Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Eurotunel v Calais oslavuje 20 rokov od otvorenia

Francúzsky prezident Francois Mitterrand a britská kráľovná Alžbeta II. otvorili pred 20 rokmi 6. mája 1994 v Calais podmorský dopravný tunel pod Lamanšským prielivom. Ako poznamenali svetové agentúry, Veľká Británia sa spojila po súši s Európou po prvý raz od doby ľadovej.
      

Obe hlavy štátu na slávnostnú ceremóniu na francúzskej strane tunela priviezli vlaky v ich autách. Vlaky zastali „nosmi“ oproti sebe na jednej koľaji. Pre túto výnimočnú príležitosť bola odstavená príslušná vetva bezpečnostného zariadenia. Po prestrihnutí pások sa prezident a kráľovná dopravili za 35 minút na britskú stranu tunela, kde sa znovu strihala páska. Na slávnosti sa zúčastnili aj robotníci Philippe Cozette a Graham Fagg, ktorí v decembri 1990 ako prví prerazili stenu, spájajúcu dve časti bezpečnostného tunela. Vtedy sa uskutočnila aj krátka oslava so šampanským, jediná príležitosť na alkohol v podzemí počas razenia.
      

Prvé vlaky s cestujúcimi tunelom prešli až 14. novembra 1994. O mesiac neskôr začali tunelom jazdiť aj špeciálne vlaky prepravujúce osobné a nákladné autá.
      

Dopravné dielo 49,4 km dlhé (37,9 km tunela vedie pod morom) tvoria dva tunely pre nákladnú a osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný a únikový tunel. Raziť ich začali v mestách Calais vo Francúzsku a Folkestone v Anglicku v roku 1986. Tunel, ktorý si vyžiadal dvojnásobné náklady oproti projektu, prebieha v hĺbke 40 m pod dnom mora.
      

Dopravu v ňom zaisťujú kyvadlové vlaky, ktoré prepravujú osobné a nákladné automobily medzi terminálmi v oboch mestách, a vysokorýchlostné vlaky Eurostar, spájajúce Londýn s Parížom a Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Na prepravu v obslužnom tuneli slúžia multifunkčné automobily špeciálne navrhnuté len pre tento účel.
     

Konkurenciou pre spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky premávajúce cez podmorský tunel, sa v roku 2013 stala nemecká spoločnosť Deutsche Bahn. Jej vlaky by mali začať jazdiť v Eurotuneli v roku 2016.

Zdroj: netky.sk