Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Nová Toyota Aygo prichádza na slovenský trh

Spoločnosť TOYOTA MOTOR SLOVAKIA zverejnila koncom minulého týždňa v holandskom Rotterdame detaily o spustení predaja novej generácie vozidla Toyota Aygo na trhu v Slovenskej republike. Oficiálny začiatok predaja je plánovaný na 1. augusta. Nová generácia tohto mestského kompaktného modelu prináša do segmentu A okrem iného unikátny dizajn, vysokú mieru personalizácie, úplne novej technológie, nízke náklady na prevádzku a tradičnú kvalitu značky Toyota. Keď sa v roku 2005 objavila prvá generácia modelu AYGO, sprevádzali ju veľmi vysoké očakávania. Nielenže išlo o prvý model značky Toyota v kategórii kompaktných mestských vozidiel, ale bol to zároveň výsledok nového spoločného podnikania so spoločnosťou PSA, v rámci ktorej sa vyvíjali automobily špeciálne pre Európu a vyrábali sa v novej továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) v českom Kolíne.

Hlavnou výzvou pri vytváraní modelu AYGO bolo prilákať mladých, mestských zákazníkov a obohatiť značku Toyota o nové emócie a väčšiu hravosť.
Počas celej svoje existencie si model AYGO dokázal zachovať potrebnú sviežosť, a to vďaka každoročnému uvádzaniu nových farieb, pravidelným špeciálnym edíciám na lokálnych trhoch a výrazným aktualizáciám produktov v rokoch 2008 a 2012.

Celkový objem predaných vozidiel na úrovni 760 000 kusov, počet získaných zákazníkov a hodnotenia vernosti značke výrazne prevyšujúce výsledky priemerného vozidla triedy miniautomobilov svedčia o tom, že pôvodný model AYGO dosiahol veľmi dobré výsledky a dokázal splniť príslušné očakávania.

Nová Toyota AYGO – jedinečný vstup do segmentu A
• Pozoruhodný dizajn inšpirovaný kultúrou japonskej mládeže
• Unikátne možnosti prispôsobenia
• Nový multimediálny systém x-touch

Nový model AYGO vychádza z odhodlania Akia Toyodu vyrábať lepšie vozidlá, ktoré ponúkajú ešte viac potešenia z jazdy. Stavia na prednostiach súčasného modelu AYGO, medzi ktoré patrí pútavý dizajn, radosť z jazdy a časté osvieženie modelovej ponuky o nový, hravejší rozmer. Dizajnový motív nového modelu AYGO dostal pomenovanie „J-Playful“, ktoré odkazuje na kultúru súčasnej japonskej mládeže, obľubujúcu výrazné a priamočiare tvary a formy. Všetky rozhodnutia týkajúce sa štýlu a konštrukcie nového modelu AYGO, od ikonického nového dizajnu prednej časti v tvare písmena X až po široké spektrum možností prispôsobenia, cielene zohľadňujú faktor zábavnosti.

„Mojou hlavnou motiváciou bolo vytvoriť automobil, do ktorého by sa ľudia zamilovali,“ povedal David Terai, hlavný konštruktér nového modelu AYGO. „Obľúbenosť vozidiel segmentu A už tradične vychádza z ich praktickosti a kompaktných rozmerov, ako aj z nízkej ceny. Veľmi často však pre zákazníka nie sú lákavé. Prvky, ktoré rozhodujú o tom, či vozidlo naozaj chcete, ktoré vás pri zvažovaní kúpy nútia znova a znova vziať do rúk konkrétnu brožúru, sú v ich prípade dosť ochudobnené. Dizajn stojí až na druhom mieste a neponúkajú ani dostatok výbavy, z ktorej by sa dalo vyberať.“ „Plánovači, dizajnéri i konštruktéri vozidiel ako by sa zhodli na tom, že vodiči malých vozidiel beztak netrávia veľa času za volantom, a preto im nebude prekážať robiť kompromisy. Jednoducho neverím, že je to naozaj pravda. Som presvedčený, že aj títo vodiči, ako hociktorí iní, chcú auto, na ktoré by mohli byť hrdí, a rozhodol som sa, že práve takéto vozidlo vytvorím.“

Tento prístup vysvetľuje, prečo nové AYGO stavia na tradíciách prvej generácie modelu, ktorá už urobila prvý krôčik k odmietnutiu tohto klasického a základného stereotypu o segmente miniautomobilov. Napriek kompaktným rozmerom sa môže pochváliť pozoruhodným vzhľadom s dynamickými a dômyselnými, ale aj hravými líniami. Tento dizajn núti ľudí vybrať si a určite sa nebude páčiť každému. A David Terai tvrdí, že práve to bol jeho zámer.

„Ak chcete vybudovať emocionálne puto medzi zákazníkom a určitým dizajnom, musíte sa zmieriť s tým, že každému sa páči niečo iné,“ vysvetľuje. „A na preplnenom trhu je lepšie ponúkať dizajn, do ktorého sa polovica ľudí bezhlavo zamiluje, ako taký, voči ktorému nikto nič nenamieta. Preto chce nové AYGO vytŕčať z davu.“

A darí sa mu to. Interiér i exteriér boli koncipované tak, aby umožňovali široké spektrum rôznych vyhotovení. Vďaka tomu ponúka nové AYGO nielen potešenie z jazdy, ale aj možnosť prispôsobiť si ho vlastnému štýlu. A každá z jeho výsledných osobností dokáže osloviť určitý vkus.

