotívnom stvárnení a splývavej streche z uhlíkových vláken (na želanie – štandardne sklenená strecha). Výsledkom je vysoko funkčná a emotívna karoséria a široko rozkročený postoj.

Predné partie LC 500 zaujmú smelou interpretáciou charakteristickej masky chladiča v tvare vretena, z troch strán lemovanej chrómovými dekórami a vyplnenej úplne novým priestorovým rastrom, ktorý z rôznych uhlov mení svoju optiku. Svetlá na denné svietenie v tvare písmena L sú posadené pod novými LED svetlometmi s troma zdrojmi, ktorých konštrukcia umožnila použiť jedny z najmenších projektorov v celom odvetví, aby si vozidlo zachovalo nízku kapotu a krátky predný previs.

Do dizajnu exteriéru LC 500 sa premietla aj funkčná ventilácia, napomáhajúca zlepšovať aerodynamickou stabilitu a chladenie. Dynamický bočný profil vozidla charakterizujú rýchlo klesajúca línia strechy, prúdnicová silueta, dlhý rázvor (2 870 mm) s krátkymi prevismi (920 mm vpredu, 970 mm vzadu) a nízka kapota. Atraktívne krivky a prúdnicové línie sprostredkujú rovnomerné napätie po celej karosérii až k zadnej časti vozidla, do ktorej sú začlenené viacvrstvové koncové svetlá v tenkom vyhotovení s jedinečnou optickou signatúrou vrátane sekvenčného zobrazovania motívu písmena L. K čo najlepšiemu prúdeniu vzduchu pri rýchlej jazde napomáha aj zadný difúzor a (na želanie) aktívny zadný spojler. Kontakt s vozovkou sprostredkujú strojovo opracované zliatinové kolesá s veľkosťou 20″, resp. na želanie 21″ kolesá z kovaného hliníka.

2016_NAIAS_Lexus_LC_500_003__mid 2016_NAIAS_Lexus_LC_500_007__mid 2016_NAIAS_Lexus_LC_500_011__mid 2016_NAIAS_Lexus_LC_press_conference_001__mid 2016_NAIAS_Lexus_LC_press_conference_004__mid 2016_NAIAS_Lexus_LC_press_conference_009__mid LC_MS_1-02_GS_3T5_W__mid LC_MS_1-03_GS_3T5_W__mid LC_MS_1-04_GS_3T5_W__mid LC_MS_1-05_GS_3T5_W__mid LC_MS_1-06_GS_3T5_W__mid

Dizajn interiéru

Dizajn interiéru LC 500 odráža motív dynamiky a luxusu použitý vo vonkajších partiách. Svojím usporiadaním zdôrazňuje orientáciu na vodiča, ale súčasne zostáva elegantný. Poloha za volantom kupé priamo vyzýva na energickú športovú jazdu, zatiaľ čo intuitívnejšie usporiadanie ovládacích prvkov napomáha rýchlejšie získať potrebnú istotu. Konštruktéri LC 500 sa zámerne snažili o to, aby vzťažný bod bedrového kĺbu vodiča bol čo najbližšie k ťažisku celého automobilu, ktorý tak sprostredkuje najlepšiu možnú spätnú väzbu. Predné sedadlá ponúknu príkladnú oporu a pohodlie na dlhých cestách. Na želanie dodávané športové sedadlá sa pýšia ešte výraznejším čalúnením a lepšou bočnou oporou na rýchly prejazd zákrutami.

Konštruktéri automobilky Lexus sa maximálne snažili navrhnúť atraktívny a pre vodiča lákavý interiér, o čom vypovedá rad dôležitých detailov, akými sú správny priemer a uhol sklonu volantu, umiestnenie a spätná väzba páčok radenia z horčíkovej zliatiny pod volantom alebo (na želanie) čalúnenie sedadiel luxusnou kožou v kombinácii s materiálom Alcantara. Za finálnym spracovaním exkluzívnych výplní dverí, stredovej konzoly a čalúnenia v oblasti prístrojovej dosky stoja celosvetovo známi majstri výroby Lexus Takumi, posadnutí úplne dokonalým vyhotovením každého detailu.

