Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

FOTO Rolls-Royce Motor Cars prináša model Serenity

Spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars na tohtoročnom ženevskom autosalóne svetovým médiám predstavila model Serenity – nový štandard autentického, na mieru vyhotoveného automobilového luxusu.

Na dôkaz neúnavnej snahy dizajnérov a remeselníkov pôsobiacich v domove Rolls-Royce Goodwoode „vziať to najlepšie, čo existuje, a ešte to vylepšiť“ zavádza Serenity úplne novú úroveň individualizovaného luxusu aplikovaného na Rolls-Royce Phantom, ktorý jeho majitelia i obdivovatelia považujú „za najlepší automobil na svete“.

Známy výrok Sira Henryho Roycea, „Keď to neexistuje, vytvorte to.“, inšpiroval najnovšiu generáciu dizajnérov tímu Rolls-Royce Bespoke k zamysleniu nad tým, aký úplne nový prístup k luxusu by potešil najnáročnejších ľudí na svete požadujúcich len to najlepšie – teda zákazníkov Rolls-Royce. Pri odpovedi na túto otázku vychádzali z bohatých skúseností spoločnosti Rolls-Royce s používaním najvzácnejších, najkrajších a s prírodou najviac spätých materiálov.

Hodváb je cestou k novej definícii luxusu, poskytujúcou každému majiteľovi akési plátno pre jedinečný dizajn.

Tím Bespoke Design sa inšpiroval honosnými interiérmi Rolls-Royceov, v ktorých sa vozili králi a kráľovné, vládcovia a vládkyne a rôzni svetoví lídri. Keď k tomu pripočítate súčasné trendy nábytkárskeho dizajnu a vzory japonských kráľovských rúch, zistíte, že konštruktéri Rolls-Royce vytvorili skutočne inovatívny, moderný a pokojný interiér.

Model Serenity, symbol autentického moderného luxusu, opätovne využíva najjemnejšiu látku, akú svet pozná, teda hodváb. Jeho interiér tak predčí každý iný luxusný automobil. Tento jedinečný dizajn vynikajúco demonštruje zručnosť, kreativitu a puntičkárstvo odlišujúce Rolls-Royce Motor Cars od konkurentov.

Viac než kedykoľvek predtým tak platí, že Bespoke je Rolls-Royce.

P90174981_lowRes  P90174997_lowRes

Látka v najnovšom Phantome

„Inšpirovali nás úchvatné interiéry elitných vozidiel Rolls-Royce zo začiatku dvadsiateho storočia. O toto dedičstvo v novom, súčasnom šate sme sa rozhodli podeliť s našimi novými zákazníkmi,“ hovorí Giles Taylor, riaditeľ oddelenia dizajnu spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars.

Výber modelu Phantom pre tento projekt bol samozrejmý, no tvorba motívu definujúceho ten najhonosnejší a najmodernejší zo všetkých automobilových interiérov si vyžadovala značnú dávku odbornosti.

Cherica Haye a Michelle Lusby, absolventky odboru textilného umenia na Kráľovskej akadémii umení a Plymouthskej univerzite, spojili svoje sily s oddelením dizajnu Rolls-Royce Bespoke, aby pomohli vytvoriť smerovanie základného motívu tohto úžasného, jedinečného Phantomu.

„Niektoré z najprepracovanejších hodvábnych motívov pochádzajú z Orientu, kde sa rodiny vládcov a bohatých kupcov obliekali do rób z najjemnejších hodvábnych materiálov,“ vraví Lusby.

Vrchol medzi najhonosnejšími dizajnmi týchto odevov predstavuje junihitoe, komplikované, ručne šité „dvanásťvrstvové hodvábne rúcho“, ktoré nosili len príslušníčky japonského kráľovského dvora. Farby a zoradenie vrstiev hrali veľmi dôležitú úlohu. Dostali poetické názvy, ako napríklad„karmínová slivka jari“.