Viac ako 10 súčastí vozidla sa dá jednoducho nahradiť dielom inej farby alebo vyhotovenia, vďaka čomu si zákazníci môžu vytvoriť svoje vlastné AYGO. Inteligentná konštrukcia a dôkladne premyslená stratégia montáže zaručujú, že každé takéto prispôsobenie bude cenovo dostupné a jednoduché, aby cena aj termín dodania zodpovedali požiadavkám segmentu A.
Pobyt na palube sa skvalitnil vďaka väčšiemu priestoru v kabíne a množstvu inovatívneho vybavenia zodpovedajúceho životnému štýlu mladšej zákazníckej základne, o ktorej sa predpokladá, že nové AYGO prijme s nadšením. Najvýraznejším príkladom tohto prístupu je multimediálny systém „x-touch“. Pomocou jeho 7-palcovej plnofarebnej dotykovej obrazovky možno ovládať množstvo palubných systémov, zatiaľ čo vďaka rozhraniu MirrorLink na pripojenie smartfónu sa vozidlo ľahko stane prirodzenou súčasťou rušného on-line života, ktorý väčšina z nás v súčasnosti vedie.

Nové AYGO je vybavené vylepšenou verziou oceneného trojvalcového 1,0-litrového zážihového motora VVT-i. Tento pozoruhodný agregát od automobilky Toyota, ktorý je stále jedným z najľahších motorov vo svoje triede, sa podrobil početným úpravám s cieľom zvýšiť výkon a ponúknuť najnižšiu spotrebu paliva a emisie CO2 v danej kategórii vozidiel.

Teraz, keď nové AYGO čaká na svojich prvých zákazníkov, je hlavný konštruktér David Terai šťastný: „Chcel som sa vyhnúť tradičným kompromisom segmentu A a vytvoriť niečo, na čo by som mohol byť právom hrdý. Keď sa na toto auto pozriem teraz, musím sa usmievať a srdce mi poskočí. Cítim, že sa mi to podarilo.“ Predstavuje nádej pre Toyotu, že pri úsmeve sa to neskončí a že nové AYGO prinesie vodičom aj pasažierom bezhraničné potešenie za jazdy.

2014_AYGO_DPL_STAT_10__mid

DIZAJN A MOŽNOSTI PRISPÔSOBENIA
• Dizajnový motív „J-Playful“ inšpirovaný kultúrou súčasnej japonskej mládeže
• Možnosti prispôsobenia tvoria neoddeliteľnú súčasť dizajnu nového modelu AYGO
• Kompaktné rozmery exteriéru v kombinácii s maximálnou kapacitou kabíny a batožinového priestoru
• Cenovo dostupné možnosti prispôsobenia umožňujú zákazníkom vytvoriť si svoje vlastné AYGO, a to aj po niekoľkých rokoch vlastníctva

Hravý dizajn J-Playful
Nové AYGO vás má svojím dizajnom zvádzať. Jeho dizajnový motív označovaný ako „J-Playful“ čerpá inšpiráciu z kultúry súčasnej japonskej mládeže, ktorá uprednostňuje výrazné a priamočiare tvary a formy. „Hrdosť z vlastníctva pochádza v prvom rade z dizajnu,“ hovorí hlavný dizajnér Nobuo Nakamura. „Zakaždým, keď sa pozriete na svoje nové vozidlo zaparkované pred domom, chcete cítiť istotu, že ste sa rozhodli správne. Preto sme nepristúpili na žiadne kompromisy z hľadiska dizajnu.“ Základnou požiadavkou prevažne mestských zákazníkov nového modelu AYGO boli kompaktné rozmery. Celková dĺžka sa zvýšila o 25 mm na celkových 3 455 mm, čím si AYGO zachovalo najmenšie rozmery v príslušnej triede vozidiel. Napriek zväčšeniu priestoru nad hlavami predných pasažierov o 7 mm sa podarilo znížiť výšku vozidla o 5 mm v záujme dobrých aerodynamických vlastností. A rozchod kolies prednej aj zadnej nápravy sa rozšíril o 8 mm, čím sa zlepšila stabilita vozidla.

Zovňajšok vozidla je síce kompaktný a hravý, ale vyžaruje z neho aj istá mohutnosť. V žiadnom prípade nejde o náhodu, ako dodáva Nakamura. „Navrhovanie kompaktného vozidla, ako je toto, nie je vôbec jednoduché. Chcete, aby ho ľudia milovali, ale zároveň si v uliciach mesta musí vedieť obhájiť svoje miesto. Preto musí vyzerať pevne a silno, zastať si svoj priestor a na ceste sa nestratiť.“ Táto pevnosť je výsledkom silnej jednoliatej konštrukcie, ktorá zabezpečuje celkovú plnosť dizajnu. Koncepciu sme založili na rozpínaní mäkkého objektu v rámci tejto tuhej štruktúry, a tým sme vozidlu dodali hravý charakter. Presahovaním cez takúto tvrdú schránku vznikajú zlomové línie a formuje sa nápadná grafika prednej časti modelu AYGO pripomínajúca písmeno X. Tá sa tiahne smerom do strán pozdĺž karosérie a obsahuje všetky kľúčové komponenty vozidla, ako je horná a dolná mriežka chladiča, predné svetlomery, svetlá do hmly, ako aj zrkadlá a bočné okná.
„V záujme zachovania integrity tohto dizajnu sme museli urobiť niekoľko ťažkých rozhodnutí,“ hovorí Nakamura. „Napríklad, ak mali byť svetlomety dostatočne úzke, aby sa vošli do grafického riešenia v tvare X, museli sme použiť projekčnú technológiu. V segmente A je to dosť výnimočné, lebo tu výrobcovia uprednostňujú lacnejšie a väčšie svetlá reflektorového typu. Ide o dobrý príklad toho, ako často sme odmietli robiť kompromisy, aby sme nakoniec vytvorili lepšie vozidlo.“  Táto výrazná grafika v tvare písmena X zároveň tvorí východisko pre ďalšie možnosti prispôsobenia exteriéru, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnu nového modelu AYGO.

