Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

2-litrový zážihový turbomotor už aj v modeli Lexus RC

Nový model RC 200t je už štvrtý Lexus, v ktorom si vodiči môžu vychutnať kultivovanosť a silu 2,0-litrového zážihového motora Lexus s turbodúchadlom.

Tento preplňovaný motor, kombinovaný s 8-stupňovou prevodovkou Sport Direct Shift (SPDS), obsahuje množstvo dômyselných technológií, výsledkom pôsobenia ktorých je podmanivá kombinácia kultivovanosti, hospodárnosti a ochoty reagovať bez typického oneskorenia nástupu turbodúchadla.

Špičkové jazdné vlastnosti modelu RC 200t sú ešte umocnené vo verzii F SPORT, vybavenej samosvorným diferenciálom typu Torsen a systémom riadenia všetkých štyroch kolies Lexus Dynamic Handling (LDH).

Nový model RC 200t sa spolu s nedávno ohláseným súrodencom RC 300h začne v celej Európe predávať už koncom tohto roka.

2,0-litrový, turbodúchadlom preplňovaný zážihový motor s 8-stupňovou prevodovkou SPDS

Pozoruhodne ľahký a kompaktný 2,0-litrový, turbodúchadlom preplňovaný zážihový motor s hmotnosťou len 160 kg využíva jedinečný balík moderných technológií s označením ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion), ktorého podstatou je zvýšenie tepelnej účinnosti prostredníctvom zdokonalenia spaľovania.

Obsahuje technológiu priameho vstrekovania paliva D-4ST (Direct injection 4-stroke gasoline engine Superior version with Turbo), dvojvstupové (twin-scroll) turbodúchadlo, vodou chladenú hlavu valcov s integrovaným výfukovým zberným potrubím a systém inteligentného variabilného časovania ventilov VVT-iW (Variable Valve Timing-intelligent Wide).

Motor dokáže vyvinúť výkon 245 k (DIN)/180 kW a krútiaci moment 350 Nm, pričom sa vyznačuje rýchlymi reakciami na pohyby plynového pedála, veľkým krútiacim momentom už od nízkych otáčok a pozoruhodne nízkou spotrebou paliva. Model RC 200t vďaka tomu akceleruje z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h, a pritom dokáže jazdiť s priemernou spotrebou len 7,2 l/100 km a emisiami CO2 už od 166 g/km.

Systém D-4ST kombinuje vysokotlakové vstrekovanie priamo do valcov s nízkotlakovým vstrekovaním do nasávacích kanálov. To zaručuje optimálne, rovnomerné spaľovanie aj pri veľkom zaťažení a chladnom počasí.

Tento vyspelý systém vstrekovania paliva spolupracuje s turbodúchadlom v záujme maximálnej kompatibility medzi intenzívnym vírením palivovej zmesi, dosiahnutým optimalizáciou tvaru nasávacích kanálov v hlave valcov aj tvaru dna piestov, a riadením preplňovania.

Vodou chladená hlava valcov obsahuje integrované zberné výfukové potrubie v konfigurácii „štyri do dvoch“. Tento systém rozdeľuje valce do dvoch párov podľa fáz expanzie a kompresie. V spojení s vysokoúčinným dvojvstupovým turbodúchadlom typu „twin scroll“ toto inovatívne usporiadanie zberného potrubia bráni vzájomnému rušeniu prúdenia výfukových plynov z jednotlivých valcov, čoho výsledkom je vysoký krútiaci moment v najširšom možnom rozsahu otáčok motora.

Umiestnením kvapalinou chladeného medzichladiča stlačeného vzduchu priamo na motor sa významne zmenšil objem vzduchu za turbodúchadlom, čím sa minimalizovalo oneskorenie nástupu preplňovania a zrýchlila odozva na zošliapnutie plynového pedála.

