Viac info" />
  • Slovenčina
  • InfoMail
    Zadajte svoj e-mail a dostávajte bezplatne aktuálne správy z dopravy

    This MailChimp shortcode is now deprecated. Please insert the new shortcode to display this form.

  • Prihlásiť

Dopravný blog

Vždy aktuálne správy z dopravy

1,0-litrový motor EcoBoost získal ocenenie Motor roka tri roky po sebe

Malý, ale prekvapivo výkonný 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford, čerstvo ocenený titulom Medzinárodný motor roka bezkonkurenčne už tretí rok po sebe, je podľa údajov automobilky najpredávanejším prepĺňaným zážihovým motorom v Európe za obdobie prvých šiestich mesiacov tohto roka.

Každé piate vozidlo značky Ford predané tento rok v Európe bolo vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost,* ktorý má taký malý blok motora, že sa zmestí na papier formátu A4.

Ford-EcoBoost-Engine_01

V období od januára do júna 2014 predala spoločnosť Ford približne 120 000 vozidiel s 1,0-litrovým motorom EcoBoost, čo v porovnaní so 104 000 takýmito vozidlami predanými v prvej polovici roka 2013 predstavuje viac ako 15-percentný nárast. V prvom polroku 2014 predstavovali modely vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost až 47 percent všetkých predaných MAV vozidiel B-MAX, 33 percent predaných vozidiel Focus a 30 percent predaných vozidiel Fiesta.**

ieoty_ford_2012ieoty_ford_2013ieoty_ford_2014green

„Zákazníci si očividne užívajú výhody malého motora, ktorý ponúka mimoriadne nízku spotrebu pričom nijako nezaostáva z hľadiska výkonu a kultivovanosti,“ povedala Barb Samardzichová, prevádzková riaditeľka spoločnosti Ford of Europe. „Sortiment modelov vybavených 1,0-litrovým motorom EcoBoost stúpne po uvedení nového Mondea v nasledujúcich mesiacoch na 11, pričom nová verzia s výkonom 140 k v rámci edícií Fiesta Red Edition a Black Edition naznačuje ešte väčší potenciál.“

1,0-litrový motor EcoBoost v júni opäť získal titul Medzinárodný motor roka 2014 za svoje jazdné vlastnosti, výkon, spotrebu paliva, kultivovanosť a technológie, pričom obstál aj pred konkurenciou v podobe luxusných značiek a supervozidiel.

„Tohtoročná konkurencia bola doposiaľ najsilnejšia, no 1,0-litrový motor EcoBoost naďalej vyniká z tých správnych dôvodov, ktorými sú vysoká úroveň kultivovanosti, prekvapivá flexibilita a mimoriadna úspornosť,“ uviedol Dean Slavnich, spolupredseda 16. ročníka ocenenia Medzinárodný motor roka a redaktor časopisu Engine Technology International, ktorý cenu odovzdával. „1,0-litrový motor EcoBoost je jeden z najžiarivejších príkladov umenia výroby pohonných jednotiek.“

1,0-litrový motor EcoBoost získal už 13 významných ocenení. Okrem siedmych titulov Medzinárodný motor roka v priebehu troch rokov – vrátane titulu Najlepší nový motor 2012 – získal aj ocenenie International Paul Pietsch Award 2013 za technické inovácie udeľované v Nemecku, cenu Dewar Trophy od britského klubu Royal Automobile Club a tiež ocenenie Breakthrough Award amerického magazínu Popular Mechanics. Ford je navyše prvým výrobcom automobilov, ktorého trojvalcový motor bol ocenený motoristickou organizáciou Ward’s ako jeden z 10 najlepších motorov.

1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý sa v Európe predstavil v roku 2012 v modeli Ford Focus, je v súčasnosti dostupný aj v modeloch Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX, Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier.