Pri pohľade zboku vidno, že bola znížená strecha a čelný panel sa posunul viac dopredu. V dôsledku toho sa dopredu posunulo aj ťažisko kabíny, čo vozidlu dodalo stabilnejší, dopredu naklonený postoj. Tento dojem ďalej umocňuje šikmá línia okien, končiaca zadnými kombinovanými svetlami, ktoré sa tiež nakláňajú dopredu. Samotná strecha sa vyznačuje novým pagodovitým profilom a jej súčasťou je aj zabudovaný zadný spojler, ktorý zlepšuje aerodynamiku vozidla. Tvar bočného presklenia sa v prípade troj- a päťdverových verzií odlišuje, pričom pri päťdverových sa grafika okien rozširuje až do zadných kombinovaných svetiel a dodáva vozidlu dojem dĺžky vhodnej pre 5-dverové vozidlo. Zadná časť nového modelu AYGO kopíruje stvárnenie predného dizajnu. V tomto prípade tvoria dvere batožinového priestoru a spodná časť nárazníka prelomové línie, ktoré predeľujú jednoliaty povrch vozidla. Kombinované svetlá sú zasadené do šesťuholníkových dverí batožinového priestoru a horná časť nárazníka sa rozširuje do výrazne vystupujúcich oblúkov kolies, ktoré vozidlu dodávajú široký a stabilný postoj.

2014_AYGO_DPL_DET_09__mid

Komfort v kabíne
Hlavný motív vnútorného dizajnu tvorí lichobežníková stredová konzola, ktorej dizajn sa odráža v celej kabíne na rôznych prvkoch, ako napríklad na vetracích otvoroch, obložení dverí a okolí radiacej páky. Konzola podopiera širokú palubnú dosku s matnou antireflexnou povrchovou úpravou, ktorú lemujú úzke predné stĺpiky zvyšujúce viditeľnosť smerom dopredu. Prístroje sa vyznačujú sústredným kruhovým dizajnom meračov, ktoré sú neustále podsvietené. V ich strede sa vyníma multiinformačný displej s veľkým písmom, zaručujúcim optimálnu čitateľnosť údajov. Rovnako ako exteriér, aj mnoho prvkov interiéru je možné individuálne prispôsobiť. „Veľa sme pracovali na ergonómii,“ hovorí hlavný konštruktér David Terai. „S ohľadom na mladších zákazníkov, ktorí sa upriamujú na tento segment, sme znížili sklon volantu z 28 na 26,6 stupňa, ako aj vzťažný bod bedrového kĺbu na predných sedadlách o 10 mm a sedadlo vodiča sme vybavili možnosťou výškového nastavenia. Vďaka tomu by ste nemali mať problém nájsť si vhodnú polohu za volantom.“ Napriek zachovanému rázvoru 2 340 mm sa podarilo predĺžiť priestor pre cestujúcich o 9 mm, pričom lakťové opierky širšie o 20 mm dodatočne zvyšujú pohodlie na predných sedadlách. Navyše sa objem batožinového priestoru zvýšil o 29 litrov na celkových 168 litrov a zlepšil sa aj prístup vďaka rozšíreniu otvoru medzi hranou batožinového priestoru a operadlami zadných sedadiel o 75 mm.

Vytvorenie vlastného vozidla: inteligentné možnosti prispôsobenia
Prostredníctvom komplexnej ponuky jednoduchých, cenovo dostupných a rýchlo realizovateľných úprav si zákazníci môžu svoje nové AYGO prispôsobiť podľa vlastného vkusu. „To bolo pre mňa obzvlášť dôležité,“ povedal hlavný konštruktér David Terai. „V prvom rade preto, lebo zákazníci si už zvykli na široký výber farieb a vyhotovení pri väčšine svojich nákupov, a je najvyšší čas, aby sa tomu prispôsobil aj automobilový priemysel. A po druhé preto, lebo možnosť vytvoriť si vo veľkej miere svoje vlastné AYGO je kľúčom k atraktivite, ktorú som chcel dosiahnuť. Vedomie, že vaše vozidlo je určitým spôsobom jedinečné, mu vo vašich očiach pridáva na hodnote.“
Navzájom vymeniteľné súčasti exteriéru (maska chladiča v tvare písmena X, vložka zadného nárazníka, ozdobné obloženie predného blatníka a zliatinové disky kolies) a interiéru (prístrojová doska, stredová konzola, vetracie otvory, hlavica a okolie radiacej páky) možno jednoducho vymeniť za krátky čas, a to dokonca aj po niekoľkých rokoch vlastníctva.

2014_AYGO_DPL_INT_03__mid

Koncept
Veľkou výzvou bolo zachovať prehľadnú a jednoducho štruktúrovanú ponuku pre zákazníka. Z toho dôvodu sme možnosti prispôsobenia založili na 4 pilieroch: rozmanitosti, jednoduchosti, cenovej výhodnosti a dostupnosti. Vďaka priamočiarej ponuke 3 stupňov výbavy, 2 špeciálnych edícií vozidla (ktoré sa budú pravidelne opakovať), ako aj 2 exteriérových a interiérových balíkov zákazník získa jasný prehľad o palete možností, ktoré im táto jednoduchá štruktúra úprav ponúka pri vytváraní vozidla svojej voľby. Tento štruktúrovaný prístup zaručuje dodanie nového upraveného modelu AYGO v krátkom čase bez ohľadu na osobné preferencie zákazníka a konkrétne úpravy zovňajška a kabíny.

