Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Prvá elektrifikovaná cesta je tesne pred spustením

Elektrifikovaná cesta pre ťažké nákladné vozidlá vo švédskom vnútrozemí je takmer dokončená. Prvé elektricky poháňané kamióny sa v máji začnú testovať na dva kilometre dlhej dráhe, ktorá sa nachádza na bežnej ceste pri meste Gävle. Projekt je prvý svojho druhu na celom svete.

Na diaľnici E16, ktorá leží neďaleko mesta Gävle vo švédskom vnútrozemí, sú záverečné prípravy pre elektrifikované cesty ťažkých nákladných vozidiel v plnom prúde. Akonáhle bude nadzemné elektrické vedenie natiahnuté na dva kilometre dlhý úsek osadený stĺpmi, bude všetko pripravené pre prvé skúšobné jazdy elektricky poháňaných nákladných vozidiel Scania, ktoré sú vybavené pantografmi, podobne ako nám dobre známe trolejbusy a električky.

„Po dvoch rokoch nepretržitého testovania, chceme demonštrovať potenciál prevádzky ťažkých vozidiel bez použitia fosílnych palív za pomoci elektrifikácie,“ hovorí Anders Berndtsson, stratég divízie pre výskum a inováciu švédskeho dopravného úradu Trafikverket, ktorý je jedným z hlavných sponzorov projektu.

Každý kamión v rámci projektu bude poháňaný cez zberač elektrického prúdu namontovaný na ráme kabíny. Tieto pantografy sú pripojené k nadzemnému vedeniu, ktoré sa nachádza nad pravým pruhom testovacej cesty. Pre väčšiu flexibilitu budú kamióny vybavené aj elektrickým hybridným pohonom vyvinutým spoločnosťou Scania.

Krása tohto systému spočíva v tom, že umožňuje nákladným vozidlám jazdiť ako elektrické vozidlá, keď sa nachádzajú na elektrifikovanej ceste, alebo ako hybridné vozidlá v prípade bežných ciest. Na rozdiel od staromódnych mestských trolejbusov, možno pripojiť aj odpojiť ťahač od elektrického vedenia kedykoľvek počas jazdy.

Mimo elektrifikovanej cesty je vozidlo poháňané spaľovacím motorom alebo elektromotorom na batérie. To isté platí, keď chce vodič predbiehať iné vozidlo, ktoré sa tiež nachádza na elektrifikovanej ceste.

„Pri predbiehaní je zberač odpojený a nákladné auto sa správa ako klasický hybrid,“ hovorí Christer Thoren z oddelenia Hybrid Systems Development spoločnosti Scania. „Keď predbehnete vozidlo, vrátite sa do svojho jazdného pruhu, automaticky sa znova pripojíte k vedeniu a pokračujete v jazde na elektrinu.“

Táto technológia známa ako vodivý elektrický prenos, bola vyvinutá firmou Siemens, ktorá v spolupráci so spoločnosťou Scania vykonávala početné skúšky na elektrických vysokozdvižných vozíkoch. Tieto skúšky sa od roku 2013 vykonávali vo výskumnom stredisku neďaleko Berlína.

Nákladné automobily poháňané elektrinou sú oproti agregátom na fosílne palivá schopné znížiť emisie o 80 až 90 percent a spotrebu energie o 50 a viac percent.

„Ak všetko pôjde podľa plánu, čoskoro uvidíme viac elektrifikovaných úsekov najmä na diaľniciach, kde je veľká premávka,“ hovorí Thoren. „V Nemecku je naozaj veľký záujem o zavedenie tejto technológie na diaľniciach. Hlavným dôvodom je, že elektrifikovaná diaľnica výrazne prispeje k zníženiu dnešných emisií.“

Jedným zo švédskych národných cieľov je zaviesť do roku 2030 vozidlový park, ktorý bude úplne nezávislý na fosílnych palivách. Prechod celého spoločenstva na nefosílne palivá by sa tak mal uskutočniť do roku 2050. Tieto ciele inšpirovali celý projekt elektrifikovaných ciest.

„Dúfame, že test ukáže funkčnosť elektrifikovaných ciest a že z technického hľadiska bezpečne pracujú v spojení s inými druhmi dopravy,“ hovorí Berndtsson. „Hlavným prínosom projektu je, že sme urýchlili proces elektrifikovaných ciest. Získame tak veľmi dobrý základ pre rozhodovanie o tom, ako vyriešiť problém emisií oxidu uhličitého z nákladných vozidiel.“

Zdroj: Transservice/Scania

Foto: Scania