Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Ford získal piaty rok po sebe „Oscara“ za najlepší malý motor

– Malý, no pritom výkonný 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford bol už piaty rok po sebe vyhlásený za Medzinárodný motor roka vo svojej triede. Porota ocenila kombináciu jeho jazdných vlastností, výkonu, úspornosti, kultivovanosti a technológie, ktorá naďalej určuje štandard.

Porota zložená zo 65 motoristických novinárov z 31 krajín vyhlásila úsporný trojvalcový motor EcoBoost za „Najlepší motor v kategórii do 1,0 litra“. Od svojho uvedenia na trh motor zvíťazil vo svojej triede každý rok. Tento rok predbehol dokonca 32 konkurenčných motorov, čo je o 19 viac, ako bol počet jeho konkurentov v roku 2012. Je príznačné, že v roku 2015 taktiež došlo k nárastu konkurencie zo strany svetových automobiliek vyrábajúcich modely s preplňovanými motormi do 1,0 litra s technológiou priameho vstrekovania paliva.

V roku 2014 sa 1,0-litrový EcoBoost stal prvým motorom, ktorý bol tretí raz po sebe vyhlásený za celkového víťaza súťaže Medzinárodný motor roka, a v roku 2012 bol vyhlásený za „Najlepší nový motor“.

„1,0-litrový motor EcoBoost zmenil pravidlá hry a napriek ďalším, ktorí nasledovali náš príklad, zostáva aj po piatich rokoch nesporným meradlom kvality vo svojej triede,“ uviedol Joe Bakaj, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre vývoj produktov. „Stále nás poháňa duch inovácií a predpokladáme, že rovnaké inteligentné uvažovanie použijeme aj pre nový typ účinných, čistých a výkonných zmenšených vznetových motorov.“

Malý 1,0-litrový motor EcoBoost poháňa vozidlá v 72 krajinách sveta a v ponuke je vo výkonnostných verziách 100 k, 125 k a 140 k, pričom pretekárske vozidlo Ford Fiesta R2 má dokonca variant s výkonom 180 k. Motor vo verzii 140 k  ponúka väčší pomer výkonu na liter ako model Bugatti Veyron. Formula Ford, spôsobilá na jazdu na verejných cestách, vybavená verziou motora s výkonom 205 k, absolvovala okruh na slávnom nemeckom Nürburgringu za sedem minút a 22 sekúnd – čo je výkon, s ktorým prekonala mnohé supervozidlá s výkonom nad 600 k, ako je napríklad Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo či Pagani Zonda.

V Európe sa s viacnásobne oceneným motorom EcoBoost predáva jedenásť modelov vozidiel Ford: Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, Tourneo a Transit Connect, Tourneo a Transit Courier a Mondeo. Každé piate vozidlo značky Ford predané na starom kontinente v roku 2015 bolo vybavené týmto 1,0-litrovým agregátom, pričom išlo o takmer dva z piatich modelov Fiesta.

Technológia zážihových motorov EcoBoost sa teraz aplikuje aj do najnovšieho zmenšeného vznetového motora z dielne spoločnosti Ford, 2,0-litrového agregátu EcoBlue, ktorý automobilka uviedla na trh začiatkom tohto roka v modeli Ford Transit. S využitím turbodúchadla s nízkou zotrvačnosťou, priameho vstrekovania paliva pod vysokým tlakom, integrovaných zberných výfukových potrubí, rozvodového remeňa v olejovom kúpeli a ďalších prvkov s nízkym trením motor prináša o 13 percent vyššiu úspornosť a o 20 percent vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach.*

Rad výkonných, no pritom úsporných motorov EcoBoost od spoločnosti Ford určených pre svetové trhy tvorí 1,5-litrový, 1,6‑ litrový, 2,0- litrový a 2,3- litrový štvorvalcový motor a 2,7- litrový a 3,5- litrový motor V6. Posledný menovaný poháňa úplne nové supervozidlo Ford GT, ktoré sa koncom tohto mesiaca vráti na preteky Le Mans.

„To, že tri razy získal hlavnú cenu a naďalej získava hlasy porotcov, poukazuje na to, aký je 1,0-litrový motor EcoBoost od Fordu výnimočný,“ uviedol Dean Slavnich, spolupredseda 18. ročníka odovzdávania cien Medzinárodný motor roka, ktorý sa konal v nemeckom Stuttgarte, a zároveň šéfredaktor medzinárodného magazínu Engine Technology International. „Je to fantastický dôkaz toho, že zmenšovanie veľkosti a zvyšovanie úspornosti nemusia nutne znamenať ústupky v iných oblastiach, ako je výkon, kultivovanosť či jazdné vlastnosti, ale môžu dokonca prispieť k ich zlepšeniu.“

Zdroj: Transservice/Ford

Foto: Ford