Stupne výbavy
Štandardné vybavenie nového modelu AYGO je veľmi štedré. Všetky vozidlá štandardne ponúkajú audiosystém s rádioprijímačom AM/FM a konektormi USB a AUX, denné prevádzkové svetlá (DRL) typu LED, systém riadenia stability vozidla (VSC) a asistenta rozjazdu do kopca. Vybavenie „x-play“ je ústredným prvkom stratégie odstupňovania výbavy v novom modeli AYGO. Táto verzia je východiskom pre všetky zákaznícke úpravy a zároveň tvorí základ špeciálnych edícií „x-cite“ a „x-clusiv“. Štandardnou súčasťou exteriéru je maska chladiča v tvare písmena X s klavírnym čiernym povrchom a súprava 15-palcových oceľových diskov kolies. Štandardné vybavenie kabíny zasa zahŕňa ovládacie prvky audiosystému namontované na koženom volante, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a nastaviteľný obmedzovač rýchlosti. Štandardný audiosystém modelu AYGO nahrádza multimediálny systém x-touch s dotykovým displejom, zadnou kamerou a rozhraním MirrorLink na pripojenie smartfónu. Štýlová verzia „x-wave“, vybavená veľkou plátennou strechou a 15-palcovými zliatinovými diskami so striebornou úpravou, tvorí najvyšší stupeň výbavy nového modelu AYGO. V interiéri nájdeme vkladané detaily vo farbe karosérie a čiastočne kožené sedadlá. Ponuku výbav uzatvára základný stupeň „x“. Obsahuje všetko štandardné vybavenie nového modelu AYGO a vyznačuje sa matnou čiernou povrchovou úpravou masky chladiča, ako aj 14-palcovými oceľovými diskami kolies.

2014_AYGO_DPL_INT_01__mid   2014_AYGO_DPL_INT_06__mid

Balíky
Zákazníci, ktorí chcú svojmu novému vozidlu AYGO dodať nádych výnimočnosti, sa môžu rozhodnúť pre jeden z exteriérových alebo interiérových balíkov. Jeden exteriérový balík umožňuje zákazníkom zmeniť farbu masky chladiča v tvare X a vložky zadného nárazníka. Ďalší zahŕňa nálepky zvýrazňujúce spodnú časť vozidla vpredu, vzadu aj na stranách. Prostredníctvom interiérových balíkov možno zmeniť farbu vetracích otvorov a okolia radiacej páky, prípadne povrchovú úpravu prístrojovej dosky, stredovej konzoly a okolia radiacej páky.

Špeciálne edície
Edícia „x-cite“ s oranžovým odtieňom karosérie Pop Orange, klavírnymi čiernymi detailmi a 15-palcovými zliatinovými diskami kolies s dvojitými lúčmi a lesklým čiernym povrchom vystupuje ako „enfant terrible“ nového modelového radu AYGO. Ako najextrovertnejší variant dodáva modelovému radu športový charakter. Edícia „x-clusiv“ dodáva novému modelu AYGO dodatočnú úroveň dômyselnosti kombináciou čiernej farby laku karosérie Midnight Black a chrómovaných detailov.

JAZDNÉ VLASTNOSTI
• Nová verzia oceneného 1,0-litrového zážihového motora VVT-i od spoločnosti Toyota
• Manuálna prevodovka alebo automatizovaná manuálna prevodovka „x-shift“
• Výnimočne úsporná spotreba na úrovni 4,1 l/100 km a emisie CO2 len 95 g/km
• Tuhšia karoséria a vyladené systémy zavesenia kolies a riadenia v záujme lepších jazdných vlastností
• Vyšší jazdný komfort pri každodennom jazdení v meste

Nový model AYGO bol skonštruovaný tak, aby zákazníkom ponúkal nielen najnižšiu spotrebu paliva vo svojej triede, ale aj viac pohodlia, tichšie prostredie v kabíne a predovšetkým viac potešenia z jazdy. Maximálne zvýšenie účinnosti spaľovania sa podarilo dosiahnuť kombináciou podstatných vylepšení motora, doplnením systému recirkulácie výfukových plynov, znížením hmotnosti karosérie a optimalizovaním prúdenia vzduchu.

Tuhšia karoséria, lepšie aerodynamické vlastnosti a precízne vyladené systémy zavesenia kolies, riadenia a prevodovky spoločne zvyšujú stabilitu vozidla Toyota AYGO a pohodlie počas jazdy, ako aj jeho ovládateľnosť a odozvu na podnety vodiča, čím pozdvihujú potešenie z jazdy do úplne nových výšin. A komplexné opatrenia v oblasti hlučnosti, vibrácií a tvrdosti (NVH) navyše zaručujú tichšie prostredie v kabíne. „Vodiči modelu AYGO nám prezradili, že sa im páči športové vrčanie 1,0-litrového motora,“ uviedol hlavný konštruktér David Terai. „Niekedy však mali pocit, že automobil je príliš hlučný. Preto sme sa zamerali na utlmenie hluku motora a kolies pri kontakte s vozovkou, no zároveň sme chceli zachovať charakteristický zvuk motora a dokonca ho aj mierne doladiť.“

