Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Dachser zásobuje stavbu najväčšej solárnej elektrárne na svete

Medzinárodný poskytovateľ logistických služieb Dachser sa podieľa na výstavbe najväčšej solárnej elektrárne na svete v Maroku. V Casablance koordinuje skladové zásoby a v nebezpečnom teréne pohoria Atlas zabezpečuje prepravu chemických látok potrebných na proces akumulácie slnečnej energie. Len v prvej fáze projektu prepraví Dachser 24 000 ton chemikálií a prekoná celkovú vzdialenosť viac než jeden milión kilometrov.

Solárne elektrárne predstavujú jeden z najprogresívnejších spôsobov výroby elektrickej energie. Moderné technológie dnes už umožňujú energiu zo slnka nie len získavať, ale aj dočasne uskladniť, takže dodávka energie zo solárnej elektrárne nemusí byť prerušená v čase nepriaznivých slnečných podmienok. Na tento účel slúži zmes solí – dusičnanu sodného a dusičnanu draselného, ktoré sú schopné absorbované teplo zo slnka akumulovať a neskôr ho zasa uvoľniť. Práve na takomto princípe bude fungovať aj nová solárna elektráreň, ktorá sa stavia v blízkosti mesta Ouarzazate v južnom Maroku ako súčasť projektu Noor. Na ploche viac než 3 000 hektárov vyrastú štyri elektrárne, ktoré budú schopné dodávať až 560 megawattov výkonu ročne, a to už o dva roky. Spustenie solárneho komplexu Noor 1 do prevádzky je plánované už na tento rok. Po dokončení bude komplex elektrární vyrábať čistú energiu pre viac ako 1,2 milióna ľudí a ušetrí až 800 000 ton emisií CO2 ročne.

Dachser - solarni elektrarna Maroko 1. Dachser - solarni elektrarna Maroko 2. Dachser - solarni elektrarna Maroko 3.

Ambiciózny projekt sa na svojom začiatku boril s celým radom problémov a vyzeralo to, že je odsúdený na zánik. Po počiatočných ťažkostiach sa projekt napokon predsa len rozbehol, no i dnes predstavuje pre spoločnosti zapojené do jeho realizácie množstvo výziev. Svoje o tom vedia aj v spoločnosti Dachser, ktorá nadviazala spoluprácu s chemickou spoločnosťou BASF – dodávateľom chemických látok potrebných na akumuláciu tepelnej energie a v súčasnosti koordinuje dočasné skladovanie týchto látok v Maroku ako aj ich dodávky na stavenisko.

„Hneď na začiatku bolo veľkým problémom nájsť vhodný priestor pre skladovanie nebezpečných látok na území severoafrickej krajiny, ktorý by spĺňal všetky technické parametre a vysoké bezpečnostné normy,“ spomína Rüdiger Erb, Business Development Manager pre Chem-Logistics Dachser v Kemptene, Nemecko, a dodáva: „Po dlhodobom úsilí sa tímu odbornikom na chemicku logistiku napokon podarilo nájsť vhodné miesto v Casablance.“ Od polovice minulého roka BASF spustila fázu skladovania objemných vriec s dusičnanom sodným na rozlohe 7 000 m2  a od júla tohto roku Dachser začal s prepravou týchto vriec na stavenisko v Ouarzazate počas prísne stanovenej trojmesačnej lehoty.

Ďalšia výzva nenechala na seba dlho čakať, ako komentuje situáciu Rüdiger Erb a jeho kolegovia: „Museli sme nájsť spoľahlivé firmy, ktoré mohli zabezpečiť prepravu 15 kamiónov denne po dobu troch mesiacov, na dva roky vopred.“ M´hamed Chraibi, generálny riaditeľ spoločnosti Dachser v južnom Maroku dohliadajúci na projekt dodáva: „Pri výbere vodičov nákladných vozidiel sa musíme ubezpečiť, že majú dostatočné skúsenosti. 450 km cesta medzi Casablancou a Ouarzazate prechádza pohorím Atlas, kde reálne nevedie žiadna štandardná cesta. Ide o úzky priechod, plný nebezpečných úsekov, vinúci sa cez Tizi n’Tichka priesmyk. Na hranici 2 250 metrov ide o jednu z najvyššie položených horských ciest v Maroku.“

Na dokončenie prvej solárnej elektrárne je potrebné prepraviť po vysokohorskom hrebeni pohoria Atlas približne 24 000 ton chemických látok a prekonať celkovú vzdialenosť 1 134 000 km. Ale tým sa to zďaleka nekončí. V priebehu nasledujúcich fáz projektu výstavby solárnych elektrární do roku 2020 bude potrebné prepraviť ešte ďalších 150 000 ton chemických látok po nebezpečnej trase z pobrežia do vnútrozemia a následne cez piesočnú púšť.

Zdroj: Transservice/Dachser

Foto: Dachser