Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Autonehody sú najčastejšou príčinou úmrtia mladých ľudí: Môže za to mobil, alkohol aj rýchlosť

Mnoho vysokoškolákov používa pri vedení motorového vozidla mobilný telefón, väčšina prekračuje povolenú rýchlosť a značný počet jazdí aj pod vplyvom alkoholu. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dala vypracovať spoločnosť Ford.*

Prieskum ukázal, že autonehody sú najčastejšou príčinou úmrtia mladých ľudí v celosvetovom meradle, pričom v Európe je takmer dvojnásobne vyššia pravdepodobnosť, že na cestách zahynie mladý človek, než je to v prípade priemernej osoby.**

Spomedzi opýtaných až 43 percent priznalo, že za jazdy posiela textové správy, 38 percent listuje v mobilných aplikáciách a 36 percent telefonuje. Okrem toho 60 percent prekračuje povolenú rýchlosť a 13 percent jazdí pod vplyvom alkoholu. Pre porovnanie, spomedzi tých, ktorí skončili školu vo veku 18 rokov, až 45 percent priznalo, že prekračuje povolenú rýchlosť, deväť percent jazdí pod vplyvom alkoholu a 41 percent používa za volantom mobilný telefón.

Na prieskume sa zúčastnilo 2 313 mladých ľudí, ktorí buď študujú na vysokej škole, alebo skončili školu vo veku 18 rokov. Jeho výsledky boli publikované v čase, keď vysokoškolákov v celej Európe čaká tzv. „nultý týždeň“ – týždeň pred začiatkom akademického roka, keď noví študenti tradične oslavujú začiatok svojho univerzitného života bujarými večierkami a neviazanou zábavou. Spoločnosť Ford ponúka mladým vodičom bezplatný výcvik prostredníctvom svojho programu Ford Driving Skills for Life (DSFL), ktorý do konca roku 2016 absolvuje viac ako 20 000 vodičov z 13 európskych krajín.

„Dostať sa na vysokú školu je neuveriteľný úspech a zároveň je to miesto, kde mnohí z nás nadviažu tie najsilnejšie priateľstvá. Chceme si však byť istí, že to budú celoživotné priateľstvá a že títo mladí ľudia sa jedného dňa obzrú späť a budú hrdí na to, že školu úspešne ukončili,“ uviedol Jim Graham, riaditeľ programu Ford DSFL. „Je veľmi dôležité, aby študenti, a vlastne všetci mladí ľudia, chápali, aké strašné dôsledky môže mať hazardovanie za volantom pre nich aj pre ostatných.“

Vysoká škola môže byť náročná na čas zo sociálneho ako aj akademického hľadiska, a prieskum ukázal, že mnohí študenti sú v pokušení riskovať ešte viac, keď jazdia. Spomedzi opýtaných:

48 percent uviedlo, že by ich lákalo viesť motorové vozidlo plné priateľov
75 percent by lákalo jazdiť aj napriek tomu, že nespali alebo spali len veľmi málo
28 percent by lákalo sadnúť si do auta s vodičom, o ktorom vedia, že pil.

tipy_vysokoskolaci

Celkovo 30 percent vysokoškolákov priznalo, že už boli účastníkmi dopravnej nehody, v porovnaní s 25 percentami opýtaných, ktorí skončili školu vo veku 18 rokov.

V rámci Európy najčastejšie za volantom telefonujú talianski študenti (49 percent), povolenú rýchlosť najčastejšie prekračujú nemeckí študenti (70 percent), zatiaľ čo študenti vo Francúzsku a Španielsku zvyčajne jazdia pod vplyvom alkoholu, ktorého hladina prekročila zákonom povolenú hranicu (18 percent).

Program Ford DSFL po prvý raz spustili v Spojených štátoch pred 13 rokmi a dnes ponúka praktický mladých výcvik vodičov v Belgicku, Dánsku, Fínsku, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Holandsku, Poľsku, Rumunsku, Rusku, Španielsku, Turecku a vo Veľkej Británii. Súčasťou výcviku je rozpoznávanie nebezpečenstva, ovládanie vozidla, riadenie rýchlosti a priestorové ovládanie, ako aj riziká, ktoré predstavuje jazda pod vplyvom alkoholu, jazda po požití drog a vyhotovovanie vlastných fotografií za jazdy („selfie“). Predchádzajúci prieskum, ktorý si dala vypracovať spoločnosť Ford v roku 2014, totiž ukázal, že v tom čase si za volantom robil „selfie“ každý štvrtý mladý vodič.

* Výsledky vychádzajú z prieskumu, ktorý sa uskutočnil v júni 2016 na vzorke 6 500 mladých Európanov vo Veľkej Británii, Nemecku, Francúzsku, Taliansku a Španielsku. Prieskum uskutočnila celosvetovo integrovaná výskumná organizácia Lightspeed GMI, ocenený podnik pre celosvetový zber digitálnych dát. Spoločnosť bola založená v roku 1996 a jej inovačné technológie a osvedčené metodológie odberu vzoriek vnášajú prevádzkovú excelentnosť do celého online výskumného procesu. S viac ako 5,5 miliónom respondentov online prieskumov vo viac ako 40 krajinách prinášajú proprietárne panely spoločnosti Lightspeed GMI bezkonkurenčnú kvalitu, kapacitu a zacielenie. Spoločnosť Lightspeed GMI sídli v meste Warren v americkom štáte New Jersey a je súčasťou spoločnosti Kantar, odnože pre správu investičných údajov spoločnosti WPP, svetového lídra v oblasti služieb marketingovej komunikácie. Ďalšie informácie nájdete na webovej stránke www.lightspeedgmi.com

** Správa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) o stave bezpečnosti cestnej premávky vo svete v roku 2015 a Európske observatórium bezpečnosti cestnej premávky http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/statistics/dacota/bfs2015_young_people.pdf

Zdroj: Transservice/Ford

Foto: Ford