2,0-litrový turbomotor ďalej profituje z technológie variabilného časovania ventilov, ktorá aplikuje systém VVT-i na výfukové ventily a systém VVT-iW na nasávacie ventily. Výsledkom je spojenie vysokého výkonu pri plne otvorenej škrtiacej klapke a optimalizovaného priebehu krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok, pričom motor môže štartovať v Ottovom cykle a potom pracovať v hospodárnejšom Atkinsonovom cykle.

Hnacia sila motora sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej prevodovky SPDS (Sport Direct Shift), pôvodne vyvinutej pre výkonný športový model RC F. Táto prevodovka, ktorej súčasťou sú páčky sekvenčného manuálneho radenia pod volantom, dokáže meniť priebeh radenia podľa nameraného preťaženia. Pri prudkom brzdení pred zákrutou prevodovka automaticky podradí, počas prejazdu zákrutou podrží nižší prevodový stupeň a pri výjazde zo zákruty zvolí najvhodnejší prevodový stupeň v záujme čo najrýchlejšej odozvy na stlačenie plynového pedála.

Špičkové jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti nového modelu RC 200t dokonale odrážajú snahu tvorcov vozidiel Lexus dosiahnuť optimálnu rovnováhu medzi jazdným komfortom a ovládateľnosťou s cieľom umožniť zákazníkom zažiť pri jazde viac športového vzrušenia.

Podstata agilnosti, precíznosti riadenia a pevnosti kontaktu s vozovkou tkvie v prípade kupé RC vo vysokej tuhosti karosérie, spevnenej rôznymi špeciálnymi metódami, využívanými pri výrobe vozidiel Lexus. Konkrétne ide o spájanie dielov karosérie lepením, laserovým zváraním technológiou „laser screw“ a mnohobodovým zváraním.

Na prednej náprave s dvomi priečnymi ramenami a zadnej viacprvkovej náprave modelu RC došlo špeciálne kvôli použitiu v novej verzii 200t k úpravám, ktorých výsledkom je vyvážené spojenie agilnosti v zákrutách so špičkovým komfortom odpruženia na rovných úsekoch.

Zvláštna pozornosť bola pri vývoji modelu RC 200t venovaná pocitu z riadenia, spätnej väzbe a precíznosti elektronického posilňovača riadenia (EPS), navrhnutého tak, aby vodič mohol jasne vnímať interakcie medzi kolesami a povrchom vozovky. Vďaka mimoriadne tuhému uloženiu stĺpika riadenia a použitiu vloženého hriadeľa bez tlmiča vozidlo hladko, presne a okamžite reaguje aj na najmenšie pohyby volantu.

Model RC 200t je vybavený systémom voľby jazdného režimu, ktorý vodičom ponúka režimy SNOW (sneh), ECO (úsporný), NORMAL (normálny) a SPORT (športové režimy SPORT S a F SPORT).

 

RC 200t F SPORT s vylepšenou ovládateľnosťou

Model RC 200t vo verzii F SPORT ponúka značne vylepšenú ovládateľnosť v zákrutách bez obetovania komfortu odpruženia, a to vďaka exkluzívne vyladeným nápravám vpredu aj vzadu v kombinácii so samosvorným diferenciálom typu Torsen, systémom adaptívneho variabilného zavesenia kolies (AVS), riadenia s variabilným prevodom (VGRS) a systémom riadenia všetkých štyroch kolies Lexus Dynamic Handling (LDH) s funkciou dynamického natáčania zadných kolies (DRS).

Systém AVS automaticky aktivuje regulovateľné tlmiče tak, aby bol nezávisle na všetkých štyroch kolesách dosiahnutý najvhodnejší tlmiaci účinok, čoho výsledkom je optimálne spojenie komfortu pri jazde na rovných úsekoch so stabilitou v zákrutách.

Keď vodič zvolí jazdný režim SPORT S+, ktorý ponúka iba model RC F SPORT, systém pri prejazde každej zákruty zvýši rozdiel v tuhosti tlmenia medzi vnútornými a vonkajšími kolesami, čím sa ešte viac potlačí nakláňanie karosérie.