Počas obdobia Edo (1615 – 1868) sa japonskí obchodníci a remeselníci navyše obliekali do nádherných odevov, aby tak dali najavo svoje bohatstvo a dobrý vkus. Oblečenie sa stalo prostriedkom osobnej prezentácie, rovnako ako aj dôležitým indikátorom rastúceho blahobytu a zmyslu pre estetiku.

Nový estetický štýl iki, teda exkluzívna elegancia, viedol ľudí s vycibreným vkusom k zameraniu sa na jemné detaily, zatiaľ čo jednotlivci, disponujúci štýlom aj bohatstvom, nachádzali cestičky, ako obísť zákony zakazujúce určité farby, napríklad červenú, tak, že ich používali na spodné šatstvo či podšívku.

„Zadná časť interiéru Phantomu je tým najpokojnejším a najkrajším miestom, aké existuje. Človek tu cíti, ako čas i okolitý svet plynú mimo neho,“ hovorí Haye. „Táto pohoda nám pripomenula orientálnu tradíciu, podľa ktorej sa vládcovia zvykli utiahnuť do svojich súkromných záhrad, aby sa v samote pod kvitnúcimi stromami mohli ponoriť do vlastných myšlienok. Motív stromov v rozpuku je hlboko zakotvený v kultúre Ďalekého východu a v priebehu storočí sa objavoval na krásnych vzoroch kráľovských rúch. Podľa nášho názoru ide o dokonalé vyjadrenie pokoja a pohody, ideálne sa hodiace do nádherného moderného interiéru vozidiel Rolls-Royce.“ 

P90174939_lowRes P90174985_lowRes

Tvorba interiéru modelu Serenity 

Rovnako ako pri tvorbe každého Rolls-Royce, aj pri zrode modelu Serenity s jeho motívom kvetov dizajnérom pomohol rysovací papier. Na rozdiel od iných Rolls-Royce však siahli aj po bale najjemnejšieho, ručne tkaného hodvábu.

Pri hľadaní jedinečného zvitku pre model Serenity sa tím Bespoke dostal až do čínskeho mesta Suzhou presláveného výrobou výšiviek pre kráľovskú rodinu. Členovia tímu kúpili netkanú hodvábnu priadzu a nechali si ju ručne zafarbiť u čínskych remeselníkov, ktorí sa už celé storočia zaoberajú výrobou nádherného hodvábu.

Potom ju previezli do jednej z najstarších britských tkáčskych dielní v Essexe, kde z nej dali ručne utkať 10 metrov látky – práve toľko totiž treba na potiahnutie interiéru Serenity. Tento proces trval dva dni, teda dve hodiny na meter tkaniny. Nespočetné farby hodvábneho vlákna trpezlivo splietli tak, aby vytvorili tú najkvalitnejšiu látku – každý jej centimeter sa skladá zo 140 vlákien. Výsledkom je dymová zelená farba podkladovej hodvábnej látky.

Jednofarebnú hodvábnu tkaninu potom previezli do Londýna, kde sa motív kvetov navrhnutý dvojicou Haye a Lusby, inšpirovaný dávnymi čínskymi motívmi, začal objavovať pod prstami britských a čínskych remeselníkov vyšívajúcich ich víziu vetvičiek medenej farby a bielych lupeňov.

Na záver bolo ešte potrebné ručne, lupienok po lupienku, namaľovať priamo na hodváb karmínové kvety. Kvôli prepracovaným vzorkám trvala výroba každého dielu centrálnej časti Serenity až 600 hodín.

Podvedomé maľovanie

Výtvarný štýl použitý pri tvorbe vzorky na hodvábe modelu Serenity sa nazýva „podvedomé maľovanie“. Táto technika je známa už po stáročia. Japonskí umelci sa veľmi často venujú jemnému a detailnému zobrazovaniu klasických prírodných motívov, ako sú vetvičky, lístky, kvety, bambus a podobne.

Celý proces je často veľmi zdĺhavý, pretože sa pri ňom ten istý vzor opakuje znova a znova. Účelom opakovania je dosiahnutie dokonalého podvedomého pochopenia prírodných vzorov, až kým ich rovnováhu a jednotlivé vlastnosti autor pozná bez toho, aby na ne musel čo i len pomyslieť.

