Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Jazda po meste vo veľkom štýle: Scania Van Hool Exqui City s plynovým motorom

V súlade so svojou stratégiou udržateľnej mobility predstavila Scania v spolupráci so spoločnosťou Van Hool jedinečný koncept autobusu s plynovým motorom pre mestské linky a linky rýchlej autobusovej prepravy (BRT). Vďaka možnosti prevádzky na bioplyn alebo CNG ponúka tento autobus jedinečnú kombináciu vysokej kapacity a nízkych vplyvov na životné prostredie. Priamočiare kĺbové prevedenie je atraktívne pre cestujúcich, rovnako ako presvetlený a priestranný nízkopodlažný interiér so štyrmi dvojitými dverami (2-2-2-2) pre ľahké nastupovanie a vystupovanie na zastávkach.

Pokiaľ ide o udržateľnú mobilitu, podľa spoločnosti Scania sú teraz v hre tri ústredné oblasti záujmu. Udržateľnej mobilite razí cestu autobusová doprava, ktorá ponúka súbežne okamžité efekty v oblasti prepravy cestujúcich aj prínosy pre spoločnosť ako celok:
• Inteligentnejšia preprava cestujúcich s lepšou logistikou, zmysluplnejšie vedenými trasami, vyhradenými jazdnými pruhmi a lepším pohodlím pre cestujúcich.
• Energetické úspory vďaka hospodárnejším vozidlám, hybridným hnacím ústrojenstvom, systémom podpory vodičov a školenia vodičov.
• Nefosílne palivá – Scania ponúka komerčné riešenie na bionaftu, bioplyn a bioetanol, ktoré spĺňajú požiadavky Euro 6.

453904_highres_vanhool1

Inteligentný vo všetkých smeroch
Scania spojila sily so známym belgickým výrobcom autobusov, spoločnosťou Van Hool, a vytvorila jedno z najúžasnejších a najekologickejších vozidiel na trhu prostriedkov verejnej dopravy.

Autobus Scania Van Hool Exqui.City ponúka príťažlivú kĺbovou karosériu pripomínajúcu skôr električku, vďaka čomu skvele zapadne do prostredia akéhokoľvek mesta.

Je teda spojením toho najlepšieho z oboch svetov: imidž a hospodárnosť električiek sa skĺbi s flexibilitou a úrovňou nákladov autobusovej prepravy. Zvolený dizajn bol vrelo prijatý vo veľkých mestách po celej Európe a posilnil imidž verejnej dopravy vo sfére rýchlej autobusovej prepravy (BRT) aj sieťou autobusových liniek menšieho rozsahu.

Autobus je orientovaný na cestujúcich s predplatenými cestovnými lístkami, takže stanovisko vodiča je umiestnené v samostatnom priestore, ktorý môže byť vybavený presklenou priečkou.

Nízkopodlažný interiér je riešený veľkopriestorovo a disponuje veľkými plochami pre detské kočíky, invalidné vozíky i stojacich cestujúcich. Veľkoplošné okná sa starajú o svetlý a vzdušný interiér a dokonalý výhľad do všetkých smerov. Nástupná výška je iba 320 mm.

Počet miest na sedenie závisí na usporiadaní interiéru, ktorý môže byť v mnohých smeroch prispôsobený potrebám zákazníka. Sedadlá sú namontované na konzolách a všetky plochy sú dokonale rovné a hladké, čo zaručuje bezproblémové čistenie.

Celkový dojem z jazdy je neprekonateľný a má potenciál pritiahnuť nových cestujúcich, ktorí potom môžu začať jazdiť autobusom pravidelne.

453905_highres_vanhool2

Ideálne pre rýchlu autobusovú prepravu (BRT)
Kvalitná sieť autobusových liniek môže zlepšiť imidž verejnej dopravy v každom meste a súčasne dokáže pozitívne prispieť k plánovaniu ďalšieho rozvoja mesta. Jedná sa tiež o najflexibilnejší a najefektívnejší spôsob riešenia verejnej dopravy, ktorý súčasne ašpiruje na zníženie všetkých emisií vďaka vyššej efektivite prepravy. Možno ho navyše sprevádzkovať rýchlo a s vynaložením relatívne priaznivých nákladov. Pritom ho možno priebežné modifikovať a vykonávať zmeny liniek, čo je veľká výhoda v rozrastajúcich sa mestách. Voľba obnoviteľných palív v autobusovej doprave navyše bezprostredne rieši problém emisií CO2.

Z pohľadu prevádzkovateľa je sieť autobusových liniek veľmi účinná o to viac, ak disponuje vyhradenými jazdnými pruhmi zvyšujúcimi priemernú rýchlosť a znižujúcimi spotrebu paliva a emisií. Vozidlový park autobusov možno ušiť presne na mieru aktuálnym požiadavkám a priebežne ho z pohľadu kapacity a harmonogramov prispôsobovať meniacim sa potrebám. Autobusy s plynovým motorom navyše vykazujú prirodzene nízku emisiu hluku, pretože agregáty pracujú na princípe Ottovho (zážihového) cyklu.

Z pohľadu cestujúcich ponúka sieť autobusových liniek príjemný, spoľahlivý, bezpečný a relatívne lacný spôsob každodennej prepravy. Medzi faktory, ktoré môžu pretiahnuť cestujúcich z áut do verejnej dopravy, patrí atraktívny štýl, ľahké nastupovanie a vysoké pohodlie.

Riešenie Bus Systems spoločnosti Scania pokrýva všetko – od komplexných riešení rýchlej autobusovej prepravy (BRT) s kapacitou 50 000 cestujúcich za hodinu v jednom smere, po systémy rýchlych autobusov (BRS) prispôsobených menším kapacitám.

Autobus Scania Van Hool Exqui.City posúva cestovanie autobusom na novú úroveň a súčasne zvyšuje konkurencieschopnosť autobusových liniek, čo je nutnou podmienkou pre zrýchlenie mobility a obmedzenia dopravných zápch v každom meste. Tento elegantný autobus má značný potenciál prispieť k veľkým zmenám vo vnímaní verejnej dopravy u občanov.

453906_highres_vanhool3

Jedinečná kombinácia hospodárnosti a nízkych emisií CO2
Plynový motor Scania Euro 6, ktorý môže spaľovať zemný plyn alebo bioplyn, sa nachádza vzadu. Jeho charakteristickými výhodami sú vysoká účinnosť a nízka spotreba paliva. Veľké 1470-litrové nádrže na streche viac ako postačujú pre celodennú prevádzku.

Motor má menovitý výkon 320 k a jeho krútiaci moment 1500 Nm je k dispozícii už v nízkych otáčkach, čo zaručuje mimoriadne jazdné charakteristiky – úplne porovnateľné so vznetovými motormi Scania s podobným výkonom. Pri autobuse tejto veľkosti ide o veľkorysú hodnotu výkonu a vzhľadom k tomu, že plynový motor pracuje na základe Ottovho cyklu (zážihového), vyznačuje sa tiež príjemne nízkymi emisiami hluku.

Agregát je prepojený so 6-stupňovou prevodovkou ZF Ecolife s integrovaným retardérom a cez kužeľové súkolesie poháňa zadnú portálovú nápravu. Moduly podvozkov mestských autobusov Scania a systém riadenia kĺbového spojenia zaručujú bezproblémové riadenie a plynulú jazdu.

Bioplyn je v súčasnosti najvýhodnejším komerčne dostupným palivom. V porovnaní s fosílnou motorovou naftou umožňuje znížiť emisie CO2 až o 90 percent.

Zdroj: Transservice/Scania

Foto: Scania