Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Citroën potvrdzuje svoj náskok v oblasti komfortu

Už viac ako sto rokov sa značka Citroën spája s komfortom. Až tak, že slovné spojenie „komfortný ako Citroën” sa stalo rovnakým poznávacím znakom automobilky ako dizajn či užitočné technológie. Požiadavky zákazníkov sa menia a s nimi aj definícia komfortu. Dnes už zahŕňa aj prvky ako osvetlenie, ergonómia či konektivita. Na ich lepšie obsiahnutie a poskytnutie maximálneho komfortu sa značka Citroën rozhodla spustiť program „Citroën Advanced Comfort®”. Zameriava sa na aktuálne modely ako napríklad nový C4 Picasso, no zároveň predstavuje aj „Citroën Advanced Comfort® Lab’”, prototyp vozidla s prevratnými technológiami ako tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, inovatívne sedadlá či nový spôsob lepenia dielcov karosérie.

„CITROËN ADVANCED COMFORT®”: KOMPLEXNÝ PRÍSTUP KU KOMFORTU

Aj keď sa dá vyjadriť jedným slovom, v skutočnosti je komfort veľmi komplexnou záležitosťou. Odpruženie, pohyby karosérie, akustika, sedadlá, osvetlenie, vnútorný priestor, ergonómia, variabilita. Na to, ako pasažieri vnímajú pohodlie na palube, vplýva mnoho faktorov. Program „Citroën Advanced Comfort®” umožňuje  značke Citroën zamerať sa na všetky tieto faktory a upraviť ich podľa potrieb jednotlivých modelov. Odráža sa v ňom posolstvo značky: „Be different, feel good”, ktoré sa zameriava na inovatívne riešenia pre pohodlie vodiča a cestujúcich. Vozidlá značky Citroën sa musia vyznačovať charakteristickým komfortom, ktorý ich odlíši od všetkého, čo existuje na trhu. Tento komfort sa týka všetkých modelových radov. Od najvyšších až po tie najdostupnejšie.

Program „Citroën Advanced Comfort®” sa zameriava na štyri oblasti:

–          ochrana posádky pred rušivými vplyvmi exteriéru ako pohyby tlmičov či nežiaduce zvuky a to tak, aby sa vo vozidlách značky Citroën cítili bezpečne ako v ulite. To je jazdný komfort;

–          spríjemnenie pobytu na palube využívaním veľkých priestorov, praktických odkladacích priestorov a odvážnych riešení. To je cestovateľský komfort;

–          zjednodušenie používania vozidla a jeho výbavy pomocou intuitívnej technológie, využiteľných asistenčných systémov a digitálneho rozhrania medzi posádkou a vozidlom. To je užívateľský komfort;

–          zabezpečenie pokoja tým, že vodič dostáva počas jazdy iba nevyhnutne potrebné informácie, čím sa docieli jazda bez zbytočných stresujúcich vplyvov. To je psychický komfort.

S týmto prístupom sa značka Citroën hlási k svojim schopnostiam v oblasti komfortu na palube, ktorý dopraje vodičovi aj posádke, a ktorým sa odlišuje od ostatných konkurentov na trhu. Program „Citroën Advanced Comfort®” je neoddeliteľnou súčasťou vývoja  vozidiel značky Citroën. Spĺňa požiadavky a predstavy klientov a ovplyvňuje dizajnový aj technologický vývoj automobilov. Vyskytuje sa už aj na niektorých aktuálnych modeloch a v nových bude jedným z hlavných pilierov.

NOVÁ C4 PICASSO: VÍZIA KOMFORTU PODĽA ZNAČKY CITROËN

Nový model Citroën C4 Picasso, priekopník medzi vanmi, posunie komfort na palube na novú úroveň. Prispejú k tomu nové prvky výbavy aj dynamickejšie jazdné vlastnosti. Zároveň ukáže, ako sa dá aplikovať program „Citroën Advanced Comfort®” a priniesť celej posádke viac komfortu.

1. Jazdný komfort /pocit ako v ulite

Nový model Citroën C4 Picasso využíva podvozkovú platformu EMP2 skupiny PSA, ktorá sa vyznačuje suverénnymi jazdnými vlastnosťami. Zachovajú sa vertikálne umiestnené zadné tlmiče a vyššie uchytená kinematika ramien náprav, ktoré účinnejšie filtrujú nerovnosti na vozovke. Od nerovností vozovky izolujú cestujúcich aj sedadlá s ergonomickým tvarom vrátane ich materiálov. Za príplatok môže byť súčasťou predných sedadiel aj vyhrievanie či masážna funkcia. Predný spolujazdec má k dispozícii aj relaxačné kreslo s vysúvacou oporou na lýtka. Akustický a vibračný komfort sa zvýši použitím lepšieho odhlučnenia prednej nápravy a dvojzložkovým materiálom na odhlučnenie zadnej nápravy.