Pri tvorbe upokojujúceho a zároveň nádherného diela musí byť aj umelec úplne pokojný. Jeho rozpoloženie je veľmi dôležité, pretože ovplyvní rovnováhu a náladu diela. Po dosiahnutí stavu meditácie sa štetec v umelcovej ruke pohybuje akoby sám od seba. A práve vtedy hovoríme o „podvedomom maľovaní“. Pred maľovaním vzorov na hodvábne čalúnenie modelu Serenity bolo preto extrémne dôležité dosiahnuť pokoj duše. Vetvičky museli dýchať životom, pohybom a spontánnosťou, no zároveň i gráciou a pokojom.

P90174991_lowRes P90174983_lowRes P90174982_lowRes

Inšpirujúci model Serenity – najvyšší stupeň luxusu z dielne Bespoke

„Od čias renesancie až po súčasnosť sa významní ľudia obklopujú vzácnymi látkami, napríklad hodvábom, aby zdôraznili svoju moc a spoločenské postavenie, a to tak doma, ako i na cestách,“ vysvetľuje Giles Taylor, riaditeľ oddelenia dizajnu spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars. „Začiatkom 20. storočia, keď luxusné koče nahradili uzavreté vozidlá Rolls-Royce, začali tieto honosné látky cestovať spolu so svojimi majiteľmi v interiéri najdokonalejších vozidiel na svete.“ 

Keď zákazníci s vyberaným vkusom začiatkom 20. storočia presadli z kočiarov ťahaných koňmi do automobilov, mnohí uprednostňovali typ zvaný Sedanca de Ville. Šoféri boli v otvorených kokpitoch naďalej obklopení kožou odolnou voči vplyvu poveternostných podmienok. Cestujúci v uzavretej zadnej časti však uprednostňovali čalúnenie z honosných látok.

Vlastníci áut prestížnych značiek boli ochotní akceptovať automobilovú kožu až po zavedení postupov na jej zjemnenie. Čoraz väčšia dostupnosť umelých textílií pre výrobcov najrozšírenejších automobilov znamenala, že koža začala byť vnímaná ako znak luxusu, pričom najlepšia useň sa stala synonymom absolútneho prepychu. Dnes sa pri výrobe Rolls-Royceov používajú len tie najkvalitnejšie kože.

 „Medzi znalcami na celom svete, vrátane mnohých majiteľov Rolls-Royceov, naďalej pretrváva túžba po najkvalitnejších a najhonosnejších látkach,“ dodáva Taylor. „Myšlienka, že materiály ako hodváb sa prestali používať práve pre svoju jemnosť, nás viedla k tomu, aby sme dokázali viac než akýkoľvek iný výrobca automobilov. Výsledkom je Serenity.“ 

Viac než len hodváb

Tvorba najhonosnejšieho interiéru spomedzi všetkých luxusných áut však, samozrejme, nespočíva len v použití hodvábu. Dizajnéri sa pri tvorbe vyvýšených sedadiel v zadnej časti interiéru inšpirovali modernými nábytkárskymi trendmi, o čom svedčia výrazné okraje zo vzácneho čerešňového dreva známeho ako „Smoked Cherrywood“. Predné sedadlá majú pripomínať miesto šoférov zo začiatku 20. storočia, preto sú odeté do kože v odtieni „arktická biela“.

Dekor Smoked Cherrywood vnáša orientálny námet do celého interiéru. Nachádza sa na i na hornom obložení dverí, čelnej ploche prístrojovej dosky a stredovej konzole Serenity. Dizajnéri však siahli aj po ďalšom nádhernom orientálnom dreve, a to bambuse, ktorý aplikovali sofistikovanou metódou priečneho rebrovania.

Motív kvetov zobrazený na hodvábe ožíva aj prostredníctvom dokonale prepracovanej perleťovej marketérie na obložení zadných dverí. Tú najprv narezali laserom a lupienok po lupienku ručne naniesli na drevo. Perleť vzniká splynutím dvoch látok, minerálnej a organickej. Drobné šesťuholníkové plátky aragonitu, jednej z foriem uhličitanu vápenatého, sa striedajú s vrstvami konchiolínu, flexibilného proteínu vylučovaného niektorými mäkkýšmi.