MAXIMÁLNA ÚČINNOSŤ SPAĽOVANIA
Inteligentný motor, ktorý má charakter
Žiadna iná skupina motoristov nie je taká verná zážihovému motoru ako práve zákazníci segmentu A, ktorí si ho vyberajú až v 90 % prípadov. Nový model AYGO, vybavený kompletne prepracovanou verziou oceneného trojvalcového motora od spoločnosti Toyota, totiž poskytuje ideálnu rovnováhu medzi odozvu a účinnosťou, ktorú vyžadujú. „Chceli sme zvýšiť výkon a zároveň znížiť spotrebu,“ vysvetľuje hlavný konštruktér David Terai. „V segmente A sú prevádzkové náklady rozhodujúce – zákazníci nie sú ochotní platiť veľa za palivo. Zároveň sme sa však nechceli uchýliť k nákladným technológiám na znižovanie spotreby, pretože tým by sa cena vozidla výrazne zvýšila. Našou úlohou teda bolo nájsť relatívne jednoduchý, ale zároveň šikovný spôsob, ako plánovaný cieľ dosiahnuť.“ To je aj dôvod prečo je zoznam vylepšení tohto 3-valcového 12-ventilového motora s objemom 998 cm3, rozvodom DOHC a variabilným časovaním ventilov VVT-i, pri ktorých sme sa zameriavali na zvýšenie účinnosti spaľovania, zníženie trecích strát a optimalizáciu výfukového systému v záujme zníženia emisií, taký dlhý.

V prvom rade sa zdokonalila charakteristika spaľovania motora. Kompresný pomer sa zvýšil z 11,0 : 1 na 11,5 : 1. Spaľovacia komora teraz disponuje lepším chladením vďaka použitiu nových zapaľovacích sviečok a silné vírenie vzduchu v nasávacom kanáli zabezpečuje optimálne premiešanie paliva a vzduchu vo valci. Vstrekovanie oleja sa podarilo zdokonaliť pridaním novej piestovej dýzy a navyše sa optimalizoval aj program variabilného časovania ventilov. Vďaka týmto vylepšeniam motor teraz dosahuje maximálnu tepelnú účinnosť 37 %, čo je najviac v danej triede vozidiel. Ďalej sa podarilo znížiť trecie straty zavedením rozvodovej reťaze s nízkym trením a automatickým napínačom. Na zdvíhadlách ventilov sa zasa použila povrchová vrstva z diamantového uhlíka (DLC). Zabezpečili sme tým dokonale hladkú kontaktnú plochu s nižšou mierou trenia. Zavedenie dvojkomorovej olejovej vane navyše prispelo k zníženiu vnútorného odporu, pretože olej sa vďaka tomu rýchlejšie zohrieva. Do vozidla sme okrem toho namontovali aj hlavu valcov so zabudovaným zberným výfukovým potrubím a samotný výfukový systém sme optimalizovali použitím systému recirkulácie výfukových plynov a 0,7-litrového katalyzátora. Výkon motora sa zvýšil na 51 kW (69 k DIN) pri 6000 otáčkach za minútu. Výstupný krútiaci moment sa podarilo výrazne zvýšiť až na 95 Nm pri 4300 otáčkach za minútu, pričom krútiaci moment 85 Nm je teraz k dispozícii už pri 2000 otáčkach za minútu. Nová Toyota AYGO zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,2 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h. Štandardná verzia dosiahla zníženie spotreby paliva zo 4,4 na 4,1 l/100 km, čo zodpovedá zníženiu emisií CO2 o 7 g/km na hodnotu 95 g/km. Počas všetkých uvedených úprav sme kládli veľký dôraz na to, aby sa zachoval svižný charakter motora. Stále sa ochotne roztočí do vysokých otáčok a hoci sa zlepšila zvuková izolácia, jeho charakteristický športový a dôsledne vyladený zvuk stále počuť, keď pracuje naplno.

Prevodovka x-shift
Prevodovka x-shift je v novom modeli AYGO dostupná za príplatok. Táto značne vylepšená automatizovaná manuálna prevodovka nemá spojkový pedál, disponuje režimom plnoautomatického radenia a využíva ovládanie počítačom na synchronizáciu motora, spojky a prevodového ústrojenstva v záujme rýchleho a presného radenia. Prevodové pomery boli upravené s cieľom dosiahnuť rovnováhu medzi potešením z jazdy a spotrebou paliva.
Voľba režimu E (jednoduchý režim), M (manuálny režim) alebo R (spätný chod) umožňuje vozidlu plynulo sa rozbehnúť pomalou rýchlosťou ako v prípade klasickej automatickej prevodovky. V režime E systém volí vhodný prevodový stupeň podľa plynového pedála, rýchlosti vozidla a jazdných podmienok. Prevodovka x-shift nového modelu AYGO disponuje aj funkciou podradenia „kick-down“, ktorá je štandardnou súčasťou automatických prevodoviek. Navyše je možné systém dočasne vyradiť pomocou radiacich páčok namontovaných na volante. Keď vodič zvolí režim M, môže manuálne radiť prevodové stupne buď pomocou samotnej radiacej páky, alebo pomocou páčok na volante. Nové AYGO vybavené prevodovkou x-shift dosahuje spotrebu paliva 4,2 l/100 km a produkuje emisie CO2 len na úrovni 97 g/km.

2014_AYGO_DPL_DET_14__mid

Opatrenia na zníženie hmotnosti
Rozsiahle využitie vysokopevnej ocele na celej karosérii, vrátane pridania plechov s pevnosťou 590 MPa a 980 MPa, nielen zvyšuje konštrukčnú pevnosť, ale zároveň znižuje hmotnosť. Nové AYGO profituje z vonkajších panelov s nízkou hmotnosťou. Nová kapota, strecha, predný blatník a bočné vonkajšie panely prispievajú k zníženiu hmotnosti o 2,5 kg v prípade 5-dverových verzií a o 2,7 kg v prípade 3-dverových verzií. Spolu tieto konštrukčné opatrenia týkajúce sa karosérie a vonkajších panelov prispievajú k celkovému zníženiu hmotnosti o zhruba 12 kg v porovnaní s rovnakými komponentmi vyrobenými z bežnej ocele.