2.  Cestovateľský komfort /zjednodušenie používania

Nový model Citroën C4 Picasso ponúka priestrannejší interiér, každý člen posádky tak má viac miesta. Variabilita vnútorného priestoru so samostatnými sedadlami umožňuje zvoliť si konfiguráciu presne podľa svojich potrieb či predstáv. Po interiéri je rozmiestnených viacero  veľkých odkladacích priestorov, pričom centrálny prekvapí svojím objemom. Stres  z nakladania batožiny odstráni veľký, dobre dostupný a priestranný batožinový priestor.

3.  Užívateľský komfort /plynulejšia obsluha

Nový model Citroën C4 Picasso obsahuje najnovšie prvky v oblasti konektivity a praktického využitia. Na otváranie vozidla sa využíva bezkľúčový prístup. Zvlášť to platí pre otváranie veka batožinového priestoru, z čoho sa stala detská hra. Na jeho automatické otvorenie stačí prejsť nohou pod zadným nárazníkom. V oblasti konektivity dáva nový Citroën C4 Picasso k dispozícii intuitívne systémy na pripojenie mobilných telefónov a duplikovanie ich obrazovky na centrálnom displeji (MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto, v ponuke od konca roka 2016), navigáciu (7-palcová dotyková obrazovka, hlasové ovládanie) či prístup k viacerým špeciálnym službám z portfólia značky Citroën.

4.  Psychický komfort /zníženie mentálnej záťaže

Na vodiča útočí počas jazdy množstvo nástrah. Nový model Citroën C4 Picasso pomáha vodičovi najrôznejšími asistenčnými systémami, ktoré mu uľahčujú každodenné používanie. Patria medzi ne pomoc pri rozbiehaní do kopca, systém poloautomatického parkovania Park Assist  či automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Pred nebezpečenstvami vodiča varujú výstražné systémy ako výstraha pred nechceným opustením jazdného pruhu či strážca mŕtveho uhla.

Ergonomicky tvarovanej palubnej doske dominujú 7-palcový dotykový tablet a 12-palcová HD obrazovka, ktoré zobrazujú informácie v závislosti od ich dôležitosti. Ku komfortu prispievajú aj veľké presklené plochy (5,30 m2) a jedinečné panoramatické čelné sklo: ochranná ulita sa kúpe v svetle a spája posádku s okolitým svetom.

 

„CITROËN ADVANCED COMFORT® LAB”: JEDINEČNÁ KVALITA ODPRUŽENIA

Prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab’” predstavuje nový rozmer komfortu, ktorý sa zameriava na filtrovanie nerovností na ceste a spája všetky inovácie značky Citroën. Pri prejazde nerovnosťou reaguje vozidlo troma spôsobmi:

a)  prácou tlmičov

b)  vibráciami v karosérii

c)  vibráciami v sedadlách posádky

Prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab’” predstavuje tri inovácie zamerané na eliminovanie každého z týchto nežiaducich prejavov, pričom každá slúži na utlmenie jedného prejavu, čím sa zvýši komfort posádky pri prejazde nerovnosťami. S týmito technológiami sa spája viac ako 30 patentov, no všetky vznikli tak, aby sa dali použiť vo viacerých modeloch značky Citroën.

a)  Odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi

Skúsenosti značky Citroën v oblasti techniky podvozkov netreba zvlášť predstavovať. Komfort pruženia je v génoch značky zapísaný už viac ako 95 rokov. Za ten čas si klienti zvykli na komfort vozidiel značky Citroën, ktorý sa nepodobal na nič, čo by bolo na trhu. Pri vývoji nového druhu pruženia sa konštruktéri opreli o skúsenosti a schopnosti značky a vytvorili niečo, čo v oblasti filtrovania nerovností jednoznačne odlíši značku Citroën od konkurencie a splní predstavy a očakávania zákazníkov.

Princíp fungovania je veľmi jednoduchý, no prináša obdivuhodné výsledky. Zatiaľ čo klasické odpruženie využíva tlmič, vinutú pružinu a mechanické dorazy, systém značky Citroën používa dva samostatné hydraulické dorazy – jeden pre útlm a druhý pre odskok. V závislosti od namáhania pracujú tlmiče dvoma spôsobmi:

•        pri miernom útlme a odskoku sa tlmiče a pružiny pohybujú vertikálne bez toho, aby sa dostávali do kontaktu s hydraulickými dorazmi. Prítomnosť týchto dorazov umožnila konštruktérom využiť oveľa vyšší pracovný zdvih kolies, čo vytvára pocit lietajúceho koberca. Akoby sa vozidlo nad nerovnosťami vozovky iba vznášalo;

•        pri výraznom útlme a odskoku sa tlmiče a pružiny pri svojom pohybe dostanú do kontaktu s hydraulickými dorazmi, ktoré progresívne spomalia ich pohyb a zabránia tak tvrdým nárazom. Pokým klasické mechanické dorazy iba absorbujú energiu, hydraulické ju navyše aj rozptýlia, čím sa odstráni efekt odskoku.

