Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

S novým model Prius Toyota dosahuje vyššiu úroveň hospodárnosti

Každá nasledujúca verzia modelu Toyota Prius priniesla výrazný pokrok v oblasti znižovania emisií a spotreby paliva, ale žiadna až taký veľký ako nová, štvrtá generácia tohto modelu. Emisie oxidu uhličitého dosiahnu novú najnižšiu úroveň len 70 g/km, pričom priemerná spotreba paliva začína už na 3,0 l/100 km (hodnoty závisia od krajiny predaja a podliehajú konečnej homologácii).

Tieto parametre predstavujú doposiaľ najväčší pokrok dosiahnutý medzi dvomi po sebe nasledujúcimi generáciami od uvedenia pôvodného modelu Prius v roku 1997. Navyše v súlade s odhodlaním automobilky Toyota vyrábať stále lepšie a lepšie vozidlá profituje nový Prius z výrazne vylepšených dynamických vlastností z hľadiska ovládateľnosti, odozvy a zapojenia vodiča.

Pokrok v hospodárnosti

Ústredným motívom koncepcie modelu Toyota Prius vždy bola menšia spotreba paliva a znižovanie výfukových emisií. V rámci tohto nového modelu pristúpila Toyota ku komplexnému konštrukčnému prepracovaniu svojho hybridného systému a vytvorila prevratný aerodynamický dizajn, s ktorým povýši svoju charakteristickú hospodárnosť na novú úroveň.

V dôsledku spomenutých vylepšení predstavuje najnižšia úroveň emisií CO2 v novom modeli len 70 g/km a priemerná spotreba paliva začína už na hodnote 3,0 l/100 km. Pre porovnanie, predchádzajúci model dosahoval emisie 89 g/km a spotrebu 3,9 l/100 km.

Zásadne dôležité pre tento úspech sú zmeny hybridnej pohonnej sústavy, vrátane vývoja 1,8-litrového zážihového motora VVT-i pracujúceho v Atkinsonovom cykle, ktorý ponúka najvyššiu tepelnú účinnosť na svete na úrovni 40 percent. Detailnými úpravami agregátu sa podarilo znížiť trenie a mechanické straty, vďaka čomu je možné získať z každej kvapky paliva viac energie.

V iných častiach systému, vrátane nápravy typu transaxle, elektromotora a jednotky riadenia energie (PCU), došlo k prepracovaniu a úpravám hlavných súčastí v záujme zníženia hmotnosti a zvýšenia účinnosti.

Nový nikel-metal-hydridový (NiMH) akumulátor je teraz kompaktnejší, zároveň sa však vyznačuje vyššou energetickou hustotou, vďaka čomu poskytuje vyšší výkon a aj jeho uloženie do vozidla sa tým uľahčilo – celý sa totiž nachádza pod zadným sedadlom a žiadnym spôsobom nezasahuje do batožinového priestoru.

K celkovému zlepšeniu nového modelu Prius významnou mierou prispela aj aerodynamika. Nižší, štíhly dizajn vozidla je nápadnejší a príťažlivejší, zároveň však aj viac aerodynamicky účinnejší. Automobilke Toyota sa podarilo znížiť súčiniteľ odporu vzduchu (Cd) z 0,25 na súčasných 0,24. Na karosérii aj v oblasti pod podlahou nájdeme drobné detaily, ktoré upravujú prúdenie vzduchu ponad a popod vozidlo, ako aj smerom od neho, čím prispievajú k zníženiu spotreby paliva.

Lepšie jazdné vlastnosti v reálnych podmienkach

Nový model Prius dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 10,6 sekundy. Z 80 na 120 km/h pri predchádzaní na diaľnici zrýchli už za 8,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Výkon nového hybridného systému je 122 koní (DIN)/90 kW, pričom hnacie ústrojenstvo teraz dodáva výkon oveľa príjemnejším spôsobom. Vďaka novej jednotke riadenia energie (PCU) môže systém čerpať viac zo svojej elektrickej energie, čo znamená, že akcelerácia je prirodzenejšia a otáčky motora sa zvyšujú postupne, keď vozidlo naberá rýchlosť.

Štvrtá generácia modelu Prius zároveň ponúka vyššiu praktickosť pri každodennom používaní. Ako prvá totiž prináša možnosť ťahania prívesu, keďže disponuje ťažnou kapacitou 725 kg (v prípade nebrzdeného prívesu).

Vylepšená dynamika vozidla

Okrem zamerania sa na vyššiu hospodárnosť sa Toyota rozhodla venovať rovnaké úsilie vylepšeniu dynamických jazdných vlastností, aby nový Prius priniesol väčšie potešenie z jazdy. Ústredným bodom týchto snáh bolo prvé použitie platformy založenej na architektúre TNGA (Toyota New Global Architecture), ktorá priniesla výrazné zníženie ťažiska vozidla (o 2,5 cm) – čo značným dielom prispelo k zabezpečeniu lepšej ovládateľnosti.

Prínosy novej platformy ďalej umocňuje o 60 % tuhšia karoséria súčasného modelu. Toto zlepšenie sa podarilo dosiahnuť použitím nových techník zvárania a konštrukčných postupov, ako aj strategickým využitím silnej, ale zároveň ľahkej ocele s vysokou pevnosťou.

Nové lichobežníkové zavesenie zadných kolies zaručuje lepšiu ovládateľnosť a stabilitu vozidla, ako aj viac komfortu pre cestujúcich. Vďaka svojmu vyladeniu dokáže zvládnuť zvýšený výkon vozidla znížením bočného nakláňania karosérie a zachovávaním stability pri jazdne v priamom smere. Automobil sa tak rovnako hodí na jazdu po kľukatých cestách, ako aj na diaľnici.

Okrem už spomenutých kvalít ponúka Prius aj lepšiu citlivosť a odozvu škrtiacej klapky, riadenia a bŕzd. Vďaka tomu sa môže pochváliť značne vylepšenou jazdnou dynamikou a väčším potešením z jazdy.

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota