Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Svetová premiéra koncepčného vozidla Lexus UX

Na autosalóne v Paríži 2016 bude mať svetovú premiéru nový kompaktný crossover značky Lexus – koncepčné vozidlo UX, v ktorom spoločnosť Lexus predstaví svoju víziu kompaktného SUV budúcnosti. Koncept UX navrhlo ED2, Európske vývojové centrum dizajnu automobilky Lexus na juhu Francúzska, a predstavuje pre ňu nový krok na ceste dizajnu a nového poňatia zážitku z jazdy.

„Najväčšou výzvou pre každého návrhára je vždy vytvoriť niečo nové a originálne, no zároveň významné pre zákazníka i pre značku. Celkovo ide o produkt, ktorý ponúka ďalší náznak potenciálu dizajnového prístupu značky Lexus k naplneniu týchto kritérií. Je vyjadrením progresívneho a výrazného, no pritom umeleckého a luxusného produktu, ktorý posilňuje jedinečné a odvážne postavenie značky Lexus.“

Simon Humphies, prezident ED²

Koncept UX ako výrazné nové stvárnenie dizajnového rukopisu značky Lexus odráža jej odhodlanie dať každému zo svojich modelov jedinečný a výnimočný charakter, za ktorým bude stáť pozoruhodná myšlienka. Tu ju predstavuje výrazná koncepcia dizajnu  „zvnútra von“ a tzv. narušený štýl interiéru.

Odvážny dizajn je spojený s nápaditými a pokrokovými technológiami a prináša cestujúcim zážitok, ktorý ich celkom pohltí. Tento pocit vzniká vďaka ergonomickej kabíne, ktorá smeruje od tela vodiča, a inovatívnej trojrozmernej technológii HMI.

Vozidlo tiež ponúka prvé dizajnové stvárnenie revolučnej technológie kinetického sedadla Kinetic Seat, ktorú vytvorila spoločnosť Lexus ako svoje nové poňatie zásad sedenia v automobiloch.

Korene koncepčného vozidla Lexus UX pramenia v bezkonkurenčnej odbornosti spoločnosti Lexus na trhu s vozidlami SUV. Automobilka bola priekopníkom vo svete SUV v 90. rokoch 20. storočia s modelmi RX a LX, v ktorých ako prvá v odvetví spojila terénne schopnosti automobilu s exkluzívnym luxusom. Hybridný model RX bol v roku 2004 prvým luxusným hybridným SUV na trhu a v roku 2014 prinieslo SUV NX strednej triedy jasný dôkaz o tom, že „úžitkovosť“ je možné spojiť aj s jedinečným a okúzľujúcim dizajnovým charakterom.

Kompaktné luxusné športové úžitkové vozidlá (SUV) predstavujú v Európe najrýchlejšie rastúci segment v odvetví automobilového priemyslu. Mladí zákazníci si rozširujú výbavu z túžby po osobitom štýle, univerzálnom interiéri a podmanivom zážitku z jazdy, luxusní zákazníci zasa majú záujem o zmenšovanie veľkosti bez toho, aby prišli o komfort, priestor a pohodlnú polohu pri jazde – takže segment SUV je predurčený k tomu, aby bol lídrom na trhu.

Koncepčné vozidlo UX odráža zámer spoločnosti Lexus po prvý raz prilákať k značke nových, mladých mestských zákazníkov, ktorí sú stále pripojení – tzv. „moderných mešťanov“, ktorých počet neustále narastá.