„Návrhári už od počiatočnej fázy spolupracovali s konštruktérmi, aby pochopili ich predstavy o jazdnej dynamike LC 500, čo následne premietli do dizajnu vozidla,“ uviedol Tadao Mori, hlavný dizajnér LC 500, a dopĺňa: „Napríklad sme venovali mimoriadnu pozornosť tomu, kam presne vodič zameria svoj pohľad, a vytvarovali sme povrchy v danej oblasti tak, aby zodpovedali zamýšľanému kroku vodiča. Šlo o jeden z prvých projektov, kedy sa návrhári intenzívne zapojili do konštrukčného vývoja zameraného na dynamické vlastnosti, aby sme dokázali preniknúť do kľúčových cieľov a mohli ich podporiť aj dizajnom vozidla.“

Podvozok

Snahou tvorcov LC 500 bolo ponúknuť mimoriadnu jazdnú dynamiku a špecifický charakter, akým nedisponovalo ešte žiadne z vozidiel Lexus, s cieľom takto nasmerovať značku do budúcna. Tím vývojárov si predsavzal, že vozidlo ponúkne vycibrené a ešte kultivovanejšie vlastnosti, aby si vodič maximálne užil chvíle za volantom, avšak pri zachovaní typických jazdných kvalít vozidiel Lexus, zodpovedajúcich luxusnému športovému kupé v role vlajkovej lode.

LC 500 je vôbec prvým vozidlom Lexus, ktoré bude využívať úplne novú podvozkovú platformu určenú pre prémiové vozidlá Lexus s pohonom zadných kolies, ktorá sa doteraz neobjavila v žiadnom inom vozidle značky, a ktorá je súčasťou novej globálnej architektúry GA-L pre prémiové modely Lexus. Kľúčové vlastnosti tohto nového kupé budú zároveň predobrazom budúcich vozidiel Lexus s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. V snahe o precízne jazdné vlastnosti kupé LC 500 sa konštruktéri zamerali na samotný základ platformy a posunuli čo najviac hmotnosti (vrátane motora a cestujúcich) bližšie k stredu vozidla a súčasne nižšie k zemi, aby vozidlo disponovalo čo najlepším ťažiskom.

Zostavu najrôznejších opatrení v súvislosti s preskupovaním kilogramov konštruktéri interne označili ako „ladenie zotrvačnosti“. Vzťažný bod bedrového kĺbu a päty vodiča sa posunul dole, kolesá automobilu boli vytlačené až do rohov karosérie so skrátenými prevismi a hlavná hmota pohonného reťazca bola umiestnená za os prednej nápravy v duchu typického usporiadania s motorom za prednou nápravou. Kupé LC 500 sa tiež spolieha na pneumatiky typu run-flat s ohľadom na čo najlepšie obstavanie priestoru, zníženie hmotnosti (nepoužíva sa rezerva) a skrátenie previsov v záujme optimálnej jazdnej dynamiky. Na dosiahnutie čo najlepšieho rozloženia hmotnosti sa 12V akumulátor presunul do batožinového priestoru.

Aplikovali sa aj ďalšie opatrenia na zníženie hmotnosti, ako sú napr. strecha z uhlíkových vláken (na želanie), hliníkové dverové plášte upevnené na vnútornej konštrukcii dverí vyrobenej z uhlíkových vláken alebo podlaha batožinového priestoru z kompozitov. LC 500 využíva možnosti vysokopevnostnej ocele, a to najviac zo všetkých vozidiel značky Lexus. To prináša vyššiu tuhosť pri súčasnom znížení hmotnosti vozidla – pri jej ideálnom rozložení – v záujme čo najlepšej jazdnej dynamiky. LC 500 sa preto môže pochváliť skvelým vyvážením a prakticky ideálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami v pomere 52:48.