Rovnaké tematické ladenie nájdeme v priestore pre vodiča, a to v podobe perleťových ciferníkov hodín a prístrojov na palubnej doske Bespoke Serenity. Tieto perleťové ciferníky sú navyše ozdobené sústrednými kružnicami pripomínajúcimi úhľadne pohrabané kamienky v japonských záhradách a tiež ručne vykladané rubínmi, dopĺňajúcimi ručne maľované kvety na hodvábnom čalúnení vozidla.

Absolútny luxus nájdeme aj v batožinovom priestore modelu Serenity, kde sú kožené čalúnenie a koberec tiež ladené vo farbe arktickej bielej.

Čerešničkou na torte sú dva slnečníky s motívom Serenity, pridržiavané koženými príchytkami na spodnej časti veka batožinového priestoru.

P90174990_lowRes P90174989_lowRes P90174993_lowRes

Zvodný a nádherný exteriér

Exteriér modelu Phantom Serenity každého oslní svojím výrazným a vznešeným leskom.

Perleťový lak Bespoke je najdrahšou farbou použitou na jedinom vozidle, akú spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars kedy vyvinula. Zruční remeselníci v sídle Rolls-Royce v Goodswoode ho naniesli v troch fázach, aby dosiahli perleťový efekt. Potom nasledovalo 12 hodín ručného leštenia – ich výsledkom je toto ligotavé majstrovské dielo.

Jemná dvojfarebná linka na karosérii spolu s trojfarebným motívom kvetov naznačujú, čo sa ukrýva v interiéri. Linku na karosérii, zdobiacu exteriér modelu Serenity, naniesol expert spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars, Mark Court, pomocou štetca z veveričej srsti. Táto asymetricky vedená linka vizuálne vyznačuje priestor pre majiteľa i miesto šoféra. Kvietok na pravom zadnom blatníku označuje vstup do zadnej časti interiéru. Linka karosérie siaha až k B-stĺpika.

Bespoke je Rolls-Royce 

Phantom Serenity je najnovším, na mieru vyrobeným príspevkom tímu Bespoke spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars. Predaj na mieru zhotovených vozidiel a modelov radu Bespoke Collection viedol v roku 2014 k celosvetovému nárastu predaja tímu Bespoke o 31 %. Až 85 % vozidiel Rolls-Royce predaných po celom svete bolo prispôsobených individuálnym požiadavkám majiteľov.

Každý Rolls-Royce je jedinečný, ale mnohí zákazníci chcú mať absolútny unikát, a tak požadujú niečo extra. A práve takéto požiadavky patria do náplne práce konštrukčnej divízie Bespoke, v ktorej pracuje kolektív tých najlepších automobilových návrhárov, inžinierov a remeselníkov.

Vďaka tomuto prístupu sú vozidlá Rolls-Royce výnimočné už viac ako sto rokov. Súčasné metódy ich produkcie pripomínajú éru dávno minulú, v ktorej si klienti najprv zakúpili podvozok a motor a následne presne špecifikovali, ako má vyzerať karoséria. Zákazníci pri realizácii svojich požiadaviek úzko spolupracujú s členmi tímu – od tých najmenších detailov až po najodvážnejšie špecifikácie. Ako inšpirácia poslúži čokoľvek, napríklad požiadavka, aby lak dokonale ladil s obľúbeným oblečením, alebo predstavoval zvláštnu kreáciu vypovedajúcu určitý príbeh. Žiaden nápad nezostane nepovšimnutý.

Bespoke je pre svoj nezvyčajný rozsah personalizácie skvostným diamantom na korune toho, čo jedinečná značka Rolls-Royce Motor Cars sľubuje. Bespoke skutočne je Rolls-Royce.

Zdroj: Transservice/BMW Group

Foto: BMW Group

P90174997_lowRes P90174995_lowRes P90174988_lowRes P90174987_lowRes P90174986_lowRes P90174984_lowRes