REVOLUČNÉ STVÁRNENIE KOMPAKTNÉHO CROSSOVERU

„Našim zámerom bolo vytvoriť nový žáner kompaktného crossoveru; vozidlo, ktoré by dokázalo zvýšiť používateľský komfort a vytvoriť z pohľadu zákazníka niečo jedinečné. Inšpirácia prišla z mnohých zdrojov, ale hlavným zdrojom inšpirácie boli kľúčové frázy, ktoré vyjadrujú charakter vozidla: ‚mohutné, no pritom obratné‘ a ‚koncepcia dizajnového stvárnenia zvnútra von ‘. Toto všetko vychádza z jedného zo základov značky Lexus, ktorým je jej filozofia vyjadrená pojmom ‚no pritom‘. Hľadali sme inšpiráciu, ktorá by predstavovala synergiu kontrastných hodnôt, a to tak v architektúre a módnom návrhárstve, ako aj v prírode sme, so zreteľom na prepojenie ľahkosti a konštrukčných prvkov s umeleckými a emocionálnymi hodnotami.“

Stefan Rasmussen, dizajnér exteriéru vozidiel, ED2

Koncepčné vozidlo UX je novou odrodou štvormiestneho crossoveru, ktorá kontrastuje s takmer brutálnym vzhľadom pravého terénneho vozidla s pohonom 4×4 svojou nízkou svetlou výškou a jazdnou polohou podobnou kupé. Umocňuje tak prísľub dynamického výkonu, ktorý je vrytý do kompaktného vyhotovenia jeho exteriéru.

JEDINEČNÁ KONCEPCIA DIZAJNU „ZVNÚTRA VON“

„Koncepcia dizajnu zvnútra von je výsledkom množstva diskusií, ktoré sme viedli v rámci tímu. Chceli sme, aby tento koncept vyjadroval antropocentrický aspekt tak z vizuálnej, ako aj z filozofickej stránky. Všetci dizajnéri, ktorí boli do projektu zapojení, mali pocit, že dôležitá je výrazná symbióza medzi exteriérom a interiérom. Hlavným cieľom bolo preto vytvoriť očakávanie v exteriéri, ktorý by bol následne vizuálne prepojený a rozširoval sa do interiéru.“

Alexandre Gommier, dizajnér interiéru vozidiel, ED2

Hlavným prvkom je futuristická koncepcia dizajnu „zvnútra von“, ktorá vytvára výraznú synergiu medzi štýlom exteriéru a interiéru. Pri pohľade zhora to najvýraznejšie vidieť v architektúre plynutia v tvare písmena X smerom od kabíny von a naopak.

Pri pohľade spredu zaujmú blatníky, ktoré vizuálne plynulo prechádzajú do kabíny a vytvárajú kryt pre elektronické spätné zrkadlá. Na nich sa zobrazujú zábery z kamier otočených proti smeru jazdy, ktoré sú namontované na dverách. Vrchná časť palubnej dosky je umiestnená nižšie než tieto obrazovky a vytvára unikátny „narušený“ vzhľad v spojení s vynikajúcim výhľadom v smere jazdy. Vzadu karoséria vozidla opäť plynulo prechádza do kabíny, kde vytvára hlavnú konštrukciu opierok hlavy zadných sedadiel.

Vyjadrenie pohybu v tvare písmena X zvnútra smerom von umocňujú aj mohutné blatníky, ktoré zvýrazňujú charakter vozidla s pohonom 4×4, pričom ich aerodynamický plášť dodáva dizajnu ďalší rozmer.

VIDITEĽNÁ VNÚTORNÁ KOSTRA

Motív dizajnovej úpravy „zvnútra von“ zvýrazňujú aj podbehy kolies, strešné lišty a kamery na dverách. Všetky sú vyhotovené z rovnakého materiálu a predstavujú akúsi formu plynulej, no pritom prerušovanej štruktúry kostí. Vnútorná kostra vozidla sa objavuje napríklad v bode, kde strešná lišta prestupuje do kabíny – a vytvára tam konštrukciu stĺpika čelného skla – a opäť sa vynára v podobe montážneho prvku kamery na dverách.

