Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

IC vlaky budú premávať aj napriek konkurencii RegioJet

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) plánuje prevádzkovať IC vlaky bez dotácie štátu nehľadiac na súkromnú konkurenciu. Zatiaľ nechce prezradiť, či zníži výšku cestovného v expresných vlakoch jazdiacich na hlavnej domácej trati Bratislava – Žilina – Košice. Český súkromný prepravca RegioJet informoval, že cena lístkov vo vlakoch, ktoré chce medzi Bratislavou a Košicami prevádzkovať od 14. decembra tohto roka, môže klesnúť o polovicu oproti štátnej spoločnosti.

„ZSSK nekomentuje vyhlásenia súkromnej spoločnosti Regiojet. K uvedenej téme aj linke bolo už povedané veľa, mnohé sa v praxi nenaplnilo. ZSSK rozvíja svoj produkt IC vlakov bez ohľadu na uvedené vyjadrenia,“ informovala agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Bližšie informovanie by podľa nej bolo v súčasnosti z konkurenčného hľadiska kontraproduktívne.

RegioJet oznámil, že odteraz sa bude aktívne vymedzovať ako konkurencia voči štátnemu prepravcovi a bude ponúkať lepšie služby za nižšie ceny. Znížil už cenu v expresných vlakoch z Prahy do Žiliny, pričom toto spojenie plánuje v polovici decembra predĺžiť do Košíc. „Vďaka príchodu konkurencie od decembra 2014 na spoje Praha – Košice ušetrí štát aj cestujúci. Štát ušetrí za dotovanie stratovej prevádzky na tejto trati a cestujúci sa budú tešiť z nízkych cien,“ tvrdí Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je aj RegioJet. „Rovnaký efekt sa dá očakávať aj na trase Bratislava – Košice. ZSSK na nedotovaných spojoch prerába ročne 2,8 mil. eur a ich zrušením by železničná spoločnosť mohla ušetriť a súčasne presunúť kvalitné vozne na štátom dotované medziregionálne rýchliky,“ dodal.

Ministerstvo dopravy neuvažuje o zmene, resp. dotovaní prevádzky štátnych IC vlakov. „IC vlaky sú čisto komerčný projekt ZSSK a na tom rezort neplánuje nič meniť,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Ministerstvo pritom nechcelo komentovať obchodnú politiku súkromných spoločností.

Predlžiť svoju vlakovú linku z Prahy do Ostravy cez Žilinu do Košíc plánuje aj ďalší český privátny prepravca Leo Express. Zvažuje pritom komerčnú spoluprácu s ZSSK alebo podnikanie na vlastné riziko.

ZSSK vlani znížila stratu IC vlakov na 1,7 mil. eur, čo je medziročne o 48,5 % menej. V roku 2012 ešte prerobili 3,3 mil. eur. Tieto vlaky minulý rok prepravili 690 tis. cestujúcich, čo je o 2 % viac. Tržby z cestovného v štátnych IC vlakoch pritom vzrástli o 6 % a ich obsadenosť dosiahla priemerne 70 až 75 %. IC vlaky v uplynulom roku najazdili celkovo 1,22 mil. vlakových kilometrov, čo je medziročne o 8,5 %, resp. o 96 tis. kilometrov viac. Vlaky ZSSK na základe objednávky štátu vlani najazdili vyše 29 mil. kilometrov.

Zdroj: netky.sk