Konštruktéri Lexusu navrhli najtuhšiu samonosnú karosériu v histórii tejto značky, čo napomohlo dosiahnuť požadované dynamické parametre tohto nového kupé. Strategické využitie ľahkej vysokopevnostnej ocele v modeli LC 500 pomohlo zaistiť mimoriadne vysokú torznú tuhosť s vyššou odolnosťou voči torzným silám, ako má superšport LFA, ktorý intenzívne stavia na exotických uhlíkových vláknach. Konštrukcia podvozkovej platformy ponúka stabilnú pevnosť v ohybe a tuhosť po celej dĺžke medzi nápravami, čo prináša konzistentné a predvídateľné jazdné správanie a vycibrenejšie reakcie riadenia. Kľúčovým konštrukčným prvkom podvozka sekundujú špeciálne výstuhy v motorovom priestore (oblasť, ktorá je na krútenie pomerne náchylná), veže úchytov predného zavesenia vyrobené z tuhého hliníka alebo doplňujúce prstencové konštrukčné prvky v oblasti zadných blatníkov.

Zvláštnu pozornosť konštruktéri LC 500 venovali aj sústave zavesenia kolies typu multilink. Dvojité guľové kĺby horných aj spodných vodiacich ramien umožňujú reagovať aj na tie najjemnejšie pokyny od vodiča alebo jazdné podmienky. Okrem lepšieho rozloženia záťažových síl toto usporiadanie s dvojitými guľovými kĺbmi tiež pomáha optimalizovať geometriu zavesenia v záujme lepšieho vedenia kolies a presnejších reakcií riadenia s bezprostrednejším prenosom pokynov od volantu. Až na jedno sú všetky vodiace ramená vyrobené z ľahkého kovaného hliníka, čo napomohlo znížiť neodpruženú hmotnosť a súčasne zlepšiť reakcie sústavy zavesenia. Prototypové vozidlo určené na prezentácie je obuté na pneumatikách Michelin Sport: vpredu s rozmermi 245/40 RF21, resp. 275/35 RF21 vzadu. Ak poskladáme dokopy všetky spomínané aspekty jazdných vlastností, LC 500 predstavuje špičkové športové kupé luxusnej triedy, ktoré sa pýši reakciami ostrými ako britva, mimoriadne vyváženou ovládateľnosťou a skalopevnou stabilitou. Úplne nová platforma sa bude aj naďalej vylepšovať a zdokonaľovať počas celej doby životného cyklu vozidla.

„V rámci vývoja sme strávili trojnásobok obvyklej doby, aby sme dokázali ponúknuť lineárne reakcie riadenia a optimálnu spätnú väzbu od vozovky. Naše úsilie sme zamerali aj na tuhosť zavesenia kolies a vylepšenie geometrie. Vďaka pokroku v technológiách teraz dosahujeme špičkovú úroveň tuhosti zavesenia, rovnako ako jazdných vlastností pri pôsobení bočných síl,“ uviedol hlavný konštruktér Kodži Sato.

Pohonná jednotka

O prenos výkonu na zadné kolesá LC 500 sa stará nová zostava dokonale zladených komponentov s minimom prenosových strát. Srdce nového kupé LC 500 stavia na osvedčenom vysokootáčkovom agregáte V8 s objemom 5,0 litra, ktorý pochádza z modelov RC F a GS F. Nepreplňovaný vidlicový osemvalec V8 bol zvolený pre jeho hladké lineárne reakcie na pokyny od plynového pedála, rovnako ako emotívny zvukový sprievod. Plne hliníkový agregát V8 s 32 ventilmi by mal dosahovať najvyšší výkon 467 k a krútiaci moment 527 Nm. Nový motor bol skonštruovaný s ohľadom na vysokú trvanlivosť, o čom vypovedajú aj ľahké a veľmi pevné kované ojnice alebo titánové ventily, vďaka ktorým sa agregát dobre cíti vo vysokých otáčkach. Pohonná jednotka LC 500 je spojená s duálnou sústavou nasávania, ktorá zlepšuje prívod vzduchu do motora a zároveň prispieva k fantastickému zvukovému prejavu. Tento nepreplňovaný agregát s lineárnym nárastom výkonu je ideálnou pohonnou jednotkou pre vyvážené športové kupé, ktoré zaujme ľahkým ovládaním a mimoriadnym pôžitkom za volantom.