SPLÝVAVÝ DIZAJN S VÝRAZNÝMI TVARMI

„Vo veľkej miere sme pracovali s hlinenými modelmi ako aj digitálnymi metódami; nie preto, aby že by to bolo najefektívnejšie, ale preto, aby sme dosiahli čo najvyššiu kvalitu povrchovej úpravy a dizajnu. Keďže do projektu bol zapojený vysoko kvalifikovaný tím majstrov Takumi pre prácu s hlinenými modelmi, mohli sme skúmať množstvo spôsobov, ako vytvoriť krásne povrchové interakcie, ktoré sú kľúčovým prvkom mohutného, no pritom elegantného sebavedomia tohto dizajnu.“

Stefan Rasmussen, dizajnér exteriéru vozidiel, ED2

Nová generácia mriežky chladiča charakteristická pre značku Lexus znamená významný krok vpred, zatiaľ čo celý objem obklopujúci mriežku vytvára identitu vozidla, a to dokonca viac než mriežka samotná; stáva sa výraznejším trojrozmerným východiskovým bodom, z ktorého sa potom utvára tvar karosérie.

Tieto kľúčové prvky sú navzájom prepojené zmyslovo ladenou povrchovou úpravou s výraznými tvarmi, ktorá pripomína klasický športový automobil. Táto architektúra je unikátna pre značku Lexus – charakterizuje ju výrazne horizontálny dizajn, dosiahnutý skôr objemom než len charakteristickými bočnými líniami, kde sa súčet týchto línií rovná horizontálnej osi vozidla.

Výraznú vodorovnosť dizajnu vyzdvihuje aj dĺžka kapoty pri pohľade zboku, kým vrchol kabíny je úmyselne posadený ďaleko dozadu, a vytvára tak dynamický a charakteristický profil vozidla.

Tieto kľúčové architektonické prvky navzájom spája povrchová úprava s výraznými tvarmi, ktorá pôsobí na zmysly. Výsledkom je dizajn, ktorý je odvážny, no pritom plný chuti.

LAK ZVÝRAZŇUJÚCI FORMU

Dokonca aj farba karosérie je navrhnutá tak, aby zvýrazňovala tvar vozidla. Pri absencii charakteristických bočných línií slúži viacvrstvová hĺbka nového laku vo fialovom odtieni Immersive Amethyst na zvýraznenie objemovej zmeny, čím definuje plastickosť a vyjadruje vozidlo skôr ako objemový celok než len ako dizajn orientovaný na línie.

INOVAČNÉ CHARAKTERISTICKÉ DIZAJNOVÉ PRVKY

Koncepcia dizajnu „zvnútra von“ sa odráža nielen v celkovej architektúre dizajnu, ale aj v množstve dizajnových prvkov exteriéru a interiéru v celom vozidle, z ktorých mnohé predstavujú odvážnejšie stvárnenie viacerých charakteristických dizajnových prvkov značky Lexus.

Svetlá na denné svietenie (DRL) v tvare písmena L – ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod hlavnou konštrukciou svetiel – sú teraz umiestnené tak, že hlavné svetlá pretínajú. A zadné svetlá majú teraz výraznejšie trojrozmernú úpravu a sú integrované do zadného spojlera. Predné a zadné svetlá spolu vytvárajú výraznú horizontálnu os prechádzajúcu celou karosériou vozidla.

Rozvinutejším princípom svetiel DRL sú svetelné vlákna, ktoré sa klenú ponad vetracie otvory po okrajoch predných nárazníkov a svojou formou nadväzujú na vzor mriežky chladiča. Samotný sieťovinový vzor mriežky lúčovito vyžaruje od loga smerom von a zachytávajú ho susedné svetelné vlákna, čo zdôrazňuje šírku vozidla a dodáva mu ešte výraznejší charakter na ceste.