Najmodernejšia podvozková technológia LDH v modeli RC 200t F SPORT integruje systémy DRS, VGRS a EPS, pričom koordinuje všetky aspekty riadenia predných a zadných kolies v záujme maximálnej agilnosti, precíznosti a stability pri jazde s priamejšou odozvou na pokyny vodiča.

Systém LDH sleduje rýchlosť jazdy, polohu volantu a ďalšie pokyny vodiča, aby mohol vypočítať optimálny uhol natočenia všetkých štyroch kolies. Vďaka systému VGRS na prednej náprave a DRS na zadnej náprave dokáže systém nezávisle regulovať uhol zatočenia predných aj zadných kolies, a tým výrazne zlepšiť správanie vozidla pri vjazde do zákruty, kontakt zadných kolies s vozovkou, stabilitu vozidla a celkovú agilnosť v zákrutách. Pri rýchlostiach pod 80 km/h systém LDH natáča zadné kolesá do opačného smeru ako predné, a pri vyšších rýchlostiach ich natáča rovnakým smerom.

Elegantný vzhľad kupé a kokpit zameraný na potreby vodiča

Pôsobivým prvkom na očarujúcom zovňajšku dvojdverového kupé RC 200t je kontrast medzi kompaktnou kabínou a agresívne vystupujúcimi blatníkmi, pričom kontúry karosérie zvýrazňujú hlboko rezané, pretiahnuté línie. Výsledné, výrazne trojrozmerné krivky spôsobujú, že vzhľad vozidla sa v očiach pozorovateľa, ktorý prechádza okolo, plynule mení a vytvára pôsobivý dojem pri pohľade z každého uhla.

Atraktívny zovňajšok verzie F SPORT skvelo dotvára vretenovitá maska chladiča so vzorom mriežky charakteristickým pre sériu „F“, ktorá je širšia a nižšia než na akomkoľvek inom modeli Lexus. To ešte zvýrazňuje dojem širokého, odhodlaného postoja a nízko položeného ťažiska modelu RC. Do masky chladiča sú zakomponované aj hmlové svetlá a otvory na prívod chladiaceho vzduchu k brzdám; výsledok je dokonalým príkladom spojenia krásy s funkčnosťou.

Čo sa týka kolies, model RC 200t ponúka na výber 9-lúčové 17-palcové, 5-lúčové 18-palcové alebo 10-lúčové 19-palcové disky z hliníkovej zliatiny. Variant F SPORT sa odlišuje špecifickými logami na karosérii a unikátnymi 19-palcovými zliatinovými diskami kolies s dizajnom F SPORT.

Športovú eleganciu kupé RC 200t podčiarkuje aj interiér prvotriednej kvality, v ktorom sú do maximálnej možnej miery využité kontrastné farby, materiály a osvetlenie; pri tlmenom náladovom osvetlení sa tu netradične využíva odraz svetla nahor namiesto odrazu nadol.

Útulné, ergonomicky usporiadané pracovisko vodiča, umožňujúce plne sa sústrediť na vedenie vozidla, je rozdelené na ovládaciu zónu a zobrazovaciu zónu. Vodič tak môže naplno využiť efektívnosť moderných palubných systémov Lexus. V zákrutách vodiča výborne podrží exkluzívne športové sedadlo s integrovanou penovou výplňou.

Horná, zobrazovacia zóna obsahuje prístrojový panel a 7-palcový multifunkčný informačný displej, kým dolnú, ovládaciu zónu tvorí vrstvená stredová konzola s integrovaným dotykovým rozhraním Lexus RTI (Remote Touch Interface) druhej generácie.

Výbava verzie F SPORT obsahuje nástupcu inovatívneho združeného prístroja s pohybujúcim sa stredovým kruhovým ukazovateľom z modelu LFA. Exkluzívny dizajn interiéru verzie F SPORT dotvárajú volant a radiaca páka potiahnuté perforovanou kožou, hliníkové pedále a prahové lišty a 3D povrchová úprava kovových ozdôb s klinovými vzormi.

Zdroj: Transservice/Lexus

Foto: Lexus