Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Štát môže na projekte D4 a R7 ušetriť 127 miliónov eur

Na projekte výstavby a prevádzky bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou PPP podľa ministerstva dopravy štát za tridsať rokov ušetrí na splátkach po zohľadnení inflácie 127 mil. eur.

Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Vyplýva to z finančného uzatvorenia projektu, ktoré v stredu dosiahla koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited.

Lepšie podmienky umožnila priaznivá finančná situácia na trhoch. „Podarilo sa nám využiť finančnú situáciu na európskych trhoch v náš prospech. Celý projekt sa nám podarilo zlacniť o 127 miliónov eur, ktoré vieme spolu s ministerstvom financií použiť na ďalší rozvoj infraštruktúry,“ povedal na brífingu minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely. „V tejto chvíli nezostáva nič iné, už len rozbehnúť celý projekt s výstavbou a je to na realizátorovi,“ dodal.

Štát súhlasil so sadzbami pôžičky pre koncesionára od bánk a medzinárodných inštitúcií na výstavbu D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov. Na finančné uzatvorenie projektu stačilo necelých päť týždňov namiesto plánovaných dvanástich. Okrem komerčných bánk poskytnú úvery aj Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Z domácich inštitúcií projekt podporí Slovenský investičný holding. Postupne sa tak môžu začať prípravné práce na úsekoch s platným stavebným povolením, najmä na R7 medzi Bratislavou a Holicami.

Koncesná zmluva na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bola uzatvorená 20. mája v Šamoríne. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited so sídlom v Londýne je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Ďalšími členmi sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Koncesionár chce prvú fázu projektu podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020. Súčasťou prvej etapy výstavby sú úseky R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná – Holice a D4 od križovatky Ketelec, kde sa budú R7 a D4 prepájať, cez Ivanku pri Dunaji po Raču. Druhá časť výstavby zahŕňa úseky R7 od križovatky Prievoz v Bratislave na súčasnej D1 po Ketelec a D4 od križovatky Jarovce na D2 po Ketelec vrátane mostnej estakády ponad Dunaj a Jarovské rameno.

Zdroj: Netky.sk

Foto: obchvatbratislavy.sk