EcoBoost_EOTY2014_02

Pre tento najpredávanejší európsky motor s objemom do 1,0 litra, ktorý bol doposiaľ dostupný vo výkonnostných verziách 100 k a 125 k, spoločnosť Ford nedávno predstavila novú verziu s výkonom 140 k v modeloch novej edície Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Ide o zatiaľ najväčší objemový výkon cestného vozidla s 1,0-litrovým motorom, ktoré dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd, dosahuje maximálnu rýchlosť 201 km/h a spotrebu 4,5 l/100 km, pričom produkuje emisie CO2 len na úrovni 104 g/km.***

FordIEOTY2014

Viac ako 200 inžinierov a dizajnérov z výskumných a vývojových centier spoločnosti Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a britských mestách Dagenham a Dunton venovali vývoju trojvalcového 1,0-litrového motora EcoBoost viac ako päť miliónov hodín.

Kompaktné turbochúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, ktoré spolupracuje s motorom, dosahuje rýchlosť 248 000 otáčok za minútu, teda viac ako 4 000 otáčok za sekundu. Ide pritom o dvojnásobok otáčok, ktoré maximálne dosahujú turbodúchadlá prepĺňajúce motory pretekárskych automobilov F1 v roku 2014. Turbodúchadlo 1,0-litrového motora EcoBoost s výkonom 140 k dosahuje plniaci tlak 1,6 baru. Špičkový spaľovací tlak na úrovni 124 barov sa vyrovná tlaku, ktorý by vytvoril päťtonový slon africký stojaci na pieste.

„Tento 1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý definuje nové štandardy v oblasti výroby pohonných jednotiek, dosahuje najväčší úspech u porotcov, na ktorých záleží najviac, a síce u zákazníkov,“ doplnila Barb Samardzichová.

EcoBoost_EOTY2014_01

Ukázalo sa, že motor je jasným favoritom v Holandsku, kde vozidlá s týmto motorom tvoria až 38 percent všetkých vozidiel značky Ford doposiaľ predaných v tomto roku. V Dánsku si vozidlá s 1,0-litrovým motorom zvolilo 35 percent a vo Švajčiarsku 32 percent zákazníkov. V súčasnosti je tento motor dostupný v 72 krajinách sveta.

Na Slovensku môžeme pozorovať ešte výraznejší trend rastu preferencií zákazníkov k litrovému motoru EcoBoost. V prvom polroku tohto roka bolo až 44% nových áut predaných s týmto motorom (vs. 32% v prvom polroku 2013), čo predstavuje medziročný nárast o dvanásť percentuálnych bodov.
Z toho vyplýva, že kým za prvý polrok minulého roka bolo na Slovensku predané s niektorou verziou motora 1,0 EcoBoost každé tretie nové vozidlo, v tomto roku je to takmer každé druhé.

V porovnaní s európskym priemerom, kde je motor 1,0 EcoBoost v tretine zakúpených modelov Fiesta a Focus, na Slovensku je to až 45% pri modeloch Fiesta a 59% pri modeloch Focus. Najväčšie zastúpenie oceňovaného motora je však v predaji modelov C-MAX/Grand C-MAX (71%) a B-MAX (88%).

Štatistiky obsahujú dáta z predaja nových osobných vozidiel.

*** Uvedené hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 sú odmerané v súlade s technickými požiadavkami a špecifikáciami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 a nariadenia Komisie (ES) č. 692/2008 v platnom znení. Uvedená spotreba paliva a emisie CO2 platia pre variant vozidla, nie pre konkrétne vozidlo. Používaný štandardný skúšobný postup umožňuje vzájomné porovnanie rôznych typov vozidiel od rôznych výrobcov. Pri určovaní spotreby paliva a emisií CO2 vozidla zohrávajú úlohu okrem spotreby paliva samotného vozidla aj iné netechnické faktory, ako je napríklad spôsob jazdy. CO2 je hlavný plyn vyvolávajúci skleníkový efekt a spôsobujúci globálne otepľovanie. Vzhľadom na rôzne jazdné cykly a predpisy platné v rôznych krajinách sa tieto výsledky môžu líšiť od výsledkov merania spotreby paliva v iných oblastiach sveta.

Zdroj: Transservice, Ford

Foto: Ford