Optimalizácia prúdenia vzduchu na zníženie odporu
Značné úsilie sme venovali aj aerodynamickým vlastnostiam vozidla s cieľom ďalej zvýšiť účinnosť paliva. Jedným z opatrení bola optimalizácia prúdenia vzduchu ponad všetky časti karosérie a s tým súvisiace zníženie odporu vzduchu. V prednej časti vozidla sme nárazník, kapotu a čelné sklo skonštruovali tak, aby sa dosiahlo priamočiarejšie prúdenie vzduchu ponad aj popod karosériu. Optimalizovaný tvar strechy v štýle dvojitej bubliny, integrovaného strešného spojlera a zadných kombinovaných svetiel zabezpečuje odtŕhanie prúdu vzduchu od strechy a bokov vozidla, čím pomáha znižovať tvorbu turbulencií za vozidlom. Hrany oblúkov zadných kolies smerujú prúd vzduchu pod vozidlo a použitím štvorsmerového potrubia sa optimalizuje prúdenie vzduchu do motorového priestoru. V dôsledku toho sa podarilo znížiť koeficient aerodynamického odporu nového modelu AYGO z Cd 0,30 na Cd 0,29.

LEPŠÍ JAZDNÝ KOMFORT A VIAC POTEŠENIA Z JAZDY
Pevnejšia karoséria
Pevná konštrukcia karosérie je predpokladom pre vytvorenie stabilného základu pre prepracovanie a doladenie systému zavesenia kolies a riadenia nového modelu AYGO. Na tento účel sme výrazne zvýšili počet zvarových bodov o 119 na celkových 544. Toto zvýšenie sa týka častí karosérie, ktoré ovplyvňujú jazdný výkon, ako je panel kapoty pod čelným sklom a prístrojový panel, otvory predných a zadných dverí, podbehy kolies, otvor batožinového priestoru a spodný panel vzadu. Okrem toho sa zvýšila pevnosť podvozka v zadnej časti vozidla použitím podlahovej výstuže s hrúbkou 2,3 mm oproti pôvodnej s hrúbkou 1,2 mm. Uvedené opatrenia spoločne zabezpečujú citeľné zlepšenie odozvy pri zatáčaní, zvýšenie citlivosti riadenia a priľnavosti zadných kolies, vďaka čomu dokáže nové AYGO rýchlejšie a presnejšie reagovať na podnety vodiča, ktorý si tak môže vychutnať svižnejšiu jazdu a viac potešenia za volantom.

Zlepšené aerodynamické vlastnosti
Ako sme podrobnejšie uviedli v časti o optimalizácii prúdenia vzduchu, komplexné opatrenia týkajúce sa aerodynamických vlastností modelu AYGO spoločne vytvárajú prítlačné sily, ktoré zvyšujú stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach a pri priamočiarej jazde. Stabilitu vozidla navyše zvyšujú aj stabilizačné aerodynamické lamely doplnené do montážneho panela vonkajších spätných zrkadiel a krytu zadných kombinovaných svetiel.

Vyladené systémy zavesenia kolies, riadenia a prevodovky
Úprav sa dočkalo aj množstvo prvkov osvedčeného systému zavesenia predných kolies so vzperami MacPherson a zadného zavesenia s torznou tyčou, ktoré boli vyladené tak, aby poskytovali lepší jazdný komfort bez negatívneho vplyvu na ovládateľnosť a odozvu. Na prednej náprave sme prepracovali spodné ramená, hlavy uloženia ložiska kolesa a horné opory a vyladili vinuté pružiny a tlmiče, čo spoločne prispelo k plynulej jazde a väčšiemu pohodliu. Zároveň sa zvýšila tuhosť stabilizátora a tým aj tuhosť pri nakláňaní, čo je zárukou pohodlnejšej jazdy bez ohrozenia jazdných vlastností modelu AYGO.
Na zadnej náprave sme zasa vyladili vinuté pružiny a tlmiče a použili rúrkovú konštrukciu torznej tyče namiesto plochej. Prepracovaný systém zavesenia kolies tak vďaka zníženiu hmotnosti o 3,3 kg ponúka väčší jazdný komfort, vyššiu stabilitu a lepšiu ovládateľnosť.Prepracovaný elektrický posilňovač riadenia (EPS) zaručuje plynulejšie a precíznejšie riadenie. Použitím väčšieho elektromotora sa podarilo zvýšiť lineárnosť riadenia o 14 %, čím sa dosahuje aj rýchlejšia odozva na vstupy od vodiča. Ten si tak bude môcť vychutnať lepšie reakcie aj väčšiu obratnosť nového modelu AYGO počas jazdy v meste. Guľové ložisko radiacej páky v prípade manuálnej prevodovky nového modelu AYGO teraz obsahuje podporný gumený prstenec, ktorý znižuje vôľu pohyblivých súčastí a zabezpečuje pevnejšie a precíznejšie radenie prevodových stupňov. A napokon, automatizovaná manuálna prevodovka x-shift teraz obsahuje diferenciál s nižším prevodom, ktorý vozidlu uľahčuje zrýchľovanie pri vyššom 3., 4. a 5. prevodovom stupni. Znižuje sa tým spotreba paliva a vytvára lepšia rovnováha medzi potešením z jazdy a účinnosťou paliva.