Pri spustení motora LC 500 sa aktivujú špeciálne výfukové ventily na úpravu akustiky, vďaka ktorým vozidlo po naštartovaní hlboko zavrčí. Pri akcelerácii akustický generátor posúva chrapľavú melódiu motora až k hromovému burácaniu, ktorým sa LC 500 odlišuje od svojich konkurentov.

Na prenos výkonu na zadné kolesá slúži nová desaťstupňová automatická prevodovka (v segmente luxusných vozidiel premiéra) s bleskovým radením, ktorá môže smelo konkurovať dvojspojkovým ústrojenstvám. Jednotka je menšia a ľahšia ako niektoré z dnešných osemstupňových prevodových ústrojenstiev. Široké rozpätie sústavy radenia je vďaka desiatim prevodom s malými rozstupmi ideálne pre ľubovoľný jazdný štýl a umožňuje optimálne radenie vo všetkých jazdných podmienkach. Prevodovke sekunduje nový elektronický riadiaci systém so softvérom, ktorý pomáha predvídať pokyny vodiča neustálym sledovaním akcelerácie, brzdenia a síl bočného zrýchlenia.

Nová prevodovka je však len jedným z kľúčových aspektov vozidla, ktorého prvky súvisiace s kontrolou jazdnej dynamiky (prenos výkonu, brzdenie a riadenie) boli zvolené tak, aby pri športovej jazde pripomínali dokonale zladené koncertné teleso. O vyváženej kontrole sa vodič okamžite presvedčí na základe rýchlych a hladkých reakcií prevodovky, lineárneho nástupu výkonu motora a spomaľovania prostredníctvom bŕzd so šesťpiestikovými strmeňmi.

Všetky konštrukčné opatrenia zamerané na platformu a pohonný reťazec LC 500 zapožičiavajú tomuto vozidlu jazdné schopnosti a agilitu, akú by sme pri štvormiestnom kupé ani neočakávali. Vozidlo je schopné akcelerovať z 0 na 96 km/h za menej než 4,5 sekundy.

LEX-LC5-CY16-0011__mid LEX-LC5-CY16-0012__mid LEX-LC5-CY16-0013__mid LEX-LC5-CY16-0014__mid LEX-LC5-CY16-0015__mid LEX-LC5-CY16-0018__mid

Elektronická výbava interiéru

Vo vrcholnom kupé sa po prvýkrát objaví multimediálny paket Lexus vo vyhotovení 2017 vrátane grafického užívateľského rozhrania a aktualizovanej, rýchlejšej a pružnejšej softvérovej výbavy s možnosťou budúceho zlepšovania. Cestujúci sa môžu tešiť aj na mimoriadne zážitky pri počúvaní audiosústavy v kabíne vozidla: okrem audio paketu Mark Levinson (na želanie), ktorým nepohrdnú ani skutoční audiofilovia, sa štandardne ponúka nová prémiová audiosústava Pioneer. Špecialisti na akustiku firmy Pioneer v spolupráci s návrhármi karosérie a kabíny LC 500 vylepšili akustické vlastnosti celého interiéru s ohľadom na kvalitu ozvučenia a konštrukčné zmeny, ku ktorým dochádza počas jazdy.

LC 500 sa bude pýšiť aj známym bezpečnostným paketom Lexus Safety System +, ktorý spája niekoľko technológií aktívnej bezpečnosti: bezpečnostný systém na predchádzanie kolíziám (PCS) pomáha predchádzať nehodám a zmierňovať ich následky, asistent pre jazdu v pruhoch (LDA) pomáha zabrániť vozidlu v nechcenom opustení jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá (AHB) pomáhajú zaistiť optimálnu viditeľnosť pri jazde v noci a dynamický tempomat riadený radarom (All-speed DRCC) je schopný fungovať pri všetkých rýchlostiach jazdy.

Balíček Lexus Safety System + v rámci komplexného prístupu k aktívnej bezpečnosti kombinuje radar a kameru s cieľom dosiahnuť čo najvyššiu spoľahlivosť a presnosť.

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota