Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Nissan v závode Oppama zavádza odťahový systém využívajúci vozidlá bez vodičov

Spoločnosť Nissan Motor Co. dnes oznámila, že v závode Oppama spúšťa prevádzku Inteligentného odtiahnutia vozidiel (Intelligent Vehicle Towing – IVT), plne automatizovaného systému odtiahnutia vozidiel.

Nissan sa v rámci vízie Inteligentná mobilita dlhodobo snaží vniesť viac vzrušenia do vzťahu medzi človekom, automobilom a spoločnosťou. Inteligentná mobilita predstavuje akýsi rámec toho, ako bude v budúcnosti vyzerať riadenie automobilov, aký budú mať pohon a ako budú integrované do spoločnosti. Tento nový projekt, ktorý využíva technológie mapovania a komunikácie na prepojenie inteligentného elektromobilu s infraštruktúrou, je krok smerom k uvedeniu technológie Nissan Intelligent Integration do praxe.

O technológii

Systém IVT využíva upravené vozidlo Nissan LEAF na autonómne odtiahnutie prepravných vozíkov s hotovými vozidlami na určené miesta nakládky a prebierky v areáli továrne.

Na rozdiel od bežných automatizovaných vodiacich systémov, ktoré sa využívajú pri preprave dielov a často si vyžadujú inštaláciu koľajníc alebo rozsiahle využitie magnetickej pásky, nepotrebuje tento systém na prevádzku žiadnu dodatočnú infraštruktúru. Ťažné vozidlo je vybavené zostavou kamier a laserových skenerov, ktoré detegujú značenie jazdných pruhov, obrubníky a potenciálne prekážky či riziká v okolí. Vyhodnotením týchto informácií a ich spojením s mapovými dátami vypočítava ťažné vozidlo svoju polohu a samostatne zvláda trasu do cieľového bodu. Vozidlo dodržiava maximálnu povolenú rýchlosť predpísanú pre areál závodu a ak pred sebou zaznamená prekážku alebo možné riziko, automaticky zastaví. Keď vyhodnotí, že je cesta voľná, pokračuje v ceste.

Ak sa zmení výroba alebo trasy na prepravu vozidiel, odťahovú trasu je možné jednoducho upraviť. Všetky ťažné vozidlá bez vodičov sú napojené na centrálny systém riadenia dopravy, ktorý monitoruje polohu, rýchlosť, zostávajúcu kapacitu batérie a prevádzkový stav každého z nich. Keď sa na križovatke stretnú dve ťažné vozidlá bez vodičov, algoritmus systému riadenia určí, ktoré má prednosť. V prípade núdze dokáže systém vozidlo na diaľku i zastaviť.

História vývoja

Doterajší logistický systém v závode Oppama využíval tím vodičov, ktorí dopravovali hotové vozidlá z konca výrobnej linky na príslušné mólo, kde sa potom vozidlá nakladali na nákladné lode. Zavedenie IVT umožní automobilke Nissan zlepšiť prevádzkovú efektivitu.

Skúšobná prevádzka tohto systému sa začala už zhruba pred rokom a odvtedy prebehlo v závode už viac než 1 600 testovacích jázd. Získané dáta ďalej slúžia na zaistenie spoľahlivej prevádzky systému v priestoroch závodu. Automobilka tiež vyvinula bezpečnostný systém a systém zabezpečenia pri poruche na ochranu proti potenciálnym rizikám alebo neočakávaným podmienkam, ktorým by mohol systém IVT čeliť, vrátane nepriaznivého počasia a zlých svetelných podmienok. Nissan bude i naďalej pokračovať v testovaní systému vo svojom závode Oppama a preskúma možnosť zavedenia systému i v ďalších výrobných prevádzkach v Japonsku a ďalších krajinách.

Firma Nissan pracuje na vývoji technológie autonómneho riadenia už niekoľko desiatok rokov. V auguste spoločnosť uviedla systém ProPILOT, oceňovanú technológiu autonómneho riadenia na použitie na diaľniciach pri jazde v jednom pruhu. Systém IVT je ďalším dôkazom komplexného prístupu automobilky Nissan k mobilite a jej snahy rozšíriť výhody technológií bez vodiča i na iné oblasti, nielen na osobné využitie.

Údaje a know-how získané v tomto projekte poslúžia na ďalšie rozšírenie technológie autonómneho riadenia. Budeme tak môcť poskytnúť našim zákazníkom, a tým i celej spoločnosti, nové možnosti riešenia.

Zdroj: Transservice/Nissan

Foto: Nissan