2014_AYGO_DPL_DET_12__mid

TICHŠIE PROSTREDIE V KABÍNE A VYLADENIE ZVUKU MOTORA
Menej hluku v kabíne a slabšie prenikanie vibrácií
Zaviedlo sa množstvo opatrení s cieľom znížiť prenikanie hluku motora, kolies a aerodynamického hluku do kabíny.
Hlučnosť motora sa podarilo znížiť vylepšením izolácie kapoty a predného blatníka, doplnením vonkajšieho tlmiča palubnej dosky a použitím nového rozšíreného vnútorného tlmiča s gumenou výplňou. Hlučnosť kolies pri kontakte s vozovkou sa znížila vďaka komplexnému naneseniu asfaltového povlaku na spodok vozidla a upravený tvar kolies zasa obmedzil prenos vibrácií od vozovky. Prenikanie hluku do kabíny sa ďalej podarilo znížiť prostredníctvom zvukovej izolácie a použitím absorpčných materiálov v prierezových sekciách rámu karosérie, na podlahovom tuneli a v rámci prístrojového panela.  Aerodynamický hluk sa podarilo potlačiť pomocou tesniacich pások v hornej časti dverí, zmenšením odstupňovania medzi čelným sklom a predným stĺpikom, ako aj medzi oknom na predných dverách a panelom dverí, a v neposlednom rade aj pomocou upravenej pokojovej polohy stieračov na čelnom skle. Vibrácie karosérie sú teraz omnoho nižšie vďaka optimalizovaniu konštrukcie podvozka s cieľom predchádzať deformáciám karosérie. Predný podlahový panel je vyhotovený zo zaoblených profilov namiesto rovných, panel stredového tunela bol posilnený a deliace priečky boli vsadené do spodnejšej časti stredného stĺpika dverí. Navyše sa podarilo znížiť prenášanie vibrácií motora použitím nového hydraulického uchytenia motora a dvojbodového uchytenia motora pomocou momentovej vzpery.

Vyladený zvuk motora prináša viac potešenia z jazdy
Hoci je motor podstatne tichší a aj vibrácie sa výrazne znížili, zákazníci modelu AYGO stále obľubujú charakteristický zvuk tohto trojvalca.V tejto súvislosti bola prepracovaná aj konštrukcia systému nasávania vzduchu do motora, takže teraz sa vyznačuje menším nasávacím objemom a dlhšou nasávacou dýzou, čím sa pri dolaďovaní zvukovej stopy motora podarilo odfiltrovať nežiaduci vysokofrekvenčný zvuk. Výsledný zvuk počas športovej jazdy je vďaka tomu príjemnejší a intenzívnejší.

VYBAVENIE A BEZPEČNOSŤ
• Nový systém „x-touch“ v sebe spája najnovšie palubné multimediálne systémy s možnosťou pripojenia smartfónu
• Zadná parkovacia kamera ako novinka v segmente A
• Vysoké úrovne nového vybavenia zaručujúce vyššiu kvalitu života na palube vozidla
• Široké spektrum prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti montovaných v rámci štandardnej výbavy

PÔSOBIVÁ PONUKA
Nový model AYGO ponúka zaujímavú novú perspektívu pre zákazníkov segmentu A, ktorí hľadajú inteligentné priestorové riešenie, štýlový dizajn, potenciál možného prispôsobenia a predovšetkým zábavu. A aby ponuka bola ešte lákavejšia, druhá generácia modelu AYGO prináša aj najkomplexnejšie spektrum štandardného a voliteľného vybavenia v tejto triede.  Hlavný konštruktér David Terai v tejto súvislosti uviedol: „Pôvodný model AYGO bol jedným z prvých vozidiel segmentu A, ktoré disponovali plne integrovaným navigačným systémom. Nové AYGO nadväzuje na túto priekopnícku tradíciu a do uvedenej triedy vozidiel po prvýkrát uvádza niektoré nové funkcie, ako napríklad zadný monitorovací systém, systém inteligentného vstupu a štartovania a celokožené čalúnenie.“ Z dlhého zoznamu prvkov zabezpečujúcich vyšší komfort a príjemnejšie prostredie v kabíne môžeme spomenúť napríklad štandardne montované projekčné svetlomety, plátennú strecha, ovládacie prvky na volante, nastaviteľný obmedzovač rýchlosti a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Čerešničkou na torte a neodolateľnou prednosťou pre mladú zákaznícku základňu modelu AYGO je nový multimediálny systém x-touch s rozhraním MirrorLink na pripojenie smartfónu.

Systém x-touch – celý svet na dosah ruky
Toyota x-touch, stelesňujúca cenovo dostupný multimediálny systém budúceho desaťročia, ponúka majiteľom nového modelu AYGO používateľsky príjemnú kombináciu najnovšej palubnej multimediálnej technológie a možnosti pripojenia smartfónu. Súčasťou systému x-touch je 7-palcová plnofarebná dotyková obrazovka plne integrovaná do prístrojového panela. Ide o prvý takýto systém v danom segmente, ktorý v štandardnej výbave ponúka zadnú parkovaciu kameru. Hlavné menu systému Toyota x-touch sa vyznačuje jednoduchou štruktúrou s 5 ikonami, ktorá umožňuje používateľovi identifikovať všetky funkcie na prvý pohľad a zaručí mu tak maximálne intuitívny zážitok. Menu zvukových zdrojov „Audio Source“ zahŕňa rádioprijímač AM/FM, voliteľný príjem digitálneho vysielania DAB, bezdrôtový prenos hudby cez Bluetooth a prehrávanie zvuku cez rozhranie AUX a USB, s možnosťou zobrazenia obalu albumu.

