Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Štátne stratové IC vlaky končia po 22 rokoch

Stratové štátne InterCity (IC) vlaky v nedeľu 17. januára končia svoju prevádzku na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava – Košice.

IC vlaky jazdili dvadsaťdva rokov, posledné štyri ako komerčné bez dotácií od štátu. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) po zastavení IC vlakov rozšíri rýchlikové spoje. Tri najlepšie vozne zo zastavených IC vlakov, ktoré sa používali na prémiové triedy s označením plus, štátny dopravca nasadí do vybraných rýchlikov jazdiacich medzi Bratislavou a Košicami. Ako vozne 1. triedy budú pre platiacich cestujúcich.

ZSSK v najbližších mesiacoch plánuje rozšíriť služby v 1. triede rýchlikov na trase Bratislava – Košice. Chce tak prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. Na hlavnej trati premáva denne šestnásť priamych diaľkových vlakov, v piatok a nedeľu osemnásť. Z toho dva vlaky sú nočné, prioritne lôžkové a ležadlové.

„IC vlaky jazdili na trase Bratislava – Žilina – Košice od leta 1993. Boli to vlaky najvyššej kvality a komfortu na slovenskom trhu,“ informovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. „Predstavovali najrýchlejšie spojenie ZSSK západného a východného Slovenska. Cesta do Košíc trvala päť hodín, o hodinu kratšie ako bežným rýchlikom,“ dodala. V roku 2014 pribudol víkendový IC vlak Šarišan, z Bratislavy cez Prešov do Humenného prešiel za šesť a pol hodiny.

IC vlaky zastavovali v šestnástich slovenských mestách, na trase z Bratislavy do Košíc v jedenástich a cez prípoje obsluhovali ďalších tridsať miest v regiónoch Slovenska. Posledný trištvrte rok jazdili denne štyri spoje z Bratislavy do Košíc a späť a víkendový IC Šarišan na trase Bratislava – Prešov – Humenné. Týždenne premávalo 25 spojov IC vlakov a najazdili 11,3 tisíca vlakových kilometrov.

Najväčšiu kapacitu ponúkali IC vlaky v rokoch 2013 a 2014, keď ZSSK vypravovala osem vlakov denne (každé štyri hodiny). „Rekordný počet 690 tisíc cestujúcich odviezli v roku 2013. V rokoch 2003 až 2009 mali predĺženú trasu až do Viedne,“ priblížila Morháčová. Poskytovali najväčší balík služieb cestujúcim, vozne boli klimatizované a vybavené WiFi a väčším počtom zásuviek aj stolíkmi pre prácu s počítačom. Cestujúci si mohli vybrať zo štyroch vozňových tried kvality, detský vozeň s hrami aj reštauračný vozeň. Imobilní cestujúci mohli využiť zdvíhaciu plošinu do vlaku.

Súkromný dopravca RegioJet od nedele posilnil všetky svoje tri páry diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Košicami. V každej súprave bude päťsto miest na sedenie a opäť budú radené aj reštauračné vozne. Spoločnosť predĺžila svoje súpravy zo šesť na desať vozňov a má všetko pripravené k nasadeniu vlakov s trinástimi vozňami. V súčasnosti to však podľa prepravcu komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde je možné taký dlhý vlak vybaviť iba na nástupišti číslo tri, koľaj desať.

Zdroj, foto : Netky.sk