S pomocou tejto inovatívnej techniky sa budú všetky nové modely značky Citroën budú vyznačovať špičkovým komfortom, ktorý si zákazníci vždy pamätali a vyžadovali ho. Tento prvok sa môže objavovať vo všetkých veľkostných segmentoch a na všetkých trhoch: od mestských vozidiel až po prémiové. Pri vývoji týchto tlmičov sa podarilo prihlásiť až 20 patentov.

b) Lepenie dielcov karosérie

Po tom, ako tlmiče odviedli svoju prácu, sa namáhanie pri prejazde nerovnosťou prenáša do karosérie. Použitie technológie lepenia dielcov karosérie umožní výrazné zníženie vibrácií a zvýšenie celkovej pevnosti karosérie. Výrobný proces lepenia, ktorý používa značka Citroën, umožňuje pripevňovanie dielcov karosérie prerušovanými pásmi lepidla. Pri každom prerušení pásu lepidla sa nachádza elektrický bodový zvar. Táto technika lepenia zaručuje výrobu karosérií kombináciou lepenia a zvárania, čo eliminuje toxické pary, ktoré vznikajú pri zváraní cez lepidlo.

Karoséria vyrobená s pomocou lepenia prináša viaceré výhody:

Prvá znamená citeľné zvýšenie celkovej pevnosti karosérie o 20 %, čo zároveň prináša výrazné potlačenie vibrácií. To znamená, že tuhšia karoséria odfiltruje viac vibrácií z podvozka a prispeje tak k zvýšeniu komfortu. Druhým výrazným prínosom je zvýšenie tuhosti a pevnosti karosérie bez pridávania ďalších výstuží a zvyšovania hmotnosti. Nakoniec má táto technika prínos aj pri samotnej konštrukcii. Použitie lepenia znižuje nároky na množstvo zvarov, čo sa prejavuje na nižších výrobných nákladoch. Technológia lepenia sa môže použiť na všetkých modeloch značky Citroën.

c)  Sedadlá inšpirované lôžkami

Sedadlá sú časti vozidla, s ktorými je telo v kontakte najviac. Poskytujú prvý pocit pohodlia keď sa na ne posádka pozerá, aj keď si do nich sadne. Okrem opory tela slúžia aj na filtrovanie najrôznejších vibrácií vozidla a vozovky.

Vývoj sedadla zahŕňa jeho tvar, ktorý musí podopierať ohyby chrbtice, zaručovať optimálnu pozíciu za volantom a jeho súčasťou je aj výber materiálov, z ktorých je zostavené. Na oporu tela a tlmenie vibrácií slúžia peny rôznej hrúbky a tuhosti. Pre zvýšenie komfortu sedenia sa značka Citroën inšpirovala príbuzným odborom – výrobou postelí, kde sú pohodlie a tvarová pamäť alfou a omegou úspechu. Značka Citroën použila pri konštrukcii sedadiel viacero druhov a vrstiev špeciálnych materiálov (polyuretánová, viskoelastická aj textúrovaná pena). Vďaka tomu sa prispôsobia každému druhu postavy a poskytnú nebývalý komfort aj v prípade, ak vozidlo používa viacero vodičov. Sedadlá sú čalúnené špeciálnym prešívaným a podšitým poťahom, ktorý ešte zvyšuje bezkonkurenčný komfort.

Zhrnutie:

Tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, lepená karoséria a inovatívne sedadlá. Prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab’” spája tri inovácie, ktoré výrazne zlepšujú schopnosť vozidla filtrovať nerovnosti vozovky a zároveň nanovo potvrdzujú výnimočné schopnosti značky Citroën v oblasti komfortu. Zvláštna pozornosť sa venovala tomu, aby sa všetky tieto prvky dali použiť vo všetkých modeloch značky bez ohľadu na segment. Prototyp je jednou z ukážok, ktorým smerom sa uberá vývoj v záujme poskytnúť klientom maximálny komfort, ktorý nebude mať na trhu konkurenciu. Nový model Citroën C4 Picasso ukazuje, čo prinášajú vozidlá pre posádku v oblasti komfortu na palube okrem filtrovania nerovností vozovky. Ako ukazuje prototyp „Citroën Advanced Comfort® Lab’”, nové modely značky Citroën prinesú v oblasti komfortu a jazdných vlastností viacero prevratných noviniek.

Zdroj: Transservice/Citroën

Foto: Citroën