Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

Ako sa líši trojmiliónta Toyota Yaris od úplne prvého modelu?

• 24. júna vyrobila spoločnosť Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) trojmilióntu Toyotu Yaris, dvojfarebnú čiernobielu Toyotu Yaris Hybrid.
• Pätnásťročná história spoločnosti TMMF priniesla tri generácie modelu Toyota Yaris, hybridný variant a verziu pre export do Severnej Ameriky.
• Toyota Yaris Hybrid – prvý plne hybridný model segmentu B na svete je ekonomický (3,3 l/100 km) a čistý (75 g/km CO2, takmer nulové emisie NOx a PM) a predstavuje viac ako tretinu zo všetkých modelov Yaris vyrobených v tejto továrni.
• Továreň spoločnosti TMMF bola už od začiatku projektovaná ako ekologická, avšak v porovnaní s rokom 2002 znížila spotrebu vody ešte o ďalších 90 %, spotrebu energie o 57 % a spracováva 100 % svojho odpadu – nič sa neposiela na pozemnú skládku .

Na prvý pohľad nie je ťažké rozpoznať rozdiely medzi úplne prvou Toyotou Yaris, vyrobenou 31. januára  2001 a trojmilióntym vyrobeným kusom, ktorý zišiel z výrobného pásu v továrni TMMF spoločnosti Toyota v severofrancúzskom meste Valenciennes. Ale keď sa pozriete hlbšie pod povrch, uvedomíte si, že zmien je oveľa viac, než sa zdá na prvý pohľad.

Pod kapotou

Ekologické parametre modelu Toyota Yaris sa za posledné roky výrazne zlepšili. Keď porovnáme prvý model Toyota Yaris s trojmilióntym výrobným míľnikom, ktorého predstaviteľom je model Yaris Hybrid, zistíme, že emisie CO2 a spotreba paliva sa znížili takmer na polovicu, pričom hmotnosť vozidla a jeho výkon sa zvýšili. Súčiniteľ odporu vzduchu, ktorý nepriamo prispieva ku ekologickým parametrom vozidla, sa znížil z hodnoty 0,30 na 0,286. Aj porovnanie benzínovej (nie hybridnej) verzie odhalí, že konštruktéri modelu Yaris pokračovali v nastolenom trende znižovania emisií a spotreby paliva.

 

Yaris 1 (2001) Yaris 3 000 000 (2016) Rozdiel (%) Referencia
Motor 1,0 l (benzín) 1,5 l (benzín, hybrid, e-CVT) 1,0 l VVT-i (benzín) (2016)
Úroveň CO2 (g/km) 134 75 -44 % 95
Spotreba paliva (l/100 km) 5,6 3,3 -41 % 4,1
Kvalita vzduchu EURO3 EURO6 EURO6
Súčiniteľ odporu vzduchu (Cd) 0,30 0,286 -0,014 0,287
Pohotovostná hmotnosť (kg) 830-975 1085-1160 +255/+185 980-1040
Maximálny výkon (k) 68 77 +13 % 68

 

Náskok vďaka ekologickému dizajnu

Vozidlo nezanecháva zelenú stopu len na vozovke: spôsob, akým sa automobil vyrába je taktiež rovnako dôležitý. Už od začiatku bola továreň TMMF navrhnutá tak, aby zanechávala čo najmenšiu ekologickú stopu. V niektorých dielňach sú skladovacie priestory až 10-krát kompaktnejšie v porovnaní so štandardmi automobilového priemyslu pri podobných výrobných výstupoch. Po vizuálnej stránke je budova továrne diskrétne integrovaná do okolitej krajiny. V roku 2007 bola továreň TMMF označená ako jedna z piatich udržateľných továrni spoločnosti Toyota na svete. Vďaka tomu sa francúzska továreň stala priemyselným vzorom pre všetky ostatné továrne skupiny Toyota v oblasti ekologických charakteristík.

V porovnaní s rokom 2002 klesla spotreba vody o 90 %, vďaka čomu je továreň z hľadiska potreby priemyselnej vody sebestačná

Spoločnosť TMMF získala toto hodnotenie po zverejnení pôsobivých výsledkov v oblasti nakladania s vodou, odpadom a energiou každý rok. Továreň TMMF dnes spotrebuje o 90 % menej priemyselnej vody než v roku 2002, čo bol prvý kompletný výrobný rok, a dokáže fungovať bez vody z vodovodnej siete – využíva dažďovú vodu a recyklovanú vodu. Šesťdesiat percent tvorí dažďová voda, ktorá sa zbiera do dvoch zberných nádob v továrni s celkovým objemom 16 000 m³ a prechádza cez čistiaci systém, aby pred použitím vo výrobnom procese spĺňala požadované štandardy. Zvyšných 40 % tvorí voda, ktorá sa recykluje z odpadovej vody zostávajúcej po čistiacom procese v tom istom systéme. Keďže voda sa spracováva pred a aj po použití vo výrobnom procese, jej kvalita prekračuje ekologické normy a zostatková voda sa tak bezpečne môže vypúšťať do blízkej rieky Scheldt.

100 % odpadu sa spracováva, nič sa neposiela na skládku

Továreň TMMF sa vždy vyznačovala nulovým skládkovým odpadom, ale od roku 2007 úspešne spracováva 100 % svojho odpadu. Od roku 2001 sa všetok odpad buď opätovne spracovával, recykloval alebo zužitkovával. Priemyselné oleje a riedidlá lakov sa zbierajú a následne opätovne používajú alebo regenerujú; z oceľových a hliníkových zvyškov sa získavajú základné suroviny; drevené, kartónové a plastové obaly sa recyklujú; malý podiel zvyškového odpadu sa využíva ako alternatívny zdroj energie.

Úspora až 57 % energie v porovnaní s rokom 2002

Vďaka konceptu kompaktnej budovy bola spotreba energie na veľmi nízkej úrovni už predtým, avšak továreň TMMF sa podarilo znížiť spotrebu energie oproti roku 2002 ešte o 57 %. Spomedzi všetkých opatrení spomeňme prísne monitorovanie, inteligentnú izoláciu a úspory v oblasti osvetlenia. Továreň TMMF okrem toho investovala do pilotných projektov týkajúcich sa obnoviteľných prvkov. Ročne sa usporia dve a pol tony emisií CO2 vďaka fotovoltaickej membráne na streche budovy. Ďalších 18,4 ton emisií CO2 ročne sa ušetrí vďaka solárnej stene, ktorá ohrieva vonkajší vzduch prúdiaci do niektorých dielní. Najnovším prírastkom je bojler na biomasu, ktorý nahradil plynový bojler, čo malo za následok úsporu CO2 na úrovni 1285 ton za rok.

3-miliónta Toyota Yaris pre francúzskeho zákazníka

Trojmiliónta Toyota Yaris je čiernobiely hybridný model, ktorý získa francúzsky zákazník. Až 87 % z celkovej produkcie sa exportuje do 42 miest sveta (Európa, USA, Kanada a Portoriko). Za posledných 15 rokov sa viac než 1 miliarda eur investovala do továrne, ktorá je domovom troch generácií modelu Toyota Yaris, rovnakého počtu menších zmien, od roku 2012 aj hybridnej verzie a od roku 2013 aj variantu pre export do Severnej Ameriky.

 

Zdroj: Transservice / Toyota

Foto: Toyota