Prostredníctvom telefonickej funkcie „Phone“ získa vodič prístup k svojim kontaktom, môže uskutočňovať telefonické hovory a používať funkciu posielania a prijímania textových správ na obrazovke. Nová funkcia MirrorLink sa dá aktivovať v menu pripojenia „Connect“. Táto funkcia po pripojení kompatibilného smartfónu vytvorí kópiu obrazovky telefónu a kompatibilných aplikácií na displeji systému x-touch. Používateľ tak bude môcť jednoducho pristupovať k funkciám smartfónu prostredníctvom dotykovej obrazovky systému. K multimediálnemu systému je možné pripojiť voliteľný Navi Box prostredníctvom špeciálneho úložného vrecka v odkladacej priehradke pred spolujazdcom. Aktivuje sa prostredníctvom menu pripojenia „Connect“ systému x-touch a vodičovi ponúka intuitívny prístup k rýchlemu a precíznemu navádzaniu po cestách celej Európy. Menu informácií o vozidle „Car Information“ poskytuje všetky palubné informácie vozidla vrátane zobrazení palubného počítača, ako napríklad dojazd na zostávajúce množstvo paliva, okamžitá a priemerná spotreba paliva, uplynulý čas jazdy a záznamy o predchádzajúcich jazdách. V konečnom dôsledku je možné stiahnuť si široký výber kompatibilných aplikácií z internetového obchodu Google Play alebo Apple App Store, ktoré vodičovi umožňujú prístup k navigačným kanálom a sociálnym médiám.

„Aj v prípade systému x-touch poskytujeme možnosti prispôsobenia. Vodič si môže upraviť úvodnú obrazovku podľa vlastných predstáv a jednoducho skopírovať ľubovoľný obrázok z USB kľúča,“ povedal hlavný konštruktér David Terai. „Aj samotný dizajn systému sme poňali hravým spôsobom. Po vypnutí audiosystému sa zobrazia veľké digitálne hodiny s ,preklápacími‘ číslicami v retro štýle. A súčasťou stavovej lišty v hornej časti obrazovky je aj teplomer v štýle ,Manga‘ zobrazujúci teplotu vonkajšieho vzduchu. Keď vonkajšia teplota klesne pod 3 °C, displej sa bude javiť ako zamrznutý. Pri teplote nad 40 °C sa displej sfarbí do červena a bude pôsobiť, ako by sa z neho parilo.“

Zadný monitorovací systém
Novinkou v segmente A je zadný monitorovací systém, ktorý pomáha vodičovi pri parkovaní alebo manévrovaní v stiesnených priestoroch. Aktivuje sa vždy, keď zaradíte spätný chod a pomocou zadnej kamery zobrazí oblasť za vozidlom na 7-palcovej plnofarebnej obrazovke systému x-touch v stredovej konzole.

2014_AYGO_DPL_DET_17__mid

Elektricky ovládaná plátenná strecha
Nový model AYGO vo verzii „x-wave“ je vybavený veľkou, elektricky ovládanou plátennou strechou so štedrým otvorom s rozmermi 785 mm x 730 mm. A to je len jeden príklad doplnkového vybavenia určeného pre náročnejších zákazníkov segmentu A.

Ovládacie prvky na volante
Nové AYGO môže mať vo výbave ovládacie prvky na volante, ktoré vodičovi umožňujú rýchle a intuitívne ovládanie audiosystému aj telefonických funkcií. Používanie ovládačov na volante je nielen pohodlnejšie, ale zároveň počas jazdy minimalizuje odpútavanie pozornosti vodiča od cesty.

2014_AYGO_DPL_INT_02__mid

Systém inteligentného vstupu a štartovania
Automobilka Toyota po prvýkrát prináša do triedy A aj systém inteligentného vstupu a štartovania, ktorý vodičovi umožňuje pohodlne zamykať a odomykať vozidlo a spúšťať motor pomocou tlačidla na palubnej doske, a to bez potreby vytiahnuť kľúč z vrecka.

Silné projekčné svetlomety
Štandardnou výbavou nových modelov AYGO sú zostavy svetlometov vybavené halogénovými svetlami typu PES (Poly-Ellipsoid System), ktoré majú väčší dosah a osvetľujú väčší priestor bez ohľadu na to, či máte zapnutá stretávacie alebo diaľkové svetlá. Integrálnou súčasťou svetlometov sú aj obrysové LED svetlá dodávajúce modelu AYGO jedinečný svetelný podpis, vďaka ktorému ju každý rozozná už zďaleka.

BEZPEČNOSŤ
Nová Toyota AYGO je vybavená širokou paletou prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti.
V štandardnej výbave ponúka protiblokovací systém bŕzd (ABS), systém elektronickej distribúcie brzdnej sily (EBD), signalizáciu núdzového brzdenia, systém riadenia stability vozidla (VSC), hlavové airbagy, systém upevňovania detských sedačiek Isofix, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, nastaviteľný obmedzovač rýchlosti a novo zavedený asistenčný systém rozjazdu do kopca (HAC).
Vysokopevná karoséria modelu AYGO svojou konštrukciou minimalizuje deformáciu kabíny pre čelnom náraze, ako aj pri nárazoch zboku a zozadu.

2014_AYGO_DPL_DET_01__mid 2014_AYGO_DPL_DET_05__mid2014_AYGO_DPL_DYN_17__mid2014_AYGO_DPL_DET_21__mid

 

2014_AYGO_DPL_DET_21__mid 2014_AYGO_DPL_STAT_10__mid

Zdroj: Transservice, Toyota

Foto: Toyota