Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Retardér na voľnobeh znižuje spotrebu paliva

Mnohé nákladné vozidlá disponujú pomocnými brzdami. Zákazníci spoločnosti Scania už takmer dve desaťročia oceňujú výkonný, no pritom plynulý účinok hydraulického retardéra značky Scania. Nielenže zabezpečuje pohodlnú a uvoľňujúcu jazdu, ale prináša aj úsporu, pretože znižuje potrebu bežnej údržby brzdového systému. Retardér teraz prichádza v najnovšej verzii, ktorá umožňuje jeho automatické odpojenie a chod na voľnobeh, keď sa nepoužíva, čo prispieva k úspore paliva. A navyše je ešte výkonnejší než predtým.

Jeden z modelov retardéra Scania je teraz v ponuke v novej verzii (R4100D). Keď retardér nie je aktívny, automaticky sa odpojí a prejde do režimu voľnobehu. Znižuje tak aerodynamické straty, pretože obe lopatkové kolesá, ktoré rotáciou v oleji zabezpečujú brzdnú silu, sú odpojené. Konečná úspora paliva sa bude, samozrejme, líšiť v závislosti od stavu vozovky, no za približný ukazovateľ sa považuje zníženie spotreby v priemere o pol percenta.

Vodič pritom nemusí robiť vôbec nič. Keď je potrebná brzdná sila, voľnobeh sa ihneď vypne a retardér prejde plynule do aktívneho režimu prostredníctvom podobnej synchronizácie ako v prevodovkách značky Scania. Okrem toho, že nepotrebuje žiadnu energiu, retardér na voľnobeh poskytuje tiež vyššiu brzdnú silu – 4 100 Nm namiesto 3 500 Nm – ako aj vyšší brzdný účinok pri nižších otáčkach motora za pomoci vyšších prevodových pomerov.

„Znižovanie spotreby paliva je hlavnou prioritou spoločnosti Scania,“ hovorí Örjan Åslund, ktorý zodpovedá za produktové záležitosti v divízii Scania Trucks. „Retardér na voľnobeh prináša ďalšie úspory, čo prispieva aj k väčšiemu pôžitku z jazdy.“

„Samotný retardér sa aktivuje buď na podnet vodiča – ktorý ho spustí pomocou páky na stĺpiku riadenia alebo ľahkým stlačením brzdového pedála – alebo sa spustí sám, keď tempomat vyžaduje brzdenie,“ hovorí Åslund. „Keď sa retardér nepoužíva, sám prejde do režimu voľnobehu. Zostáva však pripravený v ktorejkoľvek chvíli plynule a okamžite prejsť na výkon s plnou brzdnou silou.“

Nový retardér sa začne dodávať zákazníkom od prvého štvrťroka 2015.

 

Zdroj: Transservice.sk, Scania

Foto: scania.com