Unikátne pneumatiky taktiež stierajú zaužívané hranice materiálov. Pri samotnom dizajne pneumatík sa použili technologicky najmodernejšie postupy vyrezávania laserom na vyjadrenie dvoch jedinečných aspektov. Vzor dezénu má športový charakter, čím sa maximalizuje kontakt pneumatiky s vozovkou v záujme dynamickej priľnavosti, zatiaľ čo bočná stena kladie dôraz na charakter crossoveru prostredníctvom unikátnych častí a plynulej integrácie do konštrukcie kolesa. Časť disku kolesa pokračuje do gumy, vďaka čomu sa jeho lúče stávajú vizuálnou spojnicou medzi rôznymi časťami pneumatiky. Výsledkom je vnímanie disku a pneumatiky ako celku, nie ako dvoch samostatných prvkov.

UNIKÁTNY PRIESVITNÝ STĹPIK ČELNÉHO SKLA

Unikátny „priesvitný“ stĺpik čelného skla opäť slúži na stieranie hraníc medzi exteriérom a interiérom. Aj keď vytvorenie plne priesvitného stĺpika čelného skla z polykarbonátu je reálne možné, koncepčné vozidlo UX vyjadruje transparentnosť použitím polykarbonátových lamiel, ktoré sú upevnené k hliníkovému prvku.

DVA VNEMY LUXUSU V JEDNEJ KABÍNE

Kabína vozidla ponúka dva rôzne vnemy luxusu v jednom balení, ktoré sú naznačené v podobe ostrého, dravého predného blatníka a jemnejšej, príjemnejšej vonkajšej úpravy zadného blatníka.

Predná časť kabíny predstavuje svižnú sofistikovanosť a zapojenie vodiča, kým zadná časť stelesňuje komfort a priestrannosť mohutného SUV. Jej štýl je koncipovaný ako prívetivá mäkká pohovka v obývačke, ktorá dĺžkou presahuje okraje a prechádza do zadných výklopných dverí.

Predná a zadná časť vnútorného priestoru je prepojená konzolovým prvkom stredovej osi, ktorý elegantne prechádza po celej dĺžke kabíny, a vizuálnou priehľadnosťou unikátneho dizajnu predných sedadiel. Rozdiely medzi priestorom prednej a zadnej časti umocňuje aj škála použitých farieb v interiéri. Kým predná časť je tmavá a odráža luxusné prostredie orientované na vodiča, zadná je svetlá a omnoho jasnejšia, čím vytvára atraktívny a príjemný priestor.

INTERIÉR S „NARUŠENÝM“ VZHĽADOM

Druhým hlavným dizajnovým princípom, ktorý sa uplatňuje v novom koncepčnom vozidle Lexus UX, je „narušenie“. Tento princíp je najvýraznejšie zastúpený v prednej časti kabíny. Tu sa namiesto klasickej palubnej dosky prekrývajú ostré, hranaté tvary a prechádzajú popri sebe tak, že vytvárajú výraznú hru tieňov a kontrastov, takže je ťažké určiť, kde začínajú a končia, čím umocňujú tajomnosť koncepcie dizajnu „zvnútra von“.

Tento obzvlášť japonský prístup k dizajnu napovedá, že ak chceme vytvoriť pevný bod, stačí uviesť len jeho pomyslenú polohu so zbiehajúcimi sa čiarami, a mozog už vyplní zostávajúce medzery, aby tento bod vytvoril v mysli. Takéto „nepriame vyjadrenie“ – predpoklad, že v skutočnosti nemusíte niečo vidieť, aby ste chápali, že to existuje – je jadrom filozofie dizajnu L-finesse spoločnosti Lexus.

V rámci jedinečného interiéru s princípom „narušenia“ zostáva rukopisom značky Lexus výrazný princíp orientácie na vodiča „Seat in Control“. Navyše priestor pre spolujazdca je v hierarchii priestoru úmyselne zbavený prednosti, aby sa položil dôraz na vodiča a jeho kontrolu nad prostredím.

