Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Číňania predstavili prvé vlastné dopravné lietadlo: Má konkurovať Airbusu a Boeingu

Čínsky štátny koncern Comac predstavil v pondelok (2.11.) v Šanghaji verejnosti svoj prvý model veľkého civilného dopravného lietadla na stredné trate C919. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.

Výrobca udáva, že stroj má dolet 5500 km a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich. Lietadlo C919 by sa malo vzniesť do vzduch prvýkrát začiatkom budúceho roka. Vedenie koncernu predpokladá, že sériová výroba C919 sa začne v roku 2018. Čínsky stroj by sa mal časom stať konkurentom Airbusu A320 a Boeingu 737. Výrobca už údajne dostal na model mnoho objednávok, a to najmä od čínskych leteckých spoločností.

Technologicky je vývoj veľkokapacitných lietadiel už aj na stredné vzdialenosti pre výrobcu obrovskou výzvou. Odborníci ju prirovnávajú k zvládnutiu pristátia kozmickej lode na Mesiaci. Súkromné firmy sa na vývoj a výrobu veľkých lietadiel odhodlajú len výnimočne. Taký program sa dá zvládnuť iba s výdatnou štátnou pomocou. O realizáciu podobných cieľov sa v minulosti pokúsili viaceré menšie krajiny, ale v posledných 20 rokoch ich dotiahli do úspešného konca len giganty americký Boeing a letecký a kozmický koncern EÚ Airbus, predtým známy ako EADS. V Rusku sa zlúčili viaceré letecké spoločnosti a teraz vyvíjajú nové dopravné lietadlá na stredné a dlhé trate. Hospodárska kríza v krajine ich silno spomalila. Brazília so svojím koncernom Embraer a Kanada s Bombardierom majú lietadlá maximálne pre 130 cestujúcich, čo im nestačí, aby sa s nimi dostali v leteckej doprave do prvej ligy. Ich stroje sa dajú využívať na regionálnych linkách, ale nie na medzikontinentálnu dopravu.

20090908-084743-XVY104-jpg China-New-Jetliner-423a8442f1ca429593dbf3af31d0132c-JPEG China-New-Jetliner-c33b8287002c4e2795eeeec1a4a65743-JPEG China-New-Jetliner-eff6206b1d034998bb32d4dc14c1b761-JPEG

Čínske vedenie pred desiatimi rokmi vytýčilo domácemu priemyslu úlohu vyvinúť a vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá, aby krajina mohla narušiť americký a európsky duopol v sektore. Rozhodnutie mnohí leteckí experti vtedy spochybňovali. Pekingu sa však podarilo, že šikovným vyjednávaním dosiahlo, aby oba svetové koncerny časť svojej výroby, vrátane záverečnej montáže, preniesli do Číny. V roku 2013 predal Airbus Číňanom 133 lietadiel a Boeing dokonca 143. Spoluprácou s Airbusom a Boeingom sa technici a robotníci Comacu mnohému priučili. Odborne vyrástli. Za menej ako desať rokov sa dostali tak ďaleko, že dokázali vyvinúť a predstaviť svoje prvé veľkokapacitné dopravné lietadlo. Aj keby Comac nepredal ani jeden stroj C919 do zahraničia, o objednávky sa obávať nemusí. Do roku 2029 má letecká flotila Číny vzrásť zo súčasných 1500 na 5000 strojov.

Zdroj, foto: Netky.sk