Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Ako sa tvorí budúcnosť: Za oponou výroby vozidla Toyota Mirai s palivovými článkami

Toyota Motor Corporation nahliadla v novembri 2014 do budúcnosti uvedením svojho sedanu Toyota Mirai poháňaného palivovými článkami.

O mesiac neskôr sa tento model začal predávať na japonskom trhu. Dnes Toyota priamo v prevádzke závodu Motomachi v japonskom meste Toyota City oslávila míľnik nového veku automobilov.

Výroba v závode Motomachi bola spustená v roku 1959 a za viac než 56 rokov jeho histórie táto výrobná prevádzka zohrala kľúčovú rolu v realizácii sna zakladateľa automobilky Toyota, pána Kiičira Toyodu. Tým snom bolo „rozvinúť automobilový priemysel v Japonsku a prispieť k prospechu spoločnosti všeobecne“.

Uvedený závod bol otvorený ako prvá japonská prevádzka určená len na výrobu osobných automobilov. Práve tu sa zrodili niektoré z prvých najznámejších modelov značky Toyota, ako napr. Publica, Corona, Cresta, Soarer, Supra, RAV4 a superšportový model Lexus LFA.

Skoršia prevádzka LFA Works – kde tí najskúsenejší mechanici ručne zostavili podľa najvyšších meradiel všetkých 500 superšportov z limitovanej výrobnej série automobilky Lexus – je teraz miestom pôvodu Toyoty Mirai, a to len dva roky potom, ako bol zo závodu expedovaný posledný vyrobený Lexus LFA.

Táto malá špecializovaná prevádzka je teraz poverená výrobou vodíkového sedanu. Pri montáži Toyoty Mirai sa bude postupovať s rovnakou starostlivosťou a dôrazom na každý detail, a tak budú z výrobnej linky schádzať odhadom len tri vozidlá denne.

 

2014_Toyota_Paris_MS_Mirai_Fuel_Cell_Sedan__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_006__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_007__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_008__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_009__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_010__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_011__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_012__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_013__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_015__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_016__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_024__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_034__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_037__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_039__mid 2016_Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_040__mid 2016_Toyota_Mirai_051__mid 2016_Toyota_Mirai_052__mid 2016_Toyota_Mirai_053__mid 2016_Toyota_Mirai_054__mid 2016_Toyota_Mirai_056__mid 2016_Toyota_Mirai_057__mid 2016_Toyota_Mirai_058__mid

Nahliadnite po prvýkrát za oponu a pozrite sa, ako sa tvorí budúcnosť.

 

Popis výrobného procesu:

Výrobná linka pre Toyotu Mirai: vnútorné vybavenie závodu a výber dielov
Montážna linka pre Toyotu Mirai je rozdelená do troch hlavných častí: príprava automobilu, podvozok/montáž palivových článkov a konečná montáž. V jednotlivých častiach linky sú umiestnené čiastkové montážne sekcie, kde sa inštalujú jednotlivé diely. V priloženom videu je zachytený prehľad celej výrobnej linky a proces výberu dielov v blízkosti samotnej montážnej linky.

Výrobná linka pre Toyotu Mirai: príprava vozidla
Predtým, než na montážnu linku niekdajšieho „LFA Works“ dorazí karoséria Toyoty Mirai, je najprv opatrená lakom na veľkosériovej výrobnej linke v závode Motomachi. Potom sa demontujú dvere vozidla pre zefektívnenie práce na interiéri, ktorou sú poverení vysoko zruční pracovníci automobilky Toyota. Zároveň sa týmto predíde poškodeniu dverí. V priloženom videu uvidíte: montáž káblových zväzkov, izolačných hmôt v palubnej doske, nádržky brzdovej kvapaliny, zadných združených svetiel, prístrojového panela, hlavného akumulátora, čalúnenia strechy a zadného nárazníka.

Výrobná linka pre Toyotu Mirai: montáž podvozka a sústavy palivových článkov
Sedan Toyota Mirai využíva súpravu vodíkových palivových článkov uloženú v ráme FC Stack z materiálu CFRP, ktorý sa vyrába v montážnej sekcii závodu Motomachi automobilky Toyota, predtým LFA Works. Po inštalácii súpravy palivových článkov sa do vozidla namontuje menič na zvýšenie napätia, zásobník na vodíkové palivo a palivové potrubie. V priloženom videu je zachytená skúška tesnosti vodíkového paliva, ktorá sa vykonáva pomocou hélia. Následne sa v jednom kroku do vozidla namontuje súprava palivových článkov a zásobník na vodíkové palivo. Potom nasleduje príprava elektromotora a spojenie vzduchového kompresora so súpravou palivových článkov. Pred dokončením montáže podvozka sa ešte vykoná inštalácia hnacieho hriadeľa, prednej nápravy, meniča, jednotky vodného kúrenia, vysokonapäťového kábla, zavesenia predných kolies, elektromotora, zadnej nápravy, predného nárazníka a kolies.
Poznámka: CFRP = skr. Carbon Fiber-Reinforced Plastic (plast vystužený uhlíkovými vláknami)

Výrobná linka pre Toyotu Mirai: konečná montáž

V konečnej fáze predtým, ako vodíkový sedan Toyota Mirai opustí montážnu linku, sa vykoná inštalácia a montáž systému externého napájania, interiéru vozidla, motorového priestoru, čelného skla a zadných okien. Pri lepení skiel do rámu sa aplikuje prúžok lepidla s výškou 8 mm a šírkou 12 mm – nanesením konzistentného množstva lepidla. V priloženom videu je zachytená konečná inštalácia výstroja interiéru, ako napr. sedadiel, dverí, volantu a krytu meniča. Pred odoslaním vozidla na konečnú prehliadku sa skontrolujte zapaľovanie.

Výrobná linka pre Toyotu Mirai: kontrola kvality a prehliadka
Predtým, než Toyota Mirai opustí brány závodu Motomachi a vydá sa k zákazníkom, musí absolvovať podrobnú kontrolu kvality a prehliadku. Špecialisti automobilky Toyota vykonávajú optickú a hmatovú kontrolu s cieľom zistiť, či vozidlo zodpovedá najvyšším kvalitatívnym štandardom a pred opustením závodu nevykazuje žiadne chyby.

tmde-1034338 tmde-1034348 tmde-1034350

Zdroj: Transservice/Toyota

Foto: Toyota