REVOLUČNÁ TECHNOLÓGIA SEDADIEL

Sedadlá koncepčného vozidla Lexus UX sú inšpirované novou technológiou sedadiel od spoločnosti Lexus, takzvanou koncepciou kinetického sedadla Kinetic Seat, ktorá umocňuje zážitok vodiča z jazdy ako aj pocit priestrannosti a presvetlenia kabíny.

Koncepcia kinetického sedadla Kinetic Seat je bližšie vysvetlená v špeciálnej kapitole tohto informačného materiálu.

NÁPADITÁ TROJROZMERNÁ TECHNOLÓGIA

Všetky technológie HMI na palube vozidla predstavujú vývojový posun dvojzónového prístrojového panela značky Lexus a sú navrhnuté tak, aby progresívnym zákazníkom, ktorí žijú a pracujú v neustále pripojenom prostredí, ponúkali inovačný trojrozmerný zážitok z jazdy.

Intenzívny trojrozmerný vnem prístrojov je ďalším príkladom revolučných techník „narušenia“, ktoré sú použité v koncepčnom vozidle UX, pričom plynulý prechod meracích prístrojov „zvnútra smerom von“ – bližšie je klimatizácia, ďalej navigácia – vytvára dojem priestrannejšej kabíny.

Napríklad horný displej zobrazuje obsah takým spôsobom, že vytvára dojem, akoby to bol displej vzdialený, až pod kapotou, a to kvôli jeho jednoduchému sledovaniu počas jazdy. Prístrojový panel vodiča obsahuje priesvitnú guľu, ktorá sa vznáša ako hologram a kde kombinácia analógových a digitálnych informácií vyjadruje funkčné, no pritom nečakané používateľské rozhranie.

V stredovej konzole sa nachádza výrazná štruktúra pripomínajúca vybrúsený kryštál, v ktorej vodič aj spolujazdec zreteľne vidia displej s informáciami o klimatizačnom a informačno-zábavnom systéme v štýle hologramu.

NAJNOVŠÍ POKROK V OBLASTI ELEKTROTECHNIKY

V novom koncepte UX možno vidieť aj ukážku najnovšieho pokroku v oblasti elektrotechniky. Vozidlo je vybavené elektrochromatickými oknami a vonkajšie spätné zrkadlá v ňom nahradili kamery elektronických spätných zrkadiel, ktoré sú omnoho štíhlejšie než klasické kryty vonkajších spätných zrkadiel.

Zábery ľavej aj pravej kamery elektronických zrkadiel sa zobrazuje na vnútorných obrazovkách, ktorých integrácia neslúži len na ozdobu, ale dotvára celú architektúru „narušenia“ palubnej dosky s dizajnovým stvárnením „zvnútra von“.

Všetky ovládacie tlačidlá sú elektrostatické a umiestnené pod priehľadnými krytmi. Spolujazdec, ktorý vníma „narušený“ dizajn prístrojového panela inak než vodič, má v paneli dverí s lakťovou opierkou zabudované samostatné ovládanie centrálneho displeja s dotykovou plochou.

A napokon, motív plutvy zo stĺpika čelného skla sa opakuje aj v dizajne audiosystému, ktorý ponúka nový zážitok pre mladšieho zákazníka značky Lexus – nájsť ho možno na odnímateľnej zvukovej lište zabudovanej do palubnej dosky na strane spolujazdca.

NOVÁ KONCEPCIA JAZDNEJ ERGONÓMIE

Ergonómia interiéru vozidla predstavuje nový odklon od koncepcie rozhrania pre komunikáciu medzi človekom a strojom (HMI) od spoločnosti Lexus a na rozdiel od tradičného usporiadania palubnej dosky prechádza smerom od tela vodiča cez sedadlo nahor k volantu.

Táto dizajnová koncepcia v kombinácii s inovačnou trojrozmernou technológiou HMI vytvára jedinečný zážitok z jazdy, ktorý vás